Rökförbud i hyresrätter

Jag har alltid bott i lägenhet. Det är klart att jag ibland märker andras rök, dock mest utifrån. Jag hör även musik, både från grannar och via fönster. Jag hör i perioder gråtande/arga barn. Jag har hört grannar ha sex. Grannen under röker hasch på sin uteplats, det märker jag ibland. Nån grillar på gården. Osv. Så är livet, liksom. Människor lever sina liv. Alternativet verkar inte bättre.
Jag tycker att alternativet rökfritt är bättre än att ha lägenhetsinnehavare som röker.
 
Trodde många hyresvärdar förbjudit det redan nu? De kommunala hyresvärdar jag jobbat mycket med i ett par olika kommuner med nyanlända har det inte varit tillåtet med rökning inomhus hos.
 
I finland är det förbjudet att sälja snus, men rökning ja det går bra. Jag fattar inte. Kunde inte förbudet vara tvärtom tack.

Halvt Ot, men läste du annars de nya förslagen på hur de tänkt att finland ska bli rökfritt till 2030?

Eftersom jag inte röker längre så känner jag lite "gör vad ni vill" över det, utom två av grejerna.
Det ena, att det bara skulle vara lovligt att bara ta in två dosor snus från utlandet. Har länge tyckt att det varit lite väl mycket häxjaktsmentalitet från myndigheterna när det gäller snusinförseln, och detta börjar ju nog kännas rent löjligt.

Det andra, att det ska bli förbjudet att röka på vissa platser, som t.ex. busshållplatser, stränder o.dyl. Helt okej tycker jag, om det inte vore för att de även ville förbjuda användande av andra nikotinprodukter på samma ställen.
Jag vet inte ens hur det ska gå att övervaka i verkligheten. Att de inte vill att någon vejpar kan jag kanske förstå, men hur avgör man liksom om tuggummit någon tuggar är vanligt eller med nikotin?
 
Halvt Ot, men läste du annars de nya förslagen på hur de tänkt att finland ska bli rökfritt till 2030?

Eftersom jag inte röker längre så känner jag lite "gör vad ni vill" över det, utom två av grejerna.
Det ena, att det bara skulle vara lovligt att bara ta in två dosor snus från utlandet. Har länge tyckt att det varit lite väl mycket häxjaktsmentalitet från myndigheterna när det gäller snusinförseln, och detta börjar ju nog kännas rent löjligt.

Det andra, att det ska bli förbjudet att röka på vissa platser, som t.ex. busshållplatser, stränder o.dyl. Helt okej tycker jag, om det inte vore för att de även ville förbjuda användande av andra nikotinprodukter på samma ställen.
Jag vet inte ens hur det ska gå att övervaka i verkligheten. Att de inte vill att någon vejpar kan jag kanske förstå, men hur avgör man liksom om tuggummit någon tuggar är vanligt eller med nikotin?
Får väl göra som man gör i sverige och förbjuda bruket av nikotin helt och om någon sedan ser nikotinpåverkad ut ta in de för urin/blodprov.
 
Jag tycker att alternativet rökfritt är bättre än att ha lägenhetsinnehavare som röker.

Bäst för fastighetsägarna vore väl hyresgäster som beter sig som just som gäster. Men ännu är ju inte bostadspolitiken helt raderad, och då menar jag att bostäder är till för att bo i. Leva sina liv i. Hyresrätten som tex jag bor i, har man partner bott i sedan 1979. Jag föreställer mig att vi bor där resten av livet.

Min upplevelse av tråden är
- närmast stigmatisering av rökare (som liknar, men uttrycks grövre, hur en del pratade om vitlök när jag var barn)
- någon sorts idé om att vi som hyr våra lägenheter inte BOR där i samma mening som de som äger sina bostäder. Men det får vi nog räkna med att många av oss gör.
 
Min upplevelse av tråden är
- närmast stigmatisering av rökare (som liknar, men uttrycks grövre, hur en del pratade om vitlök när jag var barn)
- någon sorts idé om att vi som hyr våra lägenheter inte BOR där i samma mening som de som äger sina bostäder. Men det får vi nog räkna med att många av oss gör.
Ja, rökning är skadligt för både rökare och för omgivningen. Varför ska vi som inte vill bli utsatta för det tvingas göra det?
Tror inte det är specifikt någon som anser att hyresgäster har mindre rätt till att bo, jag hade väldigt gärna blivit av med min rökande granne i min bostadsrättsförening, Grundtanken är ju att det trots allt inte är du som äger bostaden om du bor i hyres- eller bostadsrätt. Alltså borde ju ägaren få ha åtminstone något att säga till om.
 
Ja, rökning är skadligt för både rökare och för omgivningen. Varför ska vi som inte vill bli utsatta för det tvingas göra det?
Tror inte det är specifikt någon som anser att hyresgäster har mindre rätt till att bo, jag hade väldigt gärna blivit av med min rökande granne i min bostadsrättsförening, Grundtanken är ju att det trots allt inte är du som äger bostaden om du bor i hyres- eller bostadsrätt. Alltså borde ju ägaren få ha åtminstone något att säga till om.
Du ska inte tvingas ta skada av någon annans beteende men det innebär inte att man måste förbjuda det :)
 
Trodde många hyresvärdar förbjudit det redan nu? De kommunala hyresvärdar jag jobbat mycket med i ett par olika kommuner med nyanlända har det inte varit tillåtet med rökning inomhus hos.
Fast dom kontrakten är väl oftast kommunala andra handskontrakt?
Dvs hyregästen hyr genom socialtjänsten.
 
Halvt Ot, men läste du annars de nya förslagen på hur de tänkt att finland ska bli rökfritt till 2030?

Eftersom jag inte röker längre så känner jag lite "gör vad ni vill" över det, utom två av grejerna.
Det ena, att det bara skulle vara lovligt att bara ta in två dosor snus från utlandet. Har länge tyckt att det varit lite väl mycket häxjaktsmentalitet från myndigheterna när det gäller snusinförseln, och detta börjar ju nog kännas rent löjligt.

Det andra, att det ska bli förbjudet att röka på vissa platser, som t.ex. busshållplatser, stränder o.dyl. Helt okej tycker jag, om det inte vore för att de även ville förbjuda användande av andra nikotinprodukter på samma ställen.
Jag vet inte ens hur det ska gå att övervaka i verkligheten. Att de inte vill att någon vejpar kan jag kanske förstå, men hur avgör man liksom om tuggummit någon tuggar är vanligt eller med nikotin?
Haha nej wtf. Hellre ser jag att tobak förbjöds och snus blev lagligt.
 
Fast dom kontrakten är väl oftast kommunala andra handskontrakt?
Dvs hyregästen hyr genom socialtjänsten.
Nä. I de kommuner jag jobbat i har det varit förstahandskontrakt med kommunala bostadsbolaget som gällt eftersom socialen inte vill vara hyresvärd. Vet att det funkar olika i olika kommuner men vet att många kommuner i Sverige gör som dessa, det är inget konstigt.
 
Ja, rökning är skadligt för både rökare och för omgivningen. Varför ska vi som inte vill bli utsatta för det tvingas göra det?
Tror inte det är specifikt någon som anser att hyresgäster har mindre rätt till att bo, jag hade väldigt gärna blivit av med min rökande granne i min bostadsrättsförening, Grundtanken är ju att det trots allt inte är du som äger bostaden om du bor i hyres- eller bostadsrätt. Alltså borde ju ägaren få ha åtminstone något att säga till om.
Fastighetsägaren går nog sällan lottlös ur affären, är mitt bud. Men som sagt så har vi ju ännu en bostadspolitik. Att hyra en lägenhet är inte som att ta in på hotell, som någon jämförde med.
 
Bäst för fastighetsägarna vore väl hyresgäster som beter sig som just som gäster. Men ännu är ju inte bostadspolitiken helt raderad, och då menar jag att bostäder är till för att bo i. Leva sina liv i. Hyresrätten som tex jag bor i, har man partner bott i sedan 1979. Jag föreställer mig att vi bor där resten av livet.

Min upplevelse av tråden är
- närmast stigmatisering av rökare (som liknar, men uttrycks grövre, hur en del pratade om vitlök när jag var barn)
- någon sorts idé om att vi som hyr våra lägenheter inte BOR där i samma mening som de som äger sina bostäder. Men det får vi nog räkna med att många av oss gör.

Jag hade kunnat hålla med dig om det handlade om att man satt på sin kammare och knaprade sparris, om bostadshusen var komplett täta, om all rök sögs in i något fantastiskt ventilationssystem där ingen annan drabbas av röken, och om lägenheter sanerades gratis efter en rökare.

Men rök från cigaretter är giftigt. Bostadshus är otäta mellan lägenheter. Det finns inga mirakelventilationssystem. Sanering efter rökare är kostsam.

Jag hoppas verkligen att hyresvärdar tar tag i dessa frågor och lägger verklig kostnad av saneringen på rökare. Jag hoppas också att drabbade hyresgäster får det bättre i framtiden. Det är inte okej att behöva drabbas av cigarettrök i sitt hem.
 
:rofl:

Jag råkar vara ett stort fan av mycket danskt, smörrebröd, lök i fedt och grön tuborg. Drottningen är festlig också. Jag gillar typ allt utom kvinnosynen och invandrarskräcken.
Dessa bitarna gillar jag med, men konstiga regler om husdjur gillar jag inte. (De har ju förbjudna hundraser i Danmark med, sämsta lagen ever. Eller är det bara att de avlivar alla hundar som bits? Nu blev jag osäker, dumt iaf)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 560
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 773
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 260
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp