S-formade stänger/raka stänger

sweep

Trådstartare
vad är det för skillnad på S-formade stänger och vanliga raka?
hur blir skillnaden för hästen/ryttaren?
vilken är bäst?
Går det att ha bridong bett ihop med S-stänger?
får man tävla dressyr med S-formade stänger?
 
Jag är ingen expert, men gissar att den s-formade (förutom att den ser vacker ut) är svårare för hästen att pilla in i munnen. :idea: (det går faktiskt med raka, har sett på bild :smirk:)
Sen borde den ju också bli tyngre än en rak - mer material till samma skänkellängd. Smaken är som baken, så vilken typ som hästen/du gillar bäst är svårt att säga.
Dom två sista frågorna har jag ingen aning om....
 
Det blir mest skillnad utseendemässigt. Eventuellt är den S-formade stången tyngre och detta gillar en del hästar. Den kan också vara bra till hästar som går och biter i bettskänklarna. Man bör inte ha S-formad stång ihop med bridong då den lätt kan klämma fast bridongen.
 
Det finns två funktioner för en stång med S-formade skänklar. Dels kan hästen inte stoppa in skänkeln i munnen, dels ser det tufft ut :)

Om man får tävla dressyr eller ej med den är kanske en fråga man ska ställa på ett annat forum.
 
tänkte ni visste eftersom det är barockryttaresom använder dom mest..=)

jo det är snyggt med S-stänger.. man skulle bara ha en häst att ha det på oxå..=)
 
S-formade stänger (aldrig sett en rak som är det iaf) kan ju också vara vinklade framåt eller bakåt, från sin balanspunkt eller vad man ska säga. Det får till följd att de i hästmunnen själva får en inverkan, höjande eller sänkande.
 
Om du tänker dig hur ett kandar ser ut, att det är bettet som går genom munnen på hästen, en överskänkel och en underskänkel. Om du håller ett välbalanserat vanligt kandar i handen ska det av sig självt balansera upp sig så att det hänger vertikalt på handflatan.

Om du har ett s-format kandar där du tänker dig att du drar en rak linje från överkänkeln neråt. Om då tygelfästet (tyngden) ligger framför denna vertikala linje gör det att bettet vill åka "bakåt" vilket gör att kinnkedjan sträcks tidigare än hos ett neutralt balanserat kandar, vilket får till följd att det är sänkande. Om tyngden ligger bakom den vertikala linjen sträcks kinnkedjan senare och hästen kan gå med huvudet högre innan den får signal om att sänka huvudet; höjande verkan.

Tror iaf det är så, men ibland kan jag blanda ihop det :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
  • Artikel
Hästnyheter Efter att Andreas Helgstrand stängts av från det danska landslaget i dressyr får några av hans hästar nu nya ryttare. Svenska Patrik...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 127
Senast: bellja
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 530
Senast: Palermo
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 861
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp