Rumsväxter 2

Köpte den här idag! :love:
20220910_133704.jpg
 
Det fanns så sjukt mycket att välja på, ville ju ta med mig ALLT men det blev som tur var bara de två orkidéerna ovan som följde med hem. :p

Men var tvungen att ta kort på några av de som fick stanna kvar i affären också:
PhotoCollage_1662820760370.jpg
 
Visa bifogad fil 99849

Dessa ska övervintra så de kommer dö till hösten. Antagligen är de döda till våren också.
Har också calladium som är superfina nu, andra säsongen jag har samma knölar. När de började vissna ner förra hösten så klippte jag av alla blad och lät jorden torkar ut helt och hållet i krukan, sen rensade jag ut alla knölar och la dem i en papperspåse som vi använder till matavfall. Där fick knölarna övervintra tills i april/maj i år och då planterade jag ner dem i jord igen, vattnade igenom ordentligt och höll jorden fuktig.
Blev fina plantor i år igen!
 

Bifogade filer

  • 305825055_1016653242335660_4054415326301829151_n.jpg
    305825055_1016653242335660_4054415326301829151_n.jpg
    311,9 KB · Visningar: 44
Dom enda växterna som verkar överleva i lägenheten är monstera. Har en hel armé men gillar inte hur dom ser ut när dom växer åt alla håll och kanter. Vilka andra gröna växter trivs där monstera trivs? Vi försöker hålla luftfuktigheten på 40-50 året om.

Alla mina försökt till att ha Murgröna och Gullranka misslyckas totalt.
 
Denna följde även med hem idag. :love:
Visa bifogad fil 99856
Velat ha den så länge nu att det fick räcka med suktandet. Vettesjutton om jag klarar av att hålla den vid liv men jag tänkte försöka!
Åh zebrasköld! Stor favorit. Jag har inte lyckats döda en alocasia än, mina har velat ha en del sol men inte direkt sol, sen absolut inte övervattna. Vill gärna bli omplanterade 1 gång om året och har man tur hittar man små "bulbs" i jorden, alocasiabebisar, så får man fler plantor :D
 
Dom enda växterna som verkar överleva i lägenheten är monstera. Har en hel armé men gillar inte hur dom ser ut när dom växer åt alla håll och kanter. Vilka andra gröna växter trivs där monstera trivs? Vi försöker hålla luftfuktigheten på 40-50 året om.

Alla mina försökt till att ha Murgröna och Gullranka misslyckas totalt.
Jag har bara gröna växter hos mig och de som trivs lika bra som monsteran är syngonium, fönsterfikus, kalatea (vissa är mer känsliga än andra dock) och moses stentavla.

Helt orelaterat, är det någon som vet vad denna fräcka blomma heter?

F51D960B-0F9E-4A5A-B128-40E0229C4851.jpeg
 
Vi har fått en monstera. Den är stor och fin nu. Behöver man göra något speciellt med den för att den fortsatt ska stå upp fint och inte lägga sig som jag sett många göra?
 
Fick slänga 3 monsteror som jag köpte i somras, tror orsaken är att jag planterade ut dom i utomhusjord jag fick av mamma :o hittar ingen annan rimlig orsak.
Ska åka i oktober och köpa lite nytt, plus vettig jord. Är nog sista chansen innan det blir för kallt.
 
Fick slänga 3 monsteror som jag köpte i somras, tror orsaken är att jag planterade ut dom i utomhusjord jag fick av mamma :o hittar ingen annan rimlig orsak.
Ska åka i oktober och köpa lite nytt, plus vettig jord. Är nog sista chansen innan det blir för kallt.
vaaa? dom brukar ju inte vara så petiga. Blev det för blött?
 
Jag har ingen aning :( dom var inte vackra iallafall...
Du kanske råkade få med någon ohyra in? Jag hade tripsinvasion nyss - såg dem inte till att börja med för att de är så små så vissa växter hann bli riktigt fula innan jag fick bort dem :meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 925
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 379
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 434
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 640
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp