Det lilla huset på den lilla ön

@Seabaz är det svårt att flytta väggen i badrummet? I Frankrike är det vanligt med toa i eget rum (eller var när jag var liten iaf) då har rummen varit små och kompakta, nu ser det ut att bli rätt djupt. Ett djup du hade kunnat dra nytta av i det riktiga badrummet.
Är det däremot gott om plats i det vanliga badrummet så behöver ni ju inte flytta väggen för den sakens skull.
Det är mer om ni ska totalrenoverat, så är väggen det lilla att flytta.
Kul projekt hur som!
 
Jag bor i Österrike och här är ocksa standard att ha toalett med litet handfat i ett rum och resten av badrummet i ett annat.

Jag skulle inte vilja ha det på ngt annat sätt. Det är så skönt att kunna gå ostört på toaletten samtidigt som ngn duschar/gör sig iordning. Eller slippa gå in i ett stinkande badrum där ngn varit på toaletten innan.

I badrummet har vi både dusch, badkar och ett stort dubbelhandfat med skåp och förvaringsutrymmen. Toaletten är liten, bara 2kvm tror jag. Där är det bara en toastol med en liten hylla över och ett litet handfat för handtvätt.
 
Jag bor i Österrike och här är ocksa standard att ha toalett med litet handfat i ett rum och resten av badrummet i ett annat.

Jag skulle inte vilja ha det på ngt annat sätt. Det är så skönt att kunna gå ostört på toaletten samtidigt som ngn duschar/gör sig iordning. Eller slippa gå in i ett stinkande badrum där ngn varit på toaletten innan.

I badrummet har vi både dusch, badkar och ett stort dubbelhandfat med skåp och förvaringsutrymmen. Toaletten är liten, bara 2kvm tror jag. Där är det bara en toastol med en liten hylla över och ett litet handfat för handtvätt.
Jamen precis... jag har förklarat förmin sambo att i Sverige skulle det ALDRIG inträffa med separat toa.... men så är vi ju inte i Sverige heller haha.

_________
Allmännt svar___

Dessutom när vi får vårt master bedroom med badrum så kommer vi ha ett "normalt" allt i ett badrum. Plus då detta badrum + toa-del....
Det finns ju ingen regel att inte vem som helst kan använda vilket badrum de vill liksom.... om min mamma är på besök från sverige är det väl klart kon kan duscha och eller gå på toa i "vårt" badrum hahha


Detär ju dessutom det billigaste alternativet men känns som det bästa just nu. Men kul att höra alla åsikter!

Tänker man skulle kunna slå ut en halv-vägg med och ha toa halvt för sig. Men det blir lite konstigt med vilken dörr att ha kvar och placering med endast ett handfat......
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Visst finns det hushåll i Sverige med separat toalett, jag har själv planer på det om jag får råd att bygga om badrummet och där tvättmaskinen står. Då flyttas tvättmaskinen in till badrummet och det blir toalett där tvättmaskinen står nu. :)
 
Jamen precis... jag har förklarat förmin sambo att i Sverige skulle det ALDRIG inträffa med separat toa.... men så är vi ju inte i Sverige heller haha.

_________
Allmännt svar___

Dessutom när vi får vårt master bedroom med badrum så kommer vi ha ett "normalt" allt i ett badrum. Plus då detta badrum + toa-del....
Det finns ju ingen regel att inte vem som helst kan använda vilket badrum de vill liksom.... om min mamma är på besök från sverige är det väl klart kon kan duscha och eller gå på toa i "vårt" badrum hahha


Detär ju dessutom det billigaste alternativet men känns som det bästa just nu. Men kul att höra alla åsikter!

Tänker man skulle kunna slå ut en halv-vägg med och ha toa halvt för sig. Men det blir lite konstigt med vilken dörr att ha kvar och placering med endast ett handfat......
Jag har bott i hyreslägenhet i Sverige med separat toa och duschrum 😉 Bor nu i hus i Sverige, även här har vi ett rum med dusch och handfat och ett rum med toa och handfat. Så visst förekommer det i Sverige också.
 
Tänker som så att alla vill väl tvätta händerna efter toalett-bestyr. Och i det andra utrymmet är mer för att göra sig i ordning framför en spegel. Smink,hårspray, solkräm mm,det behövs handfat i bda utrymmen

Ja, jo jag förstår absolut poängen! :up: Men det (även om ritningen inte är skalenlig) verkar ta så mycket plats bara, hade liksom velat ha något mer i duschrummet är min känsla, typ ett lyxigt badkar eller mycket praktisk förvaring. Svårt att få en känsla för det på bild såklart, men något sådant :laugh: Ska bli kul att följa, tycker det är så fascinerande med olika standarder i olika länder. Bara en sån sak som att du skriver att ni tänkte ha tvättmaskinen på verandan liksom?! O_o:love:
 
Jamen precis... jag har förklarat förmin sambo att i Sverige skulle det ALDRIG inträffa med separat toa.... men så är vi ju inte i Sverige heller haha.

_________
Allmännt svar___

Dessutom när vi får vårt master bedroom med badrum så kommer vi ha ett "normalt" allt i ett badrum. Plus då detta badrum + toa-del....
Det finns ju ingen regel att inte vem som helst kan använda vilket badrum de vill liksom.... om min mamma är på besök från sverige är det väl klart kon kan duscha och eller gå på toa i "vårt" badrum hahha


Detär ju dessutom det billigaste alternativet men känns som det bästa just nu. Men kul att höra alla åsikter!

Tänker man skulle kunna slå ut en halv-vägg med och ha toa halvt för sig. Men det blir lite konstigt med vilken dörr att ha kvar och placering med endast ett handfat......
Så ovanligt med separat toa (med handfat) är det inte i Sverige, framförallt inte i äldre hus och lägenheter. I mina föräldrars hus finns det 2 separata toaletter (med handfatt) samt 3 "hela" badrum med dusch, badkar, toa och handfat. Även gällande lgh inne i stan i Stockholm förekommer det absolut med separat toa. Men ja, generellt kanske det inte är vanligt i "nyare" hus och lägenheter.
 
Vår första lght (i Norge) var på 65 kvm och hade separat dusch och toalett. Vi valde att ha kvar det så när vi fixa badet. Vi hade ett sovrum och ett gästrum. Var väldigt bra med separat dusch och toalett när vi hade gäster, vilket vi ändå hade en del av ☺️ hade valt att ha separat igen iaf till gäster om det varit aktuellt nu.
 
Så ovanligt med separat toa (med handfat) är det inte i Sverige, framförallt inte i äldre hus och lägenheter. I mina föräldrars hus finns det 2 separata toaletter (med handfatt) samt 3 "hela" badrum med dusch, badkar, toa och handfat. Även gällande lgh inne i stan i Stockholm förekommer det absolut med separat toa. Men ja, generellt kanske det inte är vanligt i "nyare" hus och lägenheter.
Toa utan dusch har funnits i alla hus och lägenheter jag bott i, som haft mer än en toa
Är väl badrum utan toalett som det syftas på i tråden..? Var det jag menade i mitt inlägg iaf 😅 ett rum för toaletten, och ett för duschen/badkaret
 
En av mina lägenheter hade seperat toa och duschrum, det var en etta så det fanns inte "komplett" badrum heller. Jag blev smått vansinnig av att behöva använda toan först på morgonen och sedan liksom hasa mig in i ett helt annat rum för att duscha. :p Oftast gör jag ju båda sakerna efter varandra så att säga.
Eller om man har mens till exempel - in på toa och ta ut proppen, sedan knipa och skynda över till duschrummet. 😅
 
Det är ju rätt vanligt att man har en "gästtoa" och den har ju ingen dusch normalt sett?
Men annars är väl ändå normen i Sverige att ha allt i samma rum?
Men iaf, det kanske inte riktigt är i trådens intresse att diskutera det längre...
 
Tilltänkta separata toa-delen är 1.6m brett och
Badrummet är 1,8 m brett idag.

Båda utrymmen 2.2m på andra längden ("lodräta längden" på bilderna)
 
Vi har faktiskt funderat på att man skulle kunna göra om ena delen av huset till en uthyrningsdel.
Eget badrum med toa, dusch och allt.
Det finns redan inbyggd stor walk in wardrobe samt sovrummet är det största i huset och skulle kunna kombineras med säng+2-sittsig soffa och skrivbord/litet matbord. I anslutning finns ett "uterum" som lätt skulle kunna göras om till mindre köksdel samt egen ingång.

Hur som, vi har inte köpt huset för att ha någon inneboende. Men det är stort nog om vi skulle vilja.

Den delen av huset jag skrev om nu är den där vi själva vill göra om till vårt egna master bedroom med anslutande badrum :)
Tänker mer att om nu gästerna kommer från denna sidan av klotet sågar de åkt långt och därför stannar lite längre och att det då kan skönt att inte klättra på varandra.
 
Tycker detta med dörr till toan som separerar det från dusch är kanon.
Skulle gärna gör det nu när vi ska renovera badrummet, men tyvärr för trångt.
Har varit på fina hotel där det är en dörr inne i badrummet till toan.
Mitt knäppaste toabesök var vid korsvägen GBG i stor lägenhet på 90 talet.
Var på fest där och toan utan handfat var i en garderob. Tyvärr gick det inte att stänga dörren när man satt på toan, då blev det för trångt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare. Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre. Enligt mäklaren tycker...
Svar
9
· Visningar
1 542
Senast: Seabaz
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 939
Hemmet Sambons hus ligger ute för försäljning. Innan det hamnade hos mäklaren så fanns det 3 privata spekulanter som prutade en hel del, sista...
Svar
18
· Visningar
4 815
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp