Säga upp problematisk inneboende

Gissar på rejält sjuk. Vet inte men allt jag hört hittills låter sjukt.
Hon bodde 3 mån på förra stället, enligt henne själv var det hon själv som sade upp sig, men vi misstänker att hon blev uppsagd ungefär lika snabbt även där men hade rätt att bo i 3 mån. 😥

Hon är helt besatt av Gud och kristendomen, konstigt att hon stjäl när hon är så religiös.
Jag skulle rekommendera kontakt med socialen och polisen faktiskt. Låter ju som både din vän och den inneboende behöver hjälp.
 
Jag skulle personligen bryta kontraktet, ställa ut alla prylar och byta lås omgående. Ringa polisen och be om hjälp att avlägsna personen och ta eventuella konsekvenser sen. :cautious:

Kolla också att inte den inneboende skrivit sig på adressen.... har hon/han gjort det så har man verkligen problem....
 
Fick precis tag på tidigare hyresvärd. Det var som vi misstänkt att hon blev uppsagd direkt. Dom hittade tom ett temporärt boende åt kvinnan för att hon var så jobbig.
Och stället hon bodde på innan dess anklagade hon för misshandel .

Akutpsyk tar väl inte någon utan deras medgivande? Socialtjänst... Hon är skriven på en adress i Uppsala hos sin dotter, är det dom man isf ska kontakta? Kompisen bör i sthlm
 
Fick precis tag på tidigare hyresvärd. Det var som vi misstänkt att hon blev uppsagd direkt. Dom hittade tom ett temporärt boende åt kvinnan för att hon var så jobbig.
Och stället innan anklagade hon för misshandel .

Akutpsyk tar väl inte någon utan deras medgivande? Socialtjänst... Hon är skriven på en adress i Uppsala hos sin dotter, är det dom man isf ska kontakta?
Akutpsyk/mobila teamet syr in folk utan deras medgivande om de utgör fara för sig själva o/e andra. Kommunen där hen befinner sig ansvarar för socialtjänst.
 
Fick precis tag på tidigare hyresvärd. Det var som vi misstänkt att hon blev uppsagd direkt. Dom hittade tom ett temporärt boende åt kvinnan för att hon var så jobbig.
Och stället hon bodde på innan dess anklagade hon för misshandel .

Akutpsyk tar väl inte någon utan deras medgivande? Socialtjänst... Hon är skriven på en adress i Uppsala hos sin dotter, är det dom man isf ska kontakta?

Socialtjänsten har inga tvångsmedel för någon med hennes problematik, däremot kan hon själv ansöka om stöd. Sjukvården har tvångsmedel för personer med psykisk ohälsa.

Jag skulle försöka prata med dottern och därefter ringa mobila psykteamet och kanske polisen.
 
Jag skulle personligen bryta kontraktet, ställa ut alla prylar och byta lås omgående. Ringa polisen och be om hjälp att avlägsna personen och ta eventuella konsekvenser sen. :cautious:
Ja min kompis är redo att bryta kontraktet för hon är helt slut redan och säger att hon hellre sover i bilen än bor 3 månader med galningen.
Det är lite därför jag frågar här, borde finnas något bättre sätt att med stöd av lagen bli av med peoblemet.
 
  • Gilla
Reactions: MM
@Sporthorse

Man kan låsa möjligheten för andra att skriva sig på andras adresser. Googla så hittar du det säkert. Tror det går att fixa snabbt online om man har bankid. Be din kompis göra det isf så kan inneboenden inte skriva sig där.

Tillägg: https://www.skatteverket.se/privat/...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd123f5.html

Tror det står här någonstans om det.

Det är för att hindra andra att ändra din adress tyvärr.

Till TS - ring 112 och begär hjälp nästa urspårning. Förklara att personen står i köket och skriker om Jesus och inte går att nå osv.

Samt kontakta din hyresvärd. Du står på kontraktet och du får störningsanmälningarna på dig.dvs du kan bli vräkt pga fanatikern. Så ha en dialog med din hyresvärd!
 
Det är för att hindra andra att ändra din adress tyvärr.

Till TS - ring 112 och begär hjälp nästa urspårning. Förklara att personen står i köket och skriker om Jesus och inte går att nå osv.

Samt kontakta din hyresvärd. Du står på kontraktet och du får störningsanmälningarna på dig.dvs du kan bli vräkt pga fanatikern. Så ha en dialog med din hyresvärd!

Äh, det var ju synd att det inte fungerade på det viset med. Fast å andra sidan ser jag en viss problematik med det också.
 
@Sporthorse Enligt vad jag snabbt hittar gäller i första hand det som står i kontraktet. Och de hade ju avtalat om 1 mån. Men lita inte på vare sig mitt eller andras i tråden, hon måste ta reda på vad som exakt gäller av någon som faktiskt kan.
 
Hyresgästföreningen sa nu att dom inte hjälper hyresvärdar? Jaha, då får det bli polisen nästa antar jag??
 
@Sporthorse Enligt vad jag snabbt hittar gäller i första hand det som står i kontraktet. Och de hade ju avtalat om 1 mån. Men lita inte på vare sig mitt eller andras i tråden, hon måste ta reda på vad som exakt gäller av någon som faktiskt kan.
Precis och nu sa hyresgästföreningen att dom inte hjälper hyresvärdar. Dom får inte ens yttra sig om någonting.
 
Har fanatikern skrivit kontrakt med kompisen eller hyresvärden? Tänker att hyresvärden borde kunna avvisa personen med anledning att hon stör de andra hyresgästerna.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 865
Senast: Piaff
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 197
Senast: vallhund
·
Äldre Kanske onödig tråd, men måste få lite lugn i själen. Mår dåligt över att ta konflikter med folk som jag tycker bra om. Har vansinniga...
Svar
5
· Visningar
1 235
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp