Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner inte samma sak.
Jag är rätt säker på att det kommer gå bra - med utgången på det här kriget alltså.
Det kommer inte eskalera utanför Ukraina, det kommer inte bli några kärnvapen, det kommer sluta med en rysk björn som försvinner med svansen mellan benen.

De som det kommer på riktigt dåligt för är framför allt civilbefolkning i större städer som inringade hamnar i terror-artilleri.
Kharkiv och Mariupol är de som är aktuella nu.
Jag hoppas att du har rätt angående kriget! Det vore den bästa möjliga utgången.

Sedan får vi vara beredda på att stötta Ukraina medan det byggs upp igen.
 
Idag ser jag ännu ljusare på Rysslands framtid, än vad jag gjorde när jag skrev det här.
Men de kommer behöva passera en avgrund först.
Tänker du på något specifikt som hände igår? Dokumentet du nämnde eller är det något annat?

Jag funderar på om det finns en risk att Ukraina kommer känna sig övergivna av väst. Det känns som en ganska liten risk väl? Eller?

Alltså i förhållande till att de skulle "ge upp" och låta sig styras av Ryssland igen menar jag. Vilket jag inte tror eller vill tro utan att presidenten bara ger starkt uttryck för att få så mycket hjälp de bara kan för att gå stopp på detta sjuka krig så fort som möjligt. Det är så otroligt tragiskt att höra fler och fler rimliga källor om hur civila och civila mål medvetet är i skottlinjen.
Just nu känner jag att Zelensky är alltför envis för att "ge upp", jag tycker inte att han verkar ha tappat glöden ännu. Och om han kan hålla hoppet uppe så tror jag att befolkningen vågar också då militären lyder presidentens order.
Nu kanske jag har lite för mycket tilltro till honom men det är min bild av honom.

Än så länge håller väst fortfarande kontakten med dem och uppdaterar sig ganska friskt, så länge det håller i sig så hoppas jag att de inte behöver känna sig alltför övergivna.
 
Apropå vad ryssarna vet och inte vet. Bert Sundström (SVTs utrikeskorrespondent i Ryssland) blev tvungen att lämna och åka hem:

– För några dagar sedan kom en ny lag om att kallar man kriget för krig eller om om säger som det är så riskerar man många år i fängelse, säger Bert Sundström.

Bert Sundström utesluter inte att informationen kring kriget i slutändan ändå kommer nå allmänheten i Ryssland. Men inte ännu.

– Det finns ett informationsvakuum som regimen försöker bygga upp. Så länge de håller så är det många som inte kommer att kunna veta vad som pågår, säger han i Agenda.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-lamnar-ryssland-riskerar-manga-ar-i-fangelse
 
Apropå vad ryssarna vet och inte vet. Bert Sundström (SVTs utrikeskorrespondent i Ryssland) blev tvungen att lämna och åka hem:

– För några dagar sedan kom en ny lag om att kallar man kriget för krig eller om om säger som det är så riskerar man många år i fängelse, säger Bert Sundström.

Bert Sundström utesluter inte att informationen kring kriget i slutändan ändå kommer nå allmänheten i Ryssland. Men inte ännu.

– Det finns ett informationsvakuum som regimen försöker bygga upp. Så länge de håller så är det många som inte kommer att kunna veta vad som pågår, säger han i Agenda.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-lamnar-ryssland-riskerar-manga-ar-i-fangelse

Jag vet inte om det har varit uppe förut i tråden men man kan följa lite grann via den engelska versionen av (ryska) Pravda om man vill få en glimt av den ryska federationens Sanning utan att behöva dra allt i Google translate: https://english.pravda.ru/news/world/150419-putin_ukraine_attack/

Länkad artikel från dag 1 när man antingen varit vårdslös i översättningen eller inte riktigt rättat in sig i förbudet mot termer som "attack" eller "krig", jag är säker på att jag såg någon annan artikel där de första dagarna där det mixades termer som "krig" och "specialoperation"/"demilitarisering" i texten men kanske har den städats nu, jag minns inte exakt vilken det var.

Ett par gånger har de haft förhoppningsfulla rubriker och artiklar som indikerat eller rakt ut påstått att nu så har minsann Zelensky flytt landet! Senast i fredags där de dock fick göra vissa tillägg och rättelser lördag morgon. Men den sammantagna bilden av att surfa runt på deras artiklar är, som man kan räkna med, aningen förutsägbar och tröttande i sin allmänna konformitet.
 
Jag vet inte om det har varit uppe förut i tråden men man kan följa lite grann via den engelska versionen av (ryska) Pravda om man vill få en glimt av den ryska federationens Sanning utan att behöva dra allt i Google translate: https://english.pravda.ru/news/world/150419-putin_ukraine_attack/

Länkad artikel från dag 1 när man antingen varit vårdslös i översättningen eller inte riktigt rättat in sig i förbudet mot termer som "attack" eller "krig", jag är säker på att jag såg någon annan artikel där de första dagarna där det mixades termer som "krig" och "specialoperation"/"demilitarisering" i texten men kanske har den städats nu, jag minns inte exakt vilken det var.

Ett par gånger har de haft förhoppningsfulla rubriker och artiklar som indikerat eller rakt ut påstått att nu så har minsann Zelensky flytt landet! Senast i fredags där de dock fick göra vissa tillägg och rättelser lördag morgon. Men den sammantagna bilden av att surfa runt på deras artiklar är, som man kan räkna med, aningen förutsägbar och tröttande i sin allmänna konformitet.
Men billigt att driva när man inte ens tillåts ha journalister i fält som kollar och rapporterar fakta!
 
Den här snyggingen vill man inte möta varesig det är en mörk kväll eller fullt dagsljus.

1646640136679.png


Dmitrij Utkin, fd rysk överstelöjtnant, nynazist och grundaren av Wagnergruppen, de flesta Wagnersoldaterna är ryska medborgare men där finns också rysktalande från andra länder som Ukraina, Moldavien, Armenien och Kazakstan. Wagner består av tidigare och befintlig militär personal men också av civila som vill tjäna pengar och kriminella som har getts ett val mellan fängelse och att bli legosoldat, säger general Vasyl Hrytsak, ledare för en tankesmedja i Ukraina och tidigare chef för den ukrainska säkerhetstjänsten, till DN.

”Wagnergruppen är djupt sammanflätad med den ryska militären och underrättelsetjänsten. Den ryska regeringen finner Wagner och andra privata militärföretag användbara för att öka sitt inflytande utomlands eftersom de inte är synliga och påträngande som statliga militära styrkor”, skriver CSIS.

Utkin och sju andra ledare i gruppen är sedan december föremål för sanktioner från EU. De är enligt EU skyldiga till ”allvarliga brott mot mänskliga rättigheter, bland dem tortyr och utomrättsliga summariska eller godtyckliga avrättningar och mord” i Libyen, Syrien, Ukraina och Centralafrikanska republiken.

Gruppen har också varit aktiv i Sudan, Moçambique och Venezuela.

Putins lilla gäng problemlösare, de går in utan militära grader, utan nationalitetsbeteckning och med dolda ansikten så det är absolut inte på Putins uppdrag de mördar, torterar och våldtar där de drar fram. 😭🤮
 
Enligt den syriska nyhetssajten Deir Ezzor 24 erbjuder Ryssland syriska soldater 200-300 dollar för sex månaders tjänstgöring i Ukraina.

Skulle man inte kunna erbjuda dem 500 dollar för 6 månaders tjänstgöring och slåss mot ryssarna istället? :idea:

Samtidigt så undrar jag var flygplanen Polen skulle skänka är någonstans. :mad: Tjernihiv är i stort sett jämnat med marken och de som försöker släcka och rädda människorna i rasmassorna utsätts för prickskyttarnas kulor. :rage:
 
”Wagnergruppen är djupt sammanflätad med den ryska militären och underrättelsetjänsten. Den ryska regeringen finner Wagner och andra privata militärföretag användbara för att öka sitt inflytande utomlands eftersom de inte är synliga och påträngande som statliga militära styrkor”, skriver CSIS.
Orsaken till att den svenska insatsen i Mali plötsligt tog slut för en månad sedan, var att regeringen i Mali bestämde sig för att också Wagner Group skulle vara med och bekämpa rebeller.

Hultqvist sade ungefär så här: "Det finns inte på världskartan att vi skulle vara på samma sida som dem i en operation."

Hoppas han också lade till ett avslutande "Ha en bra dag" till Mali-regeringen.
 
Varning! Stark spekulation!
Om jag tänker på varför invasionen av Ukraina skedde så börjar misstänka att det finns oljefyndigheter i området som inte ännu är utvecklade efter som det är liknande geografi som finns norr om Kaukasus.
 
Enligt den syriska nyhetssajten Deir Ezzor 24 erbjuder Ryssland syriska soldater 200-300 dollar för sex månaders tjänstgöring i Ukraina.
Fatta hur jobbigt det just nu är på HR-avdelningen i Ryska Armén...

Samtidigt så undrar jag var flygplanen Polen skulle skänka är någonstans. :mad: Tjernihiv är i stort sett jämnat med marken och de som försöker släcka och rädda människorna i rasmassorna utsätts för prickskyttarnas kulor. :rage:
Det förhandlas det just nu i USA hur ersättningen för dessa plan skulle se ut.
Se 5h gammalt klipp från CBC:

 
Enligt den syriska nyhetssajten Deir Ezzor 24 erbjuder Ryssland syriska soldater 200-300 dollar för sex månaders tjänstgöring i Ukraina.

Skulle man inte kunna erbjuda dem 500 dollar för 6 månaders tjänstgöring och slåss mot ryssarna istället? :idea:

Samtidigt så undrar jag var flygplanen Polen skulle skänka är någonstans. :mad: Tjernihiv är i stort sett jämnat med marken och de som försöker släcka och rädda människorna i rasmassorna utsätts för prickskyttarnas kulor. :rage:

Jag förstod det som att USA ville att Polen skulle skänka gamla sovjetiska stridsflyg till Ukraina och så skulle USA kompensera Polen med nya amerikanska. Polen var inte intresserade. Gissningsvis då det sätter dem i direkt kollisionskurs med Ryssland. Om USA vill göra det får de väl göra det själva och inte via ett annat land...
 
Jag förstod det som att USA ville att Polen skulle skänka gamla sovjetiska stridsflyg till Ukraina och så skulle USA kompensera Polen med nya amerikanska. Polen var inte intresserade. Gissningsvis då det sätter dem i direkt kollisionskurs med Ryssland. Om USA vill göra det får de väl göra det själva och inte via ett annat land...

Zelensky bad som rysktillverkade plan eftersom ukrainska soldater skall kunna flyga dem
 
Zelensky bad som rysktillverkade plan eftersom ukrainska soldater skall kunna flyga dem
Flera stridserfarna veteraner som kan flyga de amerikanska står som frivilliga att slåss under ukrainsk flagg bara flygen kommer.
Orsaken till att den svenska insatsen i Mali plötsligt tog slut för en månad sedan, var att regeringen i Mali bestämde sig för att också Wagner Group skulle vara med och bekämpa rebeller.

Hultqvist sade ungefär så här: "Det finns inte på världskartan att vi skulle vara på samma sida som dem i en operation."

Hoppas han också lade till ett avslutande "Ha en bra dag" till Mali-regeringen.
Ja, jag känner till det. Hörde mycket om det när det var aktuellt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 401
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 279
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 603
Senast: BernT
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp