Rökförbud i hyresrätter

Ni som tycker det är orimligt/överdrivet/integritetskränkande att hindra folk från att röka i sina hem: tänker ni likadant om andra störningar, eller är just rökning viktigare än t. ex. rätten att spela musik på natten eller ha en skällande hund?
För egen del störs jag betydligt mer av cigarettrök än av ljud. Jag föreställer mig dock att ingen skulle försvara rätten att ha hund som skäller fem minuter åt gången flera gånger om dagen vare sig inne eller på balkongen, trots att det är ens egen hund i ens eget hem.
 
Kan väl egentligen koppla till vad som helst men det väsentliga är att få till tillräckligt insug och tillräcklig filtrering.
Vem ska betala detta. Rökaren, hyresvärden, eller alla hyresgäster solidariskt?
Det faller på sin egen orimlighet att en hyresvärd ska göra den investeringen för att en "gäst" ska få dra i sig gift.
Det faller även på sin egen orimlighet att de övriga hyresgästerna skall betala en enskild hyresgäst möjlighet att få dra i sig gift.
Kvar bli att rökare själv får betala kalaset.

Har svårt att tro att väl fungerande insug, filtrering och utsug tar bort alla spår efter rökare.
 
Vem ska betala detta. Rökaren, hyresvärden, eller alla hyresgäster solidariskt?
Det faller på sin egen orimlighet att en hyresvärd ska göra den investeringen för att en "gäst" ska få dra i sig gift.
Det faller även på sin egen orimlighet att de övriga hyresgästerna skall betala en enskild hyresgäst möjlighet att få dra i sig gift.
Kvar bli att rökare själv får betala kalaset.

Har svårt att tro att väl fungerande insug, filtrering och utsug tar bort alla spår efter rökare.
Givetvis rökaren själv som får se till att man inte förstör och stör.
 
Med tanke på att de glatt kan förbjuda (både HR och BR) att få näta in sin balkong för sin katt, vilket är en bagatell i jämförelse med rökning inne eller på balkong) så tycker jag att den som äger lägenheten dvs HV, har all rätt att förbjuda det som kan skada lägenheten. Det är väl som att man inte kan borra upp hyllor i badrummet, riva innerväggar eller annat som skadar lägenheten så den inte kan försättas i samma skick som innan HG flyttade in. Man kan jämföra det med en HG som har fest, spelar musik högt osv, där man ringer Störningsjouren.

Allt som påverkar andra HG i fastigheten negativt till den grad som rökning gör är det självklart att det ska förbjudas.

PS: Ja jag är lite bitter över att jag inte får sätta upp kattnät på balkongen i min BR eftersom fasaden måste vara sammanhållen. :meh:
 
Du får naturligtvis diskutera hur mycket du vill.

”Man har dock en skyldighet att vårda lägenheten och återställa den när man flyttar igen.”

https://lawline.se/answers/far-grannen-roka-inomhus

Detta fick mig att tänka på en grej. Jag sitter i styrelsen för en brf som hyr ut några hyresrätter. En av dem ockuperas av en inomhusrökare. Vi har höjt hyran för honom mer än för övriga hyresrätter då vi ansett att det finns saklig grund att göra så p.g.a skadorna som följer. Är det någon som vet om vi - i.o.m detta - har "sagt upp" rätten till att kräva en återställning av lägenheten när han flyttar?
 
Med tanke på att de glatt kan förbjuda (både HR och BR) att få näta in sin balkong för sin katt, vilket är en bagatell i jämförelse med rökning inne eller på balkong) så tycker jag att den som äger lägenheten dvs HV, har all rätt att förbjuda det som kan skada lägenheten. Det är väl som att man inte kan borra upp hyllor i badrummet, riva innerväggar eller annat som skadar lägenheten så den inte kan försättas i samma skick som innan HG flyttade in. Man kan jämföra det med en HG som har fest, spelar musik högt osv, där man ringer Störningsjouren.

Allt som påverkar andra HG i fastigheten negativt till den grad som rökning gör är det självklart att det ska förbjudas.

PS: Ja jag är lite bitter över att jag inte får sätta upp kattnät på balkongen i min BR eftersom fasaden måste vara sammanhållen. :meh:
I ditt fall låter det som att nätet snarare har med kulturminnesmärkt fasad eller bygglov eller nåt att göra? Hos oss har några grannar nät för katterna.
 
I ditt fall låter det som att nätet snarare har med kulturminnesmärkt fasad eller bygglov eller nåt att göra? Hos oss har några grannar nät för katterna.

Nej definitivt inte. Vi pratar om ett vanligt 1940-tals hus. Man får inte måla om balkongen och man får inte ha blomlådor hängande utanför och man får inte sätta upp kattnät eller något annat som negativt inverkar att fasaden inte är likvärdig. Och då pratar vi inte ens om att borra i fasaden utan att man sätter upp en ställning som man spänner nätet i. Faktum är att du har mer rättigheter som HG eftersom det har slagits fast att HV inte kan neka . En HG drev ett mål till domstol som beslutade att en HV inte kunde förbjuda kattnät som inte inverkade på fasaden, dvs borra. BR däremot kan tydligen ha vilka regler som helst. :mad:
 
Jag har utan nämnvärda problem bott i hyresrätt nästan hela mitt liv. Det funkar fint.
Fast du å andra sidan älskar ju känslan av att bo inpå andra människor och störs varken av fester eller spyor eller rök? Då förstår jag att du tycker att det funkar finfint.

Jag tycker att det suger när min hall STINKER rök. Någons rätt att röka i sitt hem får liksom större värde än min rätt att bo i ett rökfritt hem på nåt vis, och det är supermärkligt tycker jag.
 
Min hyresvärd tillåter inte rökning i lägenheterna. Står inskrivet i kontraktet, tycker det är helt rätt.


Samma här, jag tycker att det är helt rimligt! Det skadar inte bara lägenheten utan även oss andra som bor i fastigheten. Jag tycker även att det är respektlöst att röka på sin balkong om grannar i närheten har fönstren öppna. Till exempel i somras när det var så varmt var det många som fick in andras cigarettrök i sina lägenheter och att behöva stänga och ha en bastu inne pga någons cigarettrök känns inte ok... Det är helt okej att röka men att visa hänsyn till människor som inte röker borde vara en självklarhet, det är inte bara otrevligt utan även skadligt för andra att andas in. Jag tror inte inbitna rökare förstår riktigt hur illa röklukt kan få ickerökare att må (eftersom man inte känner lukten lika väl som rökare), jag blir illamående och får huvudvärk. För att inte tala om de som har astma och faktiskt får andningssvårigheter.

En av rökarna i programmet sa "jag skadar ingen annan med min rökning". Jo tjena...
 
Senast ändrad:
Nej definitivt inte. Vi pratar om ett vanligt 1940-tals hus. Man får inte måla om balkongen och man får inte ha blomlådor hängande utanför och man får inte sätta upp kattnät eller något annat som negativt inverkar att fasaden inte är likvärdig. Och då pratar vi inte ens om att borra i fasaden utan att man sätter upp en ställning som man spänner nätet i. Faktum är att du har mer rättigheter som HG eftersom det har slagits fast att HV inte kan neka . En HG drev ett mål till domstol som beslutade att en HV inte kunde förbjuda kattnät som inte inverkade på fasaden, dvs borra. BR däremot kan tydligen ha vilka regler som helst. :mad:
Konstigt.

Vi får inte heller ha blomlådor utvändigt, men det är pga den kommunala ordningsstadgan.
 
Fast du å andra sidan älskar ju känslan av att bo inpå andra människor och störs varken av fester eller spyor eller rök? Då förstår jag att du tycker att det funkar finfint.

Jag tycker att det suger när min hall STINKER rök. Någons rätt att röka i sitt hem får liksom större värde än min rätt att bo i ett rökfritt hem på nåt vis, och det är supermärkligt tycker jag.
Så klart. Det är helt enkelt nåt fel på mitt sätt att vara tolerant! Dåså.
 
Jag får ont i magen av att någon ska bestämma över vad jag får och inte får göra i mitt hem. Oavsett om jag hyr eller äger det så är det mitt hem, jag bor i min hyresrätt. Jag röker inte vanlig tobak och har inte ens en köksfläkt att röka under, så skulle inte bli drabbad av ett förbud. När jag röker "annat" gör jag det utomhus eller på balkongen. Men jag känner ändå att gränsen går någonstans för hur mitt liv ska inskränkas av regler. Jag vill inte bli livegen för att jag inte har råd att köpa en bostad.

Men jag förstår såklart problematiken med rök i trapphus och rök i andra lägenheter, det är otrevligt. Men samtidigt så tar jag hellre lite röklukt i lägenheten än att någons frihet i hens hem ska inskränkas på.
Jag tycker att lukten av ofrihet är värre än röklukt.
 
Jag ser absolut inga problem med att hyresvärden har rätt att förbjuda rökning inomhus. Huset är hens egendom och en investering som hen har rätt att skydda.

Dessutom är jag dotter till en rökare som rökte inomhus när jag var liten... jag inbillar mig att det kan ha haft att göra med att jag nu har astma :meh:
 
Jag får ont i magen av att någon ska bestämma över vad jag får och inte får göra i mitt hem. Oavsett om jag hyr eller äger det så är det mitt hem, jag bor i min hyresrätt. Jag röker inte vanlig tobak och har inte ens en köksfläkt att röka under, så skulle inte bli drabbad av ett förbud. När jag röker "annat" gör jag det utomhus eller på balkongen. Men jag känner ändå att gränsen går någonstans för hur mitt liv ska inskränkas av regler. Jag vill inte bli livegen för att jag inte har råd att köpa en bostad.

Men jag förstår såklart problematiken med rök i trapphus och rök i andra lägenheter, det är otrevligt. Men samtidigt så tar jag hellre lite röklukt i lägenheten än att någons frihet i hens hem ska inskränkas på.
Jag tycker att lukten av ofrihet är värre än röklukt.
Kan varmt rekommendera vaporizer för lukt, hälsa och mängd "annat" som behövs :)
 
Jag får ont i magen av att någon ska bestämma över vad jag får och inte får göra i mitt hem. Oavsett om jag hyr eller äger det så är det mitt hem, jag bor i min hyresrätt. Jag röker inte vanlig tobak och har inte ens en köksfläkt att röka under, så skulle inte bli drabbad av ett förbud. När jag röker "annat" gör jag det utomhus eller på balkongen. Men jag känner ändå att gränsen går någonstans för hur mitt liv ska inskränkas av regler. Jag vill inte bli livegen för att jag inte har råd att köpa en bostad.

Men jag förstår såklart problematiken med rök i trapphus och rök i andra lägenheter, det är otrevligt. Men samtidigt så tar jag hellre lite röklukt i lägenheten än att någons frihet i hens hem ska inskränkas på.
Jag tycker att lukten av ofrihet är värre än röklukt.

Och vi andra får ont i magen av att vi inte ska kunna leva fritt i våra hem för att grannen röker så det stinker i hela trapphuset och i min lägenhet. Du anser att din frihet att få lukta illa är viktigare än min frihet att slippa din lukt, jag anser förstås tvärtom.

Lika lite som jag har rätt att väcka mina grannar med hög musik när jag går upp på morgonen.
 
Och vi andra får ont i magen av att vi inte ska kunna leva fritt i våra hem för att grannen röker så det stinker i hela trapphuset och i min lägenhet. Du anser att din frihet att få lukta illa är viktigare än min frihet att slippa din lukt, jag anser förstås tvärtom.
Jag röker inte inne, jag stör ingen. Jag ser inte till min frihet, utan i detta fall andras.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 180
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 560
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 777
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 260
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp