Rumsväxter 2

Näringsbrist? Det brukar ju visa sig på vårkanten när de vill växa ordentligt? Eller har substratet packat sig såpass att rötterna tagit stryk? De gillar ju inte för tungt substrat. 🤔
Näringsbrist är min nuvarande gissning. Har ökat dosen lite men än så länge bara två vattningar, vågar inte öka på vattningen förmycket så den får röra istället.:bag:
Trodde den va rotbunden och tänkte plantera om men tyckte inte det va så farligt. Luckrade upp och bytte lite jord.
 
Hade en kass dag och då måste man få köpa sig en växt, det är sen gammalt. Så idag kom jag hem med den här godingen, en Philodendron white wizard :)
 

Bifogade filer

  • 20230421_155043.jpg
    20230421_155043.jpg
    274,9 KB · Visningar: 44
Är det någon som har tips på hur man kan bekämpa bladlöss på pilspetsranka? Jag har varit bortrest i en månad och kom hem till en som förvisso fortfarande ser glad ut, men några av bladen är alldeles klibbiga och fulla av löss :yuck: Har tidigare bekämpat bladlöss på andra växter (främst coleus) genom att spraya med en blandning av vatten och diskmedel, men vet inte om jag vågar använda samma metod här. Den är en av mina absoluta favoritväxter och jag har bara en, så jag vill gå lite extra varsamt fram.
 
Är det någon som har tips på hur man kan bekämpa bladlöss på pilspetsranka? Jag har varit bortrest i en månad och kom hem till en som förvisso fortfarande ser glad ut, men några av bladen är alldeles klibbiga och fulla av löss :yuck: Har tidigare bekämpat bladlöss på andra växter (främst coleus) genom att spraya med en blandning av vatten och diskmedel, men vet inte om jag vågar använda samma metod här. Den är en av mina absoluta favoritväxter och jag har bara en, så jag vill gå lite extra varsamt fram.
Jag vet en som plastade krukan och jorden på sin calathea och sen doppade hela plantan i ganska starkt såpa vatten. Höll den under ytan ett tag och swishade runt.

Känns kanske inte jättevarsamtmen hennes levde vidare. Behandlade jorden också, minns inte hur dock.
 
Jag vet en som plastade krukan och jorden på sin calathea och sen doppade hela plantan i ganska starkt såpa vatten. Höll den under ytan ett tag och swishade runt.

Känns kanske inte jättevarsamtmen hennes levde vidare. Behandlade jorden också, minns inte hur dock.
Ja just det ja, såpavatten är det ju jag använt tidigare! Inte diskmedel :banghead: Kanske ska våga prova att spraya den med ganska utspätt såpavatten då, och se vad som händer. Jag har haft växten i ett par år nu och den verkar rätt tålig överlag, så det är kanske jag som är överdrivet neurotisk ;)
 
Ja just det ja, såpavatten är det ju jag använt tidigare! Inte diskmedel :banghead: Kanske ska våga prova att spraya den med ganska utspätt såpavatten då, och se vad som händer. Jag har haft växten i ett par år nu och den verkar rätt tålig överlag, så det är kanske jag som är överdrivet neurotisk ;)
In i duschen med den och få bort så många som möjligt med så hård stråle du vågar. Sedan såpduscha resten kommande veckor.
 
Jag tycker det är så roligt med nya plantor och att få paket, så jag funderar på om fler skulle vilja vara med på någon form av sticklingbyte? Funderat på det sen @Bapelsin skickade med lite sticklingar i Secret Santa. :love:

Kravlöst, roligt och att man får dela med sig av sina fina plantor.

Har inte funderat mer över regler osv, bara en tanke som ploppade upp som jag kollar intresse för. 🌱
 
Jag tycker det är så roligt med nya plantor och att få paket, så jag funderar på om fler skulle vilja vara med på någon form av sticklingbyte? Funderat på det sen @Bapelsin skickade med lite sticklingar i Secret Santa. :love:

Kravlöst, roligt och att man får dela med sig av sina fina plantor.

Har inte funderat mer över regler osv, bara en tanke som ploppade upp som jag kollar intresse för. 🌱
Hur gick det med sticklingarna, överlevde de? 🌱
 
Jag tycker det är så roligt med nya plantor och att få paket, så jag funderar på om fler skulle vilja vara med på någon form av sticklingbyte? Funderat på det sen @Bapelsin skickade med lite sticklingar i Secret Santa. :love:

Kravlöst, roligt och att man får dela med sig av sina fina plantor.

Har inte funderat mer över regler osv, bara en tanke som ploppade upp som jag kollar intresse för. 🌱
Jag är gärna med! :)
 
Jag tycker det är så roligt med nya plantor och att få paket, så jag funderar på om fler skulle vilja vara med på någon form av sticklingbyte? Funderat på det sen @Bapelsin skickade med lite sticklingar i Secret Santa. :love:

Kravlöst, roligt och att man får dela med sig av sina fina plantor.

Har inte funderat mer över regler osv, bara en tanke som ploppade upp som jag kollar intresse för. 🌱
Jag kanske kan skicka något. Men tror inte jag vill ta emot.. lite trångt :angel:
 
Älskar den här varigerade doftrankan! 😍Hoppas på lite mer vitt nu när ljuset kikar fram. Varigerade murgrönan är också en favorit, har den typ i hela huset, tycker den är väldigt söt i denna krukan. 😊
InCollage_20230428_144219896.jpg

Fick en svärmorstunga (syns lite bakom doftrankan) av min syster som tyckte den blivit för hög. Jag vill däremot ha dem så stora och höga som möjligt så jag tog emot den med öppna armar. Jag är jättedålig på ökenväxter dock så är rädd att jag kommer ha ihjäl den. :nailbiting:
 
En av mina calatheor har fått sådana här bruna fläckar på bladen: :(
20230428_142504.jpg

Är det pga att det är för torrt i luften för den bara eller är det någon ohyra som är i farten också? Eller kan det vara solskador? Den står precis vid fönstret och får rätt mycket sol på morgonen.
 
Senast ändrad:
En av mina calatheor har fått sådana här bruna fläckar på bladen: :(

Är det pga att det är för torrt i luften för den bara eller är det någon ohyra som är i farten också? Eller kan det vara solskador? Den står precis vid fönstret och får rätt mycket sol på morgonen.

Det kan definitivt vara solskador. (De runda fläckarna alltså.) Mina calatheor är finast när de bor i badrummet, med frostade fönster och luftfuktighet mellan 40 och 60%. De föredrar kalkfritt vatten också, och väldigt svag näring ofta. O_o
 
Det kan definitivt vara solskador. (De runda fläckarna alltså.) Mina calatheor är finast när de bor i badrummet, med frostade fönster och luftfuktighet mellan 40 och 60%. De föredrar kalkfritt vatten också, och väldigt svag näring ofta. O_o
Tack för ditt svar! Då provar jag att flytta den! Calatheorna har en luftfuktare hos sig men jag slarvar med att fylla på den ibland. :o Jag vattnar alla mina växter med akvarievatten, utöver det så får de ingen näring. Jag vet dock inte hur mycket näring det är i akvarievattnet men det är inte kalk i det iaf.
 
Givetvis måste ju calathean mått dåligt av att jag helt enkelt inte har tillräckligt många calathea-kompisar till henne! :angel:Logiken där alltså... vid problem med ens växter = köp fler!?

Köpte iaf två calatheor till och så införskaffade jag min första Monstera (hoppas den vill bli helt enorm! 😍) och en Moses stentavlor, tycker de är så otroligt vackra. Också fick jag en stor kalla till! :D
InCollage_20230430_120926296.jpg


SEN insåg jag att problemet med min brunfläckiga calathea var att den hade spinn. :banghead: Så nu får hon inte vara med sina nya kompisar ändå. Det blev skamvrån för henne istället. Zebraskölden och en annan calathea hade också blivit angripna. Nu förstår jag varför den varit så ledsen. :(

Jag antar att det bara är att duscha, duscha, duscha och spraya med såpa/sprit/olja tills krypen förstår att de inte är välkomna nu då... Ursh! :mad:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 916
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 366
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 434
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 639
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp