Rintränings- och utställningstråd

Bukefalos 30 år!

Hur ska man klä sig när man åker på stor utställning? Vet att det är olika beroende på ras men smälter jag in i svart träningsväst när jag visar brukshund? Tänker typ skjorta under. Måste man ha ljusa byxor till mörk hund? Kommer stå framför när jag ställer upp men vi ska ju springa också. Och i så fall, hur ljusa till den här färgen? Eller är det skitsamma, dvs kan lika gärna visa som klädd på bilden (mörka jeans och ylletröja)

Visa bifogad fil 178205

Jag har i regel gröna byxor när jag ställer Mint, eller ljusa jeans. Upptill tröja jag trivs i och tjocklek efter temperatur.
De gröna byxorna är ett par tunnare, sommarbyxor med bra plats i fickorna för godis. Har jag jeans får jag ha godisficka eller tröja med fickor.
På sbk-utställning kan jag ha träningsbyxor men för mej känns det fel val av kläder på skk-utställning, speciellt om det är en större.

Hundmässan blev en flopp för vår del! Dels hade jag ju som hoppats att hanteringen skulle gå bra, men vi hade en domare som inte tog i tikarna alls (på hanarna gick han bak och kände bollarna) så jag fick ju aldrig testa någon hantering. Sen så föll hon in i passgång utan att jag fattade det så det sög ju. Fick också den typ kortaste kritiken i rasen, men iallafall ett excellent. Jag vet ju inte men tänker att det med passandet kanske sabbadet hela eftersom de brukar gilla hennes rörelser..
Så nu måste vi träna så jag lär mig känna/se och hur jag gör för att hon inte ska passa.

Men resan tillsammans med min kompis och hennes eurasier har varit supertrevlig och vi har haft kul, det är ju trots allt det viktigaste! Skönt att se att min lilltjej inte bryr sig i mässan eller luckorna i golvet tex (som Lemmy blev väldigt stressad av första gången han var där, ursch för luckor i golv!)

Trodde ju det skulle bli juniorchampionat från 1/1 så hon är anmäld till MyDog och Jönköping. Kommer ställa på dessa och träna på våra svagheter, sen ska vi ha paus och ägna oss åt annat några månader :)

När kommer PM för MyDOG? Är det läge att bli orolig för att något är fel när man inte har fått något? Eller får man programmet när man anmäler ankomst?

Hade en vag plan att visa vår junior på My dog, men med facit i hand var det tur att jag inte anmälde - har en förkylning som satt sig på stämbanden så jag har inte haft nån röst på tre dagar 🙊
Nu blir det istället en inoff i slutet av februari, så jag hinner träna 😅
Nån som ska till Elmia?

Varit på My Dog i Göteborg med en av mina hanar. Supernöjd med resultatet. Vann öppen klass hanhund (dalmatiner) och sedan kom han på femte plats (första oplacerad) i bästa hanhund. Excellent och CK. Jättefin kritik :)

Ispi skötte sig perfekt. Han är en helt otroligt vänlig själ. Älskar när folk klappar honom och han hade nog kunnat leka med varenda hund på utställningen om han fått 😅

Bifogade filer

• IMG_0511.webp
    IMG_0511.webp
    93,6 KB · Visningar: 3 319
Var även med på My Dog i dag söndag. I dag blev det bara Very good. Fördelen med det är att man kommer hem snabbt 😅

Ispi fick dock Excellent på uppförande i dag igen! Så sjukt trevlig hund att ha att göra med. Verkligen noll ilska mot andra hundar. Inte ens när någon annan hanhund gör utfall mot honom. Det är inte så att han är mesig eller så och viker sig utan det är att han är så trygg i sig själv så han tar andras ilska med ro :)

Utställning i ridhus i februari, vad har man på sig? Vinterkläder? Inte klänning iaf väl?
Jag hatar att frysa så jag hade nog haft varma kläder bara. Man blir ju så jäkla skitig i ridhus också. Sist hade jag jeans och stickad tröja. Det var dock en inoff men tror nog jag skulle ha det på en off i ridhus också faktiskt..
Men annars tjocka strumpbyxor och en stickad klänning? Det är ju lite finare iaf.

Jag hatar att frysa så jag hade nog haft varma kläder bara. Man blir ju så jäkla skitig i ridhus också. Sist hade jag jeans och stickad tröja. Det var dock en inoff men tror nog jag skulle ha det på en off i ridhus också faktiskt..
Men annars tjocka strumpbyxor och en stickad klänning? Det är ju lite finare iaf.
Det är en inoff, får väl avvakta och se hur kallt det blir 🥶 slutet av feb, är det för jäkla kallt behåller jag min snygga ”mammakorv” på 🧥 😅

Vi ställde ut vår gråhund på my dog både lördag och söndag och är så besviken. Domaren på lördagen mätte hundarna jättekonstigt kom snabbt från sidan och smällde i (skulle gå fort tydligen) Min sambo tyckte de såg ut som stickan var i nacken och han sa 54, två ggr sen mätte han en 3e gång och säger 55! Sen går han fram å tillbaka till datorn där han har ras standarden uppe och säger helt plösligt han har tångbett från sidan? Men framifrån är de saxbett. Skriver tångbett i bedömning och skriver han är över ideal höjd och ostabil fram och får ett good. Min sambo blir såklart besviken men mest oroad över att han ska ha bettfel. Så vi går ner dagen efter på utställningsträningen som hålls av en domare som kollar hans bett, säger fint bett har han och vi ber henne mäta honom för att göra han mer trygg med stickan. Hon får han till 53-54 men hon sa inte en chans att han är 55! Nya tag och andra domaren mäter han till 54, och han har jättefint bett, hon kollar noga i munnen då hon även har en lärling med sig som ska utbildas. Får bättre kritik att han behöver växa mer och bredda dig (han är ju bara 1) och får ett very good. Hur kan de skilja så mellan domare? Både höjd mässigt och att han har bettfel ena dagen? Alla gråhundar blev 1-2 cm lägre dagen efter med denna domaren som mätte korrekt från manken och inte från sidan snabbt å slarvigt.

Liknande trådar

• Småbarn och hundträning.
  • Framtida hundras?
  • Hjälp med reaktiv omplaceringsvalp. Är det hopplöst fall?
  • Reaktiv Torsten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka