Bukefalos 28 år!

Risig päls

A

Antons_Matte

Jag har en hane som blir 12 år i år. Pälsen blir bara risigare och risigare. Tidigare hade han blank och mycket tacksam päls som nästan bara behövde kammas vid fällning. Kanske ska berätta att han är blandning av Chow Chow/Golden/Flat. Han kastrerades pga sjukdom hösten 2002 och jag misstänker väl att det är pga av det som pälsen blivit sämre. Jag har även bytt till Light foder vet inte om det kan påverka kanske.
Är det någon som har något tips på hur jag kan få ordning på pälsen igen. Något fodertillskott? Just nu är svans och man och lår som stålull ungefär :(
 
Jag har en tik som blir 13 i år, (också kastrerad) förra året blev hon jätteful i pälsen, men jag bytte foder och nu är hon fin igen...gav då också ett lightfoder som jag fick sluta med :crazy:
nu äter hon pedigree light och det går bra.
tror inte du ska "skylla" på åldern, men det är ju lätt att man tror det...byt foder och se om han inte blir bättre, jag gav dessutom mariatistelolja 10 ml om dagen till henne.(fast hon är "fet")
 
Jo det blir den väl men det är så markant skillnad. Det ser ut och känns ungefär som hår som blekts och permanentats för mycket = väldigt torrt och risigt.
 
Tack för tipsen. Han äter Doggy light men man kanske ska testa med något annat lightfoder.
Var fick du tag på Mariatistelolja och var har den för speciella egenskaper? Jag funderade nämligen på om jag skulle prova med någon olja.
 
min åt best in show light och blev jätterisig och fick dessutom klåda..hon blev som sträv och "dammig" i pälsen
jag vet inte om just mmariatisteln är bäst men sök på bokebacken så finner du kanske en återfösäljare i närheten..fast det kanske räcker med byte av foder bara..för nu får hon ingen olja och är jättefin o blank i pälsen igem :)
 
varken doggy eller pedigree är några bra foder, hade jag varit du skulle jag bytt till ett kvalitetsfoder av en seniorvariant. det borde räcka. gör det inte det kan man tillsätta vetegroddolja i fodret.
 
Ett tag gav vi våra hundar av hästarnas b-vitaminer! (shyfeeder b) Vi provade bara för skojs skull och deras pälsar blev kanonfina!
 
min hund får b-vitaminer för människor, han har nämligen katastrofal klokvalitet. enligt vet kunde hundar inte ta upp vitaminerna i shy-feeder så bra, så jag fick köpa i hälsokosten, 88 kr för 50 tabletter. hutlöst dyrt om jag får säga det själv :mad:
 
Det där är nog lite olika från hund till hund, jag har provat mycket då min ena hund är så kräsen...nu äter han pedigree och han är fin och tiken också...VÄLDIGT blanka o fina faktiskt.....
Vad är det som inte är bra med pedigreen då??
 
Han åt Doggy innan också och hade kanonfin päls och verkade må bra. Jag bytte till Light varianten när han kastrerades för att slippa dra ner på mängden. Pratade med vet. och hon trodde också att den dåliga pälsen kunde bero på kastreringen.
Ska kolla upp det här med mariatistelolja och vetegroddsolja.
Tack för tipsen :)
 
pedigree och doggy är ungefär samma sak. det består mest av kolhydrater som hundarna inte kan smälta och innehåller en himla massa färgämnen. jag hade mot bättre vetande pedigree till mina hundar innan, men sedan de börjat tillsätta ännu mer färgämnen bajsade hundarna rött, och det var då jag bestämde mig för att byta. hundarna skiter bara hälften så mycket och i en mer naturlig färg, + att de inte så lätt blir lösa i magen. dessutom behöver jag inte ge så mycket, så det bliir inte så mycket dyrare.

till trådskrivaren: min hanhund är också kastrerad, men hans päls är fin och glansig i alla fall. jag hade nog bytt foder om jag var som du.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 081
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en...
2
Svar
26
· Visningar
3 339
Senast: jerseyko
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 895
Senast: SusieQ
·
Katthälsa Hjälp! Jag håller på att gå vilse i kattfoderdjungeln :crazy: Min lilla Alice är nu åtta månader (:eek:) och kastrerad så jag tänkte...
2 3
Svar
43
· Visningar
12 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp