Rintränings- och utställningstråd

Bukefalos 30 år!

I söndags var vi i Västerås och Lita debuterade i unghundsklass. Hon blev oplacerad i bästa tik med reservcert. Sen fick hon vara med i uppfödargruppen för första gången och de blev BIS-2! Så nervöst att stå vid sidan av men också så häftigt att se henne med uppfödarna 😍 fina duktiga tjej!

Dagny var på en ny ringträning igår och det gick jättebra! Hanteringen gicj bra och springa i ringen med hundar efter sig som var rätt busiga också gick bra! Så hon har ju släppt det som blev läskigt på den första tänker jag!

Någon mer än jag som knäckt resten av årets hundbudget och anmält till EDS och Svensk Vinnare?

Jag hade två anmälda till EDS sen tidigare men lyckades motstå att anmäla en till eller att anmäla till Svensk Vinnare. Är en hane anmäld som jag är 99% säker kommer att vinna, så vi nöjer oss med ett EDS besök. Och domaren på Svensk Vinnare gillar inte riktigt mina hanar och även om han nog skulle älska importtikens kropp skulle han slå ner kraftigt på hennes korta nos.

Någon mer än jag som knäckt resten av årets hundbudget och anmält till EDS och Svensk Vinnare?
Jag har båda dagar.. dock lite ångest då de inte gick så bra sist på hennes första utställning som junior 🙈 Fick very good men sådär kritik.. Dock ville hon bara gå med nosen i backen hela tiden. Ska ställa nu i Ronneby innan:

Jag anmälde men på den "billigaste". Hade tänkt anmäla valpen också men fick stamtavlan så sent att det skulle blivit till det dyraste + att hon är ful så det var väl lika bra att jag satt på fingrarna och skippade att anmäla. Anmälde henne till specialklubbens istället :rofl:

Mint och jag ska till Ronneby om några veckor. Fick PM igår - ensam kelpie.
Klart det finns fördelar att inte ha någon konkurrens men mest tycker jag det är tråkigt!

V
Vi har tråkiga domare så jag stannar hemma. 😅
Vi har inte heller domare som känns superkul (på EDS, på Svensk är det en helt ok) men när statistiken kom ut och det var TVÅ schäfertikar anmälda och ingen av dem i bruks eller championklass kunde jag inte hålla mig. Daisy är egentligen inte färdig, hon skulle behöva ett år till att mogna i kroppen. Kanske blir ett extremt dyrt VG :angel: . Samtidigt så kan man ju inte vinna om man inte är med.....

V

Vi har inte heller domare som känns superkul (på EDS, på Svensk är det en helt ok) men när statistiken kom ut och det var TVÅ schäfertikar anmälda och ingen av dem i bruks eller championklass kunde jag inte hålla mig. Daisy är egentligen inte färdig, hon skulle behöva ett år till att mogna i kroppen. Kanske blir ett extremt dyrt VG :angel: . Samtidigt så kan man ju inte vinna om man inte är med.....
Vi är nog över 50. 😂

pinglan3_260731.webp

Min svarta långhåriga chow chow Pinglan ställdes ut i Svenstavik idag och kom hem med cert, cacib och BIM. Detta är hennes andra cert (hon har ett gäng reserv-cert också ...), så nu står hon för championat. Hon fyller 8 år i slutet av september.
Pinglan är en otroligt gullig tik som viftar på svansen när jag pratar med henne inne i ringen. Hon har en positiv inställning till det mesta, även om hon inte var imponerad av den flathane som slet sig och mer eller mindre överföll henne utanför ringen ... han var inte aggressiv, men Pinglan markerade ljudligt att hon inte uppskattade att bli överfallen på det sättet av en främmande hund, oavsett hans intentioner. Det slutade bra då flathanens ägare snabbt fick tag i sin hund.

Vi har varit till Fauske med lite blandat resultat men det gick vår väg så jag är jättejätteglad!
Lördag: Lemmy BIR, BIR veteran och veterancert + cacib-v, Lita BT-4 m r-cert & r-cacib.
Söndag: Lemmy BH-4, veterancert, veteran-nordic och NORSK VETERANCHAMPION, Lita BT-2 med CERT! och R-nordic.

Min lilla tjej! 22 månader gammal och cert i alla 4 nordiska länder. :love:

Jag är ganska oerfaren, eller rättare sagt, jag har ställt ut en del, men aldrig blivit sådär "biten".

Jag vet föga om domare och har egentligen bara ställt ut i närområdet, typ man kan inte köra för långt, utan passar på när det vankas inom en timme eller två.

Nåväl, domaren som ska döma mina föräldrars hund på Backamo verkar ha varit engagerad i taxar.

Kan man då nära en from förhoppning om att hon kan gilla mina föräldrars hund som har lite längre huvud och är hyfsat slank?

Eller är jag bara fördomsfull? Kanske inte domarna går så mycket på egna preferenser?

Inom min ras så är variationerna ganska stora och vissa hundar är vääääldigt olika varandra.

Jag är ganska oerfaren, eller rättare sagt, jag har ställt ut en del, men aldrig blivit sådär "biten".

Jag vet föga om domare och har egentligen bara ställt ut i närområdet, typ man kan inte köra för långt, utan passar på när det vankas inom en timme eller två.

Nåväl, domaren som ska döma mina föräldrars hund på Backamo verkar ha varit engagerad i taxar.

Kan man då nära en from förhoppning om att hon kan gilla mina föräldrars hund som har lite längre huvud och är hyfsat slank?

Eller är jag bara fördomsfull? Kanske inte domarna går så mycket på egna preferenser?

Inom min ras så är variationerna ganska stora och vissa hundar är vääääldigt olika varandra.
Nej det kommer inte att hjälpa dig

Domaren har ju rasstandarden att förhålla sig till. Sedan finns det ofta utrymme inom rasstandarden för lite olika typer och vilken typ som domaren föredrar kan ju variera.

Ingen hund är perfekt. Den hund som rasstandarden beskriver är en tänkt idealhund som aldrig funnits och aldrig kommer att finnas. Inom min ras var det en hane på 1800-talet som stod som modell för den första rasstandarden. Han vann mycket i ringarna på den tiden men inte ens han var felfri (han ansågs t ex ha lite stora och runda ögon och så var hans temperament inte det bästa).

Vad som är bra domare för en hund lär man sig genom att ställa ut. Tänk på att hunden inte är en statisk varelse som ser exakt lika dan ut från ena dagen till nästa. Olika domare dömer också lite olika beroende på hundens kondition för dagen, uppvisning, hundens humör, vad domaren själv tycker är viktigt och avd denne kan tänka sig att kompromissa på.

I taxens rasstandard listas i slutet fel, allvarliga fel och diskvalificerande fel. T ex så räknas tångbett som ett fel. Det innebär att domaren kommer att ge ett prisneddrag för detta, men inte jättemycket. En hund som är av Excellent-kvalitet i övrigt får kanske ett Very Good eller Good beroende på hur allvarligt domaren anser att det är och vilka brister/förtjänster hunden har i övrigt.

Bland de allvarliga felen så finns t ex "Klen byggnad, högbent eller alltför lågställd". Det innebär att om hunden är bra i övrigt så kan man tänka att den får ett Good eller Sufficient pga detta fel. Andra allvarliga fel är t ex kohasighet, karprygg/svankrygg och blå/blåmerlerade ögon hos andra färger än merle.

Diskvalificerande fel är sådana som gör att hunden blir diskvalificerad oavsett vilka förtjänster den har. Här hittar man självklara saker som aggressivitet/extrem skygghet, men även saker som annan färg än de som räknas som godkända i standarden, under-, över- eller korsbett, alla former av svansdefekter etc.

Alla rasstandarder har inte denna lista över fel, allvarliga fel och diskvalificerande fel. De raser som har England som hemland brukar sällan ha detta, utan där bedöms alla fel i förhållande till felets allvarlighetsgrad och övriga förtjänster. Min ras chow chow är en sådan ras. Om jag ställer ut en chow chow med underbett så blir inte hunden diskvalificerad enbart pga detta, om inte bettet dessutom är påtagligt osunt (tänder som går upp i gom/tandkött). Om jag skulle ställa ut en chow chow som har en annan färg än de som räknas upp i rasstandarden så kommer hunden få prisneddrag, men den blir inte diskvalificerad enbart pga detta.

Jag tycker att du ska läsa rasstandarden för tax och försöka förstå vad den beskriver. Sedan läser du den igen. Titta på de hundar som ställs ut på de utställningar du är på och försök att applicera det som standarden beskriver på varje hund. Vad tycker du att hundarna har för förtjänster, vilka brister har de, hur väljer domaren att bedöma detta? Ju mer man lär sig, desto mer förstår man hur bedömningen går till och man blir mindre benägen att avfärda allt med att om domaren bara hade dömt efter rasstandarden så hade den egna hunden minsann vunnit, för den hunden som vann hade för stora öron ...

Behöver lite hjälp.

Vi i Sverige har krav på anmälan vid gränsen även inom EU - har ni någon idé om kanaler att informera de som ställer på European Dog Show i september om det? Tror ni informationen från SKK i samband med anmälan räcker?

(Visserligen har smittläget blivit i Sverige försämrats så att regeln egentligen kanske inte är motiverad, men det är anmälningsplikten som skapar rätten för Tullverket att kontrollera smuggelhundar)

Var på ringträning igår med min heeler på 10 mån som gick katastrof... Hon är i spökåldern nu och skäller på allt som rör sig. Slutade skälla efter ett tag men har 0 fokus på mig. Fick lite övningar jag skulle börja med men vet inte om jag kommer åka till Ronneby på söndag när hon är såhär. Hon går bara med nosen i backen och 0 kontakt med mig... Tips hur jag ska få de att bli lite bättre de kommande dagarna eller ska jag bara ställa in?

Var på ringträning igår med min heeler på 10 mån som gick katastrof... Hon är i spökåldern nu och skäller på allt som rör sig. Slutade skälla efter ett tag men har 0 fokus på mig. Fick lite övningar jag skulle börja med men vet inte om jag kommer åka till Ronneby på söndag när hon är såhär. Hon går bara med nosen i backen och 0 kontakt med mig... Tips hur jag ska få de att bli lite bättre de kommande dagarna eller ska jag bara ställa in?
Jag har tyvärr inga bra tips men vill gärna höra om övningarna!

Liknande trådar

• Småbarn och hundträning.
  • Framtida hundras?
  • Hjälp med reaktiv omplaceringsvalp. Är det hopplöst fall?
  • Reaktiv Torsten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar