Rökförbud i hyresrätter

I mitt hyreskontrakt står rökförbud inskrivet. Inte konstigare för mig än att hyresvärden förbjuder husdjur, grillar och störande ljud nattetid. [...]

Lite OT, men att förbjuda husdjur är inget en värd kan göra bara sådär. Det krävs speciell anledning, t ex att huset är allergianpassat. Källa:
https://www.hyresgastforeningen.se/...gor-och-svar/far-jag-ha-husdjur-i-lagenheten/

Om sakfrågan angående rökning är jag kluven. För min del, dvs i min situation här och nu, är det inte bättre att mina grannar röker på sina balkonger och uteplatser än i sina lägenheter. Det sistnämnda märker jag aldrig av, det förstnämnda inklusive tappade fimpar som faller på min uteplats har stört mig hela sommaren (dock inte lika mycket som de grannar som tar ut sina högtalare på balkongen och spelar så det ekar över innergården!)
 
Jag får ont i magen av att någon ska bestämma över vad jag får och inte får göra i mitt hem. Oavsett om jag hyr eller äger det så är det mitt hem, jag bor i min hyresrätt. Jag röker inte vanlig tobak och har inte ens en köksfläkt att röka under, så skulle inte bli drabbad av ett förbud. När jag röker "annat" gör jag det utomhus eller på balkongen. Men jag känner ändå att gränsen går någonstans för hur mitt liv ska inskränkas av regler. Jag vill inte bli livegen för att jag inte har råd att köpa en bostad.

Men jag förstår såklart problematiken med rök i trapphus och rök i andra lägenheter, det är otrevligt. Men samtidigt så tar jag hellre lite röklukt i lägenheten än att någons frihet i hens hem ska inskränkas på.
Jag tycker att lukten av ofrihet är värre än röklukt.
Min frihet i mitt hem blev ganska inskränkt när grannens röklukt kom in i mitt vardagsrum varje gång han rökte. Hans rök kom in i MITT hem, och jag hade absolut inget att säga om saken, för han hade rätt att röka i sitt hem. Men jag hade tydligen inte rätt att ha rökfritt. Rimligt :confused: För mig var det så störande att jag inte kunde vara i rummet och slutade med att jag flyttade.
 
Men det är väl klart att du som röker (”annat”) inte har problem med lite röklukt? Jag tror det är få rökare som klagar på att det luktar rök från grannen.
Nja det är helt olika lukter som sitter i på helt olika sätt. Det är inte alls samma fenomen som att en annan tobaksrökare inte känner lukten.
 
Jag är helt för att förbjuda rökning inomhus i lägenheter, efter att ha haft en granne som somnade med en cigg och eldade upp sin lägenhet (han överlevde inte). Vi andra fick sanera lägenheterna från sot, levde med luftrenare i månader vilket var sisådär trevligt samt att lukten satt kvar länge (och mina fåglar dog pga brandröken vilket var mest traumatiskt för mig).

Visst, det är inte normalfallet men så länge det är tillåtet att röka inomhus är det en risk utöver alla andra negativa konsekvenser som redan tagits upp. Och jag tycker att om en bor i lägenhet så får en visa hänsyn, genom tex att inte röka.

(Sen ser jag ju att det blir mer inskränkningar av individen om en ändrar villkoren för hyran bara sådär, gentemot att ha det som villkor redan vid kontraktsskrivning)
 
Men det är väl klart att du som röker (”annat”) inte har problem med lite röklukt? Jag tror det är få rökare som klagar på att det luktar rök från grannen.
Det är absolut inte samma sak, två helt olika lukter. Går inte att jämföra. Jag stör mig på cigarettrök, absolut, men trots att jag själv troligtvis skulle flytta från en lägenhet som stank rök så är jag emot att inskränka på individens frihet i den utsträckningen. Mina politiska ideal hänger inte alltid ihop med hur jag själv skulle föredra att ha det.
 
Det är absolut inte samma sak, två helt olika lukter. Går inte att jämföra. Jag stör mig på cigarettrök, absolut, men trots att jag själv troligtvis skulle flytta från en lägenhet som stank rök så är jag emot att inskränka på individens frihet i den utsträckningen. Mina politiska ideal hänger inte alltid ihop med hur jag själv skulle föredra att ha det.
Fast hur man än gör så måste ju individens frihet inskränkas om man bor nära andra människor?
Jag skulle gärna spela hög musik mitt i natten men det går ju inte om jag bor i tätbebyggda områden.
 
nej det är det inte.
om jag lyssnar på musik i hörlurar påverkar det inte grannar negativt.
Rökning förbjuds ju för att det påverkar andra negativt.
Men det BEHÖVER inte göra det. Förbjud att förstöra och störa inte rökandet i sig, på samma sätt som du inte förbjuder musik utan att spela det så att grannarna störs.
 
Men det BEHÖVER inte göra det. Förbjud att förstöra och störa inte rökandet i sig, på samma sätt som du inte förbjuder musik utan att spela det så att grannarna störs.
Så man ska istället bli bättre på att anmäla de rökare man tycker stör då?
Jag störs av att någon röker i sin lägenhet och så ska bostadsbolaget komma ut och kolla om det är illa och i såna fall förbjuda den personen att röka?
 
Så man ska istället bli bättre på att anmäla de rökare man tycker stör då?
Jag störs av att någon röker i sin lägenhet och så ska bostadsbolaget komma ut och kolla om det är illa och i såna fall förbjuda den personen att röka?
Det är för/störningen som är problemet oavsett vad det gäller så ja ungefär så. Vad gör det rent praktiskt för skillnad från om det nu är förbjudet, hur ska du upptäcka att någon bryter mot det utan att det stör?
 
Det är för/störningen som är problemet oavsett vad det gäller så ja ungefär så. Vad gör det rent praktiskt för skillnad från om det nu är förbjudet, hur ska du upptäcka att någon bryter mot det utan att det stör?
Jag tror att det är väldigt känsligt att anmäla sina grannar. Dessutom när folk kommer bli olika behandlade dvs vissa blir anmälda och andra inte.
Så då tror jag det är schysstare att förbjuda för alla eftersom det då blir en rättvisare bedömning.
 
Så klart. Det är helt enkelt nåt fel på mitt sätt att vara tolerant! Dåså.
Nej, inte alls. Men jag tror att din toleransnivå ser helt annorlunda ut än vad som är vanligt så då känns det för mig inte märkligt alls att du är OK med exempelvis rökstank från grannen i lägenheten.

Jag skulle jättegärna vara så okej med det men jag är inte rökare själv och jag vill inte ha sån lukt där jag bor. Min grannes rätt att röka i sin lägenhet gör att jag inte får rätt att slippa skiten i min, DET har jag problem med. För min del får grannarna röka vad fasiken de vill hos sig, så länge det inte sipprar in hos mig. Kunde inte bry mig mindre.
 
Jag tror att det är väldigt känsligt att anmäla sina grannar. Dessutom när folk kommer bli olika behandlade dvs vissa blir anmälda och andra inte.
Så då tror jag det är schysstare att förbjuda för alla eftersom det då blir en rättvisare bedömning.
Men om du nu förbjuder hur vet du om förbudet följs?
 
Så man ska istället bli bättre på att anmäla de rökare man tycker stör då?
Jag störs av att någon röker i sin lägenhet och så ska bostadsbolaget komma ut och kolla om det är illa och i såna fall förbjuda den personen att röka?
Det tycker jag är rimligare än totalförbud, trots att jag är ickerökare. Jag är lite rädd för att det skulle kunna leda till att man även förbjuder husdjur.

Det är bättre att se till att de som stör/förstör behöver åtgärda det än ett totalförbud. Det finns ju lägenheter där man aldrig känner någon som helst lukt genom ventilationen från grannarna och andra, som där jag bor nu när jag kan sitta i badkaret och veta när maten är klar i köket....

Hos oss får man inte röka på balkongen eller med öppet fönster.
 
Nej, inte alls. Men jag tror att din toleransnivå ser helt annorlunda ut än vad som är vanligt så då känns det för mig inte märkligt alls att du är OK med exempelvis rökstank från grannen i lägenheten.

Jag skulle jättegärna vara så okej med det men jag är inte rökare själv och jag vill inte ha sån lukt där jag bor. Min grannes rätt att röka i sin lägenhet gör att jag inte får rätt att slippa skiten i min, DET har jag problem med. För min del får grannarna röka vad fasiken de vill hos sig, så länge det inte sipprar in hos mig. Kunde inte bry mig mindre.
Jag har alltid bott i lägenhet. Det är klart att jag ibland märker andras rök, dock mest utifrån. Jag hör även musik, både från grannar och via fönster. Jag hör i perioder gråtande/arga barn. Jag har hört grannar ha sex. Grannen under röker hasch på sin uteplats, det märker jag ibland. Nån grillar på gården. Osv. Så är livet, liksom. Människor lever sina liv. Alternativet verkar inte bättre.
 
Jag har alltid bott i lägenhet. Det är klart att jag ibland märker andras rök, dock mest utifrån. Jag hör även musik, både från grannar och via fönster. Jag hör i perioder gråtande/arga barn. Jag har hört grannar ha sex. Grannen under röker hasch på sin uteplats, det märker jag ibland. Nån grillar på gården. Osv. Så är livet, liksom. Människor lever sina liv. Alternativet verkar inte bättre.
För alternativet är ju att detaljreglera folk. I alla fall pöbeln som i detta fall. Jag vill inte ha en sådan utveckling att fastighetsägare får laglig rätt att i detalj styra hyresgästers liv. Det känns inte sunt alls.
 
Jag stör mig just nu på att hon ovanför har träffat en ny och de har högljuddt sex alla tider på dygnet. Det är på nivån att det stör min nattsömn.
Men att påpeka detta känns som ett övertramp. Alltså tänker jag: så himla kul för dem.
Jag kan inte göra så mycket åt det. Precis som hennes rökning.
 
Det är absolut inte samma sak, två helt olika lukter. Går inte att jämföra. Jag stör mig på cigarettrök, absolut, men trots att jag själv troligtvis skulle flytta från en lägenhet som stank rök så är jag emot att inskränka på individens frihet i den utsträckningen. Mina politiska ideal hänger inte alltid ihop med hur jag själv skulle föredra att ha det.
Stackars de människor som inte är så bemedlade att de har råd eller förmågan att flytta. Du kan flytta bort från röklukten men inte dem...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 560
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 772
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 260
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp