Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Bukefalos 30 år!

Jag köpte en Swaney när jag flyttade hit. Lite oklart varför. Ville väl ha en vit ros :D

Den fryser ner varje vinter och kommer igen varje vår. Gödslade och skötte i början. nu får den klara sig bäst den vill. Invaderad av gräs och tynande. Den kryper inte och den växer inte - eftersom den envisas med att dö varje vinter.

Några tips för att muntra upp den? Gödning får den. Och vatten. Testat att täcka den. Gjorde ingen skillnad.

De flesta växter tynar här. Sandjord där det förr (1800-tal) stått verkstäder - troligen pga hyttan, kvarnen och sågen som funnits intill.

Jag köpte en Swaney när jag flyttade hit. Lite oklart varför. Ville väl ha en vit ros :D

Den fryser ner varje vinter och kommer igen varje vår. Gödslade och skötte i början. nu får den klara sig bäst den vill. Invaderad av gräs och tynande. Den kryper inte och den växer inte - eftersom den envisas med att dö varje vinter.

Några tips för att muntra upp den? Gödning får den. Och vatten. Testat att täcka den. Gjorde ingen skillnad.

De flesta växter tynar här. Sandjord där det förr (1800-tal) stått verkstäder - troligen pga hyttan, kvarnen och sågen som funnits intill.
Kanske inte vad du vill höra men om du vill ha ngn annan ros som kanske kan trivas så rekommenderar jag Lykkefund. Mina 2 är nedgrävda i en gammal grusväg. Hålet jag grävde var precis så att de barrotade plantorna fick plats pga att det var som att gräva i betong. Vi har extremt torr sandjord.
Första året växte de till kanske 60cm.
Andra året till 2m. Sedan har det fortsatt.
Vattnig fick den första året. Numera får den förlita sig helt på regnet.

Kanske inte vad du vill höra men om du vill ha ngn annan ros som kanske kan trivas så rekommenderar jag Lykkefund. Mina 2 är nedgrävda i en gammal grusväg. Hålet jag grävde var precis så att de barrotade plantorna fick plats pga att det var som att gräva i betong. Vi har extremt torr sandjord.
Låter lovande :)
Kanske jag skulle testa. Allt som klarar min tomt är välkommet :up:

I samma kant av trädgården har jag Finlands vita, persisk gulros och Agatha. Bara Agaths verkar trivas. Den har skjutit ett rejält skott i år.
På gården hade jag lerjord. Både persisk gulros och Agatha trivdes utmärkt. Nu bor jag några km bort, på sandåsen.

IMG_0812.webp

Min ena nya Hansestadt Rostock, sån underbar färg! Den andra är mer bara blekgul men den här är rosa/orange/gul och jag kan inte se mig mätt på den.

Åh, den lät toppen även här, men sedan googlade och den klarar zon 1-3. Vi bor i zon 4 här i Småland... :(

Visa bifogad fil 188144
Min ena nya Hansestadt Rostock, sån underbar färg! Den andra är mer bara blekgul men den här är rosa/orange/gul och jag kan inte se mig mätt på den.
Vad roligt att se din Hansestadt Rostock! :) Det var en av de tre rosor jag beställde och satte tidigare i somras, men min är inte alls lika kraftig och fin. Hade sett en som såg ut som din och blev kär, men nu när de blommar hemma hos mig är det nog den jag är minst nöjd med. Hoppas att min kanske kan bli kraftigare nästa år.

Min favorit av de tre jag köpte blev Golden Celebration (till vänster, sen är det Hansestadt Rostock i mitten och Peace till höger). :love:
6827.webp

Jag har sandjord, och för att få fina rosor har jag fått anpassa urvalet. Grupperna spinossissima, rugosa och till nöds gallica funkar. Lägg på en odlingszon mot vad du har i härdighet. Jag har zon 5, och fruktträd zon 4 klarar sig fint, men rosor behöver vara zon 6 och uppåt för att inte frysa ner på vintrarna. Zon 5-rosor överlever, men fryser ner för mycket för att blomma ordentligt.

in

Åh, den lät toppen även här, men sedan googlade och den klarar zon 1-3. Vi bor i zon 4 här i Småland... :(
Vill du ha en vit ros, så finns det massor att välja på som är härdiga i zon 4. Typ alla gammeldags rosor. Madame Plantier t ex är vacker, eller Madam Legras de St Germaine. Plantier har rosa knoppar och slår ut vit, St Germaine är mjölkvit med lite gult när den slår ut, sen rent vit. Båda mycket vackra och odlingsvärda.

Sen har du ett gäng närmast odödliga vita spinossissima-hybrider, t ex Vaplan eller Valdemarsvik. Tål vad som helst, nästan, kan växa i typ sand med tjäle halva året.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar