Rintränings- och utställningstråd

Bukefalos 30 år!

Yes, igår i Vänersborg gick det vägen. Lancelot tog sitt tredje CACIB (var inte ett år mellan ett och två) och vi kan ansöka om C.I.B. :love:

Konkurrensen var ju tyvärr inget att hurra för den här gången (han var själv), men jag för trösta mig med att han visade att han står sig bra i konkurrens i Jönköping då det var totalt 22 boxer anmälda och han placerade sig som 2:a bästa hane ena dagen efter hunden som jag visste skulle bli omöjlig att slå.

Bifogade filer

• Skärmbild 2026-03-22 170211.webp
    Skärmbild 2026-03-22 170211.webp
    40,4 KB · Visningar: 1 125
Yes, igår i Vänersborg gick det vägen. Lancelot tog sitt tredje CACIB (var inte ett år mellan ett och två) och vi kan ansöka om C.I.B. :love:

Konkurrensen var ju tyvärr inget att hurra för den här gången (han var själv), men jag för trösta mig med att han visade att han står sig bra i konkurrens i Jönköping då det var totalt 22 boxer anmälda och han placerade sig som 2:a bästa hane ena dagen efter hunden som jag visste skulle bli omöjlig att slå.
Stort grattis! :banana:

Nu har vi planerat årets utställningar!
Hässleholm 25 april (inoff)
Hässleholm dog show båda dagarna 16-17 maj
Bosjökloster 7 juni (inoff)
Höganäs 27 juni (inoff)
Tvååker 11 juli
Ronneby 9 aug
Stockholm båda dagarna 5-6 sept
Tomelilla dog show 12 sept
Växjö 1 nov

Efter 1 sept hoppas jag att hon lyckats knipa Junior champion titeln som blir nytt för i år hos SKK. Hon är bara 6 mån nu men vi tränar flitigt och fått väldigt bra kritik på de valputställningarna vi har varit på! Någon mer som ska på någon av dessa?

Nu har vi planerat årets utställningar!
Hässleholm 25 april (inoff)
Hässleholm dog show båda dagarna 16-17 maj
Bosjökloster 7 juni (inoff)
Höganäs 27 juni (inoff)
Tvååker 11 juli
Ronneby 9 aug
Stockholm båda dagarna 5-6 sept
Tomelilla dog show 12 sept
Växjö 1 nov

Efter 1 sept hoppas jag att hon lyckats knipa Junior champion titeln som blir nytt för i år hos SKK. Hon är bara 6 mån nu men vi tränar flitigt och fått väldigt bra kritik på de valputställningarna vi har varit på! Någon mer som ska på någon av dessa?
Jag skall till Stockholm :) Ställer fredag och lördag (och söndag på specialklubben). Jag kommer väl få abstinens innan dess, känns konstigt att inte ställa förrän i september..

Och nu har storebror Winter jagat ikapp lillebror Lancelot. Igår var vi i Kristiansand och Winter blev BIM och tog sitt andra norska CACIB och sitt tredje totalt, så nu blir det ansökan om C.I.B för honom också. :heart

Lancelot blev 2:a och så visade jag lilla importfröken Jolene för första gången och hon lyckades bli 4:e bästa tik med ett reservcert. Det hade jag verkligen inte trott! Hon var sjövild men skötte sig riktigt bra, det var en väldigt trång utställning med massa folk och hundar tätt inpå. Dock kan jag ju tyvärr inte hålla med domaren om att hon har bra näsborrar, men men, jag tänkte inte korrigera honom. ;P Han kommenterade inte heller noslängden, vilket jag trodde en holländsk domare kanske skulle göra med tanke på deras nya regler.

Bifogade filer

• 670528265_10162635283357747_820886768837973109_n.webp
    670528265_10162635283357747_820886768837973109_n.webp
    40,8 KB · Visningar: 1 341
Blir nog Trondheim för Lemmy, han har ju inte det norska veteranchampionatet. Verkar som att mamma kan passa valpisen under resdagen så då behöver jag inte ta med mig henne, är ju ändå lite enklare att bara åka med gammelgubben! Så nu peppar jag för det, kändes alldeles för länge till september :angel:
Åsså har vi anmält till Västerbottensmästaren/vackraste veteran nästa helg, så till helgen blir det vårtvätt :rofl:

Vi hade en skitutställning idag rent ut sagt. Vet absolut att jag inte har showig tik och att hon har vissa brister som jag aldrig kommer komma undan ifrån MEN idag trodde domaren jag kom in med en valptiken, dåligt med päls hade hunden och ögonen sticker ut ur ögonhålan.
Ska nämna att jag har en VÄLDIGT pälsad hund för rasen och det går inte att missa att hon är och var den mest välpälsade av rasen där. 😅
Att hon är lång i ryggen och är lite liten håller jag med om dock, som sagt vissa saker går inte att blunda för.

Dom få som ställdes i min ras var alla missnöjda med att man fick ingen tid i ringen och ägaren till dagens nybakade championhane var också missnöjd över att i princip fått certet i handen så dom bara kunde avsluta vår ras och kunde gå för dagen.
PXL_20250704_195652720.PORTRAIT.webp

Åh vet inte vad jag tänkte med när jag nu precis anmält oss till en officiell utställning i augusti 🙈 :laugh:Har ju en labbe som inte är jättegrov i kroppen eller med särskilt mycket "massa" 😆

Jag ställde två hundar i Mohed igår. Min unghane visade upp sig fantastiskt fint (han var som valp väldigt reserverad mot främmande människor, men har nu mognat och hanteringen är inte längre några problem). Dock har han en tand som inte sitter där den ska och de domare som ser detta slår ner ordentligt på det, vilket skedde igår. Trist att han har detta fel, men än så länge så har de flesta domare inte noterat felet. Domaren var uppriktigt ledsen att tanden inte satt där den skulle, för hon tyckte enormt mycket om min hane i övrigt ...

Nästa hund jag visade var min veterantik som nu hunnit bli 11 år och 6 månader. Hon visade upp sig som den drottning hon är och slog ut de yngre tikarna och blev bästa tik. I tävlan om BIR och BIM blev hon slagen av en jättefin långhårig hane. På eftermiddagen tävlade vi veteranfinalen och där placerades min tik som BIS-2 Veteran – klart äldst av de fyra placerade hundarna.

Här är en film från utställningen.

Jag var i Mohed igår och jobbade som ringsekreterare, så himla roligt. Följde med min kompis som skulle ställa. Hon blev 2a bästa tik m cert, så det var så roligt! Litas uppfödare var också där, de ställde Litas mamma i veteranklassen för första gången. BIR, BIR Veteran och BIS Veteran! Tjoho så roligt! :love:

Idag har jag varit i Skellefteå i spöregn. Inoff för Lita. Allt var kaos - det spöregnade, vi kom fram så sent att de redan hade kört eurasierna, jag hade ändå räknat med att vi skulle vara kl 13, tänkte vara där 11 men pga vädret var vi där 11.30. Aja, surt sa räven men jag gick och frågade om jag inte iallafall kunde få ställa henne eftersom jag var där för att träna hanteringen. Jo men det gick fint. Sen när vi väl var inne i ringen tyckte domaren att hon var så fin så hon måste ju få bli BIM, så då fick hon bli det 😅 hon tyckte också att jag skulle ställa henne officiellt - jo sa jag, det gör jag men vi har paus för att träna hanteringen då den strulat - den hade vi ju inga problem med alls tyckte domaren. Och idag hade vi inte det trots domare i regnrock och luva så stod hon blickstilla! Kanske hon mognat efter andra löpet och paus från utställningar gjort att det funkar igen? Vi har varit på 3 inoffar och hon har skött sig super vid hanteringen på alla.

Tjoohoo vilket midsommarfirande i Danmark.ä (Vejen). Ingen sill och ingen midsommarstång, men väl en ny dansk Champion och en ny internationell Champion (när det väl blir bekräftat, väntar fortfarande på hans C.I.B).

Lancelot vann bruksklassen med CK och Winter vann championklassen med CK, trots att han verkligen inte gillar närmare 30-gradig värme. Senast vi ställde för denna domare en varm dag fick han inte ens CK. Men nu går han och vinner bästa hane och Lancelot blir tvåa. Perfekt ordning för Winter behövde Cacib och Lancelot behövde Cert. Omvänt så hade Lancelot tagit ett Cacib han inte kan använda och Winter hade blivit utan.

Jolene visade sig jättebra och fick som vanligt härlig kritik för sin kropp och sina rörelser, men domaren slog ner på hennes noslängd och att hon har nån rynka i pannan. Och det kan jag inte argumentera med. Exc men inget CK.

Winter slutade som BIM, till finalen var energin helt slut. Och även om vår domare dömde gruppen var jag glad att vi slapp stanna, det var för varmt. Vi ställer imorgon också men skippar nog söndag som det känns just nu.

740788031_28606606892263413_5488250949397026139_n.webp

NKK Trondheim i helgen.
Hoppades på 2 veterancert. Första dagen var han inte sig själv, vet inte om det berodde på resan. Slätt excellent blev det. Det kan det ju såklart ha blivit även om han varit sig själv men det känns alltid bättre när man känner att man gjort sitt bästa.
Dag 2 slog han istället till med att bli BIR&BIR veteran. Dagens äldsta eurasier!! :love:
Vi kunde inte stanna till finaler för jag ska jobba idag. Kom hem klockan 12. Måttligt trött när valpen väckte mig 05. Tänkte ju ta sovmorgon men icke...... :sleep:

Någon som ska ställa i Tvååker nästa helg? Jag ska dit med min lancashire heeler som är nybliven junior. Ställde ut henne nu senast som valp och fick jättebra och skulle ha samma domare i Tvåååker men så blev de domarbyte till en från Nederländerna. Så hoppas han tycker om henne lika mycket :D

xilla2_260703.webp

Vilken trevlig kväll i Gällivare! Vi startade hemifrån kl 05.30 och var framme 9 timmar senare. Ytterligare några timmar senare skulle vi in i ringen där min veterantik Xilla blev BIM och bästa veteran. Några timmar senare var det dags för BIS-final för veteranerna. Xilla som sovit gott i sin bur var nu jättepepp på att gå in i ringen igen. Vi slutade som BIS-2 Veteran!!!
Xilla är 11 år och 7 månader och tycker fortfarande att det är jätteroligt att få åka på äventyr med sin matte!

Igår var vi på Dagnys andra ringträning. Och det gick över förväntan efter den första när allt blev kaos, hon blev skrämd och jag tänkte att valpen var förstörd för alltid (jo men jag är bra på att övertänka). Gick jättefint att springa, alla var så himla hänsynstagande så hon fick space och det gick såå mycket bättre. Irländska varghunden var lite läskig, men det gick bra att göra en övning där vi stod supernära den tillslut 😅 hanteringen gick ok när hon fick godis. Stå kan vi ju kanske inte superbra än men det kan man ju träna själv 🤩
Så värt att åka till barndomsstaden för att träna med vettiga människor! Dessutom mycket roligare träning som inte bara var springa runt i ringen tusen varv och lite hantering. 😊

Liknande trådar

• Småbarn och hundträning.
  • Framtida hundras?
  • Hjälp med reaktiv omplaceringsvalp. Är det hopplöst fall?
  • Reaktiv Torsten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka