Bukefalos 28 år!

Sv: Rykta?

*KL*

Sommartid försöker jag rykta åtminstone några gånger per vecka, men vintertid är det öht ingen mening på min
islandshäst med björnpäls ;) Då funkar en rotviska bäst.

/Linda
 
Sv: Rykta?

Jag gör såhär

Vinter:
Drar med massage borsten cirka 5 minuter på varje sida, över hela kroppen, bra vid pälsfällning men han älskar det så det är året om
Pälsglans i svans (har stubb för tillfället annars även man)
Rotviska
Rykta med borste ett och skrapa
Ryktar med borste nr två, en mjukare och mer "putsande" än den förra som tar mer på djupet och skrapa
Ansiktet, med borste ett först
Ansiktet med borste 2, en mjukare
Hovkrats
Reder ut svansen med fingrarna

Sommaren:
Drar med massage borsten cirka 5 minuter på varje sida
Pälsglans i svans (har stubb för tillfället annars även man)
Rotviska
Rykta med borste ett och skrapa
Ryktar med borste nr två, en mjukare och mer "putsande" än den förra som tar mer på djupet och skrapa
Ansiktet, med borste ett först
Ansiktet med borste 2, en mjukare
Hovkrats
Reder ut svansen med fingrarna
Drar över hela kroppen med en lätt fuktad handduk för att få bort de sista dammkornen


Detta görs de dagar han rids, dvs 5 dagar i veckan ungefär
De andra dagarna är det en bortsning med rotviska och hovkoll som gäller.
 
Sv: Rykta?

Ni som har lite ålder kommer säkert ihåg att man brukade ha årliga rykttävlingar på stallen. Blankast häst och mest stöv var det som gällde för att vinna. Vi brukade också skriva hästens namn med stövet som knackades ur skrapan. Nu när jag är i stallet 3-4 dagar i veckan ser jag aldrig någon rykta, men hästarna verkar är väldigt blanka och fina i alla fall. Säkert har utveckling inom foder bidragit till det.
 
Sv: Rykta?

*kl*

Jag älskar att borsta och rykta och jag kan stå i timmar och pyssla.
Som när man var liten på ridskolan och man hade rykttävlingar och såg vem som fick glansigast häst och mest stöv i ryktskrapan.
Jag har aldrig växt ur det stadiet. ;)

På mina så borstar jag dock aldrig manen, pannluggen eller svansen utan som andra säger reder ut med händerna och har i lite pälsglans ibland. (ena damen är livrädd för allt som heter spray och det är ju hon som har så vacker man och svans som jag är så rädd om) Men jag har piggborstar, massageborstar av olika typer, ryktborste och skrapa, olika rotviskor, putsduk, pannborstar, hovborstar och en hel radda andra som säkert eg inte behövs ;)
Men jag tycker det är som terapi att stå och borsta och snacka en massa med hästen och kramas lite och bara finnas. Det är jätteviktigt för mig.

Sen älskar jag ju att fläta och göra fint också, så Frigg får stå ut rätt mycket med sånt. Dockans man är jag på tok för rädd om för att hålla på att pilla med för mycket. Men Friggs är ju inte så fin så hon blir flätad i olika frisyrer, knoppad och en massa annat, som tur är älskar hon att bli pysslad med.
 
Sv: Rykta?

Tar först rotborsten över kroppen och benen (använder piggborste om hon har rullat sig i leran), tar sen ryktborsten och kratsar sen hovarna...

Borstar inte man och svans spec ofta eftersom det sliter ganska mkt och jag vill att min häst ska få ha kvar sin man och svans ;)
 
Sv: Rykta?

Inte alls...

Jag ser en otrolig skillnad på hästarna som blir ryktade och de som inte blir det i stallet. De som blir ryktade är mycket blankare och finare.

Om man inte ryktar får man ju inte bort allt stöv och en sådan häst är äcklig att ta på tycker jag.

Jag ryktar av min häst varje dag, ett tag på varje ställe så att säga och han är otroligt blank och fin.
 
Sv: Rykta?

Ni som har lite ålder kommer säkert ihåg att man brukade ha årliga rykttävlingar på stallen. Blankast häst och mest stöv var det som gällde för att vinna. Vi brukade också skriva hästens namn med stövet som knackades ur skrapan. Nu när jag är i stallet 3-4 dagar i veckan ser jag aldrig någon rykta, men hästarna verkar är väldigt blanka och fina i alla fall. Säkert har utveckling inom foder bidragit till det.

Man behöver inte ha såå mycket ålder för att minnas sånt ;)
Jag är 22 och när jag red på ridskola hade vi rykttävling och ryktorm varje lov :idea: Även när jag har varit på ridläger har rykttävlingar funnits i bilden, likaså utmärkelsen "bäst skötta häst" som hade mycket med rykt att göra.

Jag kan inte alls förstå att folk inte vet vad rykt är :eek:
Rykt har väl aldrig varit ett samlingsnamn. Samlingsnamnet är att borsta.

Själv ryktar jag någon/några gånger i veckan. Beroende på tid och årstid. Tvärt emot många andra här så ryktar jag mer på vintern än sommaren. På vintern är hästen klippt så det är inga problem. På sommaren vill man behålla ett fettlager som skydd mot insekter, då ska man inte rykta för mycket.
 
Sv: Rykta?

Som isismänniska ryktar jag gärna men på vintern när pälsen är satt blir det bara piggborste och rotviska, plus hovkrats såklart.
 
Sv: Rykta?

På vintern ryktar jag inte alls då jag vill att pållens päls ska behålla fettet och bättre stå emot kylan....(Givetvis borstas han var dag)..

Men under sommar och höst så är han alltid ryktad och blank varje dag(kör med switch och hemma gjord flugg-knott spray som skydd.)
 
Sv: Rykta?

haha, jag som trodde att alla ryktade sina hästar :D såhär brukar min "rykt" rutin se ut

1. borsta bort leran med en lite hårdare rotviska
2. borsta igenom med den vanliga rotviskan (neongrön!:d)
3. borsta ur man och svans
4. ryktning med ryktborsten 10 tag på samma ställe överallt
5. antingen putsa med puts trasa (sems skin) eller med gethårs borsten
6. krattsa ur hovarna

Klart!! :p
 
Sv: Rykta?

kl
Nu har jag iofs en väldigt renlig häst som sällan blir lerig eller ens smutsig :p
Mina rutiner brukar se ut såhär:

Gummiskrapa.
Hårborste för människor.
Pälsglans.
Rotviska.
Gethårsborste.
Ryktborste (en styvare på vinter och en i mjukt gethår på sommaren).
Sämmsskinn.

Den dagliga rykten samt rätt mat, motion och omvårdnad gör min häst blank.
 
Sv: Rykta?

kl
själv är jag mest förskräckt över att folk inte verkar veta vd de olika ryktdonen heter, hur de används och vad en hederlig rykt ÄR!!!


:bow: :bow: Hade just tänkt skriva detta själv när jag såg ditt inlägg!

Kicki :laugh:
 
Sv: Rykta?

Ni som har lite ålder kommer säkert ihåg att man brukade ha årliga rykttävlingar på stallen. Blankast häst och mest stöv var det som gällde för att vinna. Vi brukade också skriva hästens namn med stövet som knackades ur skrapan. .


Japp, har format en för livet! :D

Kicki :laugh:
 
Sv: Rykta?

Rykten var nog viktigare på den tiden då hästarna mestadels stod inne i väntan på jobb.


Rykten blir väl så viktig som vi gör den till! Att användaen rotviska för att få bort det grövsta är ju jättebra, men för att få upp och bort det som tagit sig djupare ner är rykten överlägsen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Rykta?

Jag kan inte alls förstå att folk inte vet vad rykt är :eek:
Rykt har väl aldrig varit ett samlingsnamn. Samlingsnamnet är att borsta.

Jag håller med! :cool:

Jag borstar av min häst innan ridning. Då börjar jag med en gummipiggborste (som egentligen är en massageborste för hund :p ), om det behövs så har jag lite pälsglans i svansen innan jag tar rotviskan över hela hästen. Hovarna kommer sen och efter det så har pälsglansen torkat så att jag kan borsta igenom svansen med en gammal hårborste.

Efter ridningen så tar jag fram ryktborste och skrapa och ryktar hästen.
 
Sv: Rykta?

Kan ju bara tala för mig själv, men jag stämmer inte in på den beskrivningen alls.

Och för min del är det ju inte som att jag inte vet vad rykta är, utan jag har bara fått lära mig ordet på ett annat sätt. Det var så jag fick det förklarat för mig när jag var liten, och sen har jag inte ifrågasatt det direkt.
Jag använder ordet rykta lika ofta som jag använder borsta och har aldrig gjort någon direkt skillnad på det.

Nu vet jag skillnaden:idea:

Men hur ska man kunna veta att det man lärt sig är fel om ingen påpekar det. Tycker inte att det är okunskap direkt. Får man aldrig höra att det är fel så tar man ju för givet att det är rätt.:angel:
 
Sv: Rykta?

Jag kan inte alls förstå att folk inte vet vad rykt är :eek:
Rykt har väl aldrig varit ett samlingsnamn. Samlingsnamnet är att borsta.

Det där är ju din verklighet. Bara för att du har fått lära dig att det är så betyder ju inte det att alla andra lär sig samma. När jag var liten och gick på ridskola fick vi lära oss (av våran förmodligen helt inkompetenta lärare) att det hette rykta när man borstar en häst. Vi fick lära oss vad allt hette och hur de användes, så det var inget fel på den utbildningen enligt mig. Men sen dess har jag aldrig hört något annat, troligtvis är det många häromkring som har fått fel uppfattning av ordet från den ridskolan, så om alla säger fel så tror ju alla att det är rätt.

Det är väl bra att man lär sig, men man kan inte idiotförklara någon som fått lära sig fel, det är ju inte elevens fel utan lärarens.:mad:
 
Sv: Rykta?

knapp

Såhär gör jag;

*Gummiborste/massageborste för att ta bort lera och fällande päls.
*Borsta av med en hård rotviska för att få bort det värsta stövet/dammet.
*Mjukare rotviska för en en liten mer 'puts' över hela kroppen.
*Svansarna tar jag inte varje dag, utan vid behov, dock manarna tar jag varje dag då det ofta är lera och annat gott i dem.. :angel:
*Ansiktet med ryktsten och/eller den mjukare rotviskan.
*Kratsa hovarna.

Har inte använt ryktborsten och skrapan någonting i vinter (:o) men nu jäklar ska det börjas, det är först nu allt börjar synas när pälsen försvinner.. :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 338
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
920
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 551
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 214
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp