Rökförbud i hyresrätter

Nu tycker även jag att tobaksrök luktar äckligt och vill slippa att utsättas för det, men för mig känns det extremt överdrivet att införa förbud.

Fast det är väl rätt stor skillnad på att bli störd eller utsättas för hälsorisk alt. få sina saker (i sitt eget hem) skadade? I de flesta lägenheter jag bott i har grannarnas rök dragit in vilket gett alternativen sova i 30-gradigt sovrum eller vakna med grusiga ögon och rosslig hals sommartid. Det finns inte en enda människa som rök är nyttigt för, och att inte kunna slippa undan inne i sitt eget hem låter för mig som mycket mer inkräktande på frihet än rökares rätt att få röka inne/på balkongen.

Känner också igen det där med att det sipprar in i hallgarderober med rökluktande kläder som resultat. Hade det varit tex djurhållning som orsakat samma olägenhet hade det blivit ramaskri.

Nuvarande hyresvärd vill införa rökfria uppgångar genom frivillighet, så att om hyresgästerna kommer överens om att de inte vill ha rökning där så kommer framtida hyreskontrakt innebära ett rökförbud. Det kommer tyvärr aldrig gå igenom i mitt hus, så jag får fortsätta städa grannarnas fimpar på balkongen innan jag låter katterna gå ut där. Tur ändå att det är ett nyare hus så att röken inte tar sig in när det är stängt.
 
Och just det tycker jag blir orimligt när det gäller folks bostäder.

Och varför ska just rökning vara undantaget de vanliga hänsynsreglerna och kraven på att inte förstöra (andras) egendom? Om jag hade bott i eget hus hade jag spelat hög musik fram till åtminstone 1 på nätterna, är det rimligt att jag gör det i min lägenhet också? Tungt pumpande bas är ett av mina absoluta livselixir men jag är rätt säker på att barnfamiljen ovanför inte ser det på riktigt samma sätt...
 
Fast det gäller inte samhället i stort, det gäller byggnad som någon äger. Viss skillnad.
Jag menade mer för konsekvens i samhället att eftersom vi tror att förbud är bästa lösningen för att förhindra oönskad (enligt samhället) konsumtion så vore det lämpligaste att förbjuda det helt och därmed skulle enskilda rökförbud vara en ickefråga. Varför tillåta tobaksanvändande alls?
 
Jag menade mer för konsekvens i samhället att eftersom vi tror att förbud är bästa lösningen för att förhindra oönskad (enligt samhället) konsumtion så vore det lämpligaste att förbjuda det helt och därmed skulle enskilda rökförbud vara en ickefråga. Varför tillåta tobaksanvändande alls?

I det här fallet handlar det inte ett dugg om att förhindra konsumtion utan om att inte störa/förstöra för andra. I egen skog får du såga i träden, i en park får du det inte.
 
Så för att du känner EN som betalade saneringen så är det inget att diskutera längre?

Jag vet många rökare som absolut inte hade haft råd att betala någon lägenhetssanering. Det är inte lite pengar det rör sig om. Men cigg lyckas de alltid hitta pengar till, konstigt nog.

Tänker också det, om inga pengar finns så är det ju svårt att kräva ut ersättning. Min fördom är att de som röker inne ofta är låginkomsttagare/äldre och som inte kommer ha råd att betala sanering.
 
I det här fallet handlar det inte ett dugg om att förhindra konsumtion utan om att inte störa/förstöra för andra. I egen skog får du såga i träden, i en park får du det inte.
Jag trodde förbudet var mot att röka i lägenheten inte vad konsekvenserna av det var.
 
Det känns orimligt med detaljerad makt över vad folk gör i sina hem, tycker jag. En sorts integritetsproblem. I alla fall på någon principiell nivå.

Förstår hur du tänker! Men borde inte hyresvärden kunna förbjuda ngt som skadar fastigheten? Låt säga om hyresgästen drar bort ett par golvplank och odlar potatis? Har fastighetsägaren inte ngt med det att göra heller?
 
Förstår hur du tänker! Men borde inte hyresvärden kunna förbjuda ngt som skadar fastigheten? Låt säga om hyresgästen drar bort ett par golvplank och odlar potatis? Har fastighetsägaren inte ngt med det att göra heller?

Det måste väl inte vara problematiskt att röka inomhus dock? Om man gör det på ett sätt (vad det nu skulle vara) som varken skadar lägenheten eller stör grannarna så skulle man rimligtvis kunna få göra det. Nu är det ett blankt förbud oavsett utförande.
 
Du får naturligtvis diskutera hur mycket du vill.

”Man har dock en skyldighet att vårda lägenheten och återställa den när man flyttar igen.”

https://lawline.se/answers/far-grannen-roka-inomhus
Vad som än står i hyreslagen och i hyreskontraktet så finns det inga garantier för en fastighetsägare att få ersättning för röksanering av hyresgästen, så jag förstår verkligen att fastighetsägare vill förbjuda rökning.
 
Det måste väl inte vara problematiskt att röka inomhus dock? Om man gör det på ett sätt (vad det nu skulle vara) som varken skadar lägenheten eller stör grannarna så skulle man rimligtvis kunna få göra det. Nu är det ett blankt förbud oavsett utförande.

Men hur röker man i sin lägenhet utan att det kommer lukta rök och skada ytskikten? Min mormor rökte under fläkten, det luktade rök i hela bostaden, även från ens kläder så pass att man ville tvätta allt även efter ett kort besök
 
De
Men hur röker man i sin lägenhet utan att det kommer lukta rök och skada ytskikten? Min mormor rökte under fläkten, det luktade rök i hela bostaden, även från ens kläder så pass att man ville tvätta allt även efter ett kort besök
Det går om man vill precis som man kan röka vissa andra saker i ett rum utan att det luktar in i nästa rum om man vill :)

Sedan om folk kommer göra det är en annan sak men å andra sida gör inte direkt ett förbud någon större skillnad där eftersom det oavsett vilket måste "upptäckas" för att vara ett problem :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 203
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 561
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 779
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 261
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp