Rökförbud i hyresrätter

Just nu på tv debatteras det att ett hyresföretag har infört rökförbud i lägenheterna. Det är alltså inte längre tillåtet att röka inomhus i hyresrätten. En tant i studion är mäkta irriterad över att hon inte ska få röka i SIN lägenhet. Vad tycker ni om detta? Dels trodde jag faktiskt inte att folk rökte inomhus i dag, men om vi bortser från det och räknar med att folk alltså gör det.

Personligen tycker jag att det är självklart att man inte röker inne i lägenheten! Tänker också att lägenheterna blir ju förstörda och kanske måste saneras om hyresgästen flyttar. Ytskikt måste göras om osv och det måste vara svårt att få bort röklukt om ngn suttit inne i lägenheten och rökt i åratal. Tycker också att det är märkligt att hyresgästen pratar om att "jag får väl minsann röka om jag vill i MIN lägenhet". Rent krasst så äger hen ju inte lägenheten utan det gör ju hyresvärden.

Vad tycker ni om detta? Rimligt eller orimliga krav?


Mycket bra! Det är horribelt äckligt att röka inomhus! Och precis, det är inte hennes lägenheten, den är till låns.
 
Tycker dock inte att man ska bli förbjuden att röka på balkongen, sålänge rökning är tillåtet måste den ju få utövas så att säga :)
 
Just nu på tv debatteras det att ett hyresföretag har infört rökförbud i lägenheterna. Det är alltså inte längre tillåtet att röka inomhus i hyresrätten. En tant i studion är mäkta irriterad över att hon inte ska få röka i SIN lägenhet. Vad tycker ni om detta? Dels trodde jag faktiskt inte att folk rökte inomhus i dag, men om vi bortser från det och räknar med att folk alltså gör det.

Personligen tycker jag att det är självklart att man inte röker inne i lägenheten! Tänker också att lägenheterna blir ju förstörda och kanske måste saneras om hyresgästen flyttar. Ytskikt måste göras om osv och det måste vara svårt att få bort röklukt om ngn suttit inne i lägenheten och rökt i åratal. Tycker också att det är märkligt att hyresgästen pratar om att "jag får väl minsann röka om jag vill i MIN lägenhet". Rent krasst så äger hen ju inte lägenheten utan det gör ju hyresvärden.

Vad tycker ni om detta? Rimligt eller orimliga krav?
Det trodde jag faktiskt inte att man fick redan som det var.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag som gärna ser ett förbud mot rökning på fler offentliga platser (galet att det är tillåtet på tex uteserveringar och ev plattformar tex) ser ju dock ett problem utifrån var det ska vara tillåtet. Även om det inte lär bli förbjudet på första bästa trottoarer iof.

Lite allergisk är jag dock mot "köp ett hus på landet" som argument. Inte alla har möjlighet till det.
 
Vad är det? Är det en mekanisk fläkt kopplad till husets övriga ventilation?
Om den tar bort alla spår efter en rökare så förstår jag inte varför den inte har revolutionerat hyresmarknaden redan.
Kan väl egentligen koppla till vad som helst men det väsentliga är att få till tillräckligt insug och tillräcklig filtrering.
 
Det är inte heligt alls. Det känns bara orimligt att ge fastighetsägare den rätten att styra och ställa med de som bor i husen.
Men det är ju den som väljer att röka inomhus som tar sig rätten över andra? Det är ju sen länge bevisat att det är hälsofarligt att utsättas för tobaksrök?

Jag fick slänga alla textilier och soffor efter att ha flyttat från min förra lägenhet, grannens rökande inomhus hade förstört allt. Det STANK.
 
Jag tänker att om man vill hyra en hyreslägenhet så får man acceptera att inte bete sig på sätt som stör eller förstör boendet.
Det är ju inte bara rökning som det gäller. Jag kan ju inte spela hög musik mitt i natten eller göra annat som också stör. Man måste ju anpassa sig och ta hänsyn till varandra.
 
Jag tjuvröker på balkongen några gånger om året. Grannen ovanför röker ofta. De under har en sanslöst stor grill de tände senast idag.
En annan har fest ofta. Vi försöker nog överse med varandras brister. Jag ber de som röker på gården vanemässigt att inte stå precis utanför dörren eftersom all rök då dras in i ventilationen, men blossar de hos sig har jag ingen åsikt.
 
En annan aspekt på att begränsa rökandet i bostäder är ju att hjälpa alla stackars ungar som utsätts för föräldrarnas rökande inne.
Men då talar vi ju om myndighetsbeslut och lagstiftning. Demokratiska beslut som hanteras av myndigheter. Inte husägares rätt att styra över människor som bor i husen.
 
Jag tänker att om man vill hyra en hyreslägenhet så får man acceptera att inte bete sig på sätt som stör eller förstör boendet.
Det är ju inte bara rökning som det gäller. Jag kan ju inte spela hög musik mitt i natten eller göra annat som också stör. Man måste ju anpassa sig och ta hänsyn till varandra.
Jag har utan nämnvärda problem bott i hyresrätt nästan hela mitt liv. Det funkar fint.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 174
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 560
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 777
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 260
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp