Ridstövlar eller ridskor?

Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag tycker att man som ryttare borde ha både ett par ridstövlar och ett par ridskor med tillhörande shortchaps. Mest praktiskt så! Skorna är ju sköna och ha och gå i, tycker jag då, speciellt om man har mycket stalljobb och sådant (mockning m.m.) så föredrar i alla fall jag skor. Vill man rida sedan så funkar det ju bra med ett par shortchaps till och dra på sig, alternativt kan man ju byta från skorna till ett par stövlar precis innan man ska rida. Jag själv varierar en del mellan bara ridskor samt med ridstövlar men jag tycker jag får lite bättre stöd av stövlarna.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

kentflikkan skrev:
vilket är bäst att rida i egentligen?
jag har alltid tyckt att ridstövlar är bäst..
fast ridskor är väl bekvämt..

min tränare sa nämligen förra gången att det är skönare med ridskor? jag blir bara lite fundersam! vad tycker ni?

Har ridit i ridstövlar ett par gånger och hatade det.. rider i skor och har ett par carlskrona ridstövlar som jag har de dagar det är slabbigt och väldigt blött i hagen.
På vintern har jag ridskor som är typ tre numemr för stora så jag får plats med många strumpor så jag inte ska frysa om fötterna.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag tkr ridskor är bäst, har haft mina Mountain Horse i över 3 år och de är inte ens utslitna :D
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag rider i ridskor (Easy Rider), utan chaps.
Fungerar hur bra som helst.

Immer
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag rider helst i mina stövlar då de ger ett fruktansvärt bra stöd för skänkeln, sen trivs jag underbart bra i dem också.
På backen har jag alltid skor på mig och samma sak då jag rider ut, i vissa fall åker shortchapsen på.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

karatefisken skrev:
jag föredrar jumpadojjor med chaps över ja..

kan inte rida i stövlar de känns så stelt :S
Hejsan, man får inte rida i gympadojjor!
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Föredrar att rida i stövlar, tycker jag får bättre stöd då.
Men är det bara jag som får tio kilo spån i skorna om man går med ridskor i stallet?:confused: Brukade ha ridskor när jag var i stallet men inte skulle rida, men fick alltid så mycket spån i skorna. Så nu brukar jag ha gummistövlar när jag "jobbar" i stallet (om det inte är jättevarm sommar då), och ridskorna används nästan inte alls.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

ridskor och chaps, efter att jag bytte ut mina ridstövlar har jag aldirg haft en tanke på att byta tillbaka. Usch!
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

kentflikkan skrev:
vilket är bäst att rida i egentligen?
jag har alltid tyckt att ridstövlar är bäst..
fast ridskor är väl bekvämt..

min tränare sa nämligen förra gången att det är skönare med ridskor? jag blir bara lite fundersam! vad tycker ni?

Det där är ju som med det mesta andra en smaksak. Och smaken är ju som baken! Delad... :rofl:
Min personliga åsikt är att ridskor + chaps/shortchaps är mkt skönare än hela ridstövlar. Rider aldrig med ridstövlar bortsett från på tävling. Men är det lägre klasser, typ nu när jag tävlar med unghästen på centimeterhoppningar, så har jag inte stövlar.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag måste säga att vid all ridning ute så är det jodpurs + skinnchaps, sånna där som formar sig efter benet och bara är så :love: Allt som oftast hopptränar & tävlar jag även i dem.


Vid dressyr däremot så tycker jag att stövlar är oslagbart. Ger perfekt stöd åt benet.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

alltid stövlar kan inte rida ngt annant,såvida vi inte bara skrittar lr ngt sånt,då har jag dom vanliga stallkängorna
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Peach skrev:
Det är nog väldigt generellt! Jag föredrar att rida i ridstövlar när jag rider dressyr, medan ridskor och shortchaps duger att rida med i skogen eller om jag t.ex. ska tömköra då de är bekvämare att gå i. Varierar alltså lite beroende på vad jag ska göra.

Samma här.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Centaur skrev:
Men jag rider mkt bättre med stövlar, man får stadigare skänkel. Känns sladdrigt utan.

Håller helt med! Jag är överförtjust i mina Mountainhorse stövlar
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·
Utrustning Nu är ju hösten på gång (i alla fall här) och med den mer regn, lera och mörker. Vad är era bästa tips för att man ska hålla sig helt...
Svar
17
· Visningar
1 676
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 989
Senast: Wingates
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp