Bukefalos 28 år!

Så trött på Grannen

Meggan

Trådstartare
Så var han upp ikväll igen skällde och gorma om hundar som skäller jämt och ständigt . Menar på att de stått ute och skällt medans jag var i stallet fast jag stängde in dom när jag åkte och de var inne när jag kom hem ( och tysta). Han har anklagat dem för oväsen även när de bevisligen inte varit hemma. Antingen så har jag en hustomte som släpper ut dom när jag är borta och in dom innan jag kommer hem el så har min granne fel.... Även när man disskuterar m honom så ändrar han sin story hela tiden så jäkla tröttsamt. Har misstänkt att han vart upp i vår trädgård ett par ggr nu sa han själv att han regelbundet går upp och att han fotar :meh: Blev rätt arg för den infon vad ger honom rätten att smyga runt och fota i min trädgård?? När jag påtalade att det liksom inte är ok ens rent lagligt så hade han ju självklart bara varit uppe EN gång och inte fotat.. Klart som fn hundarna skäller om han går runt i trädgården? Rörigt inlägg yes :D Vet faktiskt inte vad jag ska göra anmäla idioten, och dra igång ett världskrig? Be om ursäkt för ngt som antagligen inte ens hänt? Ligga lågt och låta det blåsa över även denna gång? :cautious:
 
Ush Ush Ush. Jag hatar m ja hatar sånt där folk . Hade en vidrig tant som granne för några år sen som var så elak och hemsk så jag ryser än när jag tänker på henne. .hon stod på gården och smög på folk sprang fram till alla hon såg och pratade. .hon sprang efter folk o tvärt stugan och kollade att de städade. Hon stod i fönstren jämt. Hon plockade kvistar och la in i folks trapphus för att sedan ge andra skulden. En gång hittade jag hund skit i min trapp ( jag var den enda som hade hund, så hon ville antagligen få mina grannar att tro att mina hundar bajsar i trappan. Varje gång jag skulle gå in bakvägen så stod hon i fönstret och knacka på rutan . Och ibland slängde upp fönstret och skrek att jag skulle inte gå genom källaren med hundarna för de skitade ner. En redan äcklig källare. Där hon brukade stå och skura golvet ibland ?! . Jag hoppar fortfarande till när någon öppnar ett fönster eller gör ljud på en fönsterruta. Fast det var fem år sedan jag flyttade. Hon går under namnet nyfiken i hela den trakten. Ett litet inlägg om att du inte är ensam om att råka hamna bredvid en människa som borde bo med likasinnade någonstans där de kan ha sin trätsjuka atmosfär :)
 
Min teori är att sånt där folk har fruktansvärt tråkigt liv själva . Samt har ett storhetsvansinne som inte är av denna värld !
 
Och jag har ingen aning om hur man tacklar dom. Jag ballade ur på tanten en gång faktiskt och slängde iväg henne när hon inte skulle släppa ut mig genom dörren för hon bestämt att jag inte fick gå den vägen. Sen dess stod hon bara på avstånd och blängde. Tror inte det hjälper att vara snäll och tillmötes gående mot alla..vissa är genom elaka. Det är inget normalt beteende att smyga runt och fota på folks tomter eller inte släppa ut en hyresgäst genom en gemensam ingång.
 
Att prata med hyresvärden/föreningen känns ju som alternativet efter att prata med själva grannen..
 
Jag hade nog ringt till Miljö & Hälsa i kommunen (jag tror det är de som tar emot klagomål?) och frågat hur jag bör hantera detta. Står man på andra sidan striden och blir störd, får man ju rådet att föra dagbok över störningarna. Tänk om han gör det? Hur kan du bemöta det?

Det är ju svårt att bevisa något som INTE har hänt i det här fallet. I övrigt hade jag varit mycket strikt och korrekt, bemött honom kort och sakligt utan att gå i diskussion. Dragit en klar gräns för vad som anses OK.

"Jag hör vad du säger men jag delar inte din mening. Flera gånger har hundarna varit med mig på annan ort när du klagat över att de skäller. Jag tror du får kontrollera dina fakta. Jag har också varit i kontakt med xxxxx för att kontrollera hur vi går vidare om det här fortsätter" (utan att närmare specificera vad som ska fortsätta eller inte).

Det är alltid bra att vara den som tar första kontakten med myndighet och kan spela det kortet.
 
Ush Ush Ush. Jag hatar m ja hatar sånt där folk . Hade en vidrig tant som granne för några år sen som var så elak och hemsk så jag ryser än när jag tänker på henne. .hon stod på gården och smög på folk sprang fram till alla hon såg och pratade. .hon sprang efter folk o tvärt stugan och kollade att de städade. Hon stod i fönstren jämt. Hon plockade kvistar och la in i folks trapphus för att sedan ge andra skulden. En gång hittade jag hund skit i min trapp ( jag var den enda som hade hund, så hon ville antagligen få mina grannar att tro att mina hundar bajsar i trappan. Varje gång jag skulle gå in bakvägen så stod hon i fönstret och knacka på rutan . Och ibland slängde upp fönstret och skrek att jag skulle inte gå genom källaren med hundarna för de skitade ner. En redan äcklig källare. Där hon brukade stå och skura golvet ibland ?! . Jag hoppar fortfarande till när någon öppnar ett fönster eller gör ljud på en fönsterruta. Fast det var fem år sedan jag flyttade. Hon går under namnet nyfiken i hela den trakten. Ett litet inlägg om att du inte är ensam om att råka hamna bredvid en människa som borde bo med likasinnade någonstans där de kan ha sin trätsjuka atmosfär :)

Låter som en granntant jag hade i början på 2000-talet. Hon hade problem med psykoser. Då funkar det att ringa polisen :up: (finns bra mediciner mot nojjiga, inbillningssjuka grannar hos psykiatrin :cautious:).
--------------
Om en människa är det minsta jädra nojjig sådär så blir jag orolig för hens hälsa... (Och omgivningens trygghet). @Meggan kan din granne möjligtvis vara sjuk, på riktigt alltså?
 
Sätt upp en viltkamera på så vis att endast ditt hus och din tomt kommer med i bild.
Sätt sedan upp ngr skyltar som påtalar att huset är videobevakat.
Då brukar besöken avta drastiskt

Så länge kameran inte sänder live till nätet och bara dokumenterar vad som sker på område där allmänheten inte har tillträde så är det ok.
Kameran går att rigga så att den ringer upp din nalle och sänder bilder när råbockar o andra herrar olovligt besöker din köksträdgård.
 
Jag har dessvärre också liknande grannar, som ständigt smyger omkring med en surfplatta och ska fota/filma och "samla bevis" (oklart till vad), sprider rykten om allt möjligt och som alltid står och fäller kritiska kommentarer om hur vi sköter trädgården, hur slarvig min man ser ut (för att han är långhårig), att "såna som vi skulle inte ha några grannar" (duh). Det är inte bara vi utan de är i princip osams med hela gatan fast om olika grejer. Med oss är det trädgården. Med de som bor på nästa tomt är det hunden (en liten glad JRT som bjäbbskäller lite när någon går förbi men som enligt grannarna är "fruktansvärt aggressiv"). Med en tredje granne är det för att hon jobbar lite åt en privat hyresvärd som har hus som gränsar till deras (deras tomt ligger dessvärre inklämd mellan en klunga fastigheter så de har MÅNGA grannar att störa sig på).

Vi har försökt prata med dom lugnt och sakligt, men de vägrar lyssna. De kan stå på sin sida av staketet och mumla en massa om vad de tycker om oss, men när man börjar prata med dom går dom därifrån. V har dessutom uttryckligen och med kraft sagt ifrån att de inte har något med vad som händer på vår tomt att göra, men det går inte in. Ja, det är pensionärer som inte har något eget liv och de har inga vänner eller andra som kommer och hälsar på heller, så egentligen borde man väl tycka synd om dom, men jag tycker inte att det är en ursäkt för att få bete sig hur som helst. Både vi och en annan granne har polisanmält dom och då blev det möjligen lite lugnare ett tag men så fort ärendet blev nedlagt så var det igång igen.

Vi planterade ganska omgående buskar som insynsskydd, men fastän de alltid klagar på hur "jävligt" de tycker det ser ut inne hos oss så var det inte HELLER bra. Vi hittade jämt avbrutna grenar på våra nyplanterade buskar och jag har själv sett hur de har lutat sig över staketet och brutit av grenarna, men det går ju tyvärr inte att bevisa någonting mer än att det finns avbrutna grenar (obs, buskarna står c:a 1½ m in på vår tomt från tomtgränsen räknat, så det är inte så att det är grenar som sticker in på deras sida). Nu har vi varit tvungna att sätta upp ett 1.80 m högt nätstaket mellan staketet vid tomtgränsen och buskarna för att de åtminstone ska få en möjlighet att växa till sig. Vi ringde kommunen för att kolla om det krävdes bygglov för ett plank (det gjorde det) och berättade lite om vår situation. Kommunens "råd" var då att vi skulle skaffa hund för att avskräcka grannarna. Vi har tre hundar, men de skäller (i det här fallet tyvärr) bara på främlingar.

Till TS: har tyvärr inga bra råd att ge. Vi kör cold silence treatment och låtsas som att de inte finns, men det löser ju egentligen ingenting. Tycker inte att du ska be om ursäkt för någonting som aldrig har hänt, men uppenbarligen verkar ju din granne inte heller gå att diskutera med. Prova med att ringa polisen och berätta vad som hänt och fråga vad de (polisen) tycker att man ska göra? (Det var så jag gjorde, och fick då rådet att göra en anmälan). Lycka till, du har all min sympati. Knäppa grannar är helt vedervärdigt!
 
jag har åxå en sån där rolig granne. han kom en dag och började gapa skrika och hota för jag hade slagit i dörren så det skallrar i glasen hos han. mitt i natten hade detta skett. ja, jag hade gått upp mitt i natten för att köra hovis till flyget och jag var mycket noga med att stänga försiktigt just för att klockan var 2 på natten. flera gånger har jag fått skit. sen att han själv på fyllan har raseriutbrott och gapar och skriker, slår i dörrar så bokstavligen hela huset skakar och spiller öl utanför min dörr utan att torka upp, det spelar ingen som helst roll.
 
Så var han upp ikväll igen skällde och gorma om hundar som skäller jämt och ständigt . Menar på att de stått ute och skällt medans jag var i stallet fast jag stängde in dom när jag åkte och de var inne när jag kom hem ( och tysta). Han har anklagat dem för oväsen även när de bevisligen inte varit hemma. Antingen så har jag en hustomte som släpper ut dom när jag är borta och in dom innan jag kommer hem el så har min granne fel.... Även när man disskuterar m honom så ändrar han sin story hela tiden så jäkla tröttsamt. Har misstänkt att han vart upp i vår trädgård ett par ggr nu sa han själv att han regelbundet går upp och att han fotar :meh: Blev rätt arg för den infon vad ger honom rätten att smyga runt och fota i min trädgård?? När jag påtalade att det liksom inte är ok ens rent lagligt så hade han ju självklart bara varit uppe EN gång och inte fotat.. Klart som fn hundarna skäller om han går runt i trädgården? Rörigt inlägg yes :D Vet faktiskt inte vad jag ska göra anmäla idioten, och dra igång ett världskrig? Be om ursäkt för ngt som antagligen inte ens hänt? Ligga lågt och låta det blåsa över även denna gång? :cautious:

Är han gammal? kanske dement? (osäker på medicinsk term för det) Min morfar trodde att grannen smällde i hans dörr och ringde på klockan och min farmor trodde att en kusins flickvän ropade utanför hennes fönster. Det var definitivt inte så. Iofs kanske det inte hjälper dig om han är dement.
 
Dement tror jag inte han känns liksom redig i huvet även om han är ett prakt pucko :wtf:. Är inte bara mina hundar han gormar om han säger själv att han inte gillar hundar och igår så tyckte han även att jag har för många, en el två var vad han tyckte var lämpligt per hushåll? Han bor tre hus bort ingen annan än han har nånsin klagat på hundarna ( han dessutom när de inte varit hemma öh taget ) så har lite svårt att ta honom på orden? Får fråga fler grannar om de hört något. Hundarna är dessutom sällan hemma själva. Hör själv andra hundar skälla nu och då ( inget som stör mig) och misstänker att allt skällande läggs på mina av honom och då älgar han upp på min tomt ( ända upp till verandan) vilket såklart får mina att börja skälla, puckot kan då verifiera sin version av att det är mina som skäller :banghead:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 896
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 373
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 552
Senast: jemeni
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 717
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp