Rintränings- och utställningstråd

Bukefalos 30 år!

Utställning i ridhus i februari, vad har man på sig? Vinterkläder? Inte klänning iaf väl?
bucky_250215.webp

Här ställde jag ut i svinkallt ridhus i februari förra året. Utanför ringen hade jag en tjock täckjacka på mig, men i ringen tog jag av mig jackan (dubbla tröjor dock).
Vardagssnygga och praktiska kläder duger bra oavsett tid på året.

Vi ställde ut vår gråhund på my dog både lördag och söndag och är så besviken. Domaren på lördagen mätte hundarna jättekonstigt kom snabbt från sidan och smällde i (skulle gå fort tydligen) Min sambo tyckte de såg ut som stickan var i nacken och han sa 54, två ggr sen mätte han en 3e gång och säger 55! Sen går han fram å tillbaka till datorn där han har ras standarden uppe och säger helt plösligt han har tångbett från sidan? Men framifrån är de saxbett. Skriver tångbett i bedömning och skriver han är över ideal höjd och ostabil fram och får ett good. Min sambo blir såklart besviken men mest oroad över att han ska ha bettfel. Så vi går ner dagen efter på utställningsträningen som hålls av en domare som kollar hans bett, säger fint bett har han och vi ber henne mäta honom för att göra han mer trygg med stickan. Hon får han till 53-54 men hon sa inte en chans att han är 55! Nya tag och andra domaren mäter han till 54, och han har jättefint bett, hon kollar noga i munnen då hon även har en lärling med sig som ska utbildas. Får bättre kritik att han behöver växa mer och bredda dig (han är ju bara 1) och får ett very good. Hur kan de skilja så mellan domare? Både höjd mässigt och att han har bettfel ena dagen? Alla gråhundar blev 1-2 cm lägre dagen efter med denna domaren som mätte korrekt från manken och inte från sidan snabbt å slarvigt.
Det var väldigt ojämnt på kelpie också, en fick VG ena dagen och cert den andra.

Jag fattar inte heller. Och att en hund behöver mer bredd? Ja? Ingen medelstor hund är ju färdig i bredden när den är 1 år, därav olika åldersklass väl?

Vi ställde ut vår gråhund på my dog både lördag och söndag och är så besviken. Domaren på lördagen mätte hundarna jättekonstigt kom snabbt från sidan och smällde i (skulle gå fort tydligen) Min sambo tyckte de såg ut som stickan var i nacken och han sa 54, två ggr sen mätte han en 3e gång och säger 55! Sen går han fram å tillbaka till datorn där han har ras standarden uppe och säger helt plösligt han har tångbett från sidan? Men framifrån är de saxbett. Skriver tångbett i bedömning och skriver han är över ideal höjd och ostabil fram och får ett good. Min sambo blir såklart besviken men mest oroad över att han ska ha bettfel. Så vi går ner dagen efter på utställningsträningen som hålls av en domare som kollar hans bett, säger fint bett har han och vi ber henne mäta honom för att göra han mer trygg med stickan. Hon får han till 53-54 men hon sa inte en chans att han är 55! Nya tag och andra domaren mäter han till 54, och han har jättefint bett, hon kollar noga i munnen då hon även har en lärling med sig som ska utbildas. Får bättre kritik att han behöver växa mer och bredda dig (han är ju bara 1) och får ett very good. Hur kan de skilja så mellan domare? Både höjd mässigt och att han har bettfel ena dagen?

Det var väldigt ojämnt på kelpie också, en fick VG ena dagen och cert den andra.

Jag fattar inte heller. Och att en hund behöver mer bredd? Ja? Ingen medelstor hund är ju färdig i bredden när den är 1 år, därav olika åldersklass väl?
Tyckte domare 2 hade mer förståelse att han bara är 1 år..

Domare 1: Han är något över idealstorlek och kunde varit mer kvadratisk. Något smalt huvud, Lite tunnt nosparti. Välansatta och lite stora öron. Tångbett. Lite smal hals som kommer ur en brant skuldra. Fast rygg. Väl centrerad svans. Han är välvinklad i knä och has, lite höga haser. Skulle haft en bättre frontvinkling. Han är smal i fronten. Rör sig trångt bak, mycket instabil fram. Kunde ha mer välvda revben. Har en bra päls, kunde varit renare i gråfärgen. Har ett bra temperament.

Domare 2: Maskulin i utveckling, korrekta kvadratiska proportioner ger ännu ett något luftigt intryck. huvudet behöver breddas i skalle och nosparti, lite stora öron. Fin svart mask, god hals och stram överlinje, tätrullad svans, ännu något tunn i bröstkorgen. bra tassar, normala vinklar, rör sig ännu något trångt fram och bak. korrekta teckningar, ännu något oren i sin grundfärg. Trevligt temperament.

Tyckte domare 2 hade mer förståelse att han bara är 1 år..

Det skiljer sig väldigt mycket mellan domare hur de bedömer en hund under utveckling. De kan ju bara bedöma det de ser för dagen, men en del försöker se framåt och andra gör det inte.

Ang höjd och bett så kan det tyvärr skilja mycket och där får domarna göra lite vad de vill. Jag har varit med om en domare som ville diskvalificera en boxertik jag ställde för att hon saknade sina p1:or. Detta är ej ett diskvalificerande fel på boxer, men även om hon hade gjort det hade man tyvärr inte kunnat klaga.

Även i ett iskallt ridhus?? Ja, ingen förbjuder ju någon annan att frysa, så tycker man att klänning/kjol är viktigare än att inte frysa, så visst ....
tänkte mest på inomhus och på sommaren 😊 Har bara ställt i ridhus en gång, kommer inte ihåg vad de hade då. 🤔 Jag tänker inte frysa iaf.

Det skiljer sig väldigt mycket mellan domare hur de bedömer en hund under utveckling. De kan ju bara bedöma det de ser för dagen, men en del försöker se framåt och andra gör det inte.

Ang höjd och bett så kan det tyvärr skilja mycket och där får domarna göra lite vad de vill. Jag har varit med om en domare som ville diskvalificera en boxertik jag ställde för att hon saknade sina p1:or. Detta är ej ett diskvalificerande fel på boxer, men även om hon hade gjort det hade man tyvärr inte kunnat klaga.
Men en unghund ska ju inte vara färdig? Hur kan man döma ner att en unghund inte har samma bredd som en vuxen hund? Menar de att hunden ligger efter utvecklingsmässigt eller menar de att de tror att den blir för klent byggd som vuxen?

Jag trodde i min enfald att de bedömde vinklar, ögon, öron och sådant som man kan se. Inte att hunden ska se vuxen ut i förtid?

Men en unghund ska ju inte vara färdig? Hur kan man döma ner att en unghund inte har samma bredd som en vuxen hund? Menar de att hunden ligger efter utvecklingsmässigt eller menar de att de tror att den blir för klent byggd som vuxen?

Det kan ju vara båda delarna.

Det som är mest korrekt är ju att hundens kvalitetsbetyg sätts utifrån dess utveckling i förhållande till sin ålder, men att man kanske håller CK på en lovande hund för att man inte tycker att man riktigt kan uttala sig om det. Hunden kan ju också förlora på det i konkurrensen, i klassen eller i bästa tik/hane, om den är lovande men outvecklad.

Jag trodde i min enfald att de bedömde vinklar, ögon, öron och sådant som man kan se. Inte att hunden ska se vuxen ut i förtid?

Det finns ju båda sortens domare. De som absolut blir (för) imponerande över en välutvecklad junior och de som varnar att det är för mycket.

Fast i ovanstående fall har ju domarna dömt ganska lika men uttryckt sig olika.

Fast i ovanstående fall har ju domarna dömt ganska lika men uttryckt sig olika.
Jag fattar ändå inte varför man dömer ner att hunden inte är färdig i kroppen när den inte är vuxen. Är det normalt att en ung hund av den rasen rör sig "trångt" (vilket jag antar eftersom det står "ännu") så är det väl inget fel?

Eller är det utställningsspråk för "onormal outvecklad för sin ålder"? För en oinsatt som jag är det ganska obegripligt

Jag fattar ändå inte varför man dömer ner att hunden inte är färdig i kroppen när den inte är vuxen. Är det normalt att en ung hund av den rasen rör sig "trångt" (vilket jag antar eftersom det står "ännu") så är det väl inget fel?

Eller är det utställningsspråk för "onormal outvecklad för sin ålder"? För en oinsatt som jag är det ganska obegripligt
Troligen kommer den kritiken om huvudet fortsätta , öronen växa ifatt, men rörelserna kan förbättras när den är klar.
Så det är lite av varje, dom flesta brukar vara lite förlåtande mot unga hundar, men dom ska ju döma det dom ser för dagen.

Senast ändrad:
Man blir mera fundersam när samma hund får vg ena dagen o andra dagen tar certet, då skulle jag nog vilja ge domare dag 1 en vit käpp.

Man blir mera fundersam när samma hund får vg ena dagen o andra dagen tar certet, då skulle jag nog vilja ge domare dag 1 en vit käpp.

Inte samma helg, men under samma sommar gick min ena hund från 2:a bästa hane till good. ;P Och sen var jag idiot nog att ställa en annan hund för good-domaren flera år senare, för jag hade fått höra att hon förstod inte det svenska systemet. Vi fick good igen. 😅 Och det är också en hund som stått som 1:a och 2:a bästa hane på rasspecialer.

Min äldsta har gått ifrån att vinna championklassen med ck till sufficient dagen efter. Hon har även gått från BIM till vg av samma domare. 😂

Domare är bara människor och inte allsmäktiga. Det den ena inte gillar, gillar den andra. 🤷🏼‍♀️

Min äldsta har gått ifrån att vinna championklassen med ck till sufficient dagen efter. Hon har även gått från BIM till vg av samma domare. 😂

Domare är bara människor och inte allsmäktiga. Det den ena inte gillar, gillar den andra. 🤷🏼‍♀️

Visst är det så, men mer än ett eller två hack borde det inte skilja om hunden är i normal författning båda gångerna. Är den för tjock/för tunn/ful i pälsen/stel i rörelserna/osv så kan det ju så klart skilja sig mer.

Mina hanar visar sig mycket sämre inomhus, de är stora och har svårt med rörelserna på hala mattor. Så där köper jag att betyget kan gå ner. Jag köper även ett CK för en domare som gillar kontinentala boxrar och ett VG för en som gillar engelska eller amerikanska, för typerna är rejält olika. Ett VG är ju fortfarande en mycket bra hund. Däremot tycker jag att den engelska domare som nu gett två av mina hanar Good är ute och cyklar. Men man använder ju inte kvalitetsbetyg alls i England så därför har de ju en sämre känsla för det så klart.

Ska på utställningsträning idag med min valp som fyllt 15 veckor. Dock vill hon sitta hela tiden, då vi dumt nog lärde henne detta först. Så fort jag stannar med kopplet så sätter hon sig :)

Liknande trådar

• Småbarn och hundträning.
  • Framtida hundras?
  • Hjälp med reaktiv omplaceringsvalp. Är det hopplöst fall?
  • Reaktiv Torsten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka