Bukefalos 28 år!

Sv: Rykta?

Vintertid går han täckad:

1. Rotviska över hela hästen båda sidor
2. Rotviska noggrant alla fyra ben
3. Ryktborste + ryktskrapa över hela hästen och benen
4. Mjuk rotviska(?) över hela hästen + noggrant vid huvud och öron
5. Kratsar hovarna

En gång i veckan pälsglans i svansen och använder fingrarna för att reda ut.

Efter ridning: Rotviska + hovkrats

Sommartid:

Samma som vintern men duschar av hästen efter ridning vid behov pckså.
 
Sv: Rykta?

jag ryktar innan och efter varje ridpass, har jag bråttom skippar jag rykten innan och borstar bara, ryktar då istället ordentligt efteråt.
 
Sv: Rykta?

jag brukar rykta min häst innan hon ska träna (inte skogstruddilutter) för att få igång blodcirkulationen.

annars så kör jag:
1.svettskrapa om hon är lerig
2.rotviska
3.mjukborste
4.man och svans
5. hovar
6. ansikte
 
Sv: Rykta?

jag borstar nästan varje dag,lite beroende på hur skitiga de är o alltid innan ridning.hovar tas varje dag.men ser att många av er använder hårdare borstar till benen , själv använder jag alltid en mjukare borste till benen,har alltid trott att man ska det.:confused:
 
Sv: Rykta?

Det där är ju din verklighet. Bara för att du har fått lära dig att det är så betyder ju inte det att alla andra lär sig samma. När jag var liten och gick på ridskola fick vi lära oss (av våran förmodligen helt inkompetenta lärare) att det hette rykta när man borstar en häst.

Fast det stämmer inte, tycker att det är en baskunskap att lära ut vad som är rykt och vad som är borstning. Så det är i mitt tycke de flestas verklighet. På samma vis som ben benämms som skänkel t.ex.

Kicki :laugh:
 
Sv: Rykta?

HAr unghäst med väldigt mke hår just nu, hon löser åxå.
Så jag tar först piggborsten och tar bort det värsta, sen rotviska
och går igenom hovarna, sen en mjuk borste över hela henne. Någon
gång i veckan ryktar jag, men det blir inte så mke nu för att borsten blir
bara full i hår..
 
Sv: Rykta?

Fast det stämmer inte, tycker att det är en baskunskap att lära ut vad som är rykt och vad som är borstning. Så det är i mitt tycke de flestas verklighet. På samma vis som ben benämms som skänkel t.ex.

Kicki :laugh:

Ja, precis. Det är något man borde lära ut, det håller jag med om. Men jag tycker bara att detta visar på okunskap hos läraren inte hos oss som fått lära oss fel. Om en lärare säger något upprepat så tror man ju på det tills man får motsatsen bevisat.

Hur ska man lära sig om inte av ridlärare och andra hästkunniga människor? Och om de lär ut fel, är eleverna pinsamt okunniga personer som man fritt fram kan idiotförklara?

Förr skrattade man ju åt de som sa att jorden var rund, men nu är det en självklarhet. Allt handlar ju om vad man får lära sig inte det man "vet", för det kan mycket väl visa sig vara fel. Som i detta fallet. (och i exemplet med, för jorden är ju faktiskt rund:p)

Ursäkta att jag blir upprörd, men jag tycker bara att det är en lite tråkig ton hos flera här som gärna kastar ur sig idiotförklaringar utan att tänka efter. Det handlar ju om ett ord, inte att vi inte vet hur man borstar (eller ryktar för den delen), och jag tycke inte att man är helt tappad bakom en vagn för det.
 
Sv: Rykta?

Intressant tråd. Jag vet vad rykta är, dock upplevar jag också att ordet rykta, jag ska inte säga ÄR för det vore ju fel, men att det kanske på sina ställen här i landet har BLIVIT ett samlingsord för att borsta hästen.

Jag hade inte speciellt svårt att förstå att det var rykt, med ryktborste och skrapa det handlade om trots att jag själv i dagligt tal skulle säga rykta till att borsta hästen.

Nu kom jag på, när jag va liten och red på ridskola fick vi nog lära oss att det hette rykta, att borsta alltså, sen kallades det andra med ryktborste och skrapa för stövryktning.

TS.

Jag ryktar min häst så gott som varje dag. Jag har lite olika ryktborstar som jag tar i olika turordning, allt detta efter att ha dragit över hästen med en rotborste över hela kroppen. Slarvas dock med rykttag och skifte utav borstar när jag har ont om tid.
 
Sv: Rykta?

Jag ryktar alltid mina hästar. Tycker det är kanonbra sätt att dels ge massage samt att umgås med hästen. Nu har jag precis skaffat ny häst och rykten är ett jättebra sätt att lära känna varandra.
 
Sv: Rykta?

Tycker det läggs lite väl mycket fokus på termer. Det viktigaste är väl inte vad man kallar det utan att man gör det? Fråga till er som är för lata för att rykta; förstår ni inte att sprayen inte tar bort smutsen utan att den bara döljer den? Ser ni det inte som ett gyllene tillfälle att spendera tid med sin häst?
 
Sv: Rykta?

Tycker det läggs lite väl mycket fokus på termer. Det viktigaste är väl inte vad man kallar det utan att man gör det? Fråga till er som är för lata för att rykta; förstår ni inte att sprayen inte tar bort smutsen utan att den bara döljer den? Ser ni det inte som ett gyllene tillfälle att spendera tid med sin häst?

Tack.

Jag har sett och hört mycket mer förskräckliga saker än att en term används på ett inte helt rätt sätt. Jag tycker att det finns saker som är mycket viktigare. Hellre att man kan ta hand om hästen på ett bra sätt än att man skiljer på rykta och borsta.

Som Bartley sa, det kan ju rentav vara så att ordet håller på att förändras på vissa ställen i landet.
 
Sv: Rykta?

Jag har alltid trott att man rykta är stallspråk för borsta... ???????
men jag gör som du, så vad är då rykta???
känner mig dum nu för jag har ändå haft häst i 15 år:o

Rykta är när du har ryktborste och ryktskrapa. (Ett tag med borsten, skrapa av etc..):)
 
Sv: Rykta?

å andra sidan är termerna till för att undvika missförstånd. Liksom hästens kroppsdelar, ridtermer osv.
 
Sv: Rykta?

Klart jag ryktar mina hästar, inte varje dag men några gånger i veckan, är avkoppling både för mig och hästarna (tycker jag).
Använder pälsglans ibland till manen och svansen, men inte så ofta.

Nu blir det lite mera ryktning på minishettisen för hon håller på att tappa vinterpälsen. Rycker även hennes man (eller jag har bara haft henne i 2 månader så jag har gjort det 2 ggr, för hennes man var jätte tjock och jag tror aldrig någon hade borstat ut manen eftersom det var mest tovor)

Tycker att det är roligt att borsta och pyssla om mina hästar=)
 
Sv: Rykta?

men ser att många av er använder hårdare borstar till benen , själv använder jag alltid en mjukare borste till benen,har alltid trott att man ska det

Ska och ska, man lär väl använda en borste som rår på leran, eller hur?

Vi tvättar hästarnas ben när de kommer in från leriga hagar, så det är sällan jag behöver borsta leriga ben, men är de leriga tar jag självklart den hårda rotborsten om det krävs. Vad skulle kunna hända, liksom? ;)
 
Sv: Rykta?

Tycker det läggs lite väl mycket fokus på termer. Det viktigaste är väl inte vad man kallar det utan att man gör det?


Det där håller jag inte med om faktiskt! Skulle man ha den inställningen till det mesta så skulle det bli otroligt svårt, då alla skulle ha egna benämmningar. Som älgen säger så har man ju specifika termer på t.ex. hästens kroppsdelar och övrigt inom ridningen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Rykta?

Håller med om att det var en osedvanligt inkompetent ridlärare.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 338
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
920
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 580
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 214
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp