Roliga saker som barn säger

Japp. Min yngsta hade den typen av talfel. Minns mycket väl en gång när vi stod i kö i mataffären och småpratade om några kulor han tappat bort och han självklart föreslår att han kan leta i min ficka...

Ännu ett ord som jag skickar med som hemuppgift :D
 
Japp. Min yngsta hade den typen av talfel. Minns mycket väl en gång när vi stod i kö i mataffären och småpratade om några kulor han tappat bort och han självklart föreslår att han kan leta i min ficka...
När jag var liten uttalade jag knut som "kut". En gång hade pappa på sig ett par shorts med en knut på snöret så jag pekade upp mot snöret och sa "pappa kut, pappa kut". Blev tydligen en ganska stel stämning innan de fattade att jag menade just knut. Får fortfarande höra den historien då och då 😂
 
En av de vanligaste uttalsfelen jag jobbar med hos barn är byten av /k/ till /t/ (kom blir /tom/) Vanligt är också att barn undviker att uttala två konsonanter i följd (häst blir/hät/).

Efter ett antal väldigt stela situationer med föräldrar, plockar jag numera bort ordet "flicka" ur träningshögen ...
Jag hade problem med just k och t, men även f och s. Minns att mormor brukade påminna mig om några saker jag sa.
T ex när jag suttit hos henne och tittat på fåglar.

Jag: "Såglarna är mina tompisar."
Mormor: "Får jag vara din kompis?"
Jag: *djup suck* "Ja, det sår du."

Eller...
"Mormor, mormor, en sågel har sassnat i nätet! Den kan inte slyga, den ropar på sin maaamma!"

Jag har en kusin som sa att han inte sryser om sina singrar, för han har sina singrar i sickan. 😁
Hans storasyster blev logoped. Hon kanske ledsnade på sina yngre syskon och kusiner som inte kunde prata ordentligt? 😂
 
Ni vet såna där chokladdoppade kex? Fingers-nånting? Vi har några adopterade personer i släkten, varav ett par av dem är mörkhyade.
Ett yngre barn tittade på kexen, hörde att de kallades "fingrar", tittade på sin mörkhyade storebror och sa högt och tydligt: "Det är (namnet på brorsan)s fingrar!" :o
 
Ni vet såna där chokladdoppade kex? Fingers-nånting? Vi har några adopterade personer i släkten, varav ett par av dem är mörkhyade.
Ett yngre barn tittade på kexen, hörde att de kallades "fingrar", tittade på sin mörkhyade storebror och sa högt och tydligt: "Det är (namnet på brorsan)s fingrar!" :o
Mamma hade en vän som i sin tur hade en liten dotter på 3 år. Efter en dag med pepparkaksbakande blev det en tur till affären där de mötte en väldigt mörkhyad man. Barnet slog glatt ihop händerna och utbrast högt och tydligt " Nämen! En alldeles levande pepparkaksgubbe! 😳😃" Som tur var hade mannen humor och tyckte bara att det var gulligt 😄
 
Nattade lilla, knappt 2 år. I vanliga fall spelar jag babblarnas vaggvisa tills hon somnar men ikväll var telefonen urladdad så jag tänkte jag skulle sjunga den istället.
Lilltjejen klättrade upp i sängen, satte sig bredvid mig, satte sen fingret till munnen och "sssss!" innan hon la sig ner på kudden 😂🙈
 
Nattade lilla, knappt 2 år. I vanliga fall spelar jag babblarnas vaggvisa tills hon somnar men ikväll var telefonen urladdad så jag tänkte jag skulle sjunga den istället.
Lilltjejen klättrade upp i sängen, satte sig bredvid mig, satte sen fingret till munnen och "sssss!" innan hon la sig ner på kudden 😂🙈
Så har min grabb också gjort när jag försökt sjunga för honom, fast han håller för min mun🙈
 
Nattade lilla, knappt 2 år. I vanliga fall spelar jag babblarnas vaggvisa tills hon somnar men ikväll var telefonen urladdad så jag tänkte jag skulle sjunga den istället.
Lilltjejen klättrade upp i sängen, satte sig bredvid mig, satte sen fingret till munnen och "sssss!" innan hon la sig ner på kudden 😂🙈
Min 4-åring vill inte att jag sjunger sångerna i Astrid Lindgrens visbok utan han vill bara att jag läser sångerna. Känns som det säger något om vad han tycker om mitt sjungande?! 😂
 
Vi var på bio igår. 4-åringen får resterna av storasysters popcorn. När hon ätit alla utom typ tre ger hon mig byttan och säger "mamma, du kan få resten, du behöver få i dig något" :confused: 😂
Omtänksamt! 🤣
Min yngste kunde som liten komma förbi med något halvätet som inte var tillräckligt gott och försöka trycka in det i munnen på mig medan hen myndigt sa "DU ska äta den!".

/Mvh slasktratt
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 2-åring har börjat säga "fan" ibland. 😩 Är nog sambons fel, han svär lite ibland tyvärr. Eller om det är från förskolan. Låter så...
Svar
3
· Visningar
627
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 439
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 105
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 793
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp