Bukefalos 28 år!

jacko

Trådstartare
Jag behöver er hjälp med förslag på friska, vackra rosor utan allt för mkt taggar som gärna får dofta. Jag bor i zon 1.
Jag har en cirkelformad rabatt indelad i 4 delar som jag äntligen ska gräva ner växter i (har varit igenlagd) och valet föll på rosor. Jag är väldigt förtjust i rosa och vitt, så jag funderade på att ha 2 fjärdedelar med vita rosor och 2 fjärdedelar med rosa.

Eden rose är min favorit (f n), så den står redan på inköpslistan.

har ni några förslag? Rosorna får inte bli för höga och inte FÖR buskiga eller klängiga. Cirkeln har en diameter på kanske 3 m, i varje fjärdedel får det nog max plats 2-3 rosor (om de ska kunna växa).
 
Sv: Roshjälp

Ingen av dessa doftar så mycket men det är två av mina favoriter

Queen of Sweden, vacker rosa fylld ros.

Gråsten, underbar floribunda ros. Jag hade över 40 knoppar på min ett tag :eek:

Kolla rosenposten och flora linnea. Där finns lite info om rosorna, och jag tror man kan söka på färg också
 
Sv: Roshjälp

Jag gillar Madame Boll, lite buskig, men den blir inte enorm. Doftar underbart.

MADAME BOLL
(Boll 1843).

Portlandros oftast saluförd under namnet 'Comte de Chambord'. Blommorna är utsökt vackra; skålformade, tätt fyllda med hårt packade kronblad. Blommorna är mättat djuprosa med inslag av lila, speciellt på de yttre kronbladen. Har en angenäm doft av äpple och kanel. Uppkallad efter rosförädlarens hustru. Storlek: 1.2x1.2m. Zon V.

mme_boll.jpg
 
Sv: Roshjälp

Jag tycker också den är väldigt vacker. Har ägt en sådan (i förra huset), den tynade nästan helt bort, fastän jag försökte ta hand om den så gott jag kunde. Andra rosor (t ex Celestial) mådde mycket bättre. Så jag håller mig nog ifrån den. :(
 
Sv: Roshjälp

Ska erkänna att jag har två st som ser eländiga ut, men trodde det berodde på att mina fingrar inte är gröna.:angel: Trädgård och jag går inte riktigt ihop, min mamma behöll de generna för sig själv, då hon har en mycket vacker trädgård.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
1 870
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 205
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
50 642
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 230
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp