Bukefalos 28 år!

Rygga med unghästar?

T

Torun

Har hört o läst, bla i Hempflings bok "Dansa med hästar" att det är skadligt att rygga föl och unghästar. Tänkte höra om eran åsikt om detta och varför det isf är så?
 
Sv: Rygga med unghästar?

Anledningen till att man inte ska rygga hästar allför mycket, framförallt när de är yngre är för att man inte vill att de ska tänka så mycket bakåt i träningen. När du rider en unghäst är det viktigt att den rids mycket framåt och tänker framåt. Du vill inte ha en bakåttänkande häst.

Niklas
 
Sv: Rygga med unghästar?

:bow: :bow:
Ok, så det är alltså bara det som är anledningen? Hade misstolkat det så jag trodde att det hade något med fysiken på unghästar o föl att göra. Tyckte att det isf var lite konstigt..
 
Sv: Rygga med unghästar?

Tror inte att Hempfling syftar till att hästarna kan ta fysisk skada utan snarare att de kan påverkas mentalt. En mycket ung häst vill man ju absolut inte undertrycka och att backa hästen är ett väldigt starkt dominansmedel.
 
Jag håller inte med. Det är lika med allt vi gör i träning det är up till ryttaren/hanteraren till vad och hur hästen ska upp fatta det med bakåt eller nåt annat över huvudtaget. För att man har lärt att hästen att backa så vill inte hästen går framåt.:smirk: Och jag känner själv att det är inte ett "väldigt starkt dominancemedel" Att det har med repekt göra, ja. Respekt för vara "private space" Varför skulle det vara ok att stoet eller en annan häst backa av fölet /unghästen och inte vi.
 

Liknande trådar

Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju...
2
Svar
26
· Visningar
1 832
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 781
Senast: Linda_A
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp