Roliga saker som barn säger

När killarna var små kom äldsta skuttandes och hojtade "jag kommer från rymden!" Bakom honom kom en väldigt moloken lillebror och mumlade "och jag kommer från *orten vi bor på*" 😄😄😄🤣

Sade till dottern 4 år att vi skulle lämna hennes gosedjur hemma så det inte blev stulet på förskolan. Hon svarade "Ja! Det är många som kan stula den där!" 😄😄😄
 
Var iväg och vaccinerade barnen mot vattkoppor och tbe idag. Har preppat och förberett sonen 3 år hela veckan. Bland annat har vi sagt att det kommer göra lite ont, men det går ganska snabbt över, och att de ska få två sprutor.

Igår kväll innan läggdags sa jag igen att imorgon ska vi till doktorn och få två sprutor.
Varvid han svarar ”nej mamma, det får man faktiskt inte. Man får bara ta en, för det ska räcka till alla”

Svårt att förklara att den regeln bara gäller godsaker 😂
 
Om man petar på en godis i påsen så får man ta den, inte stoppa tillbaka...



Godissugen son klättrar upp på köksbänken, kör ner handen i godispåsen ovanpå kylskåpet, blir påkommen och tittar på mej med rådjursögon och ' fast mamma nu har jag tagit på dom här, då kan jag inte lägga tillbaka dom utan måste äta upp dom'.

🤷🏼🙄😎
 
Om man petar på en godis i påsen så får man ta den, inte stoppa tillbaka...



Godissugen son klättrar upp på köksbänken, kör ner handen i godispåsen ovanpå kylskåpet, blir påkommen och tittar på mej med rådjursögon och ' fast mamma nu har jag tagit på dom här, då kan jag inte lägga tillbaka dom utan måste äta upp dom'.

🤷🏼🙄😎
Rent tekniskt så har ju sonen rätt. Men förstår din frustration i stunden :D
 
Vi ska bygga ut vårt hus och har väntat på vårt bygglov. Så när vi fick bygglovet beviljat idag sa jag det till sonen 5 år. Några timmar senare hör jag honom ropa ”Mamma, vi kommer väll vara lediga på bygglovet?”
Tog någon sekund innan jag fattade hur han tänkt😂😂
 
Sonen och pappan övade cykling och hamnade på Ica. Sonen får med sig pappan in eftersom han vill handla något men får förklarat att då plånboken ligger hemma kan de inte köpa något. Sonen tittar sig omkring och säger sen "...och stjäla något går inte heller, va?"

Mvh kanske märks att vi precis börjat läsa om familjen knyckertz 😁
 
Sitter och spelar spel med en 6 åring. Spelpjäserna är små barnfigurer, killar och tjejer.
En av pjäserna åker ur spelet och 6 åringen konstaterar : - Det är den här tjejhonan som ska bort.
Kanske inte så roligt när jag återberättar men vi vuxna som hörde fick oss ett gott skratt :D
 
En av de vanligaste uttalsfelen jag jobbar med hos barn är byten av /k/ till /t/ (kom blir /tom/) Vanligt är också att barn undviker att uttala två konsonanter i följd (häst blir/hät/).

Efter ett antal väldigt stela situationer med föräldrar, plockar jag numera bort ordet "flicka" ur träningshögen ...
 
En av de vanligaste uttalsfelen jag jobbar med hos barn är byten av /k/ till /t/ (kom blir /tom/) Vanligt är också att barn undviker att uttala två konsonanter i följd (häst blir/hät/).

Efter ett antal väldigt stela situationer med föräldrar, plockar jag numera bort ordet "flicka" ur träningshögen ...
Dottern berättade, på samma tema, för mig häromdagen att kuken var trasig och att hon och pappan skulle laga den...

KRUKAN var trasig, pappan var väldigt mån om att förtydliga det för mig :rofl:
 
En av de vanligaste uttalsfelen jag jobbar med hos barn är byten av /k/ till /t/ (kom blir /tom/) Vanligt är också att barn undviker att uttala två konsonanter i följd (häst blir/hät/).

Efter ett antal väldigt stela situationer med föräldrar, plockar jag numera bort ordet "flicka" ur träningshögen ...

Japp. Min yngsta hade den typen av talfel. Minns mycket väl en gång när vi stod i kö i mataffären och småpratade om några kulor han tappat bort och han självklart föreslår att han kan leta i min ficka...
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 2-åring har börjat säga "fan" ibland. 😩 Är nog sambons fel, han svär lite ibland tyvärr. Eller om det är från förskolan. Låter så...
Svar
3
· Visningar
621
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 090
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 500
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp