Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Du skrev

vem som helst kan få en lista över personer man inte ska välja.

Du har ingen aning av vad jag skriver om div utprovare. Jag skriver det nu för sista gången - de två jag rekommenderar i första hand är såna som jag inte tror har någon anledning att pracka på en en dyr sadel bara för att de vill tjäna pengar.
Det finns andra som jag inte får uppfattningen av att dom heller endast vill sälja sadlar, men dom har däremot inte så många märken att välja mellan och därmed finns det också en risk att det blir fel om inte utprovaren erkänner när dom inte har en passande sadel till hands. Om jag ska rekommendera någon ska det inte finnas någon tvivel från min sida att den personen får bra service av den personen jag rekommenderar.

Knights W är det minsta du borde prova... Är din Globus 34 så bred som min från 2004 var behöver du snarare Knights XW, men nyare Globus har inte alls varit så breda som den, och då borde W vara snäppet vidare än Globus 34.
Enda sättet att veta om den passar är ju att prova, prova, och åter prova.
Lycka till.

En fråga till alla med breda hästar:

Vad föredrar ni för sadlar till riktigt breda hästar? Ska en sadel vara annorlunda för er om ni rider på en smäckrare häst jämfört med en bred häst? (t.ex. när ni rider en smäcker häst vill ni en sadel som är si och så, när ni rider en bred häst ska den vara si och så) Eller det är ingen skillnad för er överhuvudtaget?
Ni behöver inte nämna märken, utan snarare djupt säte/flat säte osv osv.

Hur upplever ni midjan på era sadlar? Är de för smala/breda eller helt perfekt? Hur upplever ni midjan på breda sadlar i allmänhet?

Han har breddat sig lite till (nån grad) men han kommer bli bredare.. Sedan finns ju mammas häst också som är 110 grader.

Det konstiga med unghästen är att mammas arabian på 110 grader ser ut att ligga i bakvikt.

Tycker det är tråkigt med tjafs i tråden:smirk:

Kan ta kort åt dig, men tror inte det är tyngdpunkten som ligger längre bak..

Svarar på vilken typ av sadel jag gillar till bredare hästar:

Jag har väldigt svårt för att rida i riktigt vida sadlar (120- 130 grader) just på grund av midjan. Märken som jag inte klarar av är griffin, wintec (wide) och ffa dressyrmodellerna i globus. Deras midjor är för vida.

Jag vill ha ett djupare säte ELLER stora stöd men vida sadlar med stora stöd blir för vida i midjan (för mig) och vida sadlar med djupa säten är inte så vanligt...

Men mitt konstigaste problem när det gäller smalare hästar (under 100 grader) är att jag tycker midjan är för smal, känns som jag sitter på ett staket. På smalare hästar vill jag ha både djup sits och större stöd..

Blir du klokare?

Tack för din åsikt :D
Jag håller med dig på många ställen... Griffin och Wintec kan inte jag heller sitta i. Globus hade inte så bred midja tyckte jag...
Men varför vill du inte ha både djup sits och stora stöd på en dressyrsadel till en bred häst? Om midjan skulle vara tillräckligt smal?

Håller också med dig ang smal midja på smäckra hästar, känns som att man sitter på ett staket och jag vågar inte sätta mig ner ordentligt.

Känns som om jag sitter så himla brett längre ner på benen och det ser himla kul ut tycker jag (typ spagat) :p

Provade Globus Clic 38 och hade ont i bäckenet 4 dagar efteråt :crazy: Skön sadel men alldeles för bred i midjan för mig.

Ang. smala hästar tycker jag precis som du, man vågar inte sitta ordenligt. Men det är ju såklart en vanesak, rider smala hästar typ nån gång om året :p

Samma här ;) Rider nästan aldrig på smäckra hästar... Så det är väl en vanesak. Men liiiite smalare hade Nasse gärna fått vara om man säger så :p

Den enda sadeln som varit riktigt smal att sitta i(när vi pratar 120-130 grader vida sadlar) har nog varit mina Jensen... Dressyrsadeln är smalare än hoppsadeln, men hoppsadeln är ändå smal. Båda är t.o.m smalare än vad FB är i MW. Fast mina sadlar är xxxxw i Jensens mått. :p

Låter ju väldigt skönt! Tycker det är tråkigt att de sadlarna inte passar Belizzi. Hur bred är midjan i dina sadlar då?

Tycker det är tråkigt med tjafs i tråden:smirk:
Fast det var en del, kunniga, utbildade personer som reagerade på att tråden innehöll påståenden, utlåtanden och även otrevligheter mot de som påpekade detta, som tyckte att tjafsandet var nödvändigt för att föra in tråden på ett lite mer harmlöst sadelprat.
Ingen som har något emot det, alltså harmlöst sadelprat, eller heller kommer att tjafsa om det.

Vänl.G

Jag har faktiskt inga problem med wintec wide. Tycker den är superhärlig att rida i.

Men går man från en Nordsvensktravare(?)/fjordning till lilla Peps så är det som att sitta på en pinne :eek: Och pepsi är ju endå inte särskillt liten..bara 114grader bred :angel:

Knights W är det minsta du borde prova... Är din Globus 34 så bred som min från 2004 var behöver du snarare Knights XW, men nyare Globus har inte alls varit så breda som den, och då borde W vara snäppet vidare än Globus 34.
Enda sättet att veta om den passar är ju att prova, prova, och åter prova.
Lycka till.

Vet inte hur gammal Globusen är, inte min sadel som sagt.
Men vi får väl testa.

Tack för svaret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
497
Senast: warg
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 223
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka