Riva bärande vägg - snickare

Vi öppnade upp en stor portal i en bärande vägg, vi fick sätta upp något som stabiliserade för övervåningen. :angel: Jag hade helst tagit bort hela väggen men det hade blivit en väldigt kostsam historia tydligen! Att öppna väggen 3 meter var inte alls särskilt kostsamt.
 
Jag tycker den är för tunn för att vara bärande om man kan lita på ritningen. Det finns ingen övervåning har jag för mig utan är bara ett plan? Jag skulle vilja se mer av måtten.
 
Jag tycker den är för tunn för att vara bärande om man kan lita på ritningen. Det finns ingen övervåning har jag för mig utan är bara ett plan? Jag skulle vilja se mer av måtten.
Det 8,3 m mellan ytterväggarna enl. ritningen och det är lite väl långt för en takbjälke utan stöd, jag tror också det är en bärande vägg.
 
På vinden bör du kunna se om det är reglat upp till takstolen. Kanske du får gräva lite i isoleringen. Är det reglat upp så är den bärande.
 
Uppskattar att ni tagit er tid att svara. Om jag ska dra en slutsats av era gissningar verkar väggen vara bärande. Ska försöka gå vidare med detta via en byggnadsingenjör alternativt hoppas att de nya ritningarna visar nåt annat 😁
 
Hittade en äldre ritning av huset om det är någon som vill ge sig på en chansning om väggen är bärande eller ej ;) @Zinfernia @mamman @Sedna

Det är alltså väggen mellan kök och sovrum 12.3

Huset är ombyggt och tillbyggd sedan denna ritning men den väggen ser ut som på ritningen fortfarande.

Visa bifogad fil 42403
Jag håller med @Mia_R om att den på den här ritningen inte ser bärande ut om man tittar på hur tjockleken redovisas. Men det är inte alls säkert att den är så exakt vad avser måtten. Det totala måttet på husbredden tyder dock på att det kan/bör vara en bärande vägg. Även om det är ett enplanshus, och takstolarna kan vara av fackverkstyp (inte ovanligt på enplanshus), så är 8,3 meter ganska stor spännvidd mellan ytterväggarna. Med stor reservation för att jag inte är byggnadskonstruktör och det är mååånga år sedan jag läste konstruktionslära ...
En ledtråd skulle du kunna få genom att studera de andra väggarna i huset. Väggen mellan vardagsrummet och kapprummet (ett av sovrummen) bör ha samma funktion som väggen till köket. Där har du en dörr och kan alltså komma åt att mäta hur bred karmen/väggen är. Är den bredare än dörrkarmarna/väggarna till sovrummen/köket/toaletten så kan du vara ganska säker på att den är bärande, och då även den vägg som du vill ta bort.
Om väggen är bärande så är det ändå ingen större katastrof, ni kan göra som @Sofie.S beskriver och inte öppna ända upp/ut till sidorna. Ett sätt, om ni vill göra det enkelt för er, är att göra som ni tänkte först. Ta ut en (rutinerad och välrenommerad) snickare. Beroende på vad den kommer fram till (bärande/inte bärande) så bestämmer ni hur ni skall göra öppningen. Om inte konstruktionsritningarna dyker upp förstås ;-).
 
Jag håller med @Mia_R om att den på den här ritningen inte ser bärande ut om man tittar på hur tjockleken redovisas. Men det är inte alls säkert att den är så exakt vad avser måtten. Det totala måttet på husbredden tyder dock på att det kan/bör vara en bärande vägg. Även om det är ett enplanshus, och takstolarna kan vara av fackverkstyp (inte ovanligt på enplanshus), så är 8,3 meter ganska stor spännvidd mellan ytterväggarna. Med stor reservation för att jag inte är byggnadskonstruktör och det är mååånga år sedan jag läste konstruktionslära ...
En ledtråd skulle du kunna få genom att studera de andra väggarna i huset. Väggen mellan vardagsrummet och kapprummet (ett av sovrummen) bör ha samma funktion som väggen till köket. Där har du en dörr och kan alltså komma åt att mäta hur bred karmen/väggen är. Är den bredare än dörrkarmarna/väggarna till sovrummen/köket/toaletten så kan du vara ganska säker på att den är bärande, och då även den vägg som du vill ta bort.
Om väggen är bärande så är det ändå ingen större katastrof, ni kan göra som @Sofie.S beskriver och inte öppna ända upp/ut till sidorna. Ett sätt, om ni vill göra det enkelt för er, är att göra som ni tänkte först. Ta ut en (rutinerad och välrenommerad) snickare. Beroende på vad den kommer fram till (bärande/inte bärande) så bestämmer ni hur ni skall göra öppningen. Om inte konstruktionsritningarna dyker upp förstås ;-).

Väggen mellan de två sovrummen som är 7 kvm är redan riven av tidigare ägare och utgör idag ett större sovrum. Väggen (spaljén) mellan vardagsrummet och sovrummet är också riven av tidigare ägare. Bifogar en bild på hur det ser ut i taket där tidigare vägg/spaljé i vardagsrummet satt. I sovrummet finns inga tecken på att det en gång varit två sovrum. Tack för ditt svar, ska försöka jämföra lite, det är dock lite klurigt då en inte kan se något ”avslut” på väggen vi vill riva och därför inte kan
9E734433-6A9C-4D02-9046-3D6DC39E4F7B.jpeg
se tjockleken.
 
Jag håller med @Mia_R om att den på den här ritningen inte ser bärande ut om man tittar på hur tjockleken redovisas. Men det är inte alls säkert att den är så exakt vad avser måtten. Det totala måttet på husbredden tyder dock på att det kan/bör vara en bärande vägg. Även om det är ett enplanshus, och takstolarna kan vara av fackverkstyp (inte ovanligt på enplanshus), så är 8,3 meter ganska stor spännvidd mellan ytterväggarna. Med stor reservation för att jag inte är byggnadskonstruktör och det är mååånga år sedan jag läste konstruktionslära ...
En ledtråd skulle du kunna få genom att studera de andra väggarna i huset. Väggen mellan vardagsrummet och kapprummet (ett av sovrummen) bör ha samma funktion som väggen till köket. Där har du en dörr och kan alltså komma åt att mäta hur bred karmen/väggen är. Är den bredare än dörrkarmarna/väggarna till sovrummen/köket/toaletten så kan du vara ganska säker på att den är bärande, och då även den vägg som du vill ta bort.
Om väggen är bärande så är det ändå ingen större katastrof, ni kan göra som @Sofie.S beskriver och inte öppna ända upp/ut till sidorna. Ett sätt, om ni vill göra det enkelt för er, är att göra som ni tänkte först. Ta ut en (rutinerad och välrenommerad) snickare. Beroende på vad den kommer fram till (bärande/inte bärande) så bestämmer ni hur ni skall göra öppningen. Om inte konstruktionsritningarna dyker upp förstås ;-).
Har också tänkt i banorna att den ritningen är mer av en principskiss över planlösningen än att ge den exakta angivelsen om innerväggarnas tjocklek. Tänker att det kan ligga väl i linje med den tidens dokumentationskultur och vad syftet med ritningen var.

Sen funderar jag om en reglad innervägg i denna typ av villa ens behöver vara tjockare än de andra för att vara bärande?

@Guldaskig Jag tror det kan hjälpa dig att få svar om du kan komma upp på vinden och fota hur en takstol ser ut. (å andra sidan så kommer det kanske med ritningarna ändå snart, så kanske ogjort besvär...)
 
Sen funderar jag om en reglad innervägg i denna typ av villa ens behöver vara tjockare än de andra för att vara bärande?
Nej den behöver nog inte vara tjockare, men om den är det så tyder det på att den är bärande (och även den andra väggen i samma riktning, dvs den som ska rivas)
 
Väggen mellan de två sovrummen som är 7 kvm är redan riven av tidigare ägare och utgör idag ett större sovrum. Väggen (spaljén) mellan vardagsrummet och sovrummet är också riven av tidigare ägare. Bifogar en bild på hur det ser ut i taket där tidigare vägg/spaljé i vardagsrummet satt. I sovrummet finns inga tecken på att det en gång varit två sovrum. Tack för ditt svar, ska försöka jämföra lite, det är dock lite klurigt då en inte kan se något ”avslut” på väggen vi vill riva och därför inte kanVisa bifogad fil 42859 se tjockleken.
Det jag är ute efter är att om väggen som går på samma ledd, dvs den mellan vardagsrummet och sovrum/kapprum är tjockare än övriga väggar (de på andra ledden t ex mellan kapprummet och köket eller badrummet) så är den bärande och i så fall även den som du vill riva. Är alla väggar lika tjocka så säger det inte så mycket, men om vissa väggar är tjockare än andra väggar så är de med stor sannolikhet bärande.
 
Tillägg: Jag har hela tiden utgått från att husets gavlar är på kortsidorna. Är gavlarna mot långsidorna (ovanligt, men förekommer), så får jag tänka om. Men mycket tyder på att så inte är fallet, bl a den rivna spaljén.
 
Väcker min gamla tråd till liv igen med en ny fråga om någon kan svara.

En kompis var hemma och påstod att om man lämnade kvar en bit av väggen högst upp mot taket så skulle en inte behöva sätta en balk. Det lät lite för bra för att vara sant men om någon vet får ni gärna berätta. Alltså att man gör mer som ett ”hål”.

Edit. Nu när jag läser igenom tråden lite är ni ju några som har föreslagit detta, kanske är något att gå vidare med...
 
Senast ändrad:
Väcker min gamla tråd till liv igen med en ny fråga om någon kan svara.

En kompis var hemma och påstod att om man lämnade kvar en bit av väggen högst upp mot taket så skulle en inte behöva sätta en balk. Det lät lite för bra för att vara sant men om någon vet får ni gärna berätta. Alltså att man gör mer som ett ”hål”.

Edit. Nu när jag läser igenom tråden lite är ni ju några som har föreslagit detta, kanske är något att gå vidare med...

Nej, det funkar tyvärr inte. Du tar bort bärigheten i väggen när du kapar de stående reglarna i väggen. En balk behövs för att växla av säger sambon som är byggnadsingenjör.
 
Väcker min gamla tråd till liv igen med en ny fråga om någon kan svara.

En kompis var hemma och påstod att om man lämnade kvar en bit av väggen högst upp mot taket så skulle en inte behöva sätta en balk. Det lät lite för bra för att vara sant men om någon vet får ni gärna berätta. Alltså att man gör mer som ett ”hål”.

Edit. Nu när jag läser igenom tråden lite är ni ju några som har föreslagit detta, kanske är något att gå vidare med...
Pizzavalv! Är det inte dags för det snart igen? Ni kan vara först på bollen här.
 
”Min” snickare ligger på 480kr/h, men sen får ni ju använda rotavdraget också vilket är 30% av arbetskostnaden. Sen tillkommer material osv.

Det är oftast inga problem att få ut dom för att få en offert innan, jag har då aldrig behövt betala för en offert. Tänk dock på att det ÄR värt några kronor mer om det är en bra och etablerad firma. Googla företaget, brukar komma upp massor av information!
 
Väcker min gamla tråd till liv igen med en ny fråga om någon kan svara.

En kompis var hemma och påstod att om man lämnade kvar en bit av väggen högst upp mot taket så skulle en inte behöva sätta en balk. Det lät lite för bra för att vara sant men om någon vet får ni gärna berätta. Alltså att man gör mer som ett ”hål”.

Edit. Nu när jag läser igenom tråden lite är ni ju några som har föreslagit detta, kanske är något att gå vidare med...

Ta ut en duktig snickare och få en första utvärdering. Sannolikt är hans uppskattningar på plats bättre än våra gissningar. Då kommer du också få förslag på alternativa lösningar och kanske t o m en prisuppskattning på olika lösningar. Bra för att komma vidare i funderingarna,
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: nyttnick
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 204
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 478
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp