Sadelgjordsproblem!

Iaraphel

Trådstartare
Gah, jag börjar snart med käpphäst istället :devil:.
Har ett 5årigt halvblod (6 i år) som vi först hade problemet med att hon fick skav av sadelgjorden (läder), men det var enkelt fixat med fårskinnstunnel och senare använde jag sådana i equa-material (eller vad det heter) vilket jag blev förtjust i, lätt att tvätta av, och aldrig några skav.

Senare kom nästa problem: alla sadlar åker fram!!! hittade tillslut en som knappt åkte fram, men ja.. Den åker fram den också.. och det var ju 2-3år sedan hon hade skavet från sadelgjorden så jag tänkte att jag testar med läder för att se om det håller sadeln stabilare på plats, och det tycker jag att den gjorde MEN, nu har hon fått tillbaka skavet :cry::confused:

Så min fråga:
alla tips mot/till sadelgjordsskav emottages tacksamt.
och tips på vilket material på sadelngjord som är bäst om man vill hjälpa sadeln att ligga på plats.
Och om det finns någon kombination om mina två problem får ni gärna berätta... (fårskinnstunneln gör sadeln grymt ostabil)

Jag har testat alla sortes av sadlar.. och den jag har nu är den som legat bäst (dressyr med close contakt- tror inte jag får skriva märke och så va?)

Ofta brukar jag kunna rida barbacka när sadelproblem uppstår.. men det är vinter och hon är unghäst med överskottsenergi av att inte kunnas rida dagligen, så nej, just nu vågar jag inte det..

Sv: Sadelgjordsproblem!

Har du testat rida med hoppgjord (m magplatta)? Förvisso i läder, men de brukar ligga så stabilt att det inte uppstår någon större friktion = inget skav. Finns dock säkert hästar som får skav av dem ändå, men kan ju vara värt ett försök?

OM sadeln ligger ok, har du provat med svängd gjord? Har en häst som MÅSTE ha svängd gjord oavsett hur bra sadeln ligger. Glengordon har en bra modell i läder. PM:a så får du märken av mig...

Min B-ponny får oxå skav av sadelgjordar, hon är lite känslig. På henne hjälpte det att hon inte blev riden med sadel på ca 2 veckor (red för ovanlighetens skulle lite barbacka, tömkörde och vilade) så såren läkte. Smörjde även in med olika salvor, socatyl (görs den längre?), helosan, aloe vera kräm m.m. Sen fick hon ha lädergjorde med fårskinns tunnel.
Min D-ponny har vanlig hoppgjord, med den ligger sadeln mkt stadigare, och hon trivs super med den. SÅ om jag var du skulle jag låta hästen vila från sadeln tills såren läkt, smörja in med salvor och köpa en hoppgjord med fårskinn på insidan.
Annars kan du ju prova sympatexgjord, den är mjukare än läder så då kanske du inte behöver fårskinnet :idea:

Svängd gjord vore kanske oxå en idé, men det får ngn annan skriva om för jag kan inte så mkt om såna :p

Lycka till!
*ursäkta luddigt inlägg*

Leta vidare efter en sadel som inte glider, lättare sagt än gjort men det brukar gå att lösa. V-infästning för sadelgjordsstropparna kan hjälpa.

Sen som någon sagt, tryckfördelargjord, som har som en platta på mitten, inte hoppplatta utan tryckfördelargjord. Den har även mina skavkänsliga klarat utan ludd etc. Men gäller att få det hela fritt från armbågen, så sadelglidet är en faktor man får försöka jobba med också (jag letade i fem år innan jag hittade en sadel som inte gled på valacken)

Jo, klart man får skriva ut märken. :)

Har du varit på ordentlig sadelutprovning eller bara provat runt själv? Väldigt svårt att själv veta om en sadel verkligen passar, särskilt om det är när man sitter på hästryggen som problemen uppstår. Och en unghäst som ändrar sig mycket kan ju mycket väl ha vuxit ur sin sadel, och är den för smal så kan den lätt tryckas framåt. En bra utprovare brukar rekommendera sadelgjord också.

Om det bara är skav som är problem med nuvarande sadel och gjord kan du ju dra på ett fårskinnsöverdrag? :)

Tack för alla svar!!

Jag har en sådan gjord med tryckfördelare precis under, men den är till hoppsadeln, och nu rider jag i en ny dressyr som jag köpte till henne i höstas. Finns det sådana specialgjordar i dressyr?

Jag har redan bestämt att jag SKA åka och prova ut sadel, ni får gärna tipsa om bra ställen (här eller via pm, beror på reglerna), det enda jag vet är Charpman. (jag bor förövrigt i Nässjö-jönköping) så helst inte längre ner än malmö och helst inte uppe i norrland), men behövs det åka längre så gör vi ju det.
MEN, som sagt köpte jag ny dressyrsadel efter MYCKET letande och rundfrågande, hade gett upp hoppet och gick tillslut in till en försäljare och sa "Hej, ta fram en sadel som ligger bra och inte åker fram på min häst utan manke, skitsamma om det är westerm, dressyr, hopp, islandssadel elle rbomlös, vad faan som helst" Och de ansåg att om jag egentligen vill eha en dressyrsadel så var den bästa till min häst zaldi classic med close contakt (med dressyr), och den har legat bra!! och jag vet att de ändrar sig, speciellt unghästtiden, och nu har hon gått upp i vikt, + tappat muskler så jag vill helst inte åka och prova ut sadel just nu... (är jag djuråplågare då, om jag väntar två månader? tills hon är frisk och igångsatt (självklart rider jag inte med sadel som trycker/ligger fel))

Och som sagt så PASSAR dressyrsadeln, iaf så länge jag har den bra lädergjärden, men med fårskinn och equamaterialet så åker den fram (speciellt när hon bockar eller vi tränar galopp/ökningar)

Tillbaka till tråden, tack för era svar, återkom gärna med mer tips, och skriv om gjorden finns i dressyrmodell.

Leta vidare efter en sadel som inte glider, lättare sagt än gjort men det brukar gå att lösa. V-infästning för sadelgjordsstropparna kan hjälpa.

Sen som någon sagt, tryckfördelargjord, som har som en platta på mitten, inte hoppplatta utan tryckfördelargjord. Den har även mina skavkänsliga klarat utan ludd etc. Men gäller att få det hela fritt från armbågen, så sadelglidet är en faktor man får försöka jobba med också (jag letade i fem år innan jag hittade en sadel som inte gled på valacken)

hade sådan V-fästning på förra dressyrsadeln, (wintec isabell werth) lik förbannat satt vi uppe på halsen :( (testade förövrigt samtliga bomjärn).

och som jag skrev i andra, tror jag har en sådan tryckfördelargjord (Det är ett tjockare parti i mitten med gel i), men den kan jag ju inte ha på dressyrsadeln. Finns det sådana till dressyrsadel?

Japps det finns till dressyrsadel.

Jag provade det mesta i sadelväg, med V-infästning och utan, det gled, bara olika mycket/lite. Tills vi äntligen hittade rätt (och ingen V-infästning ens) och voila, sadeln låg pinstill tom vid hoppning =)

det finns dressyrgjordar som är bredare på mitten men om du har så stora skavproblem så köp en hoppgjord för sadlar med korta stroppar. prestige har en sån vet jag, kolla på equilines hemsida.

sen kan det vara så att din häst har stor buk och att det går "inåt" strax bakom frambenen, då behöver den en gjord som är svängd. kan dock inte rekommendera glengordon som nämndes tidigare, jättehård och den enda gjord min häst fått skav av... pälsen nyps fast i dom där hålen som man trär stropparna igenom. men det finns andra bra svänga gjordar, bara att leta runt lite.

har du ingen bild på sadel+häst? den kanske är för smal?

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 063
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Har en sadel på prov som jag funderar fram och tillbaka om, kanske någon här kan hjälpa mig tänka "rätt". Häst är en mycket... 2
Svar
29
· Visningar
2 959
Senast: Snurre
·
Utrustning det är så att min häst har sadelgjordsläget ganska mycket längre fram än sadelläget.. har nu använt en hopplatta efter tips från...
Svar
13
· Visningar
1 282
Senast: NightRain
·
Utrustning Jag behöver sadelråd. Jag har ett halvblodssto med kort (!), relativt rak rygg. Jag har prövat ett stort antal sadlar utan framgång... 2
Svar
29
· Visningar
16 656
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V