Det lilla huset på den lilla ön

Jag har aldrig varit med om att fläkten i köket inte fungerar??? De jag har haft har sugit ut matoset på ett bra sätt :confused:
Grattis!
Jag har haft nya och äldre fläktar både i Sverige och Aus och ingen fungerar som man önskat.

How ever, vi har 4 takfläktar i kök/vardagsrum nu och kan öppna upp ordentligt rakt genom om vi behöver "osa ur".
Vi vill ju uppgradera köket en dag, inte prioritet just nu pga måste spara ny budget.
Dessutom funderar vi på hur vi vill göra det nya köket. Var vi vill ha diskbänk, diskmaskin, kyl/frys, arbetsytor, spis, ugn och allt...
Absolut kommer vi köpa en fläkt när vi väl vet hur vi vill ha det. Men vi är berädda att "leva såhär" (med vad vi har nu) i 1-2 år förmodligen innan vi har råd.

:laugh:
 
Det ser ut som det absolut perfecta vadret tycker jag.



De kanske har en "down draft" spis dar flakten suger ner angor istallet for upp. De ar de basta spisarna.
Jag tycker inte det ser ut som en sådan lösning.
Det är en jättebra lösning om ventilationen är gjord för den typen av utgång. Oftas är det uppåt som köksfläktar går, eller rakt ut i någon gemensam kanal.
Köksfläktar är skitäckliga. Min sjunger på sista valsen. Min nästa ska vara lätt att göra ren. Inte som den jag har, som skapar orosmoln för skiljsmässs varje gång vi ska rengör den....
 
Jag tycker inte det ser ut som en sådan lösning.
Det är en jättebra lösning om ventilationen är gjord för den typen av utgång. Oftas är det uppåt som köksfläktar går, eller rakt ut i någon gemensam kanal.
Köksfläktar är skitäckliga. Min sjunger på sista valsen. Min nästa ska vara lätt att göra ren. Inte som den jag har, som skapar orosmoln för skiljsmässs varje gång vi ska rengör den....

Jag har haft Jen-air downdraft spisar forut. SUPER bra. Draget ar bade battre och tystare. ... Nu har jag dock gasspis, sa jag tyckte inte att downdraft verkade som en bra ide utan kopte en vanlig spisflakt ... den ar nastan totalt vardelos. :meh:
 
Jag har haft Jen-air downdraft spisar forut. SUPER bra. Draget ar bade battre och tystare. ... Nu har jag dock gasspis, sa jag tyckte inte att downdraft verkade som en bra ide utan kopte en vanlig spisflakt ... den ar nastan totalt vardelos. :meh:
Fläktar och ventilationen i hus är en vetenskap🙂. Bäst är hus med rejäla självdrag i skorstenen 🙈. Förr behövde man inte huvar över skorstenen för det var ett rejält drag och det gjorde att inga regndroppar föll ned i skorstenen, de drogs åt sidan av utluftningen i skorstenen. Idag måste man ha huvar över...
 
Powerball 80 miljoner dollar jackpot ikväll, snälla?

En tv-elektriker var här idag för att kolla över varför vi inte får in någon mottagning på teven.... ehhh... ALLT behövs bytas ut! Allt :meh:

Jag tittar aldrig på teve förutom galopp-kanalen när jag är ledig och kan spela på min spel-app men sambon tittar nån timme efter jobbet varje dag för att varva ner...
 
Dryga månaden nu sedan uppdatering...

Air conditionern sket sig efter 2 veckor eller så och vi har filat en warranty claim. Har fortfarande inte hört något men vi har ju långa julledigheter just nu så många är lediga.
Vi kör aircon varje dag ändå men håller koll.
Ibland är det inte kall luft som kommer ut, ibland skvätter den vatten och ibland rasar det ut isbitar. Och allt därimellan fungerar den riktigt bra :crazy:

De nya takplåtarna är på så inga läckor från regn nu!

MEN just när vi började planera för tv och halvrenovering av lilla badrummet så brakade varmvattenberedaren.......

Sambons jobb hade en i lager som vi kunde ta omedelbums och på "privat avbetalning", så det är nyinstallerat...

Men ja, ingen teve än. Eller ny toastol :laugh:
Livet som husägare.........
 
Sååå...... här i Aus är det vanligt med separat toa och badrum. Alltså toalett + litet handfat i ett rum samt dusch + handfat i intilliggande rum.

Vi har ju två badrum i huset och båda behöver renoveras.

Badrum ett som kommer ligga i anslutning med vårt master bedroom kommer helt klart vara ett allt-i-ett badrum.

Nu till badrum 2.

Just nu är det toa, handfat och dusch (gammalt badkar med dusch) i samma lilla utrymme. "Tvättstuga" i rummet bredvid.

Tvättmaskinen kommer flyttas ut på baksidan-verandan oavsett.

Frågan är om vi ska slå ut väggen och göra ett allt-i-ett badrum till, eller göra om tvättstuge-delen till toa+handfat och på så vis få mer utrymme i det gamla badrummet för ny dusch och ett handfat.....


Jag har sagt till sambon att i Sverige är det väldigt ovanligt med separata rum som detta, men å andra sidan är vi ju inte i Sverige.
Badrum 2 är i anslutning till 2 gästrum dessutom så även om vi planerar bo här för alltid vet man ju aldrig, och jag tror separata rum skulle höja värdet av huset.......
 
Är väl inte galet tänkt att gästrumsdelen kan vara lite mer självgående. Får man plats med toa och durch i ena skrubben samt rentav kunna ställa in pentry i den andra om behov skulle uppstå.
 
Är väl inte galet tänkt att gästrumsdelen kan vara lite mer självgående. Får man plats med toa och durch i ena skrubben samt rentav kunna ställa in pentry i den andra om behov skulle uppstå.

Vi har faktiskt funderat på att man skulle kunna göra om ena delen av huset till en uthyrningsdel.
Eget badrum med toa, dusch och allt.
Det finns redan inbyggd stor walk in wardrobe samt sovrummet är det största i huset och skulle kunna kombineras med säng+2-sittsig soffa och skrivbord/litet matbord. I anslutning finns ett "uterum" som lätt skulle kunna göras om till mindre köksdel samt egen ingång.

Hur som, vi har inte köpt huset för att ha någon inneboende. Men det är stort nog om vi skulle vilja.

Den delen av huset jag skrev om nu är den där vi själva vill göra om till vårt egna master bedroom med anslutande badrum :)
 
Sååå...... här i Aus är det vanligt med separat toa och badrum. Alltså toalett + litet handfat i ett rum samt dusch + handfat i intilliggande rum.

Vi har ju två badrum i huset och båda behöver renoveras.

Badrum ett som kommer ligga i anslutning med vårt master bedroom kommer helt klart vara ett allt-i-ett badrum.

Nu till badrum 2.

Just nu är det toa, handfat och dusch (gammalt badkar med dusch) i samma lilla utrymme. "Tvättstuga" i rummet bredvid.

Tvättmaskinen kommer flyttas ut på baksidan-verandan oavsett.

Frågan är om vi ska slå ut väggen och göra ett allt-i-ett badrum till, eller göra om tvättstuge-delen till toa+handfat och på så vis få mer utrymme i det gamla badrummet för ny dusch och ett handfat.....


Jag har sagt till sambon att i Sverige är det väldigt ovanligt med separata rum som detta, men å andra sidan är vi ju inte i Sverige.
Badrum 2 är i anslutning till 2 gästrum dessutom så även om vi planerar bo här för alltid vet man ju aldrig, och jag tror separata rum skulle höja värdet av huset.......
Åååh jag hade slagit ihop det, en bra mäklare kan vinkla till att det är av europeisk standard och trendigt. 😉
 
Åååh jag hade slagit ihop det, en bra mäklare kan vinkla till att det är av europeisk standard och trendigt. 😉

Eller sa kan det bli svarsalt for att det inte foljer familjar standard for spekulanterna. Det ar svart det dar ... men det ar nog bast att folja den lokala kulturen och bara gora lite mindre "nymodiga" forandringar. ;) Dessutom tycker ju jag personligen att det ar mycket battre att ha toaletten for sig och inte inne i bad/duschrum.
 
Jag har gjort en liten skiss på hur det ser ut idag. Hur vi tänker oss. Och alternativet att slå ut väggen har jag ingen aning om hur "möblera" badrummet.

Vattenledningar är inget problem alls att ändra om man vill, då huset är byggt över mark så alla rör går direkt under huset.

Där den gamla bakdörren är tänker jag man kan sätta in ett stort frostat glas för att få in mer ljus på den separata toan...

20220113_182211.jpg


"Ritningen" är inte helt måttriktig lol.
Badrummet idag är väldigt litet
 
Sååå...... här i Aus är det vanligt med separat toa och badrum. Alltså toalett + litet handfat i ett rum samt dusch + handfat i intilliggande rum.

Vi har ju två badrum i huset och båda behöver renoveras.

Badrum ett som kommer ligga i anslutning med vårt master bedroom kommer helt klart vara ett allt-i-ett badrum.

Nu till badrum 2.

Just nu är det toa, handfat och dusch (gammalt badkar med dusch) i samma lilla utrymme. "Tvättstuga" i rummet bredvid.

Tvättmaskinen kommer flyttas ut på baksidan-verandan oavsett.

Frågan är om vi ska slå ut väggen och göra ett allt-i-ett badrum till, eller göra om tvättstuge-delen till toa+handfat och på så vis få mer utrymme i det gamla badrummet för ny dusch och ett handfat.....


Jag har sagt till sambon att i Sverige är det väldigt ovanligt med separata rum som detta, men å andra sidan är vi ju inte i Sverige.
Badrum 2 är i anslutning till 2 gästrum dessutom så även om vi planerar bo här för alltid vet man ju aldrig, och jag tror separata rum skulle höja värdet av huset.......
Jag tänker att man ändå ska renovera ”som man vill” och inte utefter vad som är normen. Vill ni inte ha separata rum gällande badrum skulle jag inte göra det bara för att det förväntas.

Vi har ett stort hus (250 kvm) där ursprunget var 7 rum med kök men vi är bara två vuxna och två barn, så vi har tagit ned tre väggar. Vi har enligt mäklare ”tappat” tre rum och hen menade att vårt hus kunde bli svårsålt pga det. Vi bor nämligen i ett kvarter där alla hus ser likadana ut.
Men vi resonerar att det är VI som lever i huset nu och då renoverar vi efter det. :)
 
Jag har gjort en liten skiss på hur det ser ut idag. Hur vi tänker oss. Och alternativet att slå ut väggen har jag ingen aning om hur "möblera" badrummet.

Vattenledningar är inget problem alls att ändra om man vill, då huset är byggt över mark så alla rör går direkt under huset.

Där den gamla bakdörren är tänker jag man kan sätta in ett stort frostat glas för att få in mer ljus på den separata toan...

Visa bifogad fil 83929

"Ritningen" är inte helt måttriktig lol.
Badrummet idag är väldigt litet
Det känns lite som att på bilden i mitten går onödigt mycket plats åt att man måste ha ett handfat i bägge rummen, lite oproduktivt uttnytjande av utrymme kan jag tycka?
 
Det känns lite som att på bilden i mitten går onödigt mycket plats åt att man måste ha ett handfat i bägge rummen, lite oproduktivt uttnytjande av utrymme kan jag tycka?
Tänker som så att alla vill väl tvätta händerna efter toalett-bestyr. Och i det andra utrymmet är mer för att göra sig i ordning framför en spegel. Smink,hårspray, solkräm mm,det behövs handfat i bda utrymmen
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare. Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre. Enligt mäklaren tycker...
Svar
9
· Visningar
1 543
Senast: Seabaz
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 939
Hemmet Sambons hus ligger ute för försäljning. Innan det hamnade hos mäklaren så fanns det 3 privata spekulanter som prutade en hel del, sista...
Svar
18
· Visningar
4 816
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp