Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag hoppas ju på att det inte blir krig men i nuläget är det svårt att se vad som skulle kunna hindra det. Vilket är väldigt skrämmande
58 miljarder euro köper mer kapacitet än 39 miljarder kronor, det är ganska självklart att Ryssland har en större militär kapacitet.

Men så är de också mer än 10 gånger så många i befolkningen. Och över 30 gånger så stor yta.

Därför kan vi inte stå ensamma utan behöver samarbete.
 
Kan hända men känns ändå som att ryssarna har mycket mer att komma med än vad vi har
Så är det. De är ju som sagt ett större land och har därmed både fler soldater och fler flygplan än vad vi har. Vad Försvarsmakten gör är att skapa en militär förmåga som är så vass att det blir oerhört dyrt att ge sig på oss. Det ska helt enkelt inte vara värt det. Och om vi kan vara en tillräckligt hög tröskel så hinner vi få hjälp.
 
Nu avråds resor från Ukraina, UD vill man ska lämna landet. Något rör på sig.
Även Ryssland håller väl på att plocka hem sina medborgare från ambassaden som jag förstod det när jag titta i morse på Nyhetsmorgon. Amerikanerna har sagt åt sina medborgare att lämna landet inom två dygn. Så ja 🤷 Putin har något i gärningen sen vad det utmynnar i det får vi se.
 
Så är det. De är ju som sagt ett större land och har därmed både fler soldater och fler flygplan än vad vi har. Vad Försvarsmakten gör är att skapa en militär förmåga som är så vass att det blir oerhört dyrt att ge sig på oss. Det ska helt enkelt inte vara värt det. Och om vi kan vara en tillräckligt hög tröskel så hinner vi få hjälp.
2 Häckar att hoppa över.
Den första är vi saknar soldater och materiel.
Den andra är det Jens Stoltenberg sa "antingen är man inne eller ute" (Medlem eller inte medlem) Hur det går för de som är ute visar sig väl så småningom i Ukraina.
Artikel 5 gäller bara NATO medlemmar.
 
2 Häckar att hoppa över.
Den första är vi saknar soldater och materiel.
Den andra är det Jens Stoltenberg sa "antingen är man inne eller ute" (Medlem eller inte medlem) Hur det går för de som är ute visar sig väl så småningom i Ukraina.
Artikel 5 gäller bara NATO medlemmar.
Försvarsmakten kan så klart behöva både ytterligare personal och materiel. Men det saknas inte idag. Det vi har kan bita ifrån sig rejält.

Visst är det så. Artikel 5 handlar om medlemmar i NATO. Men trots det övar NATO på att stötta Sverige. De vill inte heller att tex ryskt långräckviddigt luftvärn baseras här. Så att hjälpa oss skulle verkligen vara hjälp till självhjälp.
 
ja, vi är ett perifert och ointressant land i utkanten av allt - förutom att Gotland råkar vara vårt. Oavsett vad vi tycker och tänker vill både NATO och Ryssland ’äga’ Gotland, innan en konflikt om Baltikum (Sovjetisk intressesfär, men idag NATO-länder) går in i skarpt läge.

De av oss som skulle önska ett Artikel 5 också för Sverige kan trösta sig med att Gotland är näst intill lika bra.
 
Jag är inte jätteorolig, kanske för att jag stoppar huvudet i sanden. Men sambon preppar för fullt här hemma med vattendunkar, mat, ved, olika ”kök” att laga maten på, dunkar med bränsle osv.
 
Jag är inte jätteorolig, kanske för att jag stoppar huvudet i sanden. Men sambon preppar för fullt här hemma med vattendunkar, mat, ved, olika ”kök” att laga maten på, dunkar med bränsle osv.
Jag är inte heller orolig för Sverige i närtid. Inte heller på lång sikt, om vi inte pratar Gotland.

Däremot, om min blågula flagga varit annorlunda mönstrad så hade jag varit mycket mer hektisk än din sambo.
 
Jag känner mig arg på Putin. Han har sagt något om att han är villig att förhandla.
Vad ska han förhandla om? Han ska dra tillbaks sina trupper från Ukraina. Punkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 519
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 322
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 663
Senast: BernT
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
874
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp