Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här ordern, som gavs igår, innebär väl i princip en nedstängning av Internet i Ryssland den 11/3..?

Rus-dns-ru.jpeg
 
Påverkar det här även Elon Musks satelitnät över Ryssland?
Nej, det här är den 'vanliga' trafiken.

I princip plockar de bort sig från Internets världsomspännande DNS-tjänst (Domain Name System, Internets adressbok), och pekar om till en egen - som ytterst sannolikt inte innehåller nåt som går att använda för att få in (för regimen obehaglig) info utifrån.
 
Jag tycker att detta är en intressant synpunkt, oavsett huruvida exakt korrekt kartan är. Man tittar så lätt på kartor över Ukraina och ser de markerade områdena och tänker att Ryssland har tagit över en hel del. Men man glömmer att det finns fortfarande folk mellan dessa vägar som ryssarna åker på, de är fortfarande ukrainare och protesterar fortfarande. De finns fortfarande där.
Då känns Rysslands ockupation ganska litet, eller åtminstone lite lättare. För mig iallafall.
 
Jag tycker att detta är en intressant synpunkt, oavsett huruvida exakt korrekt kartan är. Man tittar så lätt på kartor över Ukraina och ser de markerade områdena och tänker att Ryssland har tagit över en hel del. Men man glömmer att det finns fortfarande folk mellan dessa vägar som ryssarna åker på, de är fortfarande ukrainare och protesterar fortfarande. De finns fortfarande där.

Då känns Rysslands ockupation ganska litet, eller åtminstone lite lättare. För mig iallafall.
Dessutom håller de inte vägarna, så bara för att x antal fordon passerat, betyder det inte att den är under rysk kontroll två-tre dagar senare.

Det här är bara ett av många fel som ryssarna gör/har gjort, för att skapa det clusterfuck de satt sig i, så situationen är MYCKET bättre på marken i Ukraina, än vad som syns i media idag.

Med ett stort undantag: den fega terror-artilleribeskjutningen av städerna.
Men även där tar ammo slut, även där drivs de ryska ställningharna bakåt - i en del fall ända tillbaks och förbi den ryska gränsen (Kharkiv).
 
Eller det vanliga gamla motivet som människan stridit för i hundratals år - makt. :grin:

(Håller med 100%)

Nä.

Skrapar en på ytan i de flesta konflikter (speciellt idag) så är det "show me the money", dvs resurser av diverse slag.

Undantaget som bekräftar är väl till viss del det som händer i Ukraina (även om det givetvis också finns resurser där inkl strategiska platser som Krim).
 
Det här är bara ett av många fel som ryssarna gör/har gjort, för att skapa det clusterfuck de satt sig i, så situationen är MYCKET bättre på marken i Ukraina, än vad som syns i media idag.
Här är exempel på ett annat fel som gjort deras clusterfuck.
Kolla t.ex däcken på den här lastbilen...
Men de var billiga i alla fall, de där kinesiska Yellow Sea.

(det var inte meningen att det skulle bli två filmer, men det är den med lastbilen jag menar...)

 
Mar 7 at 11:46
Кабмин РФ утвердил перечень недружественных стран и территорий, в него вошли США, члены ЕС, Британия, Украина, Япония и ряд других.

Ryska federationens ministerråd godkände en lista över ovänliga länder och territorier, den inkluderar USA, EU-medlemmar, Storbritannien, Ukraina, Japan och ett antal andra.

https://t.me/tass_agency/117007
 
Mar 7 at 11:46
Кабмин РФ утвердил перечень недружественных стран и территорий, в него вошли США, члены ЕС, Британия, Украина, Япония и ряд других.

Ryska federationens ministerråd godkände en lista över ovänliga länder och territorier, den inkluderar USA, EU-medlemmar, Storbritannien, Ukraina, Japan och ett antal andra.

https://t.me/tass_agency/117007
Enklaste hade väl varit att göra en lista på vilka länder som inte är emot Putin och anta att resten är ovänliga, så behöver man inte lägga så mycken möda på den. :idea:
 
Nej, de arresterade den lilla gumman Yelena Ossipova som överlevt belägringen av Stalingrad och nu protesterade mot kriget! 😭

"På onsdagen greps den välkända konstnären och aktivisten Yelena Osipova, 77.
Vid en protest i Sankt Petersburg höll hon upp två skyltar med kritiska budskap om invasionen. På den ena står det bland annat: ”Soldater, släpp era vapen, så kommer ni att vara riktiga hjältar”.
I en video som sprids på Twitter syns hur flera andra personer applåderar för henne.
Sedan närmar sig två kravallpoliser iklädda skyddsvästar och hjälmar. Först pratar de med 77-åringen. Därefter för de bort henne, medan andra poliser banar en väg genom folkhavet.

Samtidigt glädjer jag mig att missnöjet jäster i Ryssland mer och mer, protester i över 100 ryska städer trots de nya censurlagarna. :up:
https://www.expressen.se/nyheter/ryska-tiktokerns-kanslosamma-initiativ/
 
Nä.

Skrapar en på ytan i de flesta konflikter (speciellt idag) så är det "show me the money", dvs resurser av diverse slag.

Undantaget som bekräftar är väl till viss del det som händer i Ukraina (även om det givetvis också finns resurser där inkl strategiska platser som Krim).
Är inte pengar/rikedomar makt om man ska bli lite filosofisk? :D
 
Påverkar det här även Elon Musks satelitnät över Ryssland?

Från en teknisk idiot: Hur fungerar det där satellitnätet? Alltså kan vanliga personer använda det och är det ickecencurerat eller vad?

Enklaste hade väl varit att göra en lista på vilka länder som inte är emot Putin och anta att resten är ovänliga, så behöver man inte lägga så mycken möda på den. :idea:

Tänkte precis samma 😅
 
Mar 7 at 11:46
Кабмин РФ утвердил перечень недружественных стран и территорий, в него вошли США, члены ЕС, Британия, Украина, Япония и ряд других.

Ryska federationens ministerråd godkände en lista över ovänliga länder och territorier, den inkluderar USA, EU-medlemmar, Storbritannien, Ukraina, Japan och ett antal andra.

https://t.me/tass_agency/117007
Nu har hela listan presenterats:

The list includes the United States and Canada, the EU states, the UK (including Jersey, Anguilla, the British Virgin Islands, Gibraltar), Ukraine, Montenegro, Switzerland, Albania, Andorra, Iceland, Liechtenstein, Monaco, Norway, San Marino, North Macedonia, and also Japan, South Korea, Australia, Micronesia, New Zealand, Singapore, and Taiwan (considered a territory of China, but ruled by its own administration since 1949).

Det fetade är intressant, så till vida att Kreml tycker det är viktigt att påpeka att de pratar om Kinesiskt territorium.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 409
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 279
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 609
Senast: BernT
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp