Russ tråden

Sv: Russ tråden

Jag har lite lösa planer på att köpa ett fint sto, åka på lite premieringar och sånt, och kanske så småningom föda upp med inriktning på hoppning, istället för trav.

Och helt plötsligt händer det.. :)

Har kikat lite efter ett isabellfärgat sto, och så fick jag höra att ett skulle säljas på Börjes auktion. Så det blev ett inköp av Kyrra, född 2010, e. Tyfon-Najk.

Mamman är bedömd med 43 poäng, dessutom är hon en ättling till min barndoms sommarhäst Pine, lite rolig bonus.

Ska hämta henne direkt efter premiering den 17/7, så spännande!

fa8f723fdcc5eb290dd3747e4753ae6e_zps1177cf30.jpg
 
Sv: Russ tråden

KL

Tror inte jag skrivit här tidigare?
Har iaf två gotlandsruss som båda är födda 2011.
Genova u.Primusa e.Gumino
37864_1373817833.jpg

Dussi Ess u.Dullilla Roll e.Korsnäs Brådis
24898_1373817647.jpg

79175_1373817754.jpg


Är tänkt att båda ska bli mina framtida ponnytravare. Dussi har nu blivit körd några gånger och är verkligen suuuuper duktig! Genova har en bit kvar men vi kämpar på.
 
Sv: Russ tråden

Småpojkarna har nu varit här i snart en månad och jag tycker att de redan ser bättre ut!

Melwin:



Milton:

 
Sv: Russ tråden

Kl

Jag älskar bilderna av era fina russ. Saknar verkligen att hålla på med hästar. Tur jag ska ner till Gotland v 32. Då blir det lite hästar i alla fall.
 
Sv: Russ tråden

Om du kommer ner hit(till Gotland) är du välkommen att komma och hälsa på hemma hos mina russ om du vill!:D;)
 
Sv: Russ tråden

Nu är de äldre grabbarna anmälda till utställningen i början av augusti! De är väl tjocka så poängen lär väl inte bli lysande men det är alltid roligt att komma iväg!

Lyckades få alla pojkarna på samma bild, med Mård längst till vänster, följd av Milton, Melwin och Järv.



Det går framåt med småkillarna också, Melwin hade skrapat upp ett sår på insidan av ena benet, så idag fick han komma in i en box, (gåendes lös efter brorsan Järv) få på sig en grimma (igen, han är som sin bror, väldigt duktig på att få av sig dem), få såret spolat med vatten och sprejat med sårsprej för att sedan bli utledd i hagen! Utan större protester!

Milton har jag fått knäppa på ett grimskaft och ledit någon meter inne i hagen, men inte mer, han är fortfarande ganska reserverad. Men det kommer nog det också!
 
Senast ändrad:
Sv: Russ tråden

Vad fina de är dina killar! Hejja på!

Här bjuder jag på en liten bild från 1998.

Rotarve Lye. Vismar, Molly och jag på väg ut på äventyr.
164961_10201390447421714_689761172_n.jpg


Vismar och Helios i Follingbo 1999.

1069369_10201390466902201_1813847159_n.jpg
 
Sv: Russ tråden

Vad kul med en bild på Helios, mitt sto är efter honom, och min valack har honom som morfar :) Har du möjlighet att lägga in den lite större?
:)
 
Sv: Russ tråden

*puttar upp*

Måste väl finnas mer än jag och fjordtokan som äger russ här eller som EmmaB.. som haft ett ?

Så här ser min lilla Wix ut för stunden, jag tycker han ser väldigt långbent ut för att vara russ men det kanske de gör när de är små :D
Märkt att det är mer "hitta på skit" i honom än miniatyrerna, men han lyssnar samtidigt och tar åt sig väldigt lätt.
Här om dagen när jag gick med honom for han runt utanför hagen så fick då säga till honom ett par gånger, idag gick han snäll som ett lam och inte en tillsyn till bråk :D Längtar tills man ser hur han ser ut i sommarpäls :d

dsc_8138_51374dbaddf2b33591ccc788.jpg


dsc_8116_51374dab9606ee3c9ee60073.jpg


dsc_8215_51374de5ddf2b33574e07698.jpg


dsc_8232_51374eb5ddf2b33574e076b4.jpg




Helt UNDERBART söta de där två!!:):p
 
Sv: Russ tråden

Är det en albino??:cautious:

Albino finns inte hos hästar, däremot finns färgerna Cremello, pärlvit och rökvit. Det är olika varianter av "dubbelgula" hästar, där grundfärgen fux, brun och svart har blekts ned av två gulanlag.

Mitt föl är isabellfärgat, dvs fux nedblekt av ett gulanlag. Dubbelgult är inte tillåtet hos russen. Men hon hade väldigt blå ögon som nyfödd, så jag förstår att det är lätt att tro :)

Här ca två månader gammal


 
Sv: Russ tråden

Man ser väldigt lite av helios på bilden:( kolla bilder på honom hos mormors stuteri istället. Bilden är ett foto av fotografiet.
 
Sv: Russ tråden

Albino finns inte hos hästar, däremot finns färgerna Cremello, pärlvit och rökvit. Det är olika varianter av "dubbelgula" hästar, där grundfärgen fux, brun och svart har blekts ned av två gulanlag.

Mitt föl är isabellfärgat, dvs fux nedblekt av ett gulanlag. Dubbelgult är inte tillåtet hos russen. Men hon hade väldigt blå ögon som nyfödd, så jag förstår att det är lätt att tro :)

Cremello heter väl gulvit på svenska?

Det fetade tycker jag är lite fånigt faktiskt, eftersom anlagen finns där och det inte är ngr "farliga" anlag... Sen kan man kanske skriva att BÖG är icke önskvärt men nu dyker det ju upp sådana med jämna mellanrum som inte får reggas...
 
Sv: Russ tråden

Det vet jag faktiskt inte, men det är mycket möjligt, jag har bara hört cremello :)

Vad gäller de dubbelgula hästarna vill jag ha för mig att det förekommer en del problem med framförallt ögonen, men också huden, hos många individer. Det är antagligen anledningen till att de inte är tillåtna :)

Dyker upp vet jag inte om är rätt uttryck, det är trots allt något man måste avla aktivt för att få fram.
 
Sv: Russ tråden

Och så säger man nog sotvit, inte rökvit.

Fast de har ju ett officiellt samlingsnamn, blåögd gräddvit (dum benämning...)
 
Sv: Russ tråden

Nej de har inga problem generellt. Det är bara gamla myter, sen är ju naturligtvis en rosa mule känsligare för sol men det gäller ju oavsett anledningen till att de är rosa.

Att de dubbelgula inte är godkända hos många raser beror bara på att man förr trodde att de var albinos = felaktiga. Nu vet vi ju att det inte är sant och man bör arbeta för att få bort den stämpeln. Dessutom är det ju praktiskt med dubbelgula eftersom alla avkommor blir gula i enkel uppsättning med en ickegul förälder :D

(Ja hjärtefråga, jag har haft en pärlvit en gång i tiden, connemara dock. Såg ut som gulvit då hon var så ljus om men hon var skimmel uppepå så hon blev ljusare med åren).
 

Liknande trådar

Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp