Lektion i går på en ny häst. En häst-häst. Inte ponny! Med sina 165cm är det den näst största hästen jag ridit om man inte räknar en clydesdale på 185 cm (turridning)
Denna får smeknamnet stampen då han lätt kortar sin hals till den kortaste jag någonsin sett och då blir snubbelstampig med frambenen. Han är bara 7 så har precis börjat gå lite enstaka lektioner osv.
Blev definitivt nervös när jag såg mitt namn brevid hans. Jag? På den stora fina? Som är rätt ung?

Herr Stamp gick inte innan, skönt för då kan man få lite känsla för hästen innan tycker jag. Mitt intryck av honom var en lite småvalpig personlighet, aningen brötig men samtidigt väloppfostrad så att han upphörde med brötigheten så fort man rättade honom. Superglad. Lite huvudskygg. Mycket humor. Mao, en sådan häst jag gillar.
Han luktade dessutom varmkorv vilket betyder att det kommer vara en bra häst.
Stampen hade brösta vilket jag inte satt på på en miljard år. Så jag satte på den så som jag tänkte och bad sedan ridläraren se över den innan jag satte upp. Jag hade givetvis satt den rätt, fattar inte varför jag blir osäker på sådant i bland.
Skrittade iväg. Stampen var väldigt positiv till gas framåt och skrittade på med god bjudning. Han kändes lite gänglig och småvinglig/slingrig utan att för den sakens skull kännas ostadig. Trevligt.
Fick lite tips direkt från ridläraren: Driver du lagom kommer han gå bra. Driver du för mycket blir han springig och lite för laddad och blir svår att få ner på jorden igen. Driver du för lite kommer han krulla ihop halsen till det kortaste du någonsin sett, och då blir han stapplig och stampig med frambenen och kommer till slut att stanna för det går inte att gå då.
Toppen tänkte jag, låter ju verkligen hur lätt som helst
Men, det var inte så farligt ändå, jag har ju ridit Krullen och Bullen mycket, och Stampen är som båda två kombinerat. Så i skritten experimenterade jag mest med vad det där "lagom" var. Tyckte att jag nog hittade ganska rätt till slut och han var väldigt kul att rida eftersom hela han var så himla positiv - och verkligen supervälriden! Det är ridläraren som ridit in honom, jag brukar gilla hästar hon ridit in.
Vi började med att rida lite bågar och volter. Gick helt okej men här märkte jag att han är väldigt mjuk i vänster, och rätt stel i höger. Lite svår att skåla ur.
Vi red sedan lite travigångsättningar i kombination med skänkelvikningar. Vi skulle komma fram i kort trav tre fyra steg, sen fortsätta i arbetstrav. Efter en halv långsida ungefär saktade vi av till skritt, gjorde ungefär en långsida i skänkelvikning och sen räta ut och upprepa travproceduren. Gick toppen, men märkte att han lyckas med det som Bullen gör - något de gör gör att det känns som att man har en rätt bra tvärning men egentligen är det typ noll tvärning. Fick dock till det två långsidor i båda varven. De andra blev mellanmjölk och en blev motorstopp. Då hade jag inte haft koll, han hade kortat sig för mycket och kunde inte gå vettigt
Vi red sedan in på volterna för att fortsätta med förra veckans övning: först skritt med skänkelvikning från medellinjen till långsidan, komma fram i trav och trava så långt på volten att man hinner sakta av och förbereda hästen på en skritt-skänkelvikning till. Sedan göra det hela i bara trav. Till sist lägga till fattning när man kommer ut ur skänkelvikningen.
Stampen var lite svår här, dels hade jag lite svårt i början att hitta en lagom och bra böjning och ställning kombinerat med rakriktning. Men det löste jag efter ett tag. Sedan blev det lätt så att jag höll honom bara lite lite för mycket och att han då blev så där stampig med frambenen, men jag löste rätt snabbt att lätta direkt när jag märkte det.
I traven blev det lite svårare och när jag hamnade fel i en skänkelvikning blev det tvärstopp igen - och efter det var det som att exakt den fläcken var motorstoppsfläcken trots att jag egentligen gjorde rätt. Till slut fick vi ordning på torpet dock
Galoppfattningarna var väldigt intressanta. Håller man honom minsta lilla tillbaka, har dålig trav, eller sitter med vikten/sitsen så man bromsar lite får man något av följande: "stegring" in i galopp, "bock" in i galopp, rumpa som vimsar iväg åt sidan och därefter en märklig nigande fattning in i galopp.
Vi fattade ju rätt många gånger och jag provade på allihopa flera gånger. Men när jag gjorde rätt blev det superfina fattningar. Så där härliga klockrena och direkta. Svårt dock att lyckas med...
Vi gjorde det i båda varven och höger var nog svårast. Vi rullade även på på fyrkanten i galopp och jösses vilken härlig galopp han hade! Lättpåverkad, bärig och så himla mjuk och lätt att sitta i utan att för den sakens skull vara markbunden.
Travade av dem och han kändes bara fin och positiv och som att han hade massa energi. Skrittade av och samma där.
En superhärligt lektion. Stampen är en utmaning för mig men jag kände mig supertrygg på honom. Stora rörelser jämfört med det jag var van vid men kände aldrig att det blev obalans eller så. Himla härlig och positiv häst

Pratade med ridläraren efteråt och hon tyckte det hade gått toppen för att vara första gången. Hon tyckte att jag kunde tänkt lite på att vända över ridbanan lite mer - då hade jag inte hamnat lika mycket i att jag behövde bromsa honom när vi kom ikapp andra och att han då krullade ihop sig lite väl eftersom jag var tvungen att ta i honom lite mycket.
Jag hoppas innerligt att jag får rida honom igen och att detta inte bara var någon engångsföreteelse!

Han är väl kanske lite för fin för att "slösa" på en ryttare som mig men jag gillade honom verkligen skarpt!