Rimligt att betala som medryttare?

Sv: Rimligt att betala som medryttare?

jag tycker inte att det är snålt,jag tycker det är riktigt snålt av en hästägare att ta betalt för att få hjälp med mockning,motion,träning osv av hästen.men det är min åsikt.;)
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag tycker det låter orimligt. Egentligen så borde ägaren bara vara tacksam för att h*n får tar på någom som är intresserad av att motionera hennes häst då hon kanske inte orkar rida alla dagar i veckan. Det är ju medryttaren som gör ägaren en tjänst, tycker det är dåligt att ta betalt som ägare om medryttaren inte får någon del i hästen eller att ut å tävla/träna. Endast motionsridning är det dålig stil att ta betalt för tycker jag.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Nu handlade inte diskussionen om huruvida medryttaren skulle betala eller inte, utan hur mycket som ansågs rimligt. Det har funnits en maraton tråd i ämnet, jag tror att det är rätt färdig diskuterats för stunden i det ämnet.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

hej, innan jag hade egen häst och bodde uppe i sthlm så var jag medryttare på några hästar och provred många. Det västa budet jag har fått är 1500 kr /mån för att rida en nordis 3 dagar i v. och då kunde jag gärna rida till henne så att ägaren kunde busrida iskogen, hm??
jag betalade 700-800 kr / mån för 2-3ggr/v, det tycker jag avr rimligt, isthlm, för där är stallhyrorna så höga.

När jag för 3 årsedan flyttade ner till småland så skaffade jag mig en egen häst och försökte hitta en medryttare som även ville hjälpa till lite med hyra, då jag var student och inte hade en så hög inkomst. Med det är svårt här nere för här är inte folk vana att betla för att hjälpa någon med ridning. Nu har jag beslutat mig för att inte ta något betalt för att jag har blivit av med ryttare för att jag tog betalt, (400 kr/mån). Mne jag är nöjd, nu har jag jobb, en bättre inkomst och har en bra tjej som vi båda är inriktade på horesmanship.

Oj, långt meddelande, för att sammafatta,du får nog känna efter vad som känns bra för dig. Mina erfarenheter säger att de i storstan kan bettala för att vara medryttare men att de på landet är inte vana vid det. Sen att summan bör ni komma fram till, utifrån vadf det kostar att ha hästen där den står, Jag skulle nog inte betla mer än 400 kr för 1 dag i veckan i sthlm. :)
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

kl

Kom på att jag visst har betalat! För säkert 6-7 år sedan red jag en shettis en gång i veckan, då betalade jag 100 kr/månad.

Efter att jag har läst alla inlägg här har jag insett att jag inte är medryttare, utan ryttare :idea: Eftersom att det bara är jag som rider/tränar hästen och gör precis vad jag vill med den :p Han är liksom min häst, bara att det är gratis!
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag tycker att det är rimligt att ta betalt, red ut hur mkt hästen kostar per dag och med det som utgångspunkt, kom överens om ett pris. Hur mkt som är rimligt beror, precis som andra tidigare skrivit, på utbildningsståndpunkt, ambition med ridningen och övriga resurser.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag tycker att ditt fall var för dyrt. Jag har somm mest betalat 500kr i månaden för 3dagar i veckan. Eller ja, det var sagt så men jag hade honom oftast fler dagar. Det var en 20+ gammal ridskolehäst med sönderhoppade framknän. Det var alltså skogsridning och lite försiktigt dressyr på banan. Pluss stallsysslor dom dagarna och 1fodring i veckan.

Var på väg att bli medryttare på en riktigt fin dressyrhäst. Ridning+ gratis träning för ägaren om jag ville det. Stallsysslor för den hästen+ hans andra häst som jag också fick rida om jag ville (det ville jag inte). Men innan jag hann börja så fick den hästen tarmvred och fick avlivas.

Halvblodet jag red, red jag gratis. Tränade dressyr varannan vecka som ägaren betalade (hon tyckte dressyr var skittråkigt). Stallsysslor för den+ sällskapsponnyn i samma stall. Om inte ägaren haft tråkigt och gjort allting ändå.

600kr för en dag i veckan är för mig alldeles för mycket.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag tar inget betalt av min "medryttare" då det är hon som gör mig en tjänst genom att hjälpa mig hålla igång hästen. Jag rider inte alls nu av en anledning som är ointressant för tråden.... "Medryttaren" rider mest ut i skogen men även i paddocken och ca en dag i veckan tränar hon för mig, hoppning eller dressyr beroende på vad de gjort dagarna innan. Vi är nöjda med upplägget båda två, jag skulle bara önska att hon blev lite duktigare på att skriva i träningsboken :angel:
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

kl

jag hade medryttare på min häst ett tag, en ung tjej (12-13 år?) som red och skötte en dag i veckan. hon behövde inte mocka eller något, bara rida och borsta. hon betalade 400 i månaden tror jag, alltså ungefär 100 kr/gång, och då fick hon i princip bara rida ut och enligt mina order. ibland red hon när jag var bortrest, sjuk eller upptagen och då fick hon rida gratis.

som jag ser det köper medryttare en tjänst av hästägaren - att få rida dennes häst. vissa ser det tvärtom - att medryttaren gör hästägaren en tjänst genom att sköta och rida hästen. det handlar ju om vad man är uppväxt med. JAG för min del tycker det är fullständigt orimligt att medryttaren INTE betalar. men allt handlar ju om tillgång och efterfrågan. jag hade 2-3 tjejer som stöd på kö och bara väntade på att få ta över om min medryttare skulle tröttna, eftersom vi står nära en ridskola. de betalade gärna, och jag hade lätt kunnat ta ännu mer betalt, men det kändes oetiskt :p

TS: jag tycker 600 är lite väl saftigt för att rida så som du beskrev. men om du hade fått ett bättre bud så löste det ju sej :)
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Alltid denna diskussion...

Tycker det är helt orimligt att INTE ta betalt av en medryttare.

Det är ju ingen som TVINGAT denne att ta hand om och rida på ens häst. Borde man inte få betalt som hästägare då också eftersom man mockar precis lika mycket då?
Varför ska medryttaren få rida gratis 3 gånger i veckan när hästägaren får betala 4000 i månaden för att rida resten av dagarna?

Förstår inte riktigt hur ni tänker..
Beror ju helt på vem som har behovet, enligt mitt sätt att tänka. Har jag inte tid för mina hästar utan behöver någon som hjälper mig att hålla igång dom är det JAG som betalar för den tjänsten. Jag har också krav på kunnandet hos den som anlitas och skulle aldrig i livet anlita någon som inte har kunskapen att fortsätta utveckla hästarna.

Skulle någon komma och be om att få rida någon av mina hästar varje vecka skulle behovet vara den personens och saken kommer i ett annat läge. Dock lånar jag inte ut häst till någon som inte har tillräckligt kunnande.

Nu är jag dock sådan att jag har frivilligt skaffat mig hästar i vetskap att det kostar. Har jag en häst som inte tävlas, t.ex. en äldre häst kan jag mycket väl tänka mig att låna ut den om personen passar. Dock får den personen göra det gratis. Har faktiskt haft en medryttare, manlig, som red förra hästen ett par gånger i veckan. Tog inte betalt av honom för jag fick mer tid till andra hästen = Jag vann på det!

Skulle jag hamna i ett läge där jag inte, av ekonomiska skäl, kunde ha hästarna kvar skulle jag lämna ut dom på foder alt.sälja av.



Således anser jag att det är för dyrt i TS fall...:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Nej, det är ingen häst som kan lära mig något.

Har i alla fall sagt till ägaren att jag tyckte det var på tok för dyrt. Hon har dessutom 2 medryttare till på hästen som betalar 600:- för en dag i veckan. Hon får in ganska mkt pengar med andra ord. Hon sa att hon inte har råd annars.

Igår ringde dessutom min moster och sa att jag får börja rida hennes dotters tävlingshäst 1 dag i veckan om jag vill, GRATIS! Dottern börjar på gymnasiet i höst och kommer att behöva plugga en del, så hon hade sagt att hon ville gärna ha lite avbelastning. KUL, och på en häst som jag kan lära mig på!

Låter MYCKET bättre för dig! :laugh: Grattis till att det löser sig.
600 kr för mulleridning och stallskötsel en gång/vecka är faktiskt väldigt dyrt.... Men, tillgång och efterfrågan....
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

hej, innan jag hade egen häst och bodde uppe i sthlm så var jag medryttare på några hästar och provred många. Det västa budet jag har fått är 1500 kr /mån för att rida en nordis 3 dagar i v. och då kunde jag gärna rida till henne så att ägaren kunde busrida iskogen, hm??

I det fallet så var ju egentligen inte summan utifrån antalet dagar orimligt om man utgår från att hästen kostade 3000:- eller mer per månad att ha (var ju ganska många dagar) men sen att hitta någon som vill rida hästen under de premisserna, det tror jag skulle bli svårt! ;)

Jag hade en varmblodstravare med medryttare 4 dagar per vecka. Räknar man vilodagar och hur mycket den kostade att ha så skulle medryttaren fått betala ca 2200:- per månad. Men det kunde jag såklart inte ta betalt för en icke-tävlingshäst, varmblod, och dessutom i Norrland där priserna för medryttare brukar vara väldigt låga. Så personen ifråga fick rida gratis, jag var tacksam att få avlastning och gott samvete över att hästen fick motion.
Hade det varit betydligt större efterfrågan så chansen att få en hyfsad medryttare ändå fanns, då hade jag inte tvekat att ta betalt för det hästen kostade dom dagarna.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

*KL*

Jag är medryttare på ett 20 årigt varmblod och betalar 500 i månaden plus halva skoningen för detta får jag ha henne tre dagar i veckan då jag mockar, sköter gör i ordning foderpåsar och rider.

Jag har under det senaste året bara missat 3 dagar och inte sagt något när jag blivit av med en dag då och då när ägaren vill rida mer
.
När jag började sa ägaren att jag skulle få ställa upp i klubbtävlingar med henne men när det kom till kritan så ångrade hon sig.

Hon står i ett kollektivstall där man har en fast fodring i veckan och har rullande på helgerna, jag har tagit hand om den fasta dagen det senaste året.

Nu har hon gått på bete några månader och då också vilat helt två veckor då jag ställde upp och såg till henne på dom dagar jag brukar rida.

Tycker ni att jag betalar för mycket, det känns så och många säger att jag blir utnyttjad?

Jag har stått ut för jag gillar hästen men nu vill ägaren att jag betalar fullt även för den månaden då hon har vilat halva vilket inte alls känns ok, vad tycker ni?
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

*KL*

Jag är medryttare på ett 20 årigt varmblod och betalar 500 i månaden plus halva skoningen för detta får jag ha henne tre dagar i veckan då jag mockar, sköter gör i ordning foderpåsar och rider.

Jag har under det senaste året bara missat 3 dagar och inte sagt något när jag blivit av med en dag då och då när ägaren vill rida mer.

När jag började sa ägaren att jag skulle få ställa upp i klubbtävlingar med henne men när det kom till kritan så ångrade hon sig.

Hon står i ett kollektivstall där man har en fast fodring i veckan och har rullande på helgerna, jag har tagit hand om den fasta dagen det senaste året.

Nu har hon gått på bete några månader och då också vilat helt två veckor då jag ställde upp och såg till henne på dom dagar jag brukar rida.

Tycker ni att jag betalar för mycket, det känns så och många säger att jag blir utnyttjad?

Jag har stått ut för jag gillar hästen men nu vill ägaren att jag betalar fullt även för den månaden då hon har vilat halva vilket inte alls känns ok, vad tycker ni?

Jag tycker inte det där är okej.
Det jag reagerar på är främst hästägarens attityd mot dig, du betalar för att få nyttja hästen ett visst antal dagar, då ska inte ägaren ta en extra dag bara för att hon vill rida mer. I så fall ska du slippa betala för den dagen.
Att du dessutom lovats att få tävla med hästen men helt plötsligt inte får det gör att jag tycker ägaren ljugit för dig och bryter ett muntligt avtal. Detta givetvis med förutsättning att hästen är frisk och kry.
Det senare hon begär är inte vettigt. Varför ska du betala fullt ut när hästen går på sommarbete, mig veterligen brukar det vara betydligt billigare än traditionell uppstallning och framför allt har du inte fått dem dagar du enligt det muntliga avtalet ska få.
Kan även tycka att hon ska vara tacksam för att du åkt ut och skött om henne trots att du inte kan rida. Att ha mage att begära betalt för det!
Säga vad man vill, men medryttarna ska lika lite sponsra hästägaren som hästägaren är tvungen att sponsra medryttaren.
Som medryttare betalar man en viss summa för att få rida och givetvis sköter man sysslorna med den egna hästen. Om man inte får rida och dessutom gör sysslor som har med övriga hästar att göra ska man betala mindre.
Givetvis bör man vara kvar om hästen är halt/skadad under en period och hjälpa till med den vanliga månadskostnaden om det behövs men då får ägaren ge dig lika många extra riddagar senare när hästen är frisk.
Leta efter en bättre häst eller kanske framför allt en bättre ägare!
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

dottern var medryttare på en "islandshäst-ridskola" och då var hon där 2 ggr/v och det kosta 1000kr /mån....
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Endast motionsridning är det dålig stil att ta betalt för tycker jag.

Så turridningsfirmor ska inte få ta betalt för sina tjänster? Det är ju rätt mycket motion för hästarna! ;)

Jeezes, det är inte gratis att hålla på med hästar. ÄVEN om man inte har egen häst. Låter som att alla som inte har tid/råd/kunnighet/engagemang nog att ha egen häst inte ska behöva betala något heller. Sånt kallar jag att snylta på andra - med tanke på hur sjukt dyrt det är att ha häst.

Inte så att jag tycker att alla som är medryttare är snyltare om de inte betalar, är ju upp till ägaren om denne vill ta betalt eller inte. Jag har också varit medryttare på t ex knappt inridna varmblodstravare gratis, för att jag känt ägarna eller för att ägaren velat ha hjälp med att rida till hästen.
Men om man tycker att hästÄGARE som vill ta betalt av medryttare är snåla, då är man med största sannolikhet den typ av snyltare som jag inte skulle vilja ha som medryttare vare sig jag tog betalt eller ej (jag har aldrig tagit betalt av medryttare pga "oattraktiva" hästar och att jag inte vill ge tillräckligt med friheter för att motivera det, men skulle inte tveka att betala för att vara medryttare själv).
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

KNAPPLÅN!

Hur mycket i skatt betalar ni för de pengar ni drar in på medryttarna?

Har man inte råd att ha sin häst säljer man pållen eller skaffar halvfodervärd.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

håller med! att ha häst i stockholmstrakten är extremt dyrt, för mig kostar det i snitt 7000kr/månaden för 1 häst, och då har jag ej räknat in bensinpengarna. slår jag ut vad hästen kostar mig per riddag (rids 5 dagar/vecka) så blir det en bit över 300kr, men jag kräver inte mer än 100 kr/gång av mina medryttare.
medryttaren har ju hästen som sin egen de dagar de har den, och i detta fall har de även rätt till att tävla och träna en mångsidig frisk häst. jag anpassar min träning till medryttarnas, ifall de ska rida lektion dagen efter så tar jag det lugnt osv. jag ansvarar även för alla in/uttag/fodringar som faller på mig (kollektivt).
medryttarna behöver inte heller betala något de dagar hästen inte är ridbar, men jag förväntar mig att de fortfarande kan hjälpa till med stallsysslorna så många dagar de brukar rida.
jag tror att medryttaren blir mer ansvarstänkande om de får vara med att betala en slant, man rider inte heller gratis på ridskola eller på turridning.
stallet ligger dessutom ganska centralt och erbjuder hög klass på foder och miljö.
med dessa förutsättningar tycker jag absolut att medryttarna ska bidraga med pengar.
hade jag haft hästen på ett stall med lång färdväg och halvdan skötsel, själv varit skadad, hästen bara promenadrids, billiga kostnader osv är det en annan femma.
svar på frågan: lite väl saftigt med 600/månad för den ridning du beskriver, men om kostnaderna är höga för ägaren och hästen känns trevlig att rida kanske det är värt det? betalar knappt en skoning..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 303
Hästmänniskan Vad är en rimlig summa att betala för att vara medryttare? För sport/dressyrhästar och inte hobby/skogsmullehästar. Jag har letat efter...
Svar
11
· Visningar
3 106
Senast: Annwa
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 609
Senast: Mumfie
·
Hästmänniskan Jag har hästen på lösdrift 10 min hemifrån så ”behöver” inte åka varje dag då han får tillsyn, (men vill gärna ge kraftfoder och...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 554
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp