Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

Red som förväntat kallblodsstoet igår. Dagens övning var serpentiner, hela tiden tre bågar, och bommar över medellinjen på mittenbågen. I skritten gjorde vi också små volter i varje båge där vi skulle överdriva ställning och formning. När vi travade skulle vi fatta galopp direkt efter sista bomserien och galoppera genom den sista bågen. Damen var med på noterna idag 🙂 Tror inte det en enda gång blev "stopp, jag tänker inte alls springa med dig 😠", utan hon kändes genomgående positiv. Blev heller inte samma sega känsla som förra veckan men vi red förstås en helt annan övning den här lektionen.

Jodå, jag fick surtanten idag igen :crazy:
Det började inte särskilt bra och det kom tänder och hovar flygande från alla håll när jag försökte göra iordning henne.

Med det i bagaget var det dags för uppsittning och jag kände snabbt att hon inte allt hade någon större motivation att gå framåt utan det gick segt och blev en hel del stopp. Trav fanns inte alls med i registret över gångarter så vi kämpade på i skritt i hopp om att inspiration skulle infinna sig. Hon går ju ändå fint i form och är trevlig så länge hon går även om det var motigt.
När det var ungefär en kvart kvar av lektionen hade humöret vänt och hon kunde tänka sig trav så det kändes som en vinst att vi fick till ett fint arbete även i traven.
I det läget hade jag på ungefär vilken annat häst som helst lagt på lite mer drivning för att få till det hela ett snäpp bättre, men eftersom surtanten är extra negativ till framåtdrivande skänkel struntade jag i det och nöjde mig med att vi fick ett fint avslut och sedan kunde ha det lite trevligt i stallet efter lektionen.

Hästbyte igår och jag fick lilla C, min älskade lilla surpuppa 😍
Vi hade vikarie och red en övning som ordinarie instruktör redan hade bestämt. Så vi red båge/skänkelvikning på ena långsidan och tempoväxlingar på den andra långsidan.

I uppvärmningen skritt/trav så tyckte jag ändå att C kändes positiv för att vara honom. Han har ju en del åsikter han om vad han tycker att man ska göra på en ridlektion i vanliga fall men han kändes mjuk och följsam. Tappade lite fart i volterna på A och C men inget som jag inte kunde driva fram.
Men så var det förstås dags för galopp och det blev tvärnit direkt, han sparkade mot skänkeln och studsade på stället men efter mycket motivering så galopperade han men med handbromsen i. Fick aldrig riktigt ur den där bromsen heller i höger varv men i vänster gick det bättre.

I övningen sen så är det väldigt svårt att korta stegen när lilla C inte har så mycket egen motor så det blev mycket avbrott framför allt när vi började galoppera och skulle korta galoppen. I bågarna så fick jag honom avslappnad och fin, han jobbade på bra och kändes himla följsam ❤️

Lycklig hela vägen in i själen av denna lilla häst. Han är inte det mest lättridna eller samarbetsvilliga men ack så underbar ❤️

Lektion i går på en ny häst. En häst-häst. Inte ponny! Med sina 165cm är det den näst största hästen jag ridit om man inte räknar en clydesdale på 185 cm (turridning) 😅
Denna får smeknamnet stampen då han lätt kortar sin hals till den kortaste jag någonsin sett och då blir snubbelstampig med frambenen. Han är bara 7 så har precis börjat gå lite enstaka lektioner osv.
Blev definitivt nervös när jag såg mitt namn brevid hans. Jag? På den stora fina? Som är rätt ung? :crazy::nailbiting:

Herr Stamp gick inte innan, skönt för då kan man få lite känsla för hästen innan tycker jag. Mitt intryck av honom var en lite småvalpig personlighet, aningen brötig men samtidigt väloppfostrad så att han upphörde med brötigheten så fort man rättade honom. Superglad. Lite huvudskygg. Mycket humor. Mao, en sådan häst jag gillar.
Han luktade dessutom varmkorv vilket betyder att det kommer vara en bra häst.

Stampen hade brösta vilket jag inte satt på på en miljard år. Så jag satte på den så som jag tänkte och bad sedan ridläraren se över den innan jag satte upp. Jag hade givetvis satt den rätt, fattar inte varför jag blir osäker på sådant i bland.

Skrittade iväg. Stampen var väldigt positiv till gas framåt och skrittade på med god bjudning. Han kändes lite gänglig och småvinglig/slingrig utan att för den sakens skull kännas ostadig. Trevligt.
Fick lite tips direkt från ridläraren: Driver du lagom kommer han gå bra. Driver du för mycket blir han springig och lite för laddad och blir svår att få ner på jorden igen. Driver du för lite kommer han krulla ihop halsen till det kortaste du någonsin sett, och då blir han stapplig och stampig med frambenen och kommer till slut att stanna för det går inte att gå då.
Toppen tänkte jag, låter ju verkligen hur lätt som helst :angel:

Men, det var inte så farligt ändå, jag har ju ridit Krullen och Bullen mycket, och Stampen är som båda två kombinerat. Så i skritten experimenterade jag mest med vad det där "lagom" var. Tyckte att jag nog hittade ganska rätt till slut och han var väldigt kul att rida eftersom hela han var så himla positiv - och verkligen supervälriden! Det är ridläraren som ridit in honom, jag brukar gilla hästar hon ridit in.

Vi började med att rida lite bågar och volter. Gick helt okej men här märkte jag att han är väldigt mjuk i vänster, och rätt stel i höger. Lite svår att skåla ur.
Vi red sedan lite travigångsättningar i kombination med skänkelvikningar. Vi skulle komma fram i kort trav tre fyra steg, sen fortsätta i arbetstrav. Efter en halv långsida ungefär saktade vi av till skritt, gjorde ungefär en långsida i skänkelvikning och sen räta ut och upprepa travproceduren. Gick toppen, men märkte att han lyckas med det som Bullen gör - något de gör gör att det känns som att man har en rätt bra tvärning men egentligen är det typ noll tvärning. Fick dock till det två långsidor i båda varven. De andra blev mellanmjölk och en blev motorstopp. Då hade jag inte haft koll, han hade kortat sig för mycket och kunde inte gå vettigt 😅

Vi red sedan in på volterna för att fortsätta med förra veckans övning: först skritt med skänkelvikning från medellinjen till långsidan, komma fram i trav och trava så långt på volten att man hinner sakta av och förbereda hästen på en skritt-skänkelvikning till. Sedan göra det hela i bara trav. Till sist lägga till fattning när man kommer ut ur skänkelvikningen.
Stampen var lite svår här, dels hade jag lite svårt i början att hitta en lagom och bra böjning och ställning kombinerat med rakriktning. Men det löste jag efter ett tag. Sedan blev det lätt så att jag höll honom bara lite lite för mycket och att han då blev så där stampig med frambenen, men jag löste rätt snabbt att lätta direkt när jag märkte det.
I traven blev det lite svårare och när jag hamnade fel i en skänkelvikning blev det tvärstopp igen - och efter det var det som att exakt den fläcken var motorstoppsfläcken trots att jag egentligen gjorde rätt. Till slut fick vi ordning på torpet dock :angel:

Galoppfattningarna var väldigt intressanta. Håller man honom minsta lilla tillbaka, har dålig trav, eller sitter med vikten/sitsen så man bromsar lite får man något av följande: "stegring" in i galopp, "bock" in i galopp, rumpa som vimsar iväg åt sidan och därefter en märklig nigande fattning in i galopp.
Vi fattade ju rätt många gånger och jag provade på allihopa flera gånger. Men när jag gjorde rätt blev det superfina fattningar. Så där härliga klockrena och direkta. Svårt dock att lyckas med...

Vi gjorde det i båda varven och höger var nog svårast. Vi rullade även på på fyrkanten i galopp och jösses vilken härlig galopp han hade! Lättpåverkad, bärig och så himla mjuk och lätt att sitta i utan att för den sakens skull vara markbunden.

Travade av dem och han kändes bara fin och positiv och som att han hade massa energi. Skrittade av och samma där.

En superhärligt lektion. Stampen är en utmaning för mig men jag kände mig supertrygg på honom. Stora rörelser jämfört med det jag var van vid men kände aldrig att det blev obalans eller så. Himla härlig och positiv häst :love:
Pratade med ridläraren efteråt och hon tyckte det hade gått toppen för att vara första gången. Hon tyckte att jag kunde tänkt lite på att vända över ridbanan lite mer - då hade jag inte hamnat lika mycket i att jag behövde bromsa honom när vi kom ikapp andra och att han då krullade ihop sig lite väl eftersom jag var tvungen att ta i honom lite mycket.

Jag hoppas innerligt att jag får rida honom igen och att detta inte bara var någon engångsföreteelse! :) Han är väl kanske lite för fin för att "slösa" på en ryttare som mig men jag gillade honom verkligen skarpt!

Ja jag har ju hunnit med att rida flera pass de senaste veckorna men inte skrivit här om något 😅

Har ridit mest på mammahästen och det har gått bättre och bättre. Kör lite enkla "avdramatiseringsövningar" från marken innan jag sitter upp och belönar med morötter som hon älskar och det känns som att det ger effekt för att få henne att slappna av och inte spooka från ryggen sen. Vill ju att hon ska känna sig trygg med mig. Igår kändes hon SÅ fin och lugn på framridningen men när vi skulle jobba med mindre volter så blev hon snubblig med bakbenen. Jag avbröt såklart direkt och ridläraren hittade en liten värmeökning högt upp på ena bakbenet så hon hade nog fått en spark i hagen under dagen. Så jag fick rida lektionen efter på en annan häst istället. Inte ridit honom på någon månad men red honom mycket innan dess så vi hittade tillbaka till varandra efter en stund. Han är jättelurig för han slingrar sig på alla sätt det går men när man lyckas rama in honom fullt ut är han fin.

Men mest uppskattar jag gångerna jag får sitta på glasshästen 🥰 I lördags red jag henne på lite bomövningar och det gick bra fram tills att vi skulle ta bommarna i galopp för då hade jag lite svårt att hitta perfekt balans i hand och skänkel för att hålla igång galoppen, inte låta henne bli springig och inte tappa ryggen. JÄTTEsvårt haha så där måste jag bli bättre 🙂 Men åh vad jag älskar att rida henne, det är verkligen som att "komma hem" att sitta upp på henne ❤️

Vi hade markarbete igår, upphöjd bom på båge. Först anridning i trav och landning i galopp och jobba galoppen en bit, sedan även anridning i galopp men avbrott ganska strax efter bommen. Damen var taggad så det gjorde det hela roligt 😊. Blev väl ett par för stora språng och någon gång råkade vi trilla in i galopp när det var tal om travinridning. Och var väl lite ineffektiv när det gällde att bryta av till trav. Men tycker ändå lektionen gick ganska bra. Och som sagt roligt när man känner att hästen verkligen vill. Tror hon känner sig duktig när det är tal om att skutta 😄

Jag avbokade torsdagens lektion pga influensa. Var helt däckad. Vi skulle ha barbacka på schemat. Har inte kunnat rida igen än pga influensan, men har satt igång Frasse nu iallafall. Har jobbat från marken och tömkört och löslongerat och gjorde ett kort pass uppsuttet i fredags och ett längre pass idag. Han är pigg och verkar nöjd över att få jobba lite. Tränade mest halter och framdelsvändningar i fredags och volter, halvhalter och övergångar till från tölt med lite step-over. Det som slår mig är hur otroligt känslig och lyhörd han är både för skänkel, sits och tygel jämfört med ridskolehästarna. Men nu ser jag fram emot torsdagens ridlektion!

Lektion i går och jag fick faktiskt rida Stampen igen :banana:
Det var ingen engångsgrej!

När jag gjorde iordning honom var han precis som sist väldigt skygg från bogen upp till huvudet på höger sida. Så jag försökte prata lite med honom där och bara stå och klia och backa när han började sänka huvudet. Vi höll på ett tag och till slut fick jag klia lite bakom örat och borsta pannluggen från den sidan utan större protester. Det där tänker jag att jag kan fixa lite med varje gång så han känner sig mer bekväm. Han är född på ridskolan och har bara varit i ridskolans ägo så inget dåligt har hänt, kanske är han bara lite rädd om sig.

Satt upp mycket smidigare denna gång och skrittade iväg. Vis av förra veckans lektion skrittade vi på friskare och jag satte ett mål ganska direkt att den här lektionen skulle jag vilja ha mer flyt och en lite stabilare ridlektion, ett ganska enkelt mål iom att jag hade koll på hur jag skulle ta mig dit: Mindre hålla i honom, släppa fram honom, vända över mycket om vi hamnar bakom någon ponny med lite segare gångarter.
I början i skritten blev det därför lite att jag av misstag lät honom rinna iväg lite väl och han blev lite väl hetsig framåt, så fick balansera tillbaka honom innan det gick överstyr. Men ganska bra ändå, då hittade jag ungefär vad gränsen mellan framåt och för framåt är.
Gjorde även en hel del bågar för att få prata med den där högersidan som kändes så stel sist.

Vi började ganska snabbt med övningar. Första var skänkelvikning från kvartslinjen och ut till långsidan. Fokus på flyt och framåt skritt och mindre fokus på att de ska tvära mycket. Fick jättemycket finare känsla den här gången på Stampen. Han lyssnade rätt fint på min sidförande skänkel och jag kände att det faktiskt blev en skänkelvikning och inte en Bullen-fejkskänkelvikning :D När vi gjort det en gång och han fått klapp och beröm blev han dock entusiastisk till tusen och nästa skänkelvikning for han iväg, tog i åt sidan, och gjorde en visserligen superfin och framåt skänkelvikning men vi hamnade typ direkt efter kortsidan vilket ju inte var meningen. Resten av övningen fick jag passa på honom lite så det inte blev så där entusiastiskt och fick balansera upp lite med några raktriktningar. Fick fin beröm från ridläraren.

Efter det skulle vi i trav skänkelvika från A ut till tre bommar som låg på kvartslinjen i mitten av långsidan. Trava över dem i rakriktning och sedan fortsätta i skänkelvikning till nästa kortsida. Det gick fint för mig och Stampen förutom första gången över bommarna då vi hade hamnat lite nära en långsamtravande ponny och det blev klonkigt över bommarna. Enkelt löst genom att byta plats dock. Sedan hade jag lite svårt att prata med honom efter bommarna, fick inte riktigt till skänkelvikningen ut efter dem. Vet inte riktigt varför, men jag kände att han taggade till en aning av bommarna, kanske det och att jag skulle varit tydligare med att stopp nu jag vill något efter bommarna också!

Vi red sedan några vägar (serpentiner, snett över, vänd rätt upp, 10m volt osv) med fokus på korrekta vägar och det fick vi till bra jag och Stampen. Han är väldigt lyhörd för svängar och så länge man håller om och ihop honom är det lätt att precisionsrida. Kul!

Efter det red vi ännu en övning med bommar. Från P gjorde vi en stor båge och i toppen av den båge (på kvartslinjen) låg tre bommar. Vi skulle fokusera på ställning och framåttänk, rida upp i bågen, rakrikta över bommarna, sedan svänga direkt höger och göra en stor volt med fin böjning för att komma över bommarna igen, sedan ställa om för att avsluta bågen och vid kortsidan fatta galopp och där kunde vi bestämma lite själva hur långt vi ville galoppera, så länge vi var redo för övningen vid P igen utan stress.
Över bommarna var det bara att glassa sig över med Stampen. Härligt rak och fin var han över där. Sedan var det volten, där märkte jag verkligen hur mycket man behöver rida hela tiden på Stampen när vi fick ett missförstånd en gång i början.
Jag hade ställt honom höger, vi var ganska nära en ponnyrumpa så jag hade lite koll på att vi inte skulle braka för nära den - vilket betydde att jag sa ställ höger, men följ ponnyn som är på väg ut ur bågen. Det resulterade i att vi flöt iväg och jag svängde i sista sekund och vi hamnade som någon pinball boll upp mot väggen. Hoppsan. Efter det hade vi inga fler sådana missförstånd eftersom piloten faktiskt red ordentligt :angel:
Galoppfattningarna var mycket bättre än sist! Första blev lite studsig, en fattning höll jag honom lite väl så han vinglade till med rumpan höger bogen vänster och jag vet inte vad. Räddade det dock genom att rama in så rumpan och bogen hamnade rätt och mjukna så fick jag en trevlig galopp efter. De flesta blev bra fattningar och jag fick en som kändes supersnygg där han verkligen lätt och ledigt och i form kom fram i en superfin galopp.

Efter galopperna blev han lite taggad och springig och jag hamnade lite för mycket i att ta tillbaka honom så vi hamnade i den där märkliga stampiga läget, men jag löste det varje gång direkt han hamnade så. Piloten får skärpa sig nästa gång.

Efter det rullade vi i galopp lite på fyrkant och volter. Här hamnade stampen i någon form av framstupa-läge i perioder. Kändes typ som att hans huvud var mellan frambenen men så illa var det förstås inte. Fick dock bra hjälp av ridläraren för att lösa det (Upp med handen tills jag precis ser att hans huvud kommer uppåt, då direkt sänka handen, mjukna och driva lite framåt) Funkade toppen när jag väl fick in snitsen.

Sedan var det att trava av en stund. Fina Stampen var fortfarande lite i framstupa-läge så jag fick fortsätta lite att jobba med det innan det släppte helt och vi kunde jogga runt på lite längre tygel.

Ville inte sitta av när vi var klara. Definitivt ny favorithäst! Älskar hästar med humor som är som små lyckopiller!

Ridläraren sa att hon tyckte det gått mycket bättre än förra gången och att jag hade hittat ett bra flyt (Yes! Goal accomplished! :D) och fått många bra fattningar osv. Missförstånden tyckte hon att jag hade löst fint direkt och att han verkade vara rätt nöjd och glad under lektionen. Perfekt! :)
Hoppas verkligen att jag får rida honom många fler gånger. Även om jag tycker han är bortslösad på en ryttare som mig. Vi kan nog utvecklas fint ihop tror jag.

Insåg just att det inte är någon ridning den här veckan pga sportlov. Så jag kan ju inte rida igen från förra veckan heller! Suck!
Åh vad tråkigt. Min ridskola gör nästan aldrig några uppehåll, inte ens under påsk utan det är egentligen bara över jul och nyårshelgen och sedan sommaren.
Ridskolan har lektioner söndag-fredag så det är bara lördag de inte är några ordinarie lektioner.

Jag red igår på min fina lilla C ❤️
Vi jobbade vidare med tempoväxlingar men igår var det på böjt spår så vi red på A och C volterna och det var lite lyxigt med endast 6 ekipage igår.
Lektionen i stort var som förra gången, en liten C med en del åsikter och driver man fram honom i galoppen när han går med handbromsen så får man studsa lite i sadeln. Som tur är så gör han aldrig några stora bockningar, jobbigast i de situationerna är egentligen ryttarna bakom som står kvar när C stannar och slår :nailbiting:

Men iaf i de här volterna så jobbade vi halva volten skritt och halva volten trav. Sedan var det halva volten trav och halva galopp. Galopp gick inte speciellt bra, han fattade galopp (superduktig) men han bröt av eller så slog han för att jag drev. I vänster varv så hann jag med en galopp för jag koncentrerade mig mer på att ”gena” i volten eftersom de andra red i fatt mig alternativt genade efter mig i volten 🙄
Överlag så är jag nöjd med lektionen, känner att jag och C ändå har gjort vårt bästa ut efter våra egna möjligheter. Sedan tycker jag ändå att jag lyckas få C avslappnad ganska snabbt i början på lektionen. Det är bara galoppen som jag inte riktigt får till det men det är väl så det är. Han galopperar ju ändå ❤️

Ibland förvånas man av dessa ridskoleponnyer. Fick rida en gammal fjordkorsning som jag bara sett på dotterns barnlektion där han mest lufsar lite sådär bekvämt med barnen som bara en gammal trygg ridskoleponny kan ❤️ Tänkte att detta blir nog lite segt men han var riktigt kul och nästan lite ärtig när man väl började rida 👍
Till skillnad från ungarna hade jag dock önskar mer dressyr och mindre bommar och hinder, har ridit 6 lektioner varav endast två utan bommar 🤔, nästa gång är det dressyr iaf 🙌

Ibland förvånas man av dessa ridskoleponnyer. Fick rida en gammal fjordkorsning som jag bara sett på dotterns barnlektion där han mest lufsar lite sådär bekvämt med barnen som bara en gammal trygg ridskoleponny kan ❤️ Tänkte att detta blir nog lite segt men han var riktigt kul och nästan lite ärtig när man väl började rida 👍
Till skillnad från ungarna hade jag dock önskar mer dressyr och mindre bommar och hinder, har ridit 6 lektioner varav endast två utan bommar 🤔, nästa gång är det dressyr iaf 🙌
Det är exakt det här som gör att jag tycker ridskolehästar är så fantastiska och att de ofta har oförtjänt dåligt rykte.

Min Bullen till exempel benämner jag ju i bland som "Galenpannan". Han älskar att springa och gärna så fort det bara går, har massor energi och är/blir dessutom stark som en oxe. Så är han med oss duktiga ryttare.
Han går även prova på, och när jag ser honom på de lektionerna får jag ofta dubbelkolla vad det är för stor vit såskopp som går där. Man känner inte igen honom. Helt annan kroppshållning och rörelsemönster. 😅

Vi har också en sån på ridskolan! Han ser så tråkig ut när han går med de orutinerade men så är han egentligen känslig och väldigt följsam liten hjälte även om man behöver driva honom en del själv ❤️ ska nog önska mig honom till nästa hästbyte, liten och behändig på 150 cm :D

Lektion i går med tema Tölt på böjda spår. Jag fick en stor fuxvalack, 22 år gammal. Har inte ridit honom tidigare. Lugn, trygg, snäll och taktfast i gångarterna står det om honom. Han gick lektionen innan och jag kikade lite på slutet då de skulle rida noggranna hörnpasseringar. Noterade att han inte ville böjas och att han genade i hörnen.

Vi red på utebanan och började värma upp i skritt. Jag var noga med hörnpasseringarna och gav mig inte innan han tog böjningen och så la ganska många volter och serpentiner och fick honom att lyssna på ställande och böjande hjälper. Det var väldigt mycket vatten på långsidorna (snön har ju smällt i en rasande fart och inte runnit undan) och först ville han inte gå där men lyssnade ganska bra när jag ändå bad honom om det. Sedan fördelade vi oss på volterna (blev bara 2 på en och 3 på en) och så skulle vi flytta undan bakdelen. Här behövde jag använda spöet som förstärkning för att få honom att flytta bakbenet under sig. Ridläraren sa att man skulle lägga till spöet och låta det ligga kvar, men då fick jag problem med att låsa fast innertygeln och inte kunna ge eftergift på den. Men fick ändå till det hyfsat bra om jag också fokuserade på att bromsa på yttertygeln. Sedan tölt på volterna och fortsätta flytta. Tölten var inga problem, men det var svårare att få honom att hålla böjning och flytta. Jag fick ta ned honom till skritt och börja om några gånger, men sen flöt det på ganska bra. Sedan bytta vi volter och gjorde samma sak i andra varvet. Här var det lättare, men han hade en tendens att skjuta ut bogen så den fick jag hålla emot med ytterskänkel och yttertygel. Efter lite skrittpaus så gick vi in på serpentiner med 3 bågar, först i skritt, sedan i tölt. Jag tycker det gick riktigt bra i skritt, och lite svårare i tölt, men ridläraren tyckta att jag stundtals fick till det riktigt bra med takt och form och bra överlinje (trots att hästen kan vara stel som ett kylskåp som hon sa att han hade varit på lektionen innan).

Det var också superkul att tölta igen om den stora vattenpölen på ena långsidan för jag kände hur mycket hästen tog i och lyfte på hovarna! Riktig bra fyrtakt hade han.

Äntligen lektion igen efter sportlovsuppehåll (det var fruktansvärt!)

Tillbaka på älskade Krullen. Stampen verkade ha en vilodag och stod inne och pillade med hö. Jag hade hoppats lite på Stampen men Krullen är ju liksom bäst så hade inget att klaga på.

Satt upp på Krullen och skrittade iväg och han var förvånansvärt pigg, men benen gick i symaskintakt och han var märkbart stel i bogarna. Jag kan ju Krullen nu så jag bad honom marschera på ordentligt, han slog till med sin första försvarsmekanism att börja småtrava så fort man bad om mer framåt men det tricket kan jag nu. När det inte gick gjorde han sin andra grej att dra in halsen som en sköldpadda och spänna sig ännu mer. Även det vet jag att man bara ska rida genom, hade jag inte känt honom så väl hade jag trott han var halt typ 😅 Till slut började han smått slappna av och komma ut med halsen lite och jag kunde känna att han när han lyckades slappna av tänka "sköööönt" men sen spände det som vanligt till igen.

Vi skrittade in på övningen direkt. Vi skulle rida innanför spåret 30cm-1m, och skänkelvika som en solfjäder på kortsidan. På långsidan skulle vi göra mycket tempoväxlingar. Fokus på att rida så det blev en bra övning för hästen. Jag testade först att verkligen flytta men tyckte det blev för mycket oflyt och Krullen blev bromsig och spänd så jag bestämde mig ganska fort för att jag i stället kunde flytta rätt lite och fokusera på flytet framåt, korrekthet och att han skulle få stretcha lite.
Det gick helt ok, jag varierade mellan att nästan bara be honom att skåla ur och stretcha sidan, till att flytta som ungefär en halv skänkelvikning. På långsidan fokuserade jag på att det skulle bli rätt stora skillnader men att aldrig korta upp honom så vansinning mycket. Det gick också bra, han var direkt fram för skänkeln men kanske bjöd på något försiktiga ökningar vissa gånger dock, försökte lösa det lite med att själv verkligen se till att min kropp ville framåt och det gick fint ändå till slut.
Han började verkligen släppa där mot slutet, och verkligen jobba inunder sig själv och kändes mycket mjukare i sidorna. Duktig Krull!

Vi utökade övningen till trav och lade till en stor båge på långsidan och galopp på kortsidan. Alltså en meter innanför ungefär, stor båge på långsidan i trav, galopp på kortsidan. Passade det kunde man göra en volt på kortsidan i galopp. Alla böjda spår skulle vi rida med lite modifierad skänkelvikning - inte för mycket så det blev pannkaka för hästen, inte för lite så det blev att man bara red runt. Herr Krull blev bara mer och mer framåt under den här övningen. Jag valde att inte alls skänkelvika i galoppen med Krullen, jag ville bara ha framåtbjud och utskålning för att mjuka till sidorna. I bågen gjorde jag först rätt lite tvärning för att öka den yttepyttelite när man kom mot toppen, sedan när vi skulle tvära andra hållet likadant. Då kunde jag sista en två stegen skänkelvika ordentligt ut på spåret och fatta ur en skänkelvikning vilket jag vet funkar rätt bra på Krullen när han är framåt. Det blev hur bra som helst! Fick superfina fattningar med fin hållbar galopp, mycket bjudning framåt och väldigt trevliga stunder på bågen också. Hände i bland att han spände till och tappade form men det var ganska lätt att lotsa honom tillbaka till formen.

Vi fortsatte sedan med lite galopp på volt i höger varv. Krullen var lite spänd i början men sen lyckades vi hitta en lagom böjning som gjorde att han slappnade av det där lilla sista och sedan kunde bjuda framåt superfint i galoppen. Vi ökade och minskade volten och när vi ökade skulle vi skänkelvika ut. Vi minskade ochså galoppen och ökade galoppen mycket. På slutet skulle vi minska volten ganska mycket och då också minska galoppen, men ridläraren sa åt mig att jag kunde fortsätta på stora volten med den galoppen vi hade för han såg så förnöjsam ut där - så slapp jag in på liten volt och kämpa med honom nu när vi fått ett superflyt. Jag hade nog inte velat minska volten och galoppen ändå även om ridläraren inte sagt så :angel: Så fine by me!

Vi gjorde sedan alltsammans i andra varvet. Det gick toppen i trav och galoppdelen. Krullen var verkligen loss på många sätt och vis, bjöd kanske inte lika fint framåt som andra varvet men gick ändå finfint.

Sedan kom voltgaloppen och jag vet inte vad 😅 Jag fattade, han låste sig i nacken, jag bad honom att lossa lite där och då spände han sig mer och blev spänd och fastnade i bogen. Han var framåt ändå och vanligtvis brukar han spänna till i rumpan när det händer och tappa galoppen men han fortsatte ändå i galopp så jag tänkte att okej ypperligt tillfälle att se om det kan lossa medan vi galopperar. Så fortsatte i galopp och underhöll galoppen men nej. Helt låst, ville inte böja sig i sidan heller. Till slut fick han den där spänningen i rumpan och tappade sin galopp men han fattade om självmant. Fick beröm av mig för att han var så duktigt framåt men så låste det sig för honom igen. Då bröt jag av och fattade om men nix, han var låst. Det var först precis mot slutet det började lossna för oss tyvärr.

Travade och skrittade av. Superduperfin Krull. Han bjöd på en finfin välbalanserad och bjudig ökad trav över en diagonal som jag lät honom flyga iväg i. Man kanske inte ska rida så mycket ökad trav när man joggar av dem efteråt men jag kände verkligen på hela hästen att han sa "Snälla? kan vi?" och hade inte hjärta att säga nej så det fick bli en sån. :D

Pratade med ridläraren efter som sa att hon tyckte det var så skönt att jag var duktig på att veta och känna vad Krullen behöver och det värmde verkligen.
Jag är oerhört nöjd med den där galoppen i höger varv, den var verkligen toppen! :love:

Förra veckan red jag lilla C och vi fortsatte med tempoväxlingar och det brukar ju vara lite svårt att reglera honom eftersom hans egna motor går helst bara på ettans växel. Men han var väldigt fin! Vi red i det kalla ridhuset och jag tror det passade honom bättre. Kunde reglera både trav och galopp. Mellan två bommar fick jag in 8 galoppsprång och kunde sedan korta in det till 9! Superhärlig känsla 😍

Igår trodde jag att jag skulle få hoppa med lilla C men jag fick innan lektion byta till stora S, jätten som jag red perioden innan lilla C. Blev lite besviken att jag inte fick mysa med C men S är ju rolig på sitt sätt.
Denna gång var det inte fullt lika kaos utan jag visste ju att han skulle bli taggad och stark så jag kunde förutse lite hur jag skulle göra i gårdagens övning. Längst långsidan skulle vi komma in på ett par studs på sockerbitar i trav, landa i galopp och räkna galoppsprång till ett kryss (som senare blev ett räcke). Fick in första gången 4 språng och sedan var mitt mål att göra det på fem och det lyckades vi med på första försöket sedan. Trodde jag aldrig faktiskt 😅
Sista gången landade vi i galopp efter studsen men han bröt av direkt och det blev trav fram tills han självmant galopperade de sista två och gjorde ett snyggt hopp. Men vi fick beröm för det, instruktören tyckte om det trots att det inte blev galopp och det berodde nog på att han gärna rusar och bara drar järnet i vanliga fall men iom traven blev det väldigt lugnt och kontrollerat.

Hästbyte nästa vecka :nailbiting: Har önskat mig några gamla favoriter (bokstavligen) och lilla C står alltid på önskelistan ❤️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hälsa och vikt
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar