Säga upp problematisk inneboende

Att katterna ska hoppa ut? Min kompis har haft katt hela livet och ingen har hoppat ut förr. Brukar dom göra det?

Dom hoppar så förstår inneboenden. Men en lösning är ju att sätta katterna i inneboendes rum den stunden det vädras. De kommer inte ta illa av att sitta instängda i ett rum 30 min. Så gör jag när jag behöver ha öppet ytterdörren - katten får bo i mitt sovrum under tiden. Det borde vara en rimlig lösning för båda.
 
Att katterna ska hoppa ut? Min kompis har haft katt hela livet och ingen har hoppat ut förr. Brukar dom göra det?

Oh ja, vi får in flera balkongkatter på akuten varje sommar. Det är dessutom lag på att balkonger som ligger 5 m och högre över marken ska vara innätade om katter vistas på dem.

Försäkringen täcker inte skador från balkongolyckor om den inte var innätad vid tillfället.
 
Ja, det gör de. Balkongen måste nätas in ifall katterna ska vara där ute.
Ok. Då förstår jag.
Dom hoppar så förstår inneboenden. Men en lösning är ju att sätta katterna i inneboendes rum den stunden det vädras. De kommer inte ta illa av att sitta instängda i ett rum 30 min. Så gör jag när jag behöver ha öppet ytterdörren - katten får bo i mitt sovrum under tiden. Det borde vara en rimlig lösning för båda.
Nu verkar den värsta värmen vara förbi som tur är så det kanske inte behöver vädras lika ofta.
 
@Sporthorse Enligt vad jag snabbt hittar gäller i första hand det som står i kontraktet. Och de hade ju avtalat om 1 mån. Men lita inte på vare sig mitt eller andras i tråden, hon måste ta reda på vad som exakt gäller av någon som faktiskt kan.
Förutom frågan om vilken uppsägningstid som gäller skulle jag snarast möjligt undersöka vilka möjligheter det finns att häva kontraktet på andra grunder. Alltså inte en avtalsenlig uppsägning, utan att bryta avtalet i förtid.

Vad står i övrigt i kontraktet? Något om störningar eller beteenden som riskerar att leda till att hyresvärden säger upp lägenheten t.ex.?

Men det behövs nog hjälp av en jurist för att vara säker på att göra allt rätt.
Hon lär väl vägra flytta ut oavsett, så det behövs nog att det ska hålla att lämna ärendet till Kronofogden för avhysning

Ge skriftliga annmodningar om rättelse/varningar som liknar vanliga hyresvärdar (oavsett om nu hyreslagen skulle vara tillämplig eller ej). Dokumentera vad som påtalats och när. Möbler som förvaras i andra rum än det som hon hyr ska bort snarast, dock senast datum x... Vid tillfälle Y har grannar meddelat störning, om liknande upprepas riskeras möjligheten att bo kvar... osv.
Så det kan visas att hon fått påpekanden men inte förbättrat något.
 
Som det verkar så finns ingenting att göra för att bli av med den där galningen. Jißes, jag har erbjudit henne att bo här under tiden men det är rätt långt till jobbet från mig.
Hon vågar väl inte lämna lägenheten heller? Då kanske det bor 4-5 till där när hon återkommer?

Ang. balkongen och katterna. Har man hyrt rum och del i kök, så har man katterna på sitt rum i min värld.
 
Då kan jag tycka att kattägaren får skaffa nät och näta in eller ta katterna på rummet. Det var 30 grader varmt här om dagen och oerhört kvavt i lägenheten, därför var hon tvungen att vädra

Det tycker jag absolut! Men även din vän har ett visst ansvar att se till att katterna inte far illa pga nåt hon gör. Hon har ju valt att bo med katterna. Hon kan ju inte bara öppna och strunta i att stänga in katterna.
 
Då kan jag tycka att kattägaren får skaffa nät och näta in eller ta katterna på rummet. Det var 30 grader varmt här om dagen och oerhört kvavt i lägenheten, därför var hon tvungen att vädra
Fast alltså tar du in en inneboende med katter så bör man ju fatta att man inte kan ha öppet som man haft innan.

Oavsett fattar jag inte ens varför det här med vädringen är en sån himla stor grej, den inneboende är väl ett större bekymmer än så? :confused:
 
Fast alltså tar du in en inneboende med katter så bör man ju fatta att man inte kan ha öppet som man haft innan.

Oavsett fattar jag inte ens varför det här med vädringen är en sån himla stor grej, den inneboende är väl ett större bekymmer än så? :confused:
Hur kan man fatta det om hon inte haft så tidigare med sin katt? :)
Oavsett är det som du säger, vädringen pga katterna är det minsta problemet.
 
Jag tror det är ganska vanlig grej att känna till. Oavsett tycker jag inte att man kan lägga det på den inneboende sådär.

Men skit samma, det måste ju vara en bagatell i sammanhanget.
ja, det är en bagatell. Jag kände inte heller till det, och tror inte folk som är totalt ointresserade av katt känner till det.
 
Vet inte om det tagits upp i tråden, men har din vän tillåtelse att hyra ut i andrahand från hyresvärden? Om inte går det kan gå den vägen på ngt sätt?
 
Vet inte om det tagits upp i tråden, men har din vän tillåtelse att hyra ut i andrahand från hyresvärden? Om inte går det kan gå den vägen på ngt sätt?

Inneboende behöver inget tillstånd, situationen ovan är ingen andrahandsuthyrning eftersom innehavaren också bor där. Vad jag förstår. Att anmäla till sin hyresvärd att man hyrt ut olovligen i andrahand känns dumt, risken är stor att man blir av med sin lägenhet,
 
Jag tycker att hon ska undersöka möjligheten att bryta avtalet med någon som verkligen kan ge pålitlig vägledning. Alltså inte en avtalsenlig uppsägning, utan andra vägar ut.

Vad står t.ex. om störningar eller beteenden som riskerar att grundhyreskontraktet på lägenheten kan sägas upp? Andra punkter som kan användas?
Ge skriftliga påpekanden om att möbler o.dyl. som inte är i hennes rum ska bort, när störningar av grannar konstaterats på samma sätt som en hyresvärd som samlar varningar inför en vräkning. Dokumentera allt som händer.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
986
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 911
Senast: Piaff
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 224
Senast: vallhund
·
Äldre Kanske onödig tråd, men måste få lite lugn i själen. Mår dåligt över att ta konflikter med folk som jag tycker bra om. Har vansinniga...
Svar
5
· Visningar
1 238
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp