Rumsväxter 2

Alltså... Jag har klantat mig och blandat ihop mina sticklingar. Har de alltid namnade men vid sista omplaceringen föll de bort och jag "kommer komma ihåg vilken som är vilken".

Spoiler alert! Det gjorde jag inte! :angel: :D

Gäller Epipremnum Pinnatum och Skeleton key. Är för nybörjare för att lyckas skilja de åt i det tidiga stadiet.
Hade några varierade Pinnatum där också men de flesta såg man tydlig variegering på som tur var.
Har också slarvat bort mina high color, de sitter nog i en vanlig golden kruka nu. :up:

Slutsats: flytta inte om när du är hemma och förkyld.
 
Omröstning:

Vilka är Pinnatum och vilka är Skeleton key?

IMG_20230415_133817.jpg
 
@Lumos_Nox

Min bästa ledtråd är att Skeleton key brukar vara mer ojämn i både form och ådring än "vanliga" pinnatum, men det är ju att skjuta från höften när man ska skilja på dem ibland.

Här är några juvenila blad på min pinnatum:

20230415_155655.jpg
 
Kan den ha fått sina nya blad brända i vårsolen? Har du gett näring nu under våren? För lite näring kan ge gulnande blad, för stark näring kan ge något som liknar brännskador.

Ingen näring! Det får mina växter aldrig. :angel: Däremot kan det helt klart vara solen, den står i söderfönster. Men tyckte den såg ut sådär i vintras också när det inte alls var mycket sol?

Nåväl får prova flytta lite på den och se om den tillfrisknar. :)
 
Jag fattar inte varför min stora, långa gullranka är så ledsen. Längtat efter vårsolen så hon skulle piggna på sig men inte. Eländet fortsätter. Planterade lite sticklingar i krukan sänu för att fylla ut det kala, än så länge håller bladen fint på de långa rankorna.
IMG_20230419_093402.jpg
 
Dom har slutat tillverka min favoritväxtnäring :eek::mad:

Vad använder ni förnågot till era inomhusväxter? Jag vill inte ha sådan där svart från typ ica som luktar kompost tex. utan gärna ... ja vadsomhelst annat egentligen.
 
Kan hon ha fått trips?
Jag hade trips i höstas men behandlade ganska hårt och hållt efter ordentligt sen. Inte sett något på nån planta sen dess, kontrollerar iaf en gång i veckan. Brukar märka på mina gullrankor att nya bladen blir bruna och ätna om det är trips i farten men den här växer i rankorna. Bara kronan som tunnas ut enormt nu, nästan skallig.

Har kollat igenom den här noga flera gånger men ser inget. Inga skador, inga nymfer och inget flyg.
Började behandla förra veckan igen i förebyggande syfte,vill verkligen inte ha skiten igen, såååå många favoriter strök med :cry: Hatar de där jäkla tipsen :arghh:
 
Dom har slutat tillverka min favoritväxtnäring :eek::mad:

Vad använder ni förnågot till era inomhusväxter? Jag vill inte ha sådan där svart från typ ica som luktar kompost tex. utan gärna ... ja vadsomhelst annat egentligen.
Jag kör bara den vanligt grönväxtnäringen man köper på Plantagen osv
 
Jag hade trips i höstas men behandlade ganska hårt och hållt efter ordentligt sen. Inte sett något på nån planta sen dess, kontrollerar iaf en gång i veckan. Brukar märka på mina gullrankor att nya bladen blir bruna och ätna om det är trips i farten men den här växer i rankorna. Bara kronan som tunnas ut enormt nu, nästan skallig.

Har kollat igenom den här noga flera gånger men ser inget. Inga skador, inga nymfer och inget flyg.
Började behandla förra veckan igen i förebyggande syfte,vill verkligen inte ha skiten igen, såååå många favoriter strök med :cry: Hatar de där jäkla tipsen :arghh:

Näringsbrist? Det brukar ju visa sig på vårkanten när de vill växa ordentligt? Eller har substratet packat sig såpass att rötterna tagit stryk? De gillar ju inte för tungt substrat. 🤔
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 385
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 436
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 663
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp