Riskokning

Jag tror att det kan åthjälpas av att du blötlägger och sen sköljer av riset innan du faktiskt kokar det. Antar nämligen att det är stärkelsen i risdammet som gör att det kladdar ihop sig. Om du tvättar riset innan du kokar det så försvinner mycket av dammet
Aldrig varit med om att min rissort dammar. Å det blir för mycke jobb att hålla på ned innan matlagningen enligt mitt tycke. Plannerar inte matlagningen på sådant viss.
 
Jag tycker alltid att ris blir okokt och grötigt samtidigt om man kör enligt ”koka bort vattnet”. Jag hatar verkligen när det smakar gröt.
 
20 sist jag kollade. Men det kan vara något helt klart.
Vårt kokas i 10 min.
D070DE8F-9780-4EB9-BDB0-0DF474889E4A.jpeg
Uncle beens är det torraste vanliga riset jag har hittat. Å pallar inte med kladdigt ris, har gett bort en del påsar redan, uncle bens är inte precis det billigaste man kan få tag på.
Är inte det ”vanligt” långkorningt ris? Eller har uncle ben råris?
Om det är ångbehandlat, annars måste råris snarare kokas typ 45 min.
Okej. Då är säkert vårt ångbehandlat.
Brukar köpa ett rött ris ibland och det måste koka jättelänge..
 
Köper alltid basmatiris på närmaste turk/syriska butik. Sköljer flera gånger, blötlägger i några timmar och kokar med mindre vatten ”än normalt” tills vattnet är borta.
Ofta steker vi det blötlagda riset med ”rispasta” (miniminispagetti) innan buljongen hälls på (lärd av syrier) - får ett fantastiskt ris långt från vårt svenska gräsliga vita ris...
 
Köper alltid basmatiris på närmaste turk/syriska butik. Sköljer flera gånger, blötlägger i några timmar och kokar med mindre vatten ”än normalt” tills vattnet är borta.
Ofta steker vi det blötlagda riset med ”rispasta” (miniminispagetti) innan buljongen hälls på (lärd av syrier) - får ett fantastiskt ris långt från vårt svenska gräsliga vita ris...
Kan tänka mig studiebesök hos dig för upplärning ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 595
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 062
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 287
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp