Riva bärande vägg - snickare

Har ni inga ritningar på huset? Om inte hör med byggnadsnämnden. Kan bli ödesdigert att gissa. Jag skulle inte ta in någon snickare för att bedöma något en ritning med säkert kan visa, finns så många klåpare i hantverksbranschen.

Om väggen är bärande och ni vill riva måste ni göra en bygganmälan och förklara hur ni tänkt lösa det. Det är en process och inte bara att riva. Så börja med att reda ut väggens funktion, snickare är ett senare projekt.
 
Nu har jag knackat på väggen (och alla andra väggar för att jämföra 😄) men jag tycker inte att det låter annorlunda mot de andra väggarna. Ritningar finns men de är inte så tydliga att vi kan avgöra bärande eller ej. Jag beställde faktiskt ritningar igår så då kanske vi kan få svar på det 😃

Nu såg jag detta, hoppas ritningarna kan ge svar!
 
Jag tror att rivning av bärande vägg kan kräva bygglov. (typ kontroll av att beräkningen på balk som ska in är ok)

Hur gammalt är huset? Vilken typ av "modell" (ålder, byggstil, material) kan säga ganska mycket om var man kan förvänta sig bärande väggar i kombination med planlösning. Någon betydande om-/tillbyggnad gjord?

Huset är byggt på 60-talet och tillbyggnader är gjorda. Väggen det handlar om har dock varit med från början.
 
Problemet är att huset är i vinkel :) Därför är det svårt för mig att avgöra.
Ritningarna ger förhoppningsvis en ledtråd. Om det är en bärande vägg så skulle jag först prata med någon som kan hjälpa till med konstruktionen innan jag anlitar en snickare (en del firmor har dock kontakt/samarbete med arkitekter och ingenjörer). Beroende på hur ni vill göra så kan ni behöva en balk som tar upp krafterna istället för väggen. Är det lång spännvidd så kan den behöva vara ganska kraftig. Om ni inte tar bort väggen ända upp till taket/ut till väggarna, kan det kanske räcka med en mindre avbärare (liggande regel), på samma sätt som man gör vid fönster och dörrar.
 
Ritningarna ger förhoppningsvis en ledtråd. Om det är en bärande vägg så skulle jag först prata med någon som kan hjälpa till med konstruktionen innan jag anlitar en snickare (en del firmor har dock kontakt/samarbete med arkitekter och ingenjörer). Beroende på hur ni vill göra så kan ni behöva en balk som tar upp krafterna istället för väggen. Är det lång spännvidd så kan den behöva vara ganska kraftig. Om ni inte tar bort väggen ända upp till taket/ut till väggarna, kan det kanske räcka med en mindre avbärare (liggande regel), på samma sätt som man gör vid fönster och dörrar.

Tack för ditt svar. Har förstått att en måste ersätta den bärande väggen med någon typ av regel, antingen i trä eller i stål. Trodde dock att det var det snickaren skulle göra...? Haha, inser hur okunnig jag är men tar tacksamt emot all hjälp!
 
Tack för ditt svar. Har förstått att en måste ersätta den bärande väggen med någon typ av regel, antingen i trä eller i stål. Trodde dock att det var det snickaren skulle göra...? Haha, inser hur okunnig jag är men tar tacksamt emot all hjälp!
Snickaren kommer göra jobbet, men det är inte säkert att han/hon kan/vill räkna ut vilken dimension som krävs. Kanske större risk för överdimensionering än att det inte ska hålla i o f s.
 
En arkitekt eller byggnadsingenjör. Ni ska sedan göra en bygganmälan. I den måste ni redogör för förändringen och visa att konstruktionen är ok. Byggnadsnämnden måste sedan godkänna innan en snickare får göra ändringen.

En del byggföretag har både snickare och ingenjörer/arkitekter, eller så har de samarbeten. Om du googlar på ROT, ombyggnad + din ort så borde du få träff på företag som på något sätt kan hjälpa dig med allt. Det finns också hemsidor med info om byggen till privatpersoner där företag annonserar.

Åh, när ni skriver sådär känns det nästan lite övermäktigt. Trodde att en snickare kunde göra allt det där även om jag förstått att en måste ha bygglov i princip. Det är väl bara att hålla tummarna att väggen inte är bärande för då slipper vi väl allt detta? Var lite därför jag ville ha ut en snickare först, för att få reda på om väggen är bärande eller ej, men det kanske ritningarna jag väntar på kan ge svar på.
 
Åh, när ni skriver sådär känns det nästan lite övermäktigt. Trodde att en snickare kunde göra allt det där även om jag förstått att en måste ha bygglov i princip. Det är väl bara att hålla tummarna att väggen inte är bärande för då slipper vi väl allt detta? Var lite därför jag ville ha ut en snickare först, för att få reda på om väggen är bärande eller ej, men det kanske ritningarna jag väntar på kan ge svar på.

Ja avvakta och se om ritningarna ger någon klarhet. Är väggen inte bärande är det bara att ta in snickare för offert och sen ta bort väggen. Då behövs varken arkitekt eller byggnadsanmälan. :)
 
Hittade en äldre ritning av huset om det är någon som vill ge sig på en chansning om väggen är bärande eller ej ;) @Zinfernia @mamman @Sedna

Det är alltså väggen mellan kök och sovrum 12.3

Huset är ombyggt och tillbyggd sedan denna ritning men den väggen ser ut som på ritningen fortfarande.

6AA4D0DA-16FA-4409-A26C-91042213F4B0.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: nyttnick
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 204
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 477
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp