Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Pia

Trådstartare
En god väns make driver en liten industriverksamhet. Det är väl 4-5 anställda eller så. Nu när det närmar sig val har han skickat ut brev till alla anställda, vilket han också gjorde förra gången.
I breven står att om sossarna kommer till makten kommer han att säga upp samtliga, utan undantag. De är dock välkomna tillbaka som F-skattare, vill de inte gå på F-skatt får de söka sig något annat och han letar reda på någon annan.
Är detta ok, rent juridiskt?
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Svar ja.

Uppsägning p.g.a. arbetsbrist och inhyrning av F-skattare vid behov.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Det går att genomföra men inte utan en hel del pappersexercis.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Även om man inte kan påvisa arbetsbrist då företaget har lika mycket att göra som tidigare? Och "vid behov" kommer att bli varaktigt?
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Frågan är också om skatteverket godkänner fskattansökan för någon som ska fortsätta jobba på samma sätt, under samma förhållanden på samma arbetsplats, med vad jag antar är fd arbetsgivarens utrustning.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Även om man inte kan påvisa arbetsbrist då företaget har lika mycket att göra som tidigare? Och "vid behov" kommer att bli varaktigt?

Man kallar det arbetsbrist när det inte finns några pengar.
Och det är juridiskt korrekt att göra så.
Så länge som man inte anställer några andra.

Vid behov kan ju ge färre timmar.
Eller bara vara säsongsbetonat.
Med F-skattare så kan man planera mera ekonomiskt.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Man kallar det arbetsbrist när det inte finns några pengar.
Och det är juridiskt korrekt att göra så.
Så länge som man inte anställer några andra.

Vid behov kan ju ge färre timmar.
Eller bara vara säsongsbetonat.
Med F-skattare så kan man planera mera ekonomiskt.

+att om jag inte är felinformerad så slipper man trassel med arbetsmiljö etc för det är F-skattaren själv som ansvarar för att arbetstidsregler/arbetsmiljölagar etc följs.... (men jag kan ha fel här)
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Tror jag nog att de gör, det är ett vanligt förfarande i min bransch.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Frågan är också om skatteverket godkänner fskattansökan för någon som ska fortsätta jobba på samma sätt, under samma förhållanden på samma arbetsplats, med vad jag antar är fd arbetsgivarens utrustning.

En av förutsättningarna för att få F-skatt är att man ska bedriva självständig verksamhet - man kan alltså inte vara beroende av en enda uppdragsgivare och vara anlitad under anställningsliknande förhållanden. Det är alltså inte förenligt med F-skatt att fortsätta på samma vis som man gjorde som anställd.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Numer kan du ha bara en uppdragsgivare.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

En av förutsättningarna för att få F-skatt är att man ska bedriva självständig verksamhet - man kan alltså inte vara beroende av en enda uppdragsgivare och vara anlitad under anställningsliknande förhållanden. Det är alltså inte förenligt med F-skatt att fortsätta på samma vis som man gjorde som anställd.

Jag vet flera som slutat som anställd och börjat f-skatta, dom jobbar på som vanligt i det företaget dom var anställda hos tidigare + lite andra småjobb.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt

Numer kan du ha bara en uppdragsgivare.

Vid kortare uppdrag ja, upp till två månader.


Jag vet flera som slutat som anställd och börjat f-skatta, dom jobbar på som vanligt i det företaget dom var anställda hos tidigare + lite andra småjobb.


Ja det är mycket möjligt att dom gör det men det innebär inte att det är tillåtet enligt lagen. Det är såklart svårt att veta vilka/hur många uppdragsgivare någon har men så här säger Skatteverket på sin hemsida:

Nya regler gör att det kan räcka att ha endast en eller ett fåtal uppdragsgivare för att uppfylla kraven för att bli godkänd för F-skatt. Skatteverket ska numer avgöra om du som ansöker bedriver eller ska bedriva näringsverksamhet utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Till exempel kan en företagare som startar sin näringsverksamhet med den tidigare arbetsgivaren som första uppdragsgivare , i vissa fall bedömas som självständig näringsidkare och kan därmed godkännas för F-skatt.

Det är inte samma sak som att enbart ha en uppdragsgivare under överskådlig framtid.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt

Vid kortare uppdrag ja, upp till två månader.





Ja det är mycket möjligt att dom gör det men det innebär inte att det är tillåtet enligt lagen. Det är såklart svårt att veta vilka/hur många uppdragsgivare någon har men så här säger Skatteverket på sin hemsida:



Det är inte samma sak som att enbart ha en uppdragsgivare under överskådlig framtid.

Jag vill nog påstå att det är så det tolkas iaf, annars skulle det inte vara så vanligt.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

En god väns make driver en liten industriverksamhet. Det är väl 4-5 anställda eller så. Nu när det närmar sig val har han skickat ut brev till alla anställda, vilket han också gjorde förra gången.
I breven står att om sossarna kommer till makten kommer han att säga upp samtliga, utan undantag. De är dock välkomna tillbaka som F-skattare, vill de inte gå på F-skatt får de söka sig något annat och han letar reda på någon annan.
Är detta ok, rent juridiskt?

Får man som arbetsgivare verkligen utöva sådan inverkan på anställdas röst i valet?!?
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

En god väns make driver en liten industriverksamhet. Det är väl 4-5 anställda eller så. Nu när det närmar sig val har han skickat ut brev till alla anställda, vilket han också gjorde förra gången.
I breven står att om sossarna kommer till makten kommer han att säga upp samtliga, utan undantag. De är dock välkomna tillbaka som F-skattare, vill de inte gå på F-skatt får de söka sig något annat och han letar reda på någon annan.
Är detta ok, rent juridiskt?

De bör kontakta facket i och med att han i princip ägnar sig åt utpressning.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Det är ju många som gjort det i år. Olagligt kan det knappast vara.
 

Liknande trådar

Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
49 825
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 111
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp