Bukefalos 28 år!

Sv: Rykta?

1. Borstar med rotviska (eller om han är lerig, gummiskrapa på de leriga partierna), borstar även bort spån från man och svans.
2. Ryktar. Tar ansiktet med ryktborsten också.
3. Kratsar.

Efter ridning borstar jag för det mesta bara av med rotviskan (ej rykt), alternativt svampar.
 
Sv: Rykta?

Detta var nytt för mig med:o! Och jag har nog fortfarande inte riktigt förstått:confused:

Vilken är det som specifikt kallas för ryktborste? (bild?) Och vad är det som gör denna metod så överlägsen?

Jag tycker att oavsett hur man gör finns det ju alltid lite damm kvar i pälsen som kommer fram när man rider....
 
Sv: Rykta?

Vilken tur att man inte är ensam om att klia sig i skallen.

Jag vet ju att borstarna har olika namn, men jag har alltid hört rykta som ett samlingsnamn för all borstning.:p Och det är ändå 15 år med hästar.

Håller med IngelaH, det är inte många månader om året som det räcker med en ryktborste på min häst. Jag brukar börja med en borste med långa och grova strån (typ en rotviska) och sen kanske jag borstar över med ryktborsten efteråt, beroende på årstid.
 
Sv: Rykta?

Ryktborste
RyktborsteHi.jpg


Ryktskrapa
tn_skrapa1.jpg
 
Sv: Rykta?

jag ryktar min häst varje dag och har ett särskilt schema för detta som gör att mina leder ska användas på att särskilt sätt.den leden som är dålig på mig och inte kan användas så bra då får jag ta stöd av hästen för rörlse.
 
Sv: Rykta?

Vilken tur att man inte är ensam om att klia sig i skallen.

Jag vet ju att borstarna har olika namn, men jag har alltid hört rykta som ett samlingsnamn för all borstning.:p Och det är ändå 15 år med hästar.

Me too!!!


Miss, tack nu har jag förstått principen. Men vad är det som gör att detta är så mycket effektivare än att bara borsta hästen, med den borsten man tycker passar bäst för tillfället?

Jag brukar att börja med "hårda" medel. Altså de grövsta borstarna först och sen ta finare och finare. Men det kanske skulle bli bättre om jag ryktade. Men varför skulle massagen efter ryktning bli bättre än vid vanlig borstning?

Jag har en gummiskrapa, som jag brukar massera hästen med. Han älskar det! Har svårt att tänka mig att den skulle vara lämplig att skrapa av ryktborsten mot.
 
Sv: Rykta?

Nu är jag en lat människa så jag ryktar sällan, använder mig av tvätt o pälsglans istället:)

Men syftet med rykt är att få bort stövet från hästen och göra pälen blank. Den täta styva ryktborsten gör att stövet fastnar i borsten och sen skrapar man av stövet i skrapan och slår ut den mot golvet.
Man drar måååånga drag med ryktborsten på samma "punkt" på hästen

Man ryktar som näst sista "punkt" i hästborstningen, dvs. efter plastborste, rotviska osv. När man ryktat klart avslutar man med att torka av hästen med ett semsskin eller liknande

Resultatet blr en blank, stövfri häst.

Massagen kan man ju få med valfri borste/gummiskrapa/händer etc
 
Senast ändrad:
Sv: Rykta?

Okej, ska detaljerat beskriva hur jag gör :p
Detta är då hur jag gör inför en vanlig ridtur.

Vintertid:
* Piggborste, för att få bort eventuell päls (vid fällning) och även lera.
* Hård borste till benen, passar på att känna efter sår el svullnader odyl.
* Lugg, man och svans borstas varje gång hos mig, för mig är det lika självklart som att borsta resten av hästen. Fyller på med manspray vid behov
* Går över kroppen+benen med rotviska med långa ganska hårda strån
* Ryktar en stund iaf, även om det inte tar bort smutsen så tycker älsklingen om det :) Jag med :angel:
* Vid fällning drar jag över honom med rotviskan en gång till, i vilket fall, tar jag ansiktet med speciell borste.
* Kratsar hovar

Sommartid:
* Piggborste vid lera, annars rotviska med långa mjuka strån. Över hela kroppen+benen och passar på att kolla benen.
* Borstar man, svans och lugg, fyller på med manspray vid behov
* Borstar ansikte med speciell borste
* Ryktar
* Kratsar hovar
 
Sv: Rykta?

Jag har lagt undan ryktborsten och piggborsten, för de låg bara längst ner och samlade damm.:p

Numera gör jag såhär:

1. Ryktskrapa (oval plåtskrapa) för att ta bort lerkakor.
2. Skurborste för att ta bort mer lera och skräp.
3. Svansborste till svansen. (Inte varje dag)
4. Mankborste för att rensa bort de värsta stora partiklarna och dammet.
5. Fuktig svamp för att "suga ut" dammet ända från huden.
6. Mjuk borste (när hästen torkat) för finputsen.

Klart!

Har hon inte rullat sig gör jag bara steg 4 och 6.
På våren dras lös päls av med en tandad svettskrapa.

När jag var yngre hade jag en helt kollosal uppsättning borstar och prylar (gummiskrapa, piggborste, ryktborste, trasa, flera olika mank- och rotborstar, pannborste, hovborste, mankam etc...), men med tiden har jag insett att det är de 6 borstar jag beskrivit som gör jobbet, sas. ;)

Hon äter bra och har kompisar och jord att göra sin egen pälsvård på, så hon mår utmärkt och är blank även utan rykt. Rykten var nog viktigare på den tiden då hästarna mestadels stod inne i väntan på jobb.
 
Sv: Rykta?

Ryktar... Ja i går stod jag minst två timmar ( :eek: ) och gnuggade på min häst, men inte ryktade jag...

På vintern och i pälsfällartider (fick en halv skottkärra med ull i går) så funkar inte ryktborsten, men använder den ändå för att få bort lösa hårstrån och stöv som hamnat ovanpå pälsen efter genomgång med rotviska eller piggborste. Oftast använder jag inte skrapa dock, utan drar av borsten mot handen eller ett galler :crazy:

För att få bort lös päls använder jag även en grej med gummidobbar (har både en rund grej med handtag och som en handske med piggar), gummiskrapa, ryktsten eller tandad svettskrapa.

På sommarpäls använder jag ryktborsten mera, men brukar inte gnugga så mycket då - har hört att stövet gör det svårare för insekter att komma åt att bita och min herre har lätt eksem så han får hellre vara lite dammig :cool:

Just det; har en massageborste med träpiggar till man och svans, det funkar jättebra trots att det finns gott om hår och så har jag en diskborste som jag skrubbar bort lera från hovarna med...
 
Senast ändrad:
Sv: Rykta?

, Men varför skulle massagen efter ryktning bli bättre än vid vanlig borstning?

Därför att vid ryktning tar man låånga tag där man rör hela armen och vid borstning (tänker då på typ rotborste) tenderar man att ta kortare tag och jobba mer med handleden. Men om man borstar med samma tag så antar jag att det är likvärdigt.
 
Sv: Rykta?

kl
själv är jag mest förskräckt över att folk inte verkar veta vd de olika ryktdonen heter, hur de används och vad en hederlig rykt ÄR!!!
 
Sv: Rykta?

Jag är väl själv lite förvånad över det.
Men det är ju inte så att jag inte har hört talas om ryktning innan och inte så att jag inte har sett folk göra det. Men jag har nog aldrig förstått att det var en sån absolut definition på ett sätt att borsta hästen. Och att det krävdes helt speciella "verktyg" för det.:angel:

Men nu har jag lärt mig något nytt!:idea: Tack!:D
 
Sv: Rykta?

Rykten var nog viktigare på den tiden då hästarna mestadels stod inne i väntan på jobb.


Jag måste erkänna att jag hör till de som trodde att "rykta" bara var ett stallnamn för "borsta" innan jag såg denna tråden. :p Men nu när jag är med på vad ni menar, så tror jag som Pinky, att det var viktigare förr.

Jag använder sällan ryktborste och skrapa. Börjar vanligtvis med grummiskrapa för att ta bort lös päls och jord. Sen borstar jag med en rotviska för att få det mesta dammet av hästen. Avslutar med en mjukare borste (nästan som en ryktborste, fast lite längre strån) och borstar noga bort allt återstående damm och stöv. Tycker det funkar jättebra och min häst blir ren och blank (för det mesta :p).
 
Sv: Rykta?

kl
själv är jag mest förskräckt över att folk inte verkar veta vd de olika ryktdonen heter, hur de används och vad en hederlig rykt ÄR!!!

Samma här.Började läsa den här tråden i går och såg ut så här :eek:I dag ser jag fortfarande ut så.

jag ryktar med ryktborste och skrapa i stort sätt dagligen.Dels ger det god massage åt hästen och hjälper hästen att komma igång i kroppen innan ridning.Sen en riktigt bra ryktborste med korta täta hår är oslagbart på dam och stöv tycker jag.Man kommer ner på djupet på ett helt annat sätt än med borstat som är otäta och har längre borst. Pälsglans tycker jag bara tar ytan och stöv och dam blir kvar under.

Jag gillar att rykta det ger mig en extra liten stund tillsammans med min häst där vi umgås och står och små pratar med varandra osv.

På ridskolan jag gick när jag var liten fick vi lära oss att borsta i följande ordning.
*piggborste alt gummiskrapa.

*rotborste eller mankviska har jag för mig att det kallades på den tiden. Hela hästens kropp med denna.

*efter det tar man man och svans med en man och svansborste .typ som rotborsten men med kortare borst.alt mankam till manen.

*sen kratsar man hovarna.

*Och till sist ryckt med ryktborste och skrapa.Detta var huvuddelen av hela borstningen.. 5 fem skrapor skulle man slå ur på golvet per sida på hästen.

Och detta följer jag än i dag.

Brukar toppa det med mjuk borste i gethår och ev dra över hästen med funktad trasa och ev pälsglans på det.som slutmoment.
 
Sv: Rykta?

Tycker era hästar om att bli ryktade?

Min blir skogstokig och kan sparka vilt omkring sig om han är på de humöret. Försöker vänja honom med det går långsamt. Använder en jättemjuk borste iställe.

Misstänker att tidigare ägare ryktat honom med syntetborste så han blivit statisk.
 
Sv: Rykta?

Den ryktborsten jag har är av naturhår.En syntetisk borste ger inte den effekten jag eftersträvar och som du säger ger det lätt statisk häst.
Min gillar att bli ryktad om man tar långa smekande tag lagom hårt .Därimot gillar han inte om man skrapar av på skrapan efter varge tag.av nån underlig anledning .han gillar inte ljudet som uppstår :confused:
 
Sv: Rykta?

kl
själv är jag mest förskräckt över att folk inte verkar veta vd de olika ryktdonen heter, hur de används och vad en hederlig rykt ÄR!!!

Japp, det gjorde faktiskt mig också smått chockad och fundersam.

Men det är ju som jag har sagt i många andra trådar, att dagens ridskoleryttare. Jo, det är faktiskt många hästägare än idag, som börjar på ridskola, har NOLL intresse för teoridelen när det gäller häst. Utan det är ridningen som är roligast. Det andra lär man sig efterhand och då helst av hästen själv...? Ja, den förklaringen har jag fått av folk som är och tänker bli hästägare.

Det är nog då, man letar efter en "äkta" hästpratare... :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 338
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 430
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 214
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp