Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu en drönare vid Forsmark ikväll. Men det är inte bekräftat va att det är ryssar som ligger bakom?
Såvitt jag förstår handlar det inte om drönare som är tillgängliga på den öppna marknaden;

"...Vi snackar alltså inte om leksaks- eller "hobbydrönare" här, utan milspecade flygetyg som har en spännvidd på uppemot 2 meter, och som drivs med flytande bränsle. Dessa kan flygas och styras över mycket långa avstånd."
 
Samtliga kärnkraftverk, riksdan och slottet har fått besök. Vill man stänga dem så attackerar man inte kärnkraftverken utan slår ut ställverken, om det inte är för att man vill kontaminera omgivningarna. Förhoppningsvis handlar det om rökridåer.
...och eftersom det mesta sköts via internet så behöver man inte ens bomba ställverken. Det räcker med några datorer.
 
Samtliga kärnkraftverk, riksdan och slottet har fått besök. Vill man stänga dem så attackerar man inte kärnkraftverken utan slår ut ställverken, om det inte är för att man vill kontaminera omgivningarna. Förhoppningsvis handlar det om rökridåer.
Min tanke är snarare att det handlar om att visa att man har förmåga. Förmåga att på detta sätt spana och informationsinhämta och förmåga att angripa. Jag har svårt att föreställa mig hur svenska myndigheter skall kunna vare sig identifiera eller bekämpa drönare effektivt med tanke på dess specifika egenskaper - inte minst att de kan uppträda helt autonomt utan operatör i närheten eller på annat sätt spårbar i stunden. Det kan förstås ligga i främmande makts intresse att belysa och understryka just det, för svensk allmänhet.
 
Såvitt jag förstår handlar det inte om drönare som är tillgängliga på den öppna marknaden;

"...Vi snackar alltså inte om leksaks- eller "hobbydrönare" här, utan milspecade flygetyg som har en spännvidd på uppemot 2 meter, och som drivs med flytande bränsle. Dessa kan flygas och styras över mycket långa avstånd."
Ja jo det vet jag men fortfarande är det inte konstaterat men vad jag förstår pekar det mot ryss
 
Min tanke är snarare att det handlar om att visa att man har förmåga. Förmåga att på detta sätt spana och informationsinhämta och förmåga att angripa. Jag har svårt att föreställa mig hur svenska myndigheter skall kunna vare sig identifiera eller bekämpa drönare effektivt med tanke på dess specifika egenskaper - inte minst att de kan uppträda helt autonomt utan operatör i närheten eller på annat sätt spårbar i stunden. Det kan förstås ligga i främmande makts intresse att belysa och understryka just det, för svensk allmänhet.
Ja, min tanke med och dra uppmärksamheten till annat istället för vad som kanske pågår.
 
Ang drönarna varför plockar man inte ned dem. Vet andra länder som har ett sorts störningsvapen som bara rikta mot drönaren så landar den fint och problemet är löst.
 
Ang drönarna varför plockar man inte ned dem. Vet andra länder som har ett sorts störningsvapen som bara rikta mot drönaren så landar den fint och problemet är löst.
För att
a) nej, den landar inte fint, och
b) det störningsvapnet är inte tillgängligt hela tiden och överallt med operativ och auktoriserad personal, vid de minutrar, kvartar och halvtimmar drönarna visar sig.
 
Drönare är ett ganska vitt begrepp. Det finns allt från de där leksakerna man kan få för några tusenlappar via de där mer helikopterlika som används på diverse event och kan ha viss lätt last, men det här är också en drönare:

IAI-drone.jpg


Jag kan lova alla här att motmedel som funkar på den ena kategorin är tämligen verkningslösa mot de andra. Eller overkill åt andra hållet.
 
Med nya lagstiftningen kan vi skjuta ner dem, om vi så skulle vilja.

Och med den risken att den (eller projektilen man skjuter den med) dimper ner på fel ställe och dödar människor eller skadar det där ställverket som potentiellt kan vara ett spaningsmål. Det är ju inga små leksaker som man kan ta ner med ett luftgevär i princip.

Jag tror vi som inte jobbar med det ofta underskattar komplexiteten i handlingarna i hybridkrigföring.
 
Drönare är ett ganska vitt begrepp. Det finns allt från de där leksakerna man kan få för några tusenlappar via de där mer helikopterlika som används på diverse event och kan ha viss lätt last, men det här är också en drönare:

Visa bifogad fil 84220

Jag kan lova alla här att motmedel som funkar på den ena kategorin är tämligen verkningslösa mot de andra. Eller overkill åt andra hållet.

Och den här är snart i luften och snäppet ännu läskigare om den snokar sig i närheten av kärnkraftverken. Men jag tänker att en polishelikopter som ser den inte kommer kalla den "drönare" i medierapporteringen. Eller jaga den.

Sukhoi S-70 Okhotnik-B

xdgbnsxdnb1.jpg
 
Och med den risken att den (eller projektilen man skjuter den med) dimper ner på fel ställe och dödar människor eller skadar det där ställverket som potentiellt kan vara ett spaningsmål. Det är ju inga små leksaker som man kan ta ner med ett luftgevär i princip.

Jag tror vi som inte jobbar med det ofta underskattar komplexiteten i handlingarna i hybridkrigföring.
Ja, det är ju ett beslut som får avvägas noga.
 
Igår lämnade tre av de ryska landstigningsfartygen Östersjön, idag tre till. Ropuchorna ser ut att vara tungt lastade.

Jag kanske måste revidera till och med det lilla förtroende jag haft för hur Turkiet kan hantera situationen...
 

Bifogade filer

  • FJYc7rhWQAAXmr2.jpeg.jpg
    FJYc7rhWQAAXmr2.jpeg.jpg
    102,2 KB · Visningar: 81
Igår lämnade tre av de ryska landstigningsfartygen Östersjön, idag tre till. Ropuchorna ser ut att vara tungt lastade.

Jag kanske måste revidera till och med det lilla förtroende jag haft för hur Turkiet kan hantera situationen...
Bryr sig Turkiet öht om ifall någon Roputja passerar genom Bosporen?
 
Det tror jag inte att de gör. Vi har sedan några år börjat återta mycket av den förmåga som vi hade förr. Vi har en Försvarsmakt som kan göra mycket stora hål i en anfallande makts styrkor. Det finns mer att göra. Kompetenser att bygga upp och materiel att köpa. Men det vi har redan idag är vasst. Det är redan kostsamt att angripa Sverige.
Kan hända men känns ändå som att ryssarna har mycket mer att komma med än vad vi har
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 380
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 274
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 566
Senast: BernT
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp