Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

De fyra personers röst avgör ju inte hela valet heller.

Förvisso inte. Man kan ju också se det som information. Att detta ämnar han att göra om s vinner.

Fö är det inte helt ovanligt. Min vän blev uppsagd på detta vis och tack vare det så driver hon idag ett företag med 15-talet anställda och har skapat sig en mycket god ekonomi.

Så kan det också gå.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Får och får.... Vi har väl inte glömt Hamburgerkedjan MAX:s brev till sina anställda... Det förekommer nog mer än vad man vet om att det utövas påtryckningar...

http://www.aftonbladet.se/debatt/article18228253.ab

Ja men jag tror att det kan slå åt andra håller. Folk blir förbannade och röstar tvärtom mot vad arbetsgivaren vill. Eller söker annat jobb.

LO gör ju det här hela tiden de också. Dvs använder sin makt för att få folk att rösta " rätt"
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

En av förutsättningarna för att få F-skatt är att man ska bedriva självständig verksamhet - man kan alltså inte vara beroende av en enda uppdragsgivare och vara anlitad under anställningsliknande förhållanden. Det är alltså inte förenligt med F-skatt att fortsätta på samma vis som man gjorde som anställd.

det var det jag menade med pappersexercis , du får dela upp moderbolaget i flera mindre företag, som sedan lejer in f:skattare. genom att dela upp uppdragen på flera bolag så kringgår du begränsningarna om 1 uppdragsgivare.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Ja men jag tror att det kan slå åt andra håller. Folk blir förbannade och röstar tvärtom mot vad arbetsgivaren vill. Eller söker annat jobb.

LO gör ju det här hela tiden de också. Dvs använder sin makt för att få folk att rösta " rätt"

Men om nu kostnaderna för personalen ökar med en rödgrön regering så betyder det ju att man måste ta in mer per anställd klarar man inte det så sänker man antalet anställa och försöker trots det bibehålla tidigare omsättning...
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

det var det jag menade med pappersexercis , du får dela upp moderbolaget i flera mindre företag, som sedan lejer in f:skattare. genom att dela upp uppdragen på flera bolag så kringgår du begränsningarna om 1 uppdragsgivare.

Det behöver man inte göra (längre?).
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

En stor del av de tjänster som förmedlas och används på landsbygden är ju sådana. man röjer snö åt varandra, en bonde pressar, den andre plastar. en har tröskan, den andre vagnarna etc etc;)
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

En god väns make driver en liten industriverksamhet. Det är väl 4-5 anställda eller så. Nu när det närmar sig val har han skickat ut brev till alla anställda, vilket han också gjorde förra gången.
I breven står att om sossarna kommer till makten kommer han att säga upp samtliga, utan undantag. De är dock välkomna tillbaka som F-skattare, vill de inte gå på F-skatt får de söka sig något annat och han letar reda på någon annan.
Är detta ok, rent juridiskt?

Tyvärr får man göra så numera.

Att ha F-skattsedel och bara en uppdragstagare har lett till omfattande missbruk bland exempelvis vårdprofitörer.

Det är har dock sina risker att göra så, dels är ofoget med F-skatt och en uppdragsgivare bland de saker som mycket väl kan ändras efter valet.

Dels så har det sina poänger att ha anställd personal eftersom de är mera bundna till företaget, en F-skattare har andra möjligheter att vara illojala.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Att ha F-skattsedel och bara en uppdragstagare har lett till omfattande missbruk bland exempelvis vårdprofitörer.
Transportnäringen, åtminstone stora delar, är ju ett annat typexempel. Till och med trafikpiloter.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Kl

Systemet i sig öppnar möjligheter till fler slags företagande och är positivt. Dvs det blir inte den stela situationen att ett företag måste ha anställda, kollektivavtal och bedrivas på det sätt man gjorde på 1900-talet.

Problemet är missbruket. Företag som faktiskt bedrivs traditionellt lurar anställda in i ett förhållande där företaget sveper bort alla rättigheter, till någon som inte vill eller kan förhandla på rättvisa villkor. Utan att betala för det. Hade företagaren handlat upp tjänsten på en fungerande marknad hade det kostat ung lika mycket, därför skyddet åläggs annan part.

Ändringarna i reglerna verkar dåliga.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Tyvärr får man göra så numera.

Att ha F-skattsedel och bara en uppdragstagare har lett till omfattande missbruk bland exempelvis vårdprofitörer.

Det är har dock sina risker att göra så, dels är ofoget med F-skatt och en uppdragsgivare bland de saker som mycket väl kan ändras efter valet.

Dels så har det sina poänger att ha anställd personal eftersom de är mera bundna till företaget, en F-skattare har andra möjligheter att vara illojala.

Ofoget?

Jag kör åt grannarna, de kör åt mig...förbjud det och skapa en gigantisk svart marknad.

Säg att jag idag har 5 formsprutande plastmaskiner med 10 anställda.

På vilket sätt ska man lagstifta för att jag inte ska få leasa ut dem till deras operatörer, och för att garantera deras överlevnad i branschen förbinder jag mig att köpa och de att sälja ett visst antal produkter per månad?

På det viset har jag kontroll på maskinparken och jag får den produktion jag behöver. Vill sedan leasaren köra mer och sälja till tredje part är det ok..med egna verktyg vill säga för mina verktyg är ju bara för mina produkter..
 
Senast ändrad:
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Och så kapar landsbygdsbo en tråd igen genom att få det att handla om honom och inte om det TS skrev om....:cautious:
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Fast allvarligt talat kör LO med liknande skeva verklighetsfrämmande skrämselpropaganda. S är ganska balanserade i närongslovsfrågor. Det är v man borde bli skrämd av om man vill ha ett Sverige med bra ekonomi och arbetsmarknad efter valet.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Min tanke också. Fruktansvärt fult!

Det handlar nog mest om att det är ett elände att driva företag med anställda under ett Socialdemokratiskt styre.

Jag har gjort det och det var inte roligt.
Så jag förstår att man inte vill göra det.
Att berätta det i förväg är väl snarast att förbereda de anställda på vad som kan hända.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Min tanke också. Fruktansvärt fult!

???om LO går ut och förklarar att SaP är det enda partiet som främjar arbete och välstånd, varför ska då inte en arbetsgivare kunna förklara vad SaP;s politik innebär för hans företag och därigenom även hans anställda? Valhemligheten kvarstår ju, ingen har ju rätt att tvinga någon dels ATT rösta på på VAD man vill lägga sin röst.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Och så kapar landsbygdsbo en tråd igen genom att få det att handla om honom och inte om det TS skrev om....:cautious:

Bara för att jag tar upp ett exempel från det verkliga livet surnar du till, vill du leva hela ditt liv i en drömtillvaro?;)

Jag förklarade ju bara hur det ligger till och ställde sedan en fråga om hur en inkokt politiker skulle förhindra detta skeende...

Säg istället så här, med den allt tuffare konkurrenssituationen blir vi tvugna att anpassa oss på ett eller annat sätt. Den skyddade verkstad vi hade under förra seklet är sedan länge förbi. Vi lever och överlever på vår förmåga att producera varor och tjänster som det finns köpare till...:sneaky:
Och det svider naturligtvis extra mycket hos dem som haft det bekvämt innan
 
Senast ändrad:
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Men om nu kostnaderna för personalen ökar med en rödgrön regering så betyder det ju att man måste ta in mer per anställd klarar man inte det så sänker man antalet anställa och försöker trots det bibehålla tidigare omsättning...

Det är så liten skillnad mellan blocken så det är nog få företagen som kommer att märka en så stor skillnad vid ett regeringsskifte. Men visst det finns ju branscher som kan påverkas. Vänsterpartiet vill ju tex slå sönder alla företag som lever på RUT.

För egen del skulle jag tjäna mest på om miljöpartiet kom till makten. Vår tjänstemarknad skulle öka.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Det är så liten skillnad mellan blocken så det är nog få företagen som kommer att märka en så stor skillnad vid ett regeringsskifte. Men visst det finns ju branscher som kan påverkas. Vänsterpartiet vill ju tex slå sönder alla företag som lever på RUT.

För egen del skulle jag tjäna mest på om miljöpartiet kom till makten. Vår tjänstemarknad skulle öka.

Problemet med miljöpartiet är att man har en massa bra idéer men att man inte ser hur dessa idéer påverkar.

transporter på gummihjul ska straffas och transporter på järnhjul subventioneras. och det vill de utan att inse att våra viktigaste näringar är beroende på billiga och säkra landsvägstransporter. det verkar vara idéer som spånats fram i ngn kvarterskrog i en av våra större städer, ty längre verkar inte deras horisont vara...
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Men LO är en politiskt styrd organisation inte en privatarbetsgivare. LO påverkar sina medlemmar de har väll inte rätt att påverka sina anställda på det sättet?

Det är ju ett synnerligen osnyggt sätt att försöka styra folks röster att som arbetsgivare gå ut och proklamera att om ett visst parti vinner så blir ni av med jobben :meh:. Det måste ju även skapa en oro bland de anställda för något som de inte kan påverka själva (som sagt fyra röster lär inte tippa vågskålen). Värdelös arbetsgivare, vill hen påverkar vad folk röstar på borde hen bli politiskt aktiv och driva sina frågor genom det parti som hen vill att folk ska rösta på. Den här typen av "hot" som man döljer som information är verkligen under all kritik.

För i realiteten blir det ju så att för den anställde låter det som att rösta blått och påverka så många andra du kan att rösta blått annars kommer du bli av med ditt jobb efter valet.
 

Liknande trådar

Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
49 843
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 116
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp