Rimligt att betala som medryttare?

Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Nej du är inte snål!!! 600kr för en gång i veckan är mycket men kanske inte orimmligt...

Jag har själv haft en rad medryttare på mina hästar och har tagit olika betalt beroende på hur situationen sätt ut. Men min grundtake är att man som medryttare (antar att en medryttare har en fast dag i veckan då han eller hon får rida hästen rätt fritt och ordnar med hästens sköttsel den dagen men inte hjälper till i övrigt) betalar sin del av hästens kostnad. Till exempel:
Häst i storstads område:
Stallhyra 3300kr
Skoning 500kr (halva skokostnaden/mån)

Hästen rids 6 dagar i veckan => ~600kr/mån och dag...

Men det viktigaste är inte om det är rimmligt eller ej utan om du tycker att det är värt det! Personen som har hästen begär det han eller hon anser vara rimmligt (det är ju helt upp till dem att bestämma) och du måste fundera på om du tycker att det är rimmligt, om inte titta efter en annan häst!!! Det är precis som att köpa en bil eller anställa en hantverkare. Man måste bedömma om saken/tjänsten/upplevelsen är värd det begärda priset!!!

Personligen skulle jag fundera både en och två gånger innan jag betalar 600kr för en dag i vecka. Är det en mkt välutbildad häst i ett riktigt fint stall så visst... men annars är det för dyrt tycker jag!
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Hemska tanke, jag glömde hovslagaren i mitt inlägg...

Årskostnaden blir med andra ord...

41000

41000/365 = 112.32876712328767123287671232877

Vilket jag skäligt kan tycka, kan avrundas till 115 kr/dag
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

håller med dej.jag har både varit medryttare å haft det,hinner man inte och man hittar ngn bra medryttare,så är det bara bra att hästen får röra på sej.:)
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

min medryttare betalar 500 kr/månad.

medryttaren får rida hästen hur ofta denne vill.
men bör ha minst 2 dgr/vecka.
får träna/tävla så mkt denne vill. (vilket brukar bli väldigt ofta)
låna transporten till tävlingar utan kostnad.
I nuläget finns även 2 ridhus, 2 paddockar på plats.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag har en medryttare på foderhästen (:D).

Jag tar 500 kronor av henne och då rider hon 2 dagar i veckan och när det krisar sig för mig eller när jag åker bort. Hästen är välskolad men behöver en duktig ryttare så det är en win-win situation. Hästen blir riden ordentligt och hon får en häst att utveckla sin ridning på. Både hon och jag får gratis hjälp av hästägaren också. Ägaren är en mycket duktig ryttare och duktig instruktör.

Har räknat ut att hästen kostar runt 120 kronor per dag. Alltså rider hon för 960 kronor. Att betala halva kostnaden man "rider för" tycker jag är mer än rimligt.

Vad som är skäligt att betala är lite olika tycker jag. Beroende på om hästen är skolad, vad det är för stall, om jourer ingår, om ryttaren kan utveckla sin egen ridning osv osv osv.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Beror helt på vart i stockholm och vilket stall och vad som ingår. och nu pratar jag dels om att vara studerande och under 18 i stockholm.

Så din medryttare är också studerande och under 18 eller?
Oavsett är det som sagt billigt.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Så din medryttare är också studerande och under 18 eller?
Oavsett är det som sagt billigt.

Nu pratar jag om att vara HÄSTÄGARE och vara under 18 och studerande. då finns de en heldel kostnader.
Och min medryttare betalar 700kr/månad för 2-3 gånger i veckan då hon själv planerar vad hon vill rida och tränar på det hon vill och är intresserad utav. Och hon är inte under 18.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Det kanske finns olika anledningar till att man vill ha en medryttare? Jag har haft det enbart för att jag annars inte haft råd att behålla min häst. Jag slog ut min månadskostnad för hästen, vilket då blev 150 per dag och så fick medryttaren betala 150:- för varje dag hon hade honom. Då ingick att personen mockade och gjorde ordning mat. Mycket pengar? Vad betalr du för 45 min. på ridskola? Foderhästen får du pyssla med hur mycket du vill och rida som du vill (inom vissa gränser). Samtidigt slipper du ta ansvar och lägga ut en massa pengar om hästen skulle bli sjuk eller skadad. Bara att leta ny häst.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag betalar inte något för att rida min medryttarhäst som finns i Stockholm. I grannstallet fick vi även betalt av hästägarna för att ta hand om hästarna!

Som medryttare hjälper man ju en hästägare, med att mocka och motionera hästen, det är medryttaren som egentligen ska få betalt för att göra det, alt. få rida gratis om man hjälper till med mockning osv.

Alltid denna diskussion...

Tycker det är helt orimligt att INTE ta betalt av en medryttare.

Det är ju ingen som TVINGAT denne att ta hand om och rida på ens häst. Borde man inte få betalt som hästägare då också eftersom man mockar precis lika mycket då?
Varför ska medryttaren få rida gratis 3 gånger i veckan när hästägaren får betala 4000 i månaden för att rida resten av dagarna?

Förstår inte riktigt hur ni tänker..
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Nu pratar jag om att vara HÄSTÄGARE och vara under 18 och studerande. då finns de en heldel kostnader.

Kan bara inte låta bli :angel:

Det har väl ingenting med ägarens ålder och yrke att göra hur mycket en häst kostar att ha i månaden? :D Det blir väl inte mindre kostnader ifall hästägaren är tex advokat?
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Nu pratar jag om att vara HÄSTÄGARE och vara under 18 och studerande. då finns de en heldel kostnader.
Och min medryttare betalar 700kr/månad för 2-3 gånger i veckan då hon själv planerar vad hon vill rida och tränar på det hon vill och är intresserad utav. Och hon är inte under 18.

Och jag tycker fortfarande att 700 kr är billigt för din medryttare att betala. Har det blivit något syftningsfel eller?
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Kan bara inte låta bli :angel:

Det har väl ingenting med ägarens ålder och yrke att göra hur mycket en häst kostar att ha i månaden? :D Det blir väl inte mindre kostnader ifall hästägaren är tex advokat?

Om hästägaren är advokat och tjänar bra har den mer pengar att spendera på hästen. därav kanske stå på ett dyrare stall med mer inkluderat.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Alltid denna diskussion...

Tycker det är helt orimligt att INTE ta betalt av en medryttare.

Det är ju ingen som TVINGAT denne att ta hand om och rida på ens häst. Borde man inte få betalt som hästägare då också eftersom man mockar precis lika mycket då?
Varför ska medryttaren få rida gratis 3 gånger i veckan när hästägaren får betala 4000 i månaden för att rida resten av dagarna?

Förstår inte riktigt hur ni tänker..

:bow::bow: Word!
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Förstår mig inte på folk som skall ha betalt av sina medryttare, dom hjälper ju faktiskt er tar hand om hästen m.m

Det är ju en sak om medryttaren vill träna och tävla det kan ju denna bekosta själv, men inte ta betalt att ha häst och tjäna på det.

Har aldrig tagit betalt av mina medryttare och jag har två hästar och står i Göteborgs trakten = inte billigt, men har man valt att ha häst så får man ju betala detta själv.
Så tycker i alla fall jag.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Svar till Jasper: För 60 min i grupp på 1-4 pers betalar jag 100 kr (privat ridskola). Det kanske är billigt i jämförelse med av landet, jag har ingen aning. Jag skulle få åka dit när som helst för att mocka och pyssla med hästarna om jag så ville. Gratis.

KL

Jag ställer mig ganska tveksam till att som medryttare betala mycket pengar. Jämförelser med t.ex. fina bilar håller inte i mina öron. En bil är ingen levande individ som mår bäst av att aktiveras regelbundet. Tvärt om skulle man kunna jämföra det med ett barn eller en hund. Om jag älskar barn och mer än gärna ställer upp som barnvakt en dag i veckan skulle aldrig föräldrarna kräva att jag betalade för mig. Detta trots att jag "sliter" på deras unge och att den är dyr i drift. Det är en avlastning för föräldrarna (aka hästägaren).

Medryttaren är ofta en avlastning för ägaren och får i många fall bara göra det som ägaren själv tycker är ganska tråkigt (mocka, skritta i skogen etc.). Att för det betala samma dagskostnad som ägaren tycker jag är utnyttjande, även om medryttaren älskar hästen och gärna städar sadelkammaren, mockar hagar och lullar runt i skogen då och då. Om jag betalade lika mycket per dag som ägaren skulle jag ju vilja någolunda lika förmåner/möjligheter som ägaren (ex. ha möjlighet att träna). Om jag skulle betala hästens årskostnad dividerat med 365 varje gång jag åker till stallet skulle jag faktiskt inte ha råd. Då kanske jag skulle rida oftare på ridskolan istället, alternativt ha en sköthäst vid sidan om.

Utbud och efterfrågan för all del, men jag kan ibland tycka att det blir lite oetiskt.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Om hästägaren är advokat och tjänar bra har den mer pengar att spendera på hästen. därav kanske stå på ett dyrare stall med mer inkluderat.

Men då blir det ju ändå lika dyrt att ha hästen om man jämför inkomster och utgifter med en student? :p
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Förstår mig inte på folk som skall ha betalt av sina medryttare, dom hjälper ju faktiskt er tar hand om hästen m.m

Ja och vi håller dem med en häst att rida. Varför ska denne komma och rida gratis och slita på utrustning när allt med hästar är så förbannat dyrt?

Det är ju en sak om medryttaren vill träna och tävla det kan ju denna bekosta själv, men inte ta betalt att ha häst och tjäna på det.

Jo för alla hästägare som tar betalt av sina medryttare går ju säkert plus på det hela.

Självklart skulle medryttaren få betala själv om denne ville träna eller tävla. Någonting annat skulle inte ens vara tänkbart.

Sen är det så också att folk tenderar att ta bättre hand om sådant de måste betala för. Är det någon som betalar måste de, krasst sett, kommat ut till stallet fast de är lite trötta eftersom de betalar för det. Dessutom sållar man ut (i de flesta fall, tyvärr inte i alla) de seriösa från de oseriösa. De som är seriösa och har en ordnad tillvaro kan ofta betala en liten summa per månad.

Har aldrig tagit betalt av mina medryttare och jag har två hästar och står i Göteborgs trakten = inte billigt, men har man valt att ha häst så får man ju betala detta själv.
Så tycker i alla fall jag.

Och har man valt att bli medryttare kan man betala en summa i månaden?

Om jag kan få avlastning både ekonomiskt och tidsmässigt och medryttaren kan få en fin häst att utvecklas på och underhålla sin ridning och betala en mindre summa pengar i månaden? Då är ju det en win-win-situation.

Jag tycker däremot inte att det är skäligt att betala lika mycket pengar som hästägaren. Att ta den totalta kostnaden för en häst per år och dela med 365, det tycker i alla fall jag är lite väl..

Min medis betalar 500 kronor i månaden vilket är lite drygt halva "förbrukningspriset". Hon rider 2 dagar i veckan och hjälper mig när jag inte kan eller när det kör ihop sig. Hon tar inga jourer (hon har gjort det nu när hon ändå varit i stallet, gett 2 hästar hö) och jag kräver inte att hon ska vara med vid städdagar eller mocka hagen. Bara ta hand om hästen och rida den ordentligt de dagar hon har honom. Hästägaren hjälper både henne och mig med lektioner (gratis) om vi vill, bara det är ju värt över 500 kronor i månaden om man betalat för det.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

KL

Jag ställer mig ganska tveksam till att som medryttare betala mycket pengar. Jämförelser med t.ex. fina bilar håller inte i mina öron. En bil är ingen levande individ som mår bäst av att aktiveras regelbundet. Tvärt om skulle man kunna jämföra det med ett barn eller en hund. Om jag älskar barn och mer än gärna ställer upp som barnvakt en dag i veckan skulle aldrig föräldrarna kräva att jag betalade för mig. Detta trots att jag "sliter" på deras unge och att den är dyr i drift. Det är en avlastning för föräldrarna (aka hästägaren).

Medryttaren är ofta en avlastning för ägaren och får i många fall bara göra det som ägaren själv tycker är ganska tråkigt (mocka, skritta i skogen etc.). Att för det betala samma dagskostnad som ägaren tycker jag är utnyttjande, även om medryttaren älskar hästen och gärna städar sadelkammaren, mockar hagar och lullar runt i skogen då och då. Om jag betalade lika mycket per dag som ägaren skulle jag ju vilja någolunda lika förmåner/möjligheter som ägaren (ex. ha möjlighet att träna). Om jag skulle betala hästens årskostnad dividerat med 365 varje gång jag åker till stallet skulle jag faktiskt inte ha råd. Då kanske jag skulle rida oftare på ridskolan istället, alternativt ha en sköthäst vid sidan om.

Utbud och efterfrågan för all del, men jag kan ibland tycka att det blir lite oetiskt.


Jag har alltid sett det som att medryttaren betalar en (liten) "försäkring" till mig. Det kan ju faktiskt hända att hästen skadar sig pga medryttaren och då är det ändå jag som hästägare som står för kostnaden. Detsamma gäller utrustningen. Har aldrig varit med om att någon medryttare inte tycker att det är ok att betala - de flesta vill faktiskt göra det (för att de anser att det är värt något att få rida).
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

*kl*

Jag har en sk stalltjej som hjälper mig rida mina 2 hästar.
JAg tar ingenting betalt av henne.
Hon får rida precis hur mycket hon vill på båda hästarna.
Träningar står hon själv för den kostnaden, skulle det vara hon måste avboka pga hon inte har råd så betalar jag den träningen. Plus jag skjutsar henne till & från träningen. Hon är under 18.
Ligger i mitt intresse hon blir en skickligare ryttare, det tjänar både jag & hästarna på så jag slipper rida till dem hela tiden.

Jag tar inte betalt en krona av henne, hon får istället infinna sig när vi ska ta in hö, passa hästarna när vi är bortresta samt ställa upp när vi måste laga eller underhålla staket, hagar eller annat som är direkt knutet till hästarna som måla stall mm....

Nu har jag egen gård & hästarna hemma, kostnaderna har jag ändå för foder, skor mm varje månad.
Men jag byter hellre mot hjälp, pengar hjälper inte mig när det skall slås ned staketstolpar, då har jag hellre en extra hand.
Även hästarna står hemma så har jag ändå ca 1000:- per häst/månaden i omkostnader om man slår ut det månadsvis.



Man får hitta en medryttarhäst som motsvarar rimligheten i den summa som man som medryttare får betala till hästägaren.
Det är tillgång & efterfrågan helt enkelt.

Välutbildad häst står oftast i ett bättre stall med bra tillgång till ridhus, ridterrräng = dyrare att vara medryttare på då omkostnaderna för ägaren är höga.
Medans gamle brunte som står i ladgården hos bonden är oftast gratis att rida, gammal kohage att rida i samt flera mil till närmaste ridhus.


Man får rannsaka sig själv, vad vill man som medryttare uppnå, skrutta runt i skogen på brunte gratis eller lära sig krumerlura eller hoppa 1,40 med en välutbildad häst.

Betalar man en anselig summa så är man oftast även seriös & kommer dom dagarna man skall då man vill ha valuta för pengarna. Inte bara skiter i det för man betalar "bara" 300 spänn.... i månaden.

Jag förstår dom som tar betalt & även dom som inte tar betalt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 294
Hästmänniskan Vad är en rimlig summa att betala för att vara medryttare? För sport/dressyrhästar och inte hobby/skogsmullehästar. Jag har letat efter...
Svar
11
· Visningar
3 105
Senast: Annwa
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 608
Senast: Mumfie
·
Hästmänniskan Jag har hästen på lösdrift 10 min hemifrån så ”behöver” inte åka varje dag då han får tillsyn, (men vill gärna ge kraftfoder och...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 554
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp