Bukefalos 28 år!

Russ tråden

Sv: Russ tråden

Visar mina på Rockelstad, långt bort men datumet passar bra :)

Körde Lime till inkörningen igår. Inga större problem att lasta på egen hand men varg ARG :mad: hela vägen. Går nu med en annan 11:a som också ska köras in, russ hon också :)
 
Sv: Russ tråden

kl.

Igår var jag och Rino in till Travbanan, det var licenslopp för ponny och i agerade utfyllnad.

Rino var superglad över att få trava fort, helt klart en lycklig ponny hade jag i tömmarna igår :love:

Urkella:


så himla söt han är ditt russin!
 
Sv: Russ tråden

Har betalt in anmälningsavgiften till Mälar-Russ också. Dit tar jag med både Bjäldra och Lime. Bjäldra har iofs ingenting att bevisa men kul att visa upp en fin senior ändå! :)
 
Sv: Russ tråden

Min gamling :) Nu både frysmärkt och chipmärkt

:
IMAG0028_zpsfcc6fcd9.jpg
 
Sv: Russ tråden

Lime uppför sig inte så fint längre :o

Blir nog att jag tar hem henne och pratar hyfs med henne och sen får hon åka tillbaka till inkörningen senare i sommar.
 
Sv: Russ tråden

Tömkört gamling :)

IMAG0127_zpsd0df5c67.jpg


Lime drog vagnen själv idag, så hon får stanna kvar en vecka till, så hon hinner färdigt. Det lossnade förra veckan!
 
Sv: Russ tråden

*kl*

Urkellas lilla russ får mej att tänka på ett underbart litet russto som jag mötte för 6-7år sedan. En lite speciell dam som jag kallade för Snow Flake eftersom hon hade en snöflinga i pannan. Ett blått öga om jag inte minns fel och en stor vit triangel över nosen. Härligt chokladbrun var hon när hon tappade fölpälsen med två vita höga strumpor på bakbenen. Russ är härliga och några av hästarna som betytt mest för mej har just varit russ :love:
 
Sv: Russ tråden

*kl*
Russflocken här hemma har utökats lite grann!
2 hingståringar från Lojsta flyttade hit idag.

Mr Melwin e. Tyfon u. Töa ue. Junisorken


Mr Milton e. Tyfon u. Majvi ue. Juventus


Ngt eftersatt och totalt ohanterade, tog dryga timmen bara att få på grimmor och lasta, men det ska nog bli bra!

Försökte också få till någon snygg uppställningsbild på Mård men alltid är det något som stör :p


 
Sv: Russ tråden

Har betalt in anmälningsavgiften till Mälar-Russ också.
Då ses vi kanske där? Jag har lovat visa en femårsvalack där.

Mina russ är på olika håll. Fölstoet är på betäckning och ska stambokföras i sommar. Treårsvalacken är utlånad till ponnytrav sedan början på juni. Hingsten är på kärlekssemester med två ston men körs emellanåt. Han ska eventuellt följa med på min semester i augusti för en längre körtur.
 
Sv: Russ tråden

IMAG0170_zps6d997f40.jpg


Hon stökade runt som en vildhäst idag, så när det väl var dags för visning hade luften pyst ur henne. Nu ändrar ju inte det så mkt på typ och ben men ändå. Domaren antydde att det finns mer poäng att hämta om hon uppför sig...

Behöver muskla upp sig. Ser verkligen ut som ett travarruss i toppkondis (men lite lågt musklad).

77777 blev poängraden, nu minns jag inte kritiken men ordinär rastyp, gracila ben, lång hals, toppigt kors, oengagerade gångarter.
 
Sv: Russ tråden

Delvis knapplån.

Jag hade nästan helt bestämt mig för att köpa ett föl från Lojsta hed men tvekar nu: Är det verkligen så att alla fölen skiljs från sina mammor den 9 november (då fölskiljningen äger rum)? Vissa av fölungarna, bl a den jag var intresserad av, är födda så sent som i slutet av juni så de är ju inte mer än lite drygt 4 månader då, det tycker jag är på tok för tidigt... Någon som vet hur det funkar?
 
Sv: Russ tråden

Delvis knapplån.

Jag hade nästan helt bestämt mig för att köpa ett föl från Lojsta hed men tvekar nu: Är det verkligen så att alla fölen skiljs från sina mammor den 9 november (då fölskiljningen äger rum)? Vissa av fölungarna, bl a den jag var intresserad av, är födda så sent som i slutet av juni så de är ju inte mer än lite drygt 4 månader då, det tycker jag är på tok för tidigt... Någon som vet hur det funkar?

Jag har köpt två stycken från Lojsta och jags er inga problem med att skilja dem vid 4månader. Våra är välväxta och fina redan då de skildes från mammorna.

Kan hända att de skildes senare det året för vi var på julmarknad i Visby samtidigt.

Här hemma börjar vi skilja vid 4månader och något av stona (fullblod) behövde för sin egen skull bli skild så tidigt de andra brukar gå längre men inte så fasligt längre
 
Sv: Russ tråden

kl

va fina Russinar alla har!
Hoppas ni har det bra i sommarvärmen!

Lil-sis: Hur har det gått med inkörningen?

---

Rinos eksem har klarat sig över förväntan, inga direkta symptom mer än lite skorv i man och svans. Men har kliar sig just inte mer än storhästarna (som inte har eksem ska tilläggas) och han har framförallt inte kliat sönder sig. Han går normalt med täcke dygnet runt, utom ibland när det blåser mycket då kan han få vara utan en stund för att få lufta pälsen och när regnet vräker ner länge för då har vi märkt att han fryser med sitt täcke. Ännu har vi inte behövs stalla in utan han kan gå ute dygnet runt.


Här kommer lite bilder också:

Rino och mitt kallblod




Här kommer lite jämförelsebilder också.

Igår:


I vintras:


Nu är det inte alls samma vinklar men lite skillnad kanske man ser ändå, gissar på att ponnyn gått ner kanske 100kg från mellandagarna ungefär och nu. Precis i dagsläget har han gått upp lite igen trots att han inte gått på reglerätt bete så har han lagt på sig nu när det har blivit en period på ett par veckor där han motionerats lite mindre än vanligt. Men nu är vi igång igen så då blir det nog ordning på torpet igen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Russ tråden

Hon går att spänna för, skrittar och travar och har börjat lära sig snäva svängar. Har varit hemma snart två veckor, ska börja tömköra igen.
 

Liknande trådar

Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp