Rovfåglar

Jag skrev att jag inte har någon större tilltro att djurägaren kan avgöra om djuret var redan dött eller har dödats, djurägaren. Jag har inte skrivit något om korpar öht. Jag vet att blod inte försvinner för att någon dött, var skulle det försvinna? Däremot så blöder inte någon som dött, det är i mina ögon skillnad på en levande, blödande kropp och en kropp som legat död och sedan skadas på något vis.
Men vad spelar det för roll om renägaren inte skulle ha kunskapen att avgöra vad som har dödat renkalven när det är länsstyrelsens utsedda som avgör det och betalar ut ersättning om renen är dödad av örn, varg eller järv. Det är även problem med att lamm blir tagna av örn men korpen är ett större problem i Mellansverige där fårpopulationen är störst.
 
Jag passade grannens 4 chihuhua/pom korsningar i somras, de bodde ute i Filimons lediga hundgård. Vi har rätt mycket glador här och jag var rätt nervös att det skulle hända något iom att vi inte har tak på hundgårdarna. Nu hade vi sambons labbe i hundgården intill så hennes närvaro bidrog nog till att gladorna tänkte en vända extra men hade jag skaffat en egen hund i samma storlek hade jag satt hönsnät över hundgården för säkerhets skull. Gladorna här är rätt orädda så jag tror inte de hade dragit sig för att dyka intill bebyggelse om frestelsen var stor nog.
 
Men vad spelar det för roll om renägaren inte skulle ha kunskapen att avgöra vad som har dödat renkalven när det är länsstyrelsens utsedda som avgör det och betalar ut ersättning om renen är dödad av örn, varg eller järv. Det är även problem med att lamm blir tagna av örn men korpen är ett större problem i Mellansverige där fårpopulationen är störst.
Det spelar roll när amatörer uttalar sig tvärsäkert om vad som hänt med ett djur och sprider obekräftade rykten vilket späder på rovdjurshatet. Det är tyvärr väldigt vanligt att kungsörn hittas skjutna. :mad:
 
En arbetskamrat eller om det var en bekant till min mamma hade haft sin hund i skogen utom synhåll (vet inte om det var jakt eller om den dragit). Han hörde plötsligt hunden "skrika" som i dödsångest och han sprang, snabbare än Usain Bolt tydligen, mot ljudet och upptäckte att en örn eller annan rovfågel var i full färd med att attackera hunden. Jag har för mig att hunden fick djupa sår och att veterinärvård krävdes, men minns inte hur stor hunden var. Fått för mig att den var som en jack-Russel dock. Fågeln kunde uppenbarligen inte plocka med sig hunden men om inte husse kommit hade den nog dödat den.
 
Det spelar roll när amatörer uttalar sig tvärsäkert om vad som hänt med ett djur och sprider obekräftade rykten vilket späder på rovdjurshatet. Det är tyvärr väldigt vanligt att kungsörn hittas skjutna. :mad:
https://www.natursidan.se/nyheter/naturvardsverket-ingen-skyddsjakt-pa-kungsornar/

"– Då det inte kan anses visat att mer än möjligen två av renarna har dödats av kungsörn gör Naturvårdsverket bedömningen att det inte heller är visat att det finns risk att kungsörn kommer att orsaka allvarlig skada. "

Av 40 döda renar som samebyn påstod vara dödade av kungsörn är det två som kan ha dödats, de andra har dött av utmärgling. :meh:

https://www.lansstyrelsen.se/downlo...1526068624385/Forvaltningsplaner_Kungsorn.pdf Sidan 17.
"På Gotland finns både en tät kungsörnstam och många betande får, men problemen för fårskötseln är försumbara (enligt nationella rovdjursdatabasen Rovdjursforum totalt 8 skadetillfällen mellan 2000 och 2003, totalt 15 000 kronor utbetalda i ersättning). Enligt jägarrepresentanterna i länet är kungsörnen inget problem. Varje år tas i genomsnitt en jakthund av kungsörn under pågående jakt i Sverige. "
 
Jo det är problem att lamm blir attackerade, grannbonden fick skyddsjakt på två korpar som hackade ut ögonen på lammen och sen började hacka på lammen ute på betet. Det finns även rapporter om att örn har tagit lamm.
Örnen hotar fjällgåsprojektet, https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/vm7bEj@ablokal Att det är mest renar som är drabbade beror antagligen på att Kungsörnen till största del lever i norra Sverige och renen är det enklaste att få tag på.
När det gäller att avgöra vilket djur som har dödat exempelvis renar så är det inte djurägaren själv som gör den bedömningen, utan en utsedd från länsstyrelsen. Det är en väldig skillnad på blodets koncentration om det är ett självdött djur eller ett dödat djur. Självklart rinner det ut blod även från ett djur som har dött utan yttre påverkan om man sedan skär i det, blodet försvinner liksom inte i kroppen.

Inget blod rinner efter att hjartat slutat sla, sa ar kroppen dod rinner inte blodet utan det koagulerar i kroppen. Det ar absolut ingen skillnad pa blodet's koagulation eller hur/var det har samlats beroende pa om djuret ar dodat eller sjalvdott. Var blodet tar vagen efter djuret dott tar "gravity" hand om.
 
Inget blod rinner efter att hjartat slutat sla, sa ar kroppen dod rinner inte blodet utan det koagulerar i kroppen. Det ar absolut ingen skillnad pa blodet's koagulation eller hur/var det har samlats beroende pa om djuret ar dodat eller sjalvdott. Var blodet tar vagen efter djuret dott tar "gravity" hand om.
Nja det tar en stund innan det koagulerar, så om ett djur självdör och det sen kommer en predator och börjar dra i det så kommer det att bli blodigt på platsen. Så huruvida det är blodigt eller inte har inte så mycket med hur djuret dog. Jag har sett vargtagna hundar där nacken har brutits och det har inte kommit en droppe blod innan man har öppnat upp och obducerat, och sen kan det se ut som ett blodbad efter en bruten klo.
 
Nja det tar en stund innan det koagulerar, så om ett djur självdör och det sen kommer en predator och börjar dra i det så kommer det att bli blodigt på platsen. Så huruvida det är blodigt eller inte har inte så mycket med hur djuret dog. Jag har sett vargtagna hundar där nacken har brutits och det har inte kommit en droppe blod innan man har öppnat upp och obducerat, och sen kan det se ut som ett blodbad efter en bruten klo.

Sant ... Jag ville nog narmast papeka att det ar ingen skillnad i hur blodigt det blir om djuret dott av trauma med oppna sar eller av ett rovdjur.
 
Det enda vettiga jag hittar är: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6430-3.pdf

Kungsörnar väger upp till 5 kg så även om de kan ta lamm och renkalv är det nog undantag att de gör det - utom svaga nyfödda eller döda. Å andra sidan brukar man överdriva predation av rovdjur - i USA tog man nästan kål på sina gamar för att de "tog" lamm och kalvar. Lammen och kalvarna dog även efter det att kondoren var nästan borta - sedan har man lagt hur mycket pengar som helst på att försöka få tillbaka gamarna. :/

Vi har haft en havsörn som försökte ofreda en av våra jakttaxar - men då hade föraren lite dålig koll. Man kanske inte ska låta hundar gå lösa på öppna fält i närheten av boplatserna när årsungarna precis flyger ut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 282
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 314
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 181
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras Frågar för en av min mammas bekantas räkning. Personen i fråga är pensionerad och då hennes förra hund (jack russel terrier) gått ur...
Svar
15
· Visningar
2 130
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp