Robert Willén om 13-årsdebatten: ”Det vi ser just nu är en skrämmande utveckling inom ridsporten”

Bukefalos 30 år!

13-årsgränsen för elittävlan kom inte från ingenstans. Ändå har reaktionerna varit hätska, ibland hotfulla. ”Har ni legat under en sten?” frågar Robert Willén, som menar att ridsporten länge blundat för både barnidrottens riktlinjer och hästvälfärden. 13-årsgränsen är inte ett hot mot ridsporten – men reaktionerna på den kan vara det, menar han.

Vet ni om att ni diskuterar stilbedömning som det var förr i världen?
Vad jag vet finns det inte längre, utan har ersatts av inverkansbedömning.
Jag tycker det protokollet är riktigt bra och vettigt, fast jag vet inte riktigt om jag tycker det är anpassat för barn och att ”ha roligt och alla får vara med”?
Däremot vore det kul att se denna bedömning i låga klasser på ridhäst t ex, alla skulle nog inte gilla det där heller men jag tror det finns en ”kundgrupp” för det? Jag kan ha fel ;)

https://ridsport.se/download/18.3cb87ac0181add8e8cf95/1656482988275/Inverkansprotokoll.pdf

Jag brukar alltid vilja diskutera frågor eller fenomen, men du verkar väldigt engagerad i att bedöma olika personers åsikter och erfarenheter så jag tänker att det kanske är okej att jag frågar DIG om några saker du skrivit som var tankeväckande för mig?
Helt ok om du inte vill svara, jag tycker inte alls att man är skyldig svara på frågor som rör en själv på ett forum så jag kliver över mina egna gränser nu och har full förståelse för om du inte vill att diskussionen ska handla om dig.

- du skrev om sonen som dansade på innebandyträningen istället för att vilja göra mål (tror jag det var)
Fick han göra det eller gjorde det att han inte fick fortsätta vara med på träningen?
Hur tycker du man ska agera med ett sånt barn, som gillar att leka men kanske inte är så himla bra på att träna eller ”vara vuxet seriös” 😁

- jag uppfattar det som att du tror att förslaget om att SM får ridas först från 13 års ålder kommit till för att skydda barn (under 13 år) på just SM?
Att det är på själva SM:et en press att prestera kan uppstå som RF är rädda för?
Själv har jag trott att man vill ta bort SM och landstäckande finaler för att skydda de barn som INTE får vara med där? Alltså att man inte klarar kvalet, eller inte har förutsättningar (föräldrar, ekonomi) att vara med trots att de kvalat?
Jag är inte alls säker på om jag har rätt uppfattning där men det var det där med ”alla ska få vara med, ingen ska få höra att de inte är bra nog för att delta” i kombination med ”undvik långa resor och mycket dötid för barn” som var de sakerna som gjorde att SM och andra rikstäckande finaler anses vara dåliga för barn.
Tja, det knepiga är ju att de är de som svarar TROTS att de är på ignore :angel:
Förslaget handlar om selektering vilket vi inte har i ponnysporten på det sättet. ÅTERIGEN - det är inte utslagning det handlar om. Du klarar ett kval för att vara med. Det har framgått med all tydlighet i flera artiklar att det är utslagning RF vänder sig emot (det skriver de själva också). Och elitsatsning. Vilket inte heller ingår på B-ponny. Du gör samma sak med din B-ponny som tävlar medelsvår hoppning som tävlar LC hoppning. Varken mer eller mindre. Tidig elitsatsning i andra sporter, det som RF menar om man läser det finstilta, är till exempel träning flera timmar i veckan, toppning av lag, att kasta ut barn. Jag spelade själv i distriktslaget i fotboll som 13 åring, vi hade någon enstaka 12-åring med. Vi hade TUFF träning i princip varje dag. Det kan jag hålla med om att det inte ska finnas, det har jag aldrig mött inom ponnysporten. Har du?

Ja, självklart fick han göra det, likaväl som dottern, trots en dröm om SM som elvaåring, red ut med sina kompisar och hade kul i skogen 90 procent av tiden.

Resor kommer du ju ändå inte ifrån, många b-ponnyryttare har äldre syskon och åker ju med ändå, blir ju bara märkligt om de måste lämna b-ponnyn hemma och jag tror inte heller att det kommer att bli så, de kommer aldrig kunna stoppa någon att anmäla ut långt borta, för hur det än är är Norrland större än vad till exempel vi har till Drammen och Norge och Danmark kommer inte hindra b-ponnyekipage att starta där av det infomötet vi har deltagit i så det blir väldigt verkningslöst.

Hur gör vi med käpphästarna tycker du? Kval överallt och slutfinal i falstebo eller Strawberry, det är inga 13-åringar som rider dessa käpphästar kan jag lova, var i alla fall ingen 13åring med i år, kvalen hölls dessutom i år av ridsportförbundets största sponsor, ATG, via travet, där barn kör SM från 8 år (och klarar tydligen pressen betydligt bättre än RF barn)... Ta bort käpphästarna och köra över sin största sponsor kanske?

Till syvende och sist är det ju hur beslutet är taget som är den stora klämman här. Jag hoppas verkligen huvuden får rulla av det här.

Till syvende och sist är det ju hur beslutet är taget som är den stora klämman här. Jag hoppas verkligen huvuden får rulla av det här.

Jag håller inte med dig om allt men måste säga att ovanstående är jag helt enig med dig om. Hoppkommitten kanske inte heller skötte det perfekt i första läget (där diskussionen verkar ha varit i media istället för mellan styrelse och hoppkommitte) men dels var hur ”inriktningen” infördes dålig, och hanteringen av kritiken från hoppkommitten efter väldigt dålig.
Jättetråkigt. Vet inte riktigt hur krishanteringen av detta ska se ut för att det ska bli något vettigt av det.

Jag håller inte med dig om allt men måste säga att ovanstående är jag helt enig med dig om. Hoppkommitten kanske inte heller skötte det perfekt i första läget (där diskussionen verkar ha varit i media istället för mellan styrelse och hoppkommitte) men dels var hur ”inriktningen” infördes dålig, och hanteringen av kritiken från hoppkommitten efter väldigt dålig.
Jättetråkigt. Vet inte riktigt hur krishanteringen av detta ska se ut för att det ska bli något vettigt av det.
Alltså, det är väldigt uppenbart efter möten med distrikten att de visste om att det skulle bli liv om det här och därför valde att vara tysta. Jag kan ju tycka att man förbereder en så stor förändring och tar in den expertis som finns (hoppkommittén är ändå betydligt kunnigare i hoppning än styrelsen får man förutsätta och 75 procent av all tävling i ridsportförbundet är hoppning) och sedan - fine - om vad man nu kommer fram till. Men jag hoppas att det inte finns en enda medlem som kan stödja en styrelse i en medlemsorganisation som det går till så här för.

Vi kan inte göra mycket som enskilda medlemmar, men vi har valt att byta klubb då vår förra klubb inte verkar våga blanda sig i till en klubb som kräver att distriktet ska gå vidare. Det är väl tyvärr bara så vi kan påverka som enskilda individer även om jag hoppas de avgår själva.

Fast alltså, man kan ha noll intresse av barn och ändå bry sig om barn på gruppnivå och som blivande vuxna medmänniskor. Precis som jag som exempel inte har något intresse av grisar, vill inte ha grisar själv men ändå bryr mig om hur de har det, lever och är mån om att de ska ha det bra och jobbar för det. Kanske tom det är vettigare att bry sig på opartisk gruppnivå än partisk individnivå då den stora bilden inte är så färgad.

För mig räcker det med de upplevelser i de stall och hästmiljöer, inkl ponnytävling, jag befunnit mig där barn, föräldrar och tävling inte gett ett sympatiskt uttryck, för barnen, för att ha åsikten att på gruppnivå är tävling som det ser ut idag inte bra. För individer säkert kul men jag står bakom alla andra som är många fler.
Jag skulle nog säga tvärtom. På gruppnivå så har barnen nog jättekul på tävlingarna medan för individer så kan det vara en dålig miljö. Men det räcker för att berättiga arbetet för att idrottssmiljön ska vara bra för alla, för varenda unge räknas!

Mvh,
Lady_S

Vi kan tycka vad vill om själva beslutet, men det som är skrämmande i det här är hur beslutet har tagits.
Förbundsstyrelsens version stämmer inte alls överens med hoppkommitteens. Efter att ha pratat med en med mer insyn så blir jag bara mer och mer orolig.
Är det så här vårat förbund ska vara? Totalt toppstyrt?

Tja, det knepiga är ju att de är de som svarar TROTS att de är på ignore :angel:
Förslaget handlar om selektering vilket vi inte har i ponnysporten på det sättet. ÅTERIGEN - det är inte utslagning det handlar om. Du klarar ett kval för att vara med. Det har framgått med all tydlighet i flera artiklar att det är utslagning RF vänder sig emot (det skriver de själva också). Och elitsatsning. Vilket inte heller ingår på B-ponny. Du gör samma sak med din B-ponny som tävlar medelsvår hoppning som tävlar LC hoppning. Varken mer eller mindre. Tidig elitsatsning i andra sporter, det som RF menar om man läser det finstilta, är till exempel träning flera timmar i veckan, toppning av lag, att kasta ut barn. Jag spelade själv i distriktslaget i fotboll som 13 åring, vi hade någon enstaka 12-åring med. Vi hade TUFF träning i princip varje dag. Det kan jag hålla med om att det inte ska finnas, det har jag aldrig mött inom ponnysporten. Har du?

Ja, självklart fick han göra det, likaväl som dottern, trots en dröm om SM som elvaåring, red ut med sina kompisar och hade kul i skogen 90 procent av tiden.

Resor kommer du ju ändå inte ifrån, många b-ponnyryttare har äldre syskon och åker ju med ändå, blir ju bara märkligt om de måste lämna b-ponnyn hemma och jag tror inte heller att det kommer att bli så, de kommer aldrig kunna stoppa någon att anmäla ut långt borta, för hur det än är är Norrland större än vad till exempel vi har till Drammen och Norge och Danmark kommer inte hindra b-ponnyekipage att starta där av det infomötet vi har deltagit i så det blir väldigt verkningslöst.

Hur gör vi med käpphästarna tycker du? Kval överallt och slutfinal i falstebo eller Strawberry, det är inga 13-åringar som rider dessa käpphästar kan jag lova, var i alla fall ingen 13åring med i år, kvalen hölls dessutom i år av ridsportförbundets största sponsor, ATG, via travet, där barn kör SM från 8 år (och klarar tydligen pressen betydligt bättre än RF barn)... Ta bort käpphästarna och köra över sin största sponsor kanske?

Fast visst sker det en selektering i de allsvenska divisionerna. Och till
Lag-SM i fälttävlan. Och iaf tidigare till dressyr (där jag inte läst en enda kommentar om detta) SM men underlaget är kanske såpass litet nu att alla kvalade får vara med. I fälttävlan har man ju sedan länge gjort om och lagt ribborna annorlunda med sm både på lägre och högre nivå samt åldersindelat. Jag såg någon som länkade en artikel med Sarah Sjöström i debatten när man gjorde om simningen där hon uttryckte att hon inte hade tävlat om inte resultat räknades som barn, fair enough, men det är ju inte för att producera helt unika superstars som RF kommit med sina riktlinjer, utan för att få fler att hålla på längre. Många av de som skriker högst i debatten har ju barn som faktiskt lagt av så fort motståndet blev för stort/annat lockade.
Och ja, jag har erfarenhet av både ridsport och annan idrott på strax under elitnivå. Drabbades inte av selekterande förrän sent pga rosettplockare till ponny och egen talang i andra idrotten, men det var tufft när den kom för mig (det gjorde den även inom ridsporten) även om jag var en bit över 13 då.
Är själaglad att vara tränare i barnets lag i den andra idrotten i en klubb som har som motto att vi aldrig toppar innan 13 och även då ska alla som vill få vara med. Sen är det klart att de även som 7-åringar räknar mål, men de direktsänds inte när de gör det, det finns ingen sida kompisar kan gå in på och kolla vem som gjort mål eller inte och vilket lag som vann.

Som sagt. Man bryr sig inte alls om barnen i de här diskussionerna. Jag kan inte se att en person som ogillar barn, inte är medlem i förbundet och inte heller besöker ponnytävlingar har något att tillföra diskussionen. Sorry, men så är det. (eller ungefär som att vissa svenska män ger sig in i diskussioner om muslimska män för att "skydda" de stackars kvinnorna, precis som att de, egentligen, brydde sig om kvinnorna liksom :grin: )
Fast så kan du ju inte resonera. Vi är många här som en gång varit barn, jag har dessutom som yngre vuxen varit på otaliga ponnytävlingar och ridit ungponny eller stöttat mindre barn. En del barn älskar att tävla, en del barn älskar att tävla för att de inte vet hur det är att förlora, en del barn hatar det men gör det ändå. Varenda unge räknas som någon annan så klokt skrev.

Fast så kan du ju inte resonera. Vi är många här som en gång varit barn, jag har dessutom som yngre vuxen varit på otaliga ponnytävlingar och ridit ungponny eller stöttat mindre barn. En del barn älskar att tävla, en del barn älskar att tävla för att de inte vet hur det är att förlora, en del barn hatar det men gör det ändå. Varenda unge räknas som någon annan så klokt skrev.
Precis barn är olika. Den som inte vill tävla SM eller åka på långa resor ska ha all rätt att inte tävla SM och åka på långa resor (även om jag inte förstår hur man i övriga samhället ska lösa det då, förbjuda föräldrar att åka på solsemester kanske?)?men inte hindra den som vill tävla SM eller åka till Falsterbo.

Vi kan tycka vad vill om själva beslutet, men det som är skrämmande i det här är hur beslutet har tagits.
Förbundsstyrelsens version stämmer inte alls överens med hoppkommitteens. Efter att ha pratat med en med mer insyn så blir jag bara mer och mer orolig.
Är det så här vårat förbund ska vara? Totalt toppstyrt?
Men hur är det skrämmande? Inte sett ett inlägg någonstans om beslutsordningen i Svrf. Hoppkommitten har jag sett betett sig ”illojalt” i sociala medier.

Fast visst sker det en selektering i de allsvenska divisionerna. Och till
Lag-SM i fälttävlan. Och iaf tidigare till dressyr (där jag inte läst en enda kommentar om detta) SM men underlaget är kanske såpass litet nu att alla kvalade får vara med. I fälttävlan har man ju sedan länge gjort om och lagt ribborna annorlunda med sm både på lägre och högre nivå samt åldersindelat. Jag såg någon som länkade en artikel med Sarah Sjöström i debatten när man gjorde om simningen där hon uttryckte att hon inte hade tävlat om inte resultat räknades som barn, fair enough, men det är ju inte för att producera helt unika superstars som RF kommit med sina riktlinjer, utan för att få fler att hålla på längre. Många av de som skriker högst i debatten har ju barn som faktiskt lagt av så fort motståndet blev för stort/annat lockade.
Och ja, jag har erfarenhet av både ridsport och annan idrott på strax under elitnivå. Drabbades inte av selekterande förrän sent pga rosettplockare till ponny och egen talang i andra idrotten, men det var tufft när den kom för mig (det gjorde den även inom ridsporten) även om jag var en bit över 13 då.
Är själaglad att vara tränare i barnets lag i den andra idrotten i en klubb som har som motto att vi aldrig toppar innan 13 och även då ska alla som vill få vara med. Sen är det klart att de även som 7-åringar räknar mål, men de direktsänds inte när de gör det, det finns ingen sida kompisar kan gå in på och kolla vem som gjort mål eller inte och vilket lag som vann.
Gör det något om en tonåring lägger av med idrott för att annat lockar? Vad är problemet med det? Jag lade av med fotboll i 20årsåldern för att skolan tog för mycket tid, behöver man skriva upp sig på livstid i en sport oavsett om man tävlar eller inte? Har så svårt för det argumentet.

Men hur är det skrämmande? Inte sett ett inlägg någonstans om beslutsordningen i Svrf. Hoppkommitten har jag sett betett sig ”illojalt” i sociala medier.
Problemet är ju att beslutsordningen inte finns. Beslutet är taget utan någon förankring i sektioner eller kommittéer. Ingen kommunikation har förekommit öht.
Jag har inte sett att hoppkommiteen har betett sig illojalt på några sociala medel förutom deras debattinlägg. De har ju fått ganska grova anklagelser mot sig och bör väl ha rätten att svara på det.
Jag vet iaf inte vem som har "rätt" då jag inte varit med vid samtal mellan FS och HK.

Jag skulle nog säga tvärtom. På gruppnivå så har barnen nog jättekul på tävlingarna medan för individer så kan det vara en dålig miljö. Men det räcker för att berättiga arbetet för att idrottssmiljön ska vara bra för alla, för varenda unge räknas!

Mvh,
Lady_S
Och många av de barn som inte mår bra i miljön lär falla bort, hur många tappas på vägen? Och kanske ersätts av nya som i sin tur faller. bort.

Gör det något om en tonåring lägger av med idrott för att annat lockar? Vad är problemet med det? Jag lade av med fotboll i 20årsåldern för att skolan tog för mycket tid, behöver man skriva upp sig på livstid i en sport oavsett om man tävlar eller inte? Har så svårt för det argumentet.
Jag tycker det gör något om barn slutar idrotta pga att tävlingsmomentet inte passar dem. Vi pratar om barn under 13 här, inte unga vuxna som inte vill elitsatsa och som förhoppningsvis rört på sig under barndomen.

Problemet är ju att beslutsordningen inte finns. Beslutet är taget utan någon förankring i sektioner eller kommittéer. Ingen kommunikation har förekommit öht.
Jag har inte sett att hoppkommiteen har betett sig illojalt på några sociala medel förutom deras debattinlägg. De har ju fått ganska grova anklagelser mot sig och bör väl ha rätten att svara på det.
Jag vet iaf inte vem som har "rätt" då jag inte varit med vid samtal mellan FS och HK.
Jag har sett många inlägg från fd medlemmar i hoppkommiten på sociala medier, beslutet gäller ju alla grenar men har inte sett samma reaktion från de andra. Vet inte heller vad som är ”rätt”, men det framkommer ganska lite fakta från bägge håll.

Jag tycker det gör något om barn slutar idrotta pga att tävlingsmomentet inte passar dem. Vi pratar om barn under 13 här, inte unga vuxna som inte vill elitsatsa och som förhoppningsvis rört på sig under barndomen.
Instämmer. Det viktiga med sport för barn är inte tävlandet, och ska aldrig vara. Det viktiga är att att barn för röra på sig, vara med i en gemenskap, ha en vettig fritidssysselsättning, osv.

Instämmer. Det viktiga med sport för barn är inte tävlandet, och ska aldrig vara. Det viktiga är att att barn för röra på sig, vara med i en gemenskap, ha en vettig fritidssysselsättning, osv.
Vad som är viktigast för barn och sport varierar säkert på individnivå. För vissa är det säkert yttrandet, det är liksom inte något någon kan sikta och diktera. Många barn tävlar jämnt om alli. Men kan hjälpa att hitta annan motivation, hitta lämpliga tävlingsformer men att tala om för någon att dennes önskan och instinkt att tävla inte ska finnas är direkt fel. Sen behöver ju inte tävlandet handla om elitsatsning.

Åt andra hållet då? De barnen struntar du i? Fortfarande finns inte den benämning som RF har som elitsatsning på b-ponny

Jag har sett många inlägg från fd medlemmar i hoppkommiten på sociala medier, beslutet gäller ju alla grenar men har inte sett samma reaktion från de andra. Vet inte heller vad som är ”rätt”, men det framkommer ganska lite fakta från bägge håll.
Hoppningen står för 75% av alla starter i Ridsportförbundet och över 90 % av alla licensierade. Det kan ju vara därför.

Jag tror, har ingen aning, att de andra grenarna inte anser att ”elitsatsningen” innan 13 års ålder har någon betydelse för hur duktiga ungdomarna och de vuxna sedan blir?
Voltige har dessutom fått undantag från regeln om 13 år.
Dressyr och WE som jag iaf har aningens inblick i spelar det (tror jag) ingen roll om man rider på högsta nivå så tidigt (grundridning är däremot viktigt, men det behövs inte ett SM i lätt klass för att man ska lära sig rida GP som 22-åring liksom) och i distansritt, körning, para och reining är det väl rätt få barn som ens startar?
Fälttävlan har det funnits kommentarer om Sugar Cup från, det och Mellbergs Cup kan jag hålla med om att man kan känna viss oro för men jag inbillar mig väl att man kan lyckas få till regler som funkar för barn i sådana cuper. Kanske optimistiskt tänkt?
Också märkligt att man inte hört något från mounted games men det är rätt fysiskt tufft så barn kanske inte klarar av att rida på högsta nivå där?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka