Rökförbud i hyresrätter

Det mest logiska eftersom vi har tagit förbudsapproachen till det hela borde vara att vara konsekvent och förbjuda tobak (och alkohol) helt i samhället så skulle det bli en ickefråga.
 
Folks rättigheter i den egna bostaden (alltså där man bor, oavsett ägare) sträcker sig ju väldigt långt. Jag skulle önska att det var förbjudet med rökning inne, och generellt i nära anslutning till bostäder. Men det är nog inte helt rimligt.

Självklart dock att grannar inte får störas och att man får betala för sanering.
 
Det mest logiska eftersom vi har tagit förbudsapproachen till det hela borde vara att vara konsekvent och förbjuda tobak (och alkohol) helt i samhället så skulle det bli en ickefråga.
Att förbjuda tobak helt, tex förbjuda att det importeras och säljs, har jag nog ingen direkt åsikt om.

Men, jämfört med att tycka att det är helt upp till fastighetsägaren att tillåta/förbjuda rökning i lägenheterna, så föredrar jag tveklöst en sån lag. En situstion där fastighetsägare kan bestämma detaljer om hur människor lever i sina hem vill jag absolut inte ha!
 
Sin och sin...

Säger som de andra, att den som äger fastigheten bör få bestämma över rökning eller inte rökning.

Ska jag flytta till lägnhet så småningom skulle jag anse det som väldigt befriande att veta att jag inte kommer att få in rök via ventilationen t.ex.

Tror det är extremt sällsynt att röken begränsas till den aktuella lägenheten. Tror att rök kommer att sippra in till grannar och ut i trapphuset. :wtf:
Hos mej går röklukten in i garderoben :wtf: jättekul när alla ens jackor och skor stinker rök. Även matoset går in hos mej när grannarna lagar mat
 
Tycker det är ganska logiskt och friskt att förbjuda rökning inne i fastigheter (och tillhörande balkonger), men kan inte förstå förbudet utomhus på gårdar o dylikt. Att förbjuda rökning inom 5 meter från husfasaden möjligtvis dårå.
Skulle även önska att folk slutade röka i anslutning till entréer som utanför varuhus eller liknande.
Men att förbjuda rökning i områden utomhus förstår jag inte.
 
Även matoset går in hos mej när grannarna lagar mat

Eller hur! Minst lika illa det! Jag hade för en tid sedan en granne som var vegan som av någon anledning alltid lagade mat som luktade äggmök och denna hemska arom spred sig i hela huset, in i alla lägenheter. Vidrigt. Nu var det nog inte ägg hon tillagade då, men som beskrivning av doften. Vidrigt, hade hellre haft en piprökande granne.
 
Jag känner en rökare som fick betala sanering av hyresrätten han flyttade från. Tror att alla kan lugna ner sig på den punkten.
Så för att du känner EN som betalade saneringen så är det inget att diskutera längre?

Jag vet många rökare som absolut inte hade haft råd att betala någon lägenhetssanering. Det är inte lite pengar det rör sig om. Men cigg lyckas de alltid hitta pengar till, konstigt nog.
 
Jag tycker det är självklart att hyresvärden kan förbjuda rökning inomhus av flera skäl. Dels sanering av lägenhet kostar, det stör grannarna via ventilation osv. Vill man röka inne kan man ju köpa sitt egna hus där man inte stör någon och får bekosta renovering själv.
 
Ja tack. Det påverkar faktiskt mer än bara lägenheten som det röks i. Är less på att få in rök från rökarna om det så är under fläkten eller på balkongen. Man ska som sagt vissa hänsyn till sina grannar å inte störa. Jag finner rökning väldigt störande.
 
Jag tycker att man får dra en gräns för förbudsivern någonstans. Ska allt som kan störa andra människor förbjudas? Själv blir jag sjuk av parfym och i min drömvärld får mina grannar inte gå med parfym i trapphuset och det är förbjudet i kollektivtrafiken och överallt där andra människor kan riskera att bli plågade av stanken.

Jag var storrökare i 25 år och rökte alltid inomhus. Inte den mest inbitne rökhataren tyckte att det luktade hos mig eftersom jag såg till att vädra ordentligt.

Nu tycker även jag att tobaksrök luktar äckligt och vill slippa att utsättas för det, men för mig känns det extremt överdrivet att införa förbud.
 
Så för att du känner EN som betalade saneringen så är det inget att diskutera längre?

Jag vet många rökare som absolut inte hade haft råd att betala någon lägenhetssanering. Det är inte lite pengar det rör sig om. Men cigg lyckas de alltid hitta pengar till, konstigt nog.
Du får naturligtvis diskutera hur mycket du vill.

”Man har dock en skyldighet att vårda lägenheten och återställa den när man flyttar igen.”

https://lawline.se/answers/far-grannen-roka-inomhus
 
Jag trodde redan det var vanligt med rökförbud i många hyresrätter. Helt rimligt också enligt mig som tidigare varit rökare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 205
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 561
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 782
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 261
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp