Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

För i realiteten blir det ju så att för den anställde låter det som att rösta blått och påverka så många andra du kan att rösta blått annars kommer du bli av med ditt jobb efter valet.

Ja, och det är kanske den trista verkligheten också?

Se det som information.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Fast jag spånar vidare, lite knapplån alltså.

Det är ju inte alls vad som sägs. Om nu företaget sätter planen i verket om det blir rött styre, då har man fortfarande möjligheten att komma tillbaka som egen. Vilket kan vara en jättemycket bättre position än som anställd. Beroende på vad man gör det till.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Man kan kalla det vad man vill, man blir av med sin anställning som man sökt och fått, det val man gjorde när man sökte sig till företaget. Alla är inte skapta att driva eget företag med den extra pappersexercis som det kräver.

Det arbetsgivaren säger är ju att det blir för svårt för mig att driva företag under rött styre därför tvingar jag er att göra det också om ni vill fortsätta att jobba åt det mitt företag.

Jag vet att det är svårt att driva små företag med få anställda, man är otroligt sårbar. Men det ger än inte rätt att ta ut sin frustration på sina anställda och försöka påverka deras och deras omgivningsröster i valet, jag tycker det är ett övertramp.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Politik och ekonomi är alldeles för komplext för att man ska kunna göra sådan direkta kopplingar. Om inte företagsledaren är Saida själv har jag svårt att se att hen kan hävda att det är "verklighet".

Om vederbörande hävdar att det är verklighet skall man då anse att informationen är ett varsel?
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Men LO är en politiskt styrd organisation inte en privatarbetsgivare. LO påverkar sina medlemmar de har väll inte rätt att påverka sina anställda på det sättet?

Det är ju ett synnerligen osnyggt sätt att försöka styra folks röster att som arbetsgivare gå ut och proklamera att om ett visst parti vinner så blir ni av med jobben :meh:. Det måste ju även skapa en oro bland de anställda för något som de inte kan påverka själva (som sagt fyra röster lär inte tippa vågskålen). Värdelös arbetsgivare, vill hen påverkar vad folk röstar på borde hen bli politiskt aktiv och driva sina frågor genom det parti som hen vill att folk ska rösta på. Den här typen av "hot" som man döljer som information är verkligen under all kritik.

För i realiteten blir det ju så att för den anställde låter det som att rösta blått och påverka så många andra du kan att rösta blått annars kommer du bli av med ditt jobb efter valet.

Det handlar kanske istället om ärlighet. genom att klart deklarera att den politik ett visst part säger sig vilja föra så betyder det att jag och mitt företag måste anpassa sig till det...en självklarhet för varje person som har det minsta med ekonomi att göra
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Man kan kalla det vad man vill, man blir av med sin anställning som man sökt och fått, det val man gjorde när man sökte sig till företaget. Alla är inte skapta att driva eget företag med den extra pappersexercis som det kräver.

Det arbetsgivaren säger är ju att det blir för svårt för mig att driva företag under rött styre därför tvingar jag er att göra det också om ni vill fortsätta att jobba åt det mitt företag.

Jag vet att det är svårt att driva små företag med få anställda, man är otroligt sårbar. Men det ger än inte rätt att ta ut sin frustration på sina anställda och försöka påverka deras och deras omgivningsröster i valet, jag tycker det är ett övertramp.

ta ett litet företag med 4 heltidsanställda.
så får en av dem ett barn med dålig hälsa, vilket innebär frånvaro, krångel och kostnader för företaget

är de istället inhyrda som företagare så har man bara ett bekymmer med hur man ska ersätta den saknade personalresursen, inte dubbla löner etc etc
Del smällen får då föräldrarna till det sjuka barnet ta.

Det handlar om ekonomi...

ett rakt ackord sas..du får betalt för vad du gör..inte vad du inte gör
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Ärlighet ett ord som är lätt att missbruka speciellt när det handlar om att försöka se in i framtiden. Många saker påverkar ett företag även under rött styre lyckades människor driva företag. Jag anser inte att något partiskall använda sig av den här typen av påtryckningsmedel.

Men jag antar att arbetstagarna då kan anse sig varslade och får agera därefter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Varsel_om_uppsägning
Undrar om arbetsgivaren mbl förhandlat innan varslet gick ut...
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Vi diskuterar inte huruvda blå eller röd politik är bäst för småföretag vi diskuterar hurvida man som arbetsgivare får använda den anställdes anställning som ett påtryckningsmedel för att styra den anställdes röst i valet.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Kostnader för frånvaro med sjuka barn står inte arbetsgivaren för, utan det faller på FK. Ev krångel uppstår ju oavsett.

Däremot kan jag tänka mig att en arbetsgivare gärna slipper kostnaden för sjuka anställda.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Nu har jag tänkt lite till.

Jag tycker det är att lägga fokus på fel saker att gissa vad som kommer att hända efter valet och sen skrämma sina anställda med det. Det vore nog smartare att fokusera på affärerna istället.

Sen påverkar givetvis politiken företagandet. Jag tycker däremot man reagerar på fattade beslut och inte regeringsskiften. Om och när en eventuell regering lägger förslag som motiverar en omstrukturering så handlar man.

Det här kommer bara att skapa irritation och det ger i sin tur sämre arbetsinsatser.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Ärlighet ett ord som är lätt att missbruka speciellt när det handlar om att försöka se in i framtiden. Många saker påverkar ett företag även under rött styre lyckades människor driva företag. Jag anser inte att något partiskall använda sig av den här typen av påtryckningsmedel.

Men jag antar att arbetstagarna då kan anse sig varslade och får agera därefter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Varsel_om_uppsägning
Undrar om arbetsgivaren mbl förhandlat innan varslet gick ut...

Jag skrev tidigare att en arbetsgivare har den möjligheten. MBL-förhandling är just en form av "pappersexercis" som jag talade om. För vill företagaren lägga ner verksamheten i den form där han har anställda så kan han göra det.Oberoende vad Facket, kommunen tycker o tänker. Till nöds kan han ju sälja lokaler, maskiner och kunder till sig själv i ett annat bolag och sedan likvidera bolag 1.

Han kan ju exempelvis starta ett företag med de fd anställda som delägare.
Detta nya företag går in och utför de arbeten som de anställda tidigare gjort.
Det nya företaget , där är varje delägare egen företagare och innehar f:skattsedel.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Vi diskuterar inte huruvda blå eller röd politik är bäst för småföretag vi diskuterar hurvida man som arbetsgivare får använda den anställdes anställning som ett påtryckningsmedel för att styra den anställdes röst i valet.

Och där står det väl helt klart, att med gällande lagstiftning kan och får en arbetsgivare, e om n organisation klart deklarera att om x får regeringsmakten så kommer följande att hända.

Ingen kan ju tvinga en människa att driva ett företag.
Och dagens lagstiftning stoppar ju heller inte en omställning från att driva verksamhet med anställda till att ändra och köpa in de tjänsterna.(med undantag av lite pappersexercis vill säga)..
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Nu har jag tänkt lite till.

Jag tycker det är att lägga fokus på fel saker att gissa vad som kommer att hända efter valet och sen skrämma sina anställda med det. Det vore nog smartare att fokusera på affärerna istället.

Sen påverkar givetvis politiken företagandet. Jag tycker däremot man reagerar på fattade beslut och inte regeringsskiften. Om och när en eventuell regering lägger förslag som motiverar en omstrukturering så handlar man.

Det här kommer bara att skapa irritation och det ger i sin tur sämre arbetsinsatser.

Där har du dagens klo. Att komma med ett sådant hot är kontraproduktivt i alla hänseenden.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Halvt knapplån

En arbetsgivare får inte säga upp en person pga hur denne röstar i valet, men i detta fall har ju AG sagt vad som kan hända beroende på vem som vinner valet. Stor skillnad tycker jag. Fult, javisst, men inte förbjudet.

Jag har inget emot att folk startar egna enmansbolag om de vill det, men jag ser en risk för en oönskad riktning mot en arbetsmarknad med allt fler daglönare där arbetsgivaren styr villkoren.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Halvt knapplån

En arbetsgivare får inte säga upp en person pga hur denne röstar i valet, men i detta fall har ju AG sagt vad som kan hända beroende på vem som vinner valet. Stor skillnad tycker jag. Fult, javisst, men inte förbjudet.

Jag har inget emot att folk startar egna enmansbolag om de vill det, men jag ser en risk för en oönskad riktning mot en arbetsmarknad med allt fler daglönare där arbetsgivaren styr villkoren.

självklart är inte politisk åsikt en grund för uppsägning...eller?
Var det inte en lärare som fick sluta pg av SDsympatier?
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Jag vet inget om det enskilda fallet, men visst finns det folk som råkat i blåsväder för att de har "oönskade" värderingar. Dock bör det ju då handla om att de delar värderingar såsom att människor är olika välkomna beroende på religion, etnokulturell bakgrund eller något liknande. Alltså inte att de enbart röstat på SD, men utan att dela SD:s värderingar (vilket iofs verkar väldigt dumt, när det gäller just ett sådant parti). Jag tycker att man ska vara extremt försiktig med att avskeda folk pga politiska åsikter, men det är förstås svårt att ha en lärare som inte tycker att alla barnen i klassen bör ha samma rättigheter.

I trådens fall handlar det ju också om hur svenska folket röstar, samt hur partierna grupperar sig efter valet. Det är ju inte alls så att det automatiskt är det/de största partierna som får regeringsmakten, och vi har trots allt inte heller ett tvåpartivalsystem även om vissa partier vill få det till det. Det handlar alltså inte heller om hur de anställda röstar.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Sympatier får man ha och göra vad man vill på sin fritid, däremot får man inte propagera hur som helst på sin arbetsplats beroende på vad man arbetar med. Grundskolan ska ju vara en politisk frizon för de som studerar.
 
Sv: Säga upp all personal, och sedan ta in dem igen på F-skatt?

Och där står det väl helt klart, att med gällande lagstiftning kan och får en arbetsgivare, e om n organisation klart deklarera att om x får regeringsmakten så kommer följande att hända.

Ingen kan ju tvinga en människa att driva ett företag.
Och dagens lagstiftning stoppar ju heller inte en omställning från att driva verksamhet med anställda till att ändra och köpa in de tjänsterna.(med undantag av lite pappersexercis vill säga)..

Min fetning.

Det är ju det AG i första inlägget vill göra. Han säger upp personalen, och vill de ha jobb får de bli egna företagare. Om de inte hittar en annan anställning, men det är inte det lättaste.
 

Liknande trådar

Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
49 850
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 118
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp