Rödtabby honor?

B

Bia

Är det någon som vet hur vanligt eller ovanligt det är med rödtabby honor (bondkatter)?

Jag har i många år avlat på sköldpaddshonor- rödtabbyhanar, och aldrig lyckats få fram en unge av honkön.. förrän nu!

Många, många har ringt på annonserna och undrat varför det bara finns röda hanar (de ville ha en hona) och jag har svarat att det är ytterst ovanligt med röda honor.. har jag helt fel i det påståendet :confused:

Visserligen har nu denna unge lite vita tecken (under hakan, bröst & mage samt tassar.. är det mera vanligt med sådana honor än att vara helt röda?

Jag har för mig att helt röda (utan vitt) endast kan vara hanar.. men vet ej!?

Några kunniga inom detta område???
 
Parar man en sköldpaddshona med en röd hanne så är chansen för röda honor lika stor som det är att få sköldpaddsfärgade honor, dvs 50%.
Parar man däremot en sköldpadda med en svart hane (eller annan färg med svart grundfärg, tex bruntabby), så kan det inte bli några röda honkatter, utan bara sköldpaddfärgade och svarta.
Tabbymönstret tillkommer "ovanpå" den röda färgen, så den beror på vilka mönster föräldarna har.
Vitfläck är också ett anlag som tillkommer "ovanpå". Om någon av föräldrarna är vitfläck så är det 50% chans för att avkommorna blir det, oavsett grundfärg.

Att du aldrig tidigare har fått någon röd hona i sköldpadds+röd-kombinationer beror helt på slumpen.
 
Tja, som sagt det är ju till syvende och sist slumpen som avgör. Men slumpen verkar ha bestämt sig för att se till att röda honor ska vara ovanliga :smirk:

En hona måste ju ärva rött både från mamsen och papsen för att kunna bli röd, sedan avgör slumpen. Om det skulle vara så att röda honor med vita tecken är vanligare än helröda honor så handlar det enkom om att det är vanligt att man avlar på vitfläck. Men något av en raritet skulle jag vilja kalla röda honor överlag. Idag mixtrar man så mycket med färger inom avel att man kanske har glömt bort de "enkla" solida färgerna. Det kanske kan vara en förklaring.

I devon rex-aveln är det ganska tydligt att det experimenteras mycket med färger, alla färger och tecken är ju tillåtna. Nu har det t ex dykt upp golden hos devons.
 
Hej
Jag har en.
Jag trodde inte det fanns några, har alltid hört att röda (bond)katter är hanar. Nu senare har jag även sett helröda honor.
M vH Mannis
 
Pappan, rödtabby (ej vita tecken), har jag fött upp själv, sköldpaddsmor (sköldpadd x creme, resten dok. i 4 led utan bruntabby el. sv/v)) & bruntabbyfader på besök :crazy:.. farfar & farmor =??

Mamman inköpt, sköldpadd (sköldpadd x rödtabby utan vitt), resten dok. i 5 led =ingen bruntabby el. sv/v.

De har nu sin 8:e kull, och har hittills fått totalt:
3 creme hanar
4 sv/vita (1 hane & 3 honor)
10 sköldpaddor
12 rödtabbyhanar med vitt
3 rödtabbyhanar utan vitt
1 rödtabbyhona med vitt

Det är alltså 'den där okända' bruntabbyn (farfar till rödtabbytjejen) som är orsaken till de sv/v.. OK, det förstår jag, men att bara få en enda hona av totalt 16 rödtabbyungar är alltså bara en slump.. inget ovanligt??
 
Det är konstigt, det verkar inte svårt att få fram cremehonor, är inte det egentligen samma anlag?

Min syster har en rödvit hona (kastrat) och en uppfödare i Västerås fick 3 röda honor i en kull. Jackpot :D
 
Är ingen av föräldrarna vitfläckar? I så fall är det inte vanliga vitfläckar du får.
Inte från mammans sida i 5 led ivf, pappans faderslinje är ju totalt okänd.. där lär det ju (troligtvis) finnas vitfläckar, men jag förstår ändå inte att det bara föds 1 enda hona av 16 röda (oavsett vitfläckar)!?
 
Nej, de svartvita kattungarn har inte ärvt sin färg från sin farfar, eftersom fadern var röd (om jag förstått det rätt?). En röd kan inte nedärva svart. Den svarta färgen har de fått från modern (en sköldpadd bär ju på både rött och svart).
Med en sköldpaddsfärgad mor och en röd far kan du dock inte ha fått någon svart hona, det är inte möjligt. Du kan bara få röda eller sköldpaddsfärgade honor av en sådan kombination. I de fallen måste fadern ha varit en katt med svart grundfärg.

Förklaringen till det här ligger i att anlaget för svart resp rött sitter på könskromosomen X. Honor har ju två X, medan hanar har Xy. En hona kan alltså antingen bära på två anlag för svart, två för rött eller ett av varje. De ärver det ena från sin mor och det andra från sin far. Får de ett av varje så blir de sköldpaddsfärgade.

Hanar, däremot, ärver ju alltid X från sin mamma (eftersom de får y från pappa), och därmed ärver de alltid sin grundfärg från mamman. Detta innebär även att de inte kan bära på både rött och svart samtidigt, som honor kan. Därför finns det (nästan, undantag finns) inga sköldpaddsfärgade hanar.

Och som MissFideli säger så kan två icke-vitfläck inte ge vitfläckiga avkommor. Hur mycket vitt har de haft? Det finns en typ av vitfläckighet som inte "beter" sig likadant som den vanliga vitfläckigheten, men den brukar synas endast som en liten medaljong på bröstet. Sådana fläckar dyker tex ibland upp hos raser som i vanliga fall är icke-vitfläck, som korater. Det finns hos huskatter också.
 
Det spelar ingen roll vad det finns för vitfläck i bakgrunde. Vitfläck är ett dominant anlag, och kan inte bäras dolt. Dvs om katten bär på anlaget så visar de det. Om de inte är vitfläckiga kan de heller inte nedärva det.
 
Oj, förlåt.. jag har råkat hoppa över ditt svar! :o

Mamman har ju rött i båda led, dok. sköldpadd/röd i 5 led (ej vitfläck), däremot så har ju pappan (ej vitfläck) en bruntabbyfader (okänd), men dok. sköldpadd/creme/röd i 4 led (ej vitfläck) via mödernet.. och så dyker den första röda honan (dessutom vitfläck) upp född som nr.33, det kan man ju förstås kalla en slump!

Jag fattar 'noll'! :crazy:
 
Jag får en misstanke om att honan har blivit parad av andra hanar. Finns möjligheten? Dvs har hon gått löst ute alt med någon anna fertil hane? För en hona kan ju para sig med och befruktas av flera olika hanar under ett löp.
Det är enda sättet man kan förklara de svarta honorna...

Och att du bara fått en röd hona är lika konstigt som att du inte har fått en enda blå avkomma, eller blåsköldpadd. Du har ju fått creme, så dilutionsanlaget finns ju där. Det är slumpen som avgör!
 
Aha, jag tror det kan vara som jag trodde 'då'.. hon födde med två dgr mellanrum (två år i rad) dessa sv/v blandade med de andra, det kan alltså varit två fäder till 'samma' kull.. min röda hane och någon annan besökare!??
 
Ja, mycket möjligt. Om du inte har henne instängd tillsammans med hannen under löpet så finns det ingen garanti för att han är fadern. I alla fall inte den ende fadern.
 
Och att du bara fått en röd hona är lika konstigt som att du inte har fått en enda blå avkomma, eller blåsköldpadd. Du har ju fått creme, så dilutionsanlaget finns ju där. Det är slumpen som avgör!
Ojj.. hur kunde jag missa den enda underbara blå (grå?), han finns ju (med samma föräldrar).. men blåsköldpadd har jag aldrig sett skymten av (eller ens hört talas om), det vore ju en kommande önskedröm!!

Letade förtvivlat efter fotot på 'Gråben' (blå) i hela datorn, men just nu hittar jag inte bilden bland alla tusen mappar :o!

Återkommer!!!
 
Om du inte har henne instängd tillsammans med hannen under löpet så finns det ingen garanti för att han är fadern. I alla fall inte den ende fadern.
Givetvis är det så det kan gå till, jag stänger endast in honorna inför födseln.. f.ö. så går de runt gården helt fritt ;)

Och hannen får sina rundor till Vet. för omplåstring.. så visst finns det ovälkomna besökare i form av hankön :(
 
Du verkar ha koll på anlagen, så jag passar på att sticka in med en annan fråga (med en ursäkt till trådskrivaren).

Att det är en med slumpvis inaktivering av större delen av en X-kromosom som ger tvåfärgigheten hos sköldpaddorna vet jag, men hur kommer det sig att en sköldpadda med mer vitt generellt har större homogena färgfält än en med mindre vitt (eller en ej vitfläck)? De sistnämnda blir ju mer spräckliga. Vad är det alltså som gör att utbredningen av vitt hänger ihop med ett visst "inaktiveringsmönster" hos X-kromosomerna? :confused: *hoppas du förstod den ngt förvirrade formuleringen*
 
Förutom det du skriver så är det nästan bara huskatter som kan vara melerade trots vitfläck. Eller kan vara, är iaf.

Sen är ju en undran varför i princip alla paddor har en rak linje mellan 2 fläckar på precis halva kroppen. Många har den i ansiktet eller på hakan, men även under tassen eller under magen.
 
Den frågan har jag själv försökt hitta ett bra svar på, men jag har ännu inte lyckats riktigt. Men jag kan berätta det jag har lyckats få fram, så får vi se om någon annan blir klokare. :-)
För att förstå det här, så måste man först förstå vad som orsakar fenomenet sköldpaddsfärg, på cellnivå.

Honor har ju två X-kromosomer. Dock kan bara en X-kromosom få "bestämma" vilka proteiner som ska tillverkas, annars skulle vi ju få dubbel uppsättning av alla de proteiner som X-kromosomerna styr över. Vilken av dessa X-kromosomer som ska få "bestämma" och vilken som ska inaktiveras sker slumpvis under fosterstadiet, och är olika för varje enskild cell. Detta kallas doskompensation.
Alltså, de celler där X-kromosomen med anlag för rött får "bestämma", växer det röd päls, och de där den andra X-kromosomen får styra växer det svart päls.

Nu till fenomenet vitfläck-sköldpaddsfärg. Så här står det på sidan kattgenetik.net:
"På en sköldpaddsfärgad katt utan vitfläckighet fungerar pigmentspridning normalt under fosterstadiet. Då kommer områden med svart och rött utvecklas parallellt. Detta ger en melerad fördelning av svart och rött. Om anlaget för vitfläckighet är närvarande (S-), kommer områden med svart och rött inte att konkurrera med varandra. Därför bildas större röda och svarta fläckar. Ju mer utbredd vitfläckigheten är desto större röda ovh svarta fläckar."

Det jag inte kan finna något vettigt svar på är varför S gör att X-kromosomerna inte konkurrerar med varandra. Jag önskar någon kunnig kunde förklara det för mig! :D
 
Vad menar du med att huskatter kan var melerade trots vitfläck? Det beror ju på hur pass mycket vitfläck de har. Hos huskatter är det ju ganska vanligt med låggradigt vita katter, och då blir ju uppdelningen mellan svart och rött inte så stor. Men om de är mer höggradigt vitfläckiga så fungerar det väl likadant för dem, det röda och svarta bilr uppdelat. Jag har då aldrig sett någon annat...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 391
Senast: Stereo
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 219
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 944
Senast: kem
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 328
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp